Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Maakuntaohjelmatyön kehittäminen osana aluehallinnon uudistamista Jussi Lehtinen Kehittämisjohtaja Kymenlaakson Liitto 17.9.2009 / 2.2.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Maakuntaohjelmatyön kehittäminen osana aluehallinnon uudistamista Jussi Lehtinen Kehittämisjohtaja Kymenlaakson Liitto 17.9.2009 / 2.2."— Esityksen transkriptio:

1 Maakuntaohjelmatyön kehittäminen osana aluehallinnon uudistamista Jussi Lehtinen Kehittämisjohtaja Kymenlaakson Liitto 17.9.2009 / 2.2.

2 26.8.2009 Hallinnoija: Kymenlaakson Liitto Yhteistoiminta-alue: Kymenlaakso ja Etelä-Karjala Toteutusaika: 1.9.2009-31.12.2011 Maakuntaohjelmatyön kehittäminen osana aluehallinnon uudistamista

3 Taustaa…  Aluehallinnon uudistus korostaa maakunnan liittojen asemaa yhteen sovittavana ja kokoavana sekä vetovastuussa olevana aluehallinto- viranomaisena.  Maakuntaohjelmasta muodostuu nykyistä selvemmin sektorisuunnitelmat kokoava ja yhteen sovittava suunnitelma.  Maakuntaohjelma ja sen toteuttamis- suunnitelma kytketään osaksi valtion keskushallinnon ja alueiden välistä tulosohjausprosessia.

4 …taustaa  Maakuntaohjelmasta ja sen toteuttamissuunnitelmasta viranomaisia enemmän velvoittava maakuntakaavan tapaan.  Lääninhallituksille kuuluvat opetusministeriön hallinnonalan EAKR- tehtävät ja rahoituksesta päättäminen siirtyvät maakunnan liitoille.  Maakuntaliittojen käyttöön tarkoitetun ohjelmiin sitomattoman maakunnan kehittämisrahan määrä kasvaa.  Maakunnan liitot velvoitetaan yhteistoimintaan merkittävimmissä strategisissa aluekehitystehtävissä.  Uuden maakuntaohjelman ja sen toteuttamissuunnitelman laadinta ja sisältö tulevat muuttumaan merkittävästi.

5

6 Tavoitteet…  Vuosien 2011-2014 maakuntaohjelman laadintaprosessin tehostaminen  Ohjelman vaikuttavuuden nostaminen  Ohjelman keskeisten prioriteettien hankkeiden läpivienti toteuttamissuunnitelmissa  Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan maakuntien tuotantorakenne on radikaalisti muuttumassa metsäteollisuuden ja talouskriisin takia.  Vaatii elinkeinoelämän ja julkisen hallinnon syvempää yhteistyötä ja laajempia yhteistyöprojekteja yritystoiminnan perusedellytysten parantamiseksi.

7 …tavoitteet…  Tällä hetkellä hahmottumassa  puhtaan energian ja ympäristöteknologian tuotanto- ja tutkimushankekokonaisuus  metsäteollisuusklusterin tuotantorakenteen uudistus  sisältötuotannon osaamisklusterin muodostuminen ja ICT-liiketoiminnan kehittäminen  palvelualojen (ml. matkailu ja hyvinvointi) kehittäminen  logistiikkaosaamisen ja meritutkimuksen vahvistaminen  innovaatioyhteistyön ja liiketoiminta- osaamisen parantaminen Venäjän markkinoilla

8 …tavoitteet  Verkostossa mukana ovat kehittämisyhtiöt, maakuntien ammattikorkeakoulut, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Helsingin yliopisto, Turun yliopisto ja Teknillinen korkeakoulu ym.  Tavoitteena on myös aluehallinnon, kuntien ja keskushallinnon vuoropuhelun syventäminen, talousarvioprosesseihin kytkeminen sekä aluelähtöisyyden lisääminen aluekehitystyössä.  Aluehallinnon uudistuksen yhteydessä on erinomainen tilaisuus selkeyttää keskushallinnon ja aluehallinnon päätösvaltasuhteita.  Projektin avulla luodaan myös toimiva malli ELY-aluetta vastaavan maakuntien yhteistoiminta-alueen työskentelyyn. Projekti kehittää ja käyttää projektin aikana verkkopohjaista vuorovaikutusmallia mm. SOVA-prosessin kehittämiseksi.  Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan maakuntaohjelmaprosesseja ja sisällön pääteemoja yhdenmukaistetaan.

9 Resurssit  Kehittämisjohtaja, Kymenlaakson Liitto  Vastaa aluekehityslain uudistuessa 1.1.2010 uusimuotoisen maakuntaohjelman ja sen toteuttamissuunnitelman sisällön ja laadintaprosessin kehittämistyöstä ja osallistuu em. ohjelmien laadintaan  Huolehtii monenkeskisten hankekokonaisuuksien aikaansaamisesta sekä osallistuu maakuntien yhteisten hankkeiden valmisteluun  Kehittämistyötä ohjaa maakuntajohtajan johdolla ohjausryhmä  Liittojen ja ELY:jen edustajat, asiantuntijoita työ- ja elinkeinoministeriöstä, valtiovarainministeriöstä, elinkeinoelämän järjestöistä sekä alueen kunnista  Ohjausryhmä kokoontuu neljä kertaa vuodessa  Kehittämisjohtaja raportoi ohjausryhmälle ja maakunnan yhteistyöryhmille.

10 H1 H2 H3 H4 H5 H6 H7 H8 H1 H2 H3 H4 H5 H6 H1 H2 H3 H4 H5 H6 H7 H8 H1 H2 H3 H4 H5 H6 H7 H8 MONENKESKISET HANKEKOKONAISUUDET H1 H2 H3 H4 H5 H6 H1 H2 H3 H4 H5 H6 H7 H8 H1 H2 H3 H4 H5 H6 H7 H8 H1 H2 H3 H4 H5 H6 H7 H8

11 Case Kaakosta Voimaa Tuulivoiman ja bioenergian osaamisen kehittäminen Kaakkois-Suomessa  Kartoitetaan alueen yritysten tuulivoima- ja bioenergia-alan osaaminen ja luodaan verkosto, jota täydennetään uusilla ja etabloituvilla yrityksillä  Nopeutetaan innovaatioprosesseja hyödyntämällä yliopistojen, korkeakoulujen ja osaamiskeskusohjelmien tutkimus- ja kehityskohteet ja –hankkeet yrityksiin  Kasvavan tuotannon myötä synnytetään uusia innovaatioita ja business- malleja. Valjastetaan kansalliset ja kv-verkostot tukemaan yritysten vientiä  Vältetään päällekkäisyydet löytämällä seuduille omat vahvuudet ja roolit  Tavoitteena rakentaa Kaakkois-Suomeen uusi teollinen tukijalka, tuulivoiman ja bioenergian osaamiskeskittymä, klusteri, joka synnyttää johtavaa tuotanto- teknologiaa  Cluster Activation / Management -Hallinnoija Cursor Oy, osa- toteuttajat Kouvola Innovation, Lappeenranta Innovation, Imatran Seudun Kehitysyhtiö -Kokonaisbudjetti 1 000 000 € -Rahoitus EAKR reservi -Toteutusaika 2009-2011

12 H1 H2 H3 H4 H5 H6 H7 H8 H1 H2 H4 H5 H6 H2 H3 H4 H5 H6 H7 H8 H1H3 H4 H5 H6 H7 H8 MONENKESKISET HANKEKOKONAISUUDET H1 H2 H3 H5 H6 H1 H2 H3 H4 H5 H6 H7 H8 H1 H2 H3 H4 H5 H6 H7 H8 H1 H2 H3 H4 H5 H6 H7 H8 H1 H2 H3 H4

13 Kustannusarvio 2009-2011 Kokonaiskustannukset yhteensä312 000 € Rahoitussuunnitelma 2009-2011 Kymenlaakson Liitto, Etelä-Karjalan liitto94 000 € Työ- ja elinkeinoministeriö (70%)218 000 € Rahoitus yhteensä312 000 €

14 14 Uusien aluehallintoviranomaisten toiminta-ajatukset Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY) edistää alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. Keskus edistää mm. yrittäjyyttä, työmarkkinoiden toimintaa, osaamista ja kulttuuria, liikennejärjestelmän toimivuutta ja liikenteen turvallisuutta, hyvää ympäristöä sekä luonnon ja luonnonvarojen kestävää käyttöä sekä maahanmuuttoa, maahanmuuttajien kotouttamista ja työllistymistä alueilla. Aluehallintovirasto (AVI) edistää alueellista yhdenvertaisuutta hoitamalla lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueilla. Virasto edistää mm. perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista, peruspalvelujen saatavuutta, ympäristönsuojelua, ympäristön kestävää käyttöä, sisäistä turvallisuutta sekä terveellistä ja turvallista elin- ja työympäristöä alueilla.

