Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ampel Loppudemo 31.3. Ohjelma  Projekti vaihe vaiheelta  Muutama huomio kustakin vaiheesta  Projektin yhteenveto  Statistiikkaa  Vertailua muihin.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ampel Loppudemo 31.3. Ohjelma  Projekti vaihe vaiheelta  Muutama huomio kustakin vaiheesta  Projektin yhteenveto  Statistiikkaa  Vertailua muihin."— Esityksen transkriptio:

1 Ampel Loppudemo 31.3

2 Ohjelma  Projekti vaihe vaiheelta  Muutama huomio kustakin vaiheesta  Projektin yhteenveto  Statistiikkaa  Vertailua muihin ryhmiin

3 Projektinsuunnittelu  Asetettiin projektin tavoite ”tuottaa TKK:n Liikennelaboratorion HUTSIM-liikennesimulaattoriin nykytarpeita vastaava järjestelmärajapinta, siihen liittyvä Liikenteenohjauspeli Tiedekeskus Heurekalle, sekä liittymä ViaSys Oy:n 3D-visualisointijärjestelmälle.”  Tavattiin asiakas ja sidosryhmät, sovittiin aikataulut  Palautettiin  Projektisuunnitelma  Vaatimusmäärittely  Laatukäsikirja

4 Projektinsuunnittelu  Asiakkaalla olikin omia asiakkaita  Projektin osapuolten ja sidoshenkilöiden lukumäärä kasvoi yllättävän isoksi  Suunnittelimme tehokkaat kommunikaatiokäytännöt

5 Projektinsuunnittelu  Kaikkiin osapuoliin saadaan yhteydet ja alustavien vaatimusten kartoittaminen pääsee hyvään vauhtiin.  Projektin kehitysympäristön pystyttäminen osoittautuu työlääksi ja venyy pitkälle I1-vaiheeseen. (Huomaamme myöhemmin, että kehitysympäristöön paneutuminen kuitenkin kannatti)  Käytäntödokumentti huomattiin raskaaksi, ja sen käyttöönotossa on ongelmia.  Tehtäväkohtainen ajankäytön suunnittelu huomataan toimimattomaksi. Käytäntö oli liian raskas ja tilalle kehitettiin uusi yksinkertaisempi versio. Myös ajankäytön raportoinnissa on luotettavuusongelmia.

6 Toteutusiteraatio 1  Suunniteltiin ja toteutettiin ensimmäiset versiot ohjelmistoista  Ampel Core ja API  Liikennepeli  Palautettiin  Tekninen määrittely

7 Toteutusiteraatio 1  Vaatimukset oli kerätty Heurekalta ja ViaSysiltä, mutta Liikennelaboratorion vaatimukset unohdettiin määritellä  Vaatimukset tarkennettiin Liikennelaboratorion osalta  2+2 projektin jäsentä sairastui kriittisellä hetkellä  Tärkeimpiä tehtäviä jouduttiin jakamaan uudestaan.

8 Toteutusiteraatio 1  HUTSIM-muutokset myöhästyivät aikatauluista  Koodasimme oman HUTSIMia simuloivan serverin

9 Toteutusiteraatio 1  Vaiheen aluksi ViaSys:in vaatimukset saadaan kartoitettua.  Järjestelmärajapinnan arkkitehtuurin suunnittelu saadaan valmiiksi  Ensimmäinen raakaversio arkkitehtuurin päällä toimivasta liikennepelistä saadaan käyntiin  Liikennepelin ulkoasua ja grafiikan vaatimuksia selvitetään paperiprototyyppaamalla - tykki vai tft?  Sopimusasioissa mustaa valkoiselle.  Projektisuunnitelma ja vaatimusmäärittely elävät, kirjaamme uusia tavoitteita ja vaatimuksia Liikennelaboratoriolta.  HUTSIM:in rajapintamäärittelyt toteuttamista vaille valmiit.

10 Toteutusiteraatio 2  Toteutettiin toinen versio ohjelmista  Ampel Core ja API  Liikennepeli  Palautettiin  Liikennepelin ensimmäinen versio  Testaussuunnitelmat  Testausraportit  Tekninen dokumentaatio

11 Toteutusiteraatio 2  Heurekalla oli vaikeuksia saada näyttöä maahantuojalta  Kehitystyöstä selvittiin niillä näyttölaitteilla, jotka meillä oli käytössämme

12 Toteutusiteraatio 2  Heurekassa ei saatu pelin ohjainlaitteen näppäimiä vilkkumaan vaihtuvan vaiheen merkiksi  Toteutimme vaiheen vaihdon näkymisen ruudulla

13 Toteutusiteraatio 2  Kaikki liikennepeliin vaaditut ominaisuudet saadaan toteutettua.  Toteutus sisältää uusia ominaisuuksia, joita ei pystytty toteuttamaan raudalla.  Liikennepelin näyttelykohteen graafisen ulkoasun tekeminen kovassa vauhdissa.  Käytetyt mannerheimintien mallit selvitetään ja lyödään lukkoon  HUTSIMissä valmiina liikennepeliin vaaditut ominaisuudet.  Analyysi: tarvitaan paljon työtä yksinkertaisten muutosten tekemiseen.  ViaSys-osuutta lykätään seuraavaan vaiheeseen ja huomataan, että HUTSIM-rajapinnan toteutus vaatii liikaa resursseja liikennelaboratoriolta.

14 Toteutusiteraatio 3  Viimeisteltiin ohjelmistot  Suoritettiin vertaistestaus  Palautettiin  Liikennepelin lopullinen versio  Vertaistestausraportit  Käyttö- ja asennusohje

15 Toteutusiteraatio 3  Pelin graafiset elementit eivät valmistuneet aikataulun mukaisesti  Grafiikan toteutusvastuut olivat epäselvät  Käytettiin aluksi omia grafiikoita

16 Toteutusiteraatio 3  Tiimimme valmistelee ViaSys -visualisointipaketin suunnitelmat ja alustavan järjestelmärajapinnan toteutuksen. Tekniset määrittelyt laajenevat.  ViaSys-visualisointipakettiprototyypin toteutus siirretään toiseen Liikennelaboratorion projektiin.  Liikennepelille suoritetaan kattava järjestelmä-, sekä vertaistestaus.  Kokemuksia käytännöistä menetelmäesityksien kautta

17 Toimitus  Ohjelