Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

12.5.2003 Verkkopalvelut ja varmenteet Miten nykyiset palvelut muutetaan varmennetta hyödyntäviksi? 12.5.2003 Konsultti Jyri-Pekka Tähtinen Radiolinja.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "12.5.2003 Verkkopalvelut ja varmenteet Miten nykyiset palvelut muutetaan varmennetta hyödyntäviksi? 12.5.2003 Konsultti Jyri-Pekka Tähtinen Radiolinja."— Esityksen transkriptio:

1 12.5.2003 Verkkopalvelut ja varmenteet Miten nykyiset palvelut muutetaan varmennetta hyödyntäviksi? 12.5.2003 Konsultti Jyri-Pekka Tähtinen Radiolinja HST-ryhmä Arkkitehtuurit ja liiketoimintamallit - työryhmä

2 12.5.2003HST-ryhmä - Arkkitehtuurit ja liiketoimintamallit -työryhmä 2 HST-arkkitehtuurit ja liiketoimintamalit työryhmä Arkkitehtuurit määrittelevät vaihtoehtoisia toimintatapoja laatuvarmenteiden tuotannolle, jakelulle ja käytölle. Arkkitehtuurien tavoitteena on varmistaa avoin laatuvarmennetoiminnan ympäristö Suomessa. Arkkitehtuurit määrittelevät toimijoiden roolit ja tekniset vaihtoehdot sekä näistä seuraavat vastuut ja velvoitteet. Arkkitehtuurien määrittelyn yhteydessä on luotu yhteinen sanasto kuvaamaan laatuvarmennetoimintaa. Näin edistetään käsitteellisesti monimutkaisen kokonaisuuden ymmärrettävää viestintää kaikkien toimintaan osallisten kesken. Liiketoimintamalli kuvaa toimijoiden välisen hinnoittelun periaatteet ja vaihtoehdot.  Dokumentti ”HST-arkkitehtuurit ja liiketoimintamallit versio 1.0”

3 12.5.2003HST-ryhmä - Arkkitehtuurit ja liiketoimintamallit -työryhmä 3 HST-arkkitehtuurit ja liiketoimintamallit dokumentti Sähköinen allekirjoittaminen ja käyttäjän tunnistaminen laatuvarmenteilla –sovellusalueet (asiointi, kaupankäynti, työskentely) –käyttöympäristöt (toimikortit ja työasemat, mobiili, digi-TV) –lainsäädäntö, viranomaisvaatimukset –pankkitunnisteet ja käyttöoikeudet Arkkitehtuuri –korkean tason yleiskuva, komponentit, rajapinnat, varmenne Liiketoimintamallit –varmenteen jakelu ja tuotanto, varmenteen käyttö Sanasto Kansainvälisiä hankkeita –HST-ryhmää vastaavia

4 12.5.2003HST-ryhmä - Arkkitehtuurit ja liiketoimintamallit -työryhmä 4 Palvelut Palvelukanavat Käyttäjä, varmenteet, välineet Laatuvarmenteiden käyttöympäristö

5 12.5.2003HST-ryhmä - Arkkitehtuurit ja liiketoimintamallit -työryhmä 5 Roolit ja vastuut Toimikortin tarjoaja Turvallinen allekirjoitusväline Yksityisen ja julkisen avaimen luominen Julkisen avaimen logistiikka Alustan valmistus ja jakelu Alustan asiakastuki (PIN ja PUK-koodit) Toimikortin tarjoaja Turvallinen allekirjoitusväline Yksityisen ja julkisen avaimen luominen Julkisen avaimen logistiikka Alustan valmistus ja jakelu Alustan asiakastuki (PIN ja PUK-koodit) Varmentaja Luotettu kolmas osapuoli Varmenneviranomainen Rekisteröinti Varmenteet ja varmennehakemistot Sulkupalvelu ja -lista Varmentaja Luotettu kolmas osapuoli Varmenneviranomainen Rekisteröinti Varmenteet ja varmennehakemistot Sulkupalvelu ja -lista Käyttäjä Varmenteen haltija Avainten haltija Palvelujen käyttäjä Asiakaslaitteet Käyttäjä Varmenteen haltija Avainten haltija Palvelujen käyttäjä Asiakaslaitteet Palveluntarjoaja Luottava osapuoli Soveltava palvelu Validointi Palvelinvarmenne Palveluntarjoaja Luottava osapuoli Soveltava palvelu Validointi Palvelinvarmenne

6 12.5.2003HST-ryhmä - Arkkitehtuurit ja liiketoimintamallit -työryhmä 6 Varmenteiden käyttö Varmenteiden tuotanto- ja jakelu Yleiskuva arkkitehtuurista Käyttäjä Sovellus Palveluntarjoajan PKI-sovitus Asiakaslaitteet Yhdys- käytävä Varmentaja CA Varmentajan yksilöintirekisteri Rekisteröinti RA Hakemistot Toimikortti Väestötieto- järjestelmä

7 12.5.2003HST-ryhmä - Arkkitehtuurit ja liiketoimintamallit -työryhmä 7 Asiakaslaitteet 1: Työasema Työasema –kortinlukija, ajurit ja ohjelmistot (esim. internet- selain) –internet-yhteys –”perinteinen käyttöympäristö” –kansalaisvarmenteen hankkineille veloituksetta SetWeb-ohjelmisto

8 12.5.2003HST-ryhmä - Arkkitehtuurit ja liiketoimintamallit -työryhmä 8 Asiakaslaitteet 2: Matkapuhelin Sisältää vakiona kortinlukijan ja ohjelmistot joko SIM-kortilla tai päätelaitteessa Varmenteen käyttöönotto yksinkertaista –SIM-kortin vaihto Mobiili internet (wap, gprs) tai tekstiviestit Standardit –Open Mobile Alliance: Wireless PKI, SWIM, signText –SIM Application Toolkit + +

9 12.5.2003HST-ryhmä - Arkkitehtuurit ja liiketoimintamallit -työryhmä 9 Asiakaslaitteet 3: Digi-TV Varmenteen käyttö digiboxin kortinlukijan kautta –standardit MHP 1.1, NorDig II

10 12.5.2003HST-ryhmä - Arkkitehtuurit ja liiketoimintamallit -työryhmä 10 INTERNET SHOP Asiakaslaitteet 4: Monikanavaisuus Työasema / digi-TV + matkapuhelin –monikanavainen ratkaisu –palvelu työaseman tai digi-TV:n kautta –huom. ei tarvita kortinlukijaa ja ohjelmistoja –varmenteen käyttö matkapuhelimen avulla –allekirjoituspyynnöt tekstiviesteinä tai wap palveluviesteinä matkapuhelimeen TV SHOP

11 12.5.2003HST-ryhmä - Arkkitehtuurit ja liiketoimintamallit -työryhmä 11 Varmenteen käyttöönotto palvelussa Sähköinen palvelukanava perusedellytys Palveluntarjoaja = varmenteeseen luottava osapuoli, vastuut ja velvoitteet esitetty varmennepolitiikassa Varmenne on väline käyttäjän tunnistamiseen ja allekirjoituksen tarkistamiseen Palvelun käyttäjäksi rekisteröiminen (tarvittaessa), käyttöoikeuksien hallinta ja valtuuttaminen on aina toteutettava palvelukohtaisesti (käyttäjäprofiilit) Varmenteiden käsittely, ns. PKI-toiminnallisuus toteutettava sovelluksiin –joissakin sovelluksissa varmennetuki on vakiona –useita ohjelmistotoimittajia ja integraattoreita, open source ratkaisut –varmentajan tuki, esim. VRK:n avoimen lähdekoodin ratkaisu –kehittyvä alue: validointipalvelut

12 12.5.2003HST-ryhmä - Arkkitehtuurit ja liiketoimintamallit -työryhmä 12 CA1 CA2 Yhdyskäytävä Laatuvarmentajat, hakemistopalvelut Toimikortit, asiakaslaitteet Varmenteiden liittäminen palveluihin, ”validointikerros” Validointipalvelu Palvelu Varmenteiden käsittely sovelluksesta ulkoistettuna toiminnallisuutena

13 12.5.2003HST-ryhmä - Arkkitehtuurit ja liiketoimintamallit -työryhmä 13 Varmenteen tietosisältö Palveluntarjoaja hyötyy konkreettisesti eri laatuvarmenteiden yhteiskäyttöisyydestä Yhteiskäyttöisyyttä edistetään yhtenäistämällä ja vakioimalla varmenteen tietosisältö –laatuvarmenteen tietosisältö määritelty laissa sähköisistä allekirjoituksista Pakolliset tiedot: –Henkilön virallinen nimi –Henkilön yksilöintitunnus (esim. kansalaisvarmenteessa SATU) Optiona: –Toimialakohtaisia tietoja, varmenteen liikkeellelaskemiseen liittyviä tietoja, muita henkilön yksilöintitunnuksia (esim. asiakasnumeroita) Henkilötietojen taustatarkistus yksilöintirekisteristä –esim. SATU:n perusteella henkilötiedot Väestötietojärjestelmästä tai varmentajakohtaisesta rekisteristä

14 12.5.2003HST-ryhmä - Arkkitehtuurit ja liiketoimintamallit -työryhmä 14 Liiketoimintamallit Varmenteiden tuotanto- ja jakelu –varmentajan ja alihankkijoiden väliset sopimukset Varmenteiden käyttö –varmenteen haltijan ja palveluntarjoajan kannalta olennainen Käytössä ainakin kaksi eri mallia –VRK: kansalainen maksaa varmenteesta kiinteän kertamaksun tai vuosimaksun, palveluntarjoajille veloitukseton (toistaiseksi) –Radiolinja: varmenne veloituksetta käyttäjälle, palveluntarjoajat maksavat varmenteen käytöstä palvelussaan (analoginen pankkien Tupas -mallin kanssa)

15 12.5.2003HST-ryhmä - Arkkitehtuurit ja liiketoimintamallit -työryhmä 15 HST-ARKKITEHTUURIT JA LIIKETOIMINTAMALLIT dokumentti, lisätietoja sekä mahdollisuus kysymyksille ja palautteelle osoitteessa www.vaestorekisterikeskus.fi sähköinen henkilöllisyys Kiitos!


Lataa ppt "12.5.2003 Verkkopalvelut ja varmenteet Miten nykyiset palvelut muutetaan varmennetta hyödyntäviksi? 12.5.2003 Konsultti Jyri-Pekka Tähtinen Radiolinja."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google