15 15 Strateginen ohjaus Toiminnallinen ohjaus Strategisen ohjauksen yhteistyö OPMOMMMMTEMVM YM STM Aluehallintovirasto (6) Maistraatit Työsuojelu (5) Vakavien työtapaturmien sekä ilmoitettujen ammattitautien ja työperäisten sairauksien syiden selvittäminen ja niiden ehkäisy Muu asiakasaloitteinen valvonta Viranomaisaloitteinen valvonta Tuotevalvonta Osallistuminen työrikosten käsittelyyn Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat (6) Sosiaali- ja terveydenhuolto Ympäristöterveyden huolto Alkoholihallinto Opetustoimen palvelut Kuluttaja- ja kilpailuasiat Peruspalvelujen arviointi Muut tehtävät Poliisi (3) Vastuualueelle kuuluva alueellinen viranomaisyhteistyö Peruspalvelujen arviointi poliisitoimen osalta Varautumisen ja valmiussuunnittelun yhteensovittaminen poliisitoimen osalta Muut poliisin hallinnosta annetussa laissa ja asetuksessa säädettävät poliisin tehtävät Ympäristö- luvat (4) Vesilain mukaiset asiat Ympäristönsuojelulain mukaiset asiat Aluehallinnon tietohallintopalvelut -yksikkö Viraston johtaja Pelastustoimi ja varautuminen (6) Pelastustoimi Varautumisen yhteen- sovittaminen Hallintopalvelut-vastuuyksikkö Kootut tukitehtävät SM Kunnat

16 16 Strateginen ohjaus Toiminnallinen ohjaus Strategisen ohjauksen yhteistyö MMMLVMOPMYMTEM Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (15) SM Ympäristö ja luonnonvarat (13) Ympäristönsuojelu Alueiden käyttö Luonnonsuojelu Vesien hoito ja ympäristön tilan seuranta Kehittäminen ja lähialueyhteistyö Vesivarojen käyttö ja hoito Liikenne- ja infrastruktuuri (9) Tie- ja liikenneolojen suunnittelu Tienpidon hankinnat Asiakas- ja viranomaispalvelut Julkisen liikenteen järjestäminen Muut liikennettä ja infrastruktuuria koskevat tehtävät Elinkeinot, työvoima, osaaminen ja kulttuuri (15) Työllisyys, yrittäjyys ja osaaminen Rakennerahastoasiat Innovaatiot ja kansainvälistyvä liiketoiminta Kirjastot, liikunta- ja nuorisotoimet Kansainväliset tehtävät ja lähialueyhteistyö Maaseutu ja energia Maahanmuutto ja etniset suhteet TE-toimistot Keskuksen johtaja (yhden vastuualueen päällikkö) Maakunnan liitot Aluehallinnon tietohallintopalvelut -yksikkö Hallintopalvelut-vastuuyksikkö Kootut tukitehtävät Metsä- keskukset

17 17 KOORDINOIVA MINISTERIÖ Strateginen tulossopimus Toiminnallinen tulossopimus Maakuntaohjelmat Toteuttamissuunnitelmat Hallitusohjelma, HSA, politiikkaohjelmat, kehykset, muut poikkihallinnolliset ohjelmat, kv-sopimukset VALTION ALUEHALLINNON OHJAUS STRATEGIA-ASIAKIRJA MUUT MINISTERIÖT JA KESKUSVIRASTOT


Lataa ppt "Maakuntaohjelmatyön kehittäminen osana aluehallinnon uudistamista Jussi Lehtinen Kehittämisjohtaja Kymenlaakson Liitto 17.9.2009 / 2.2."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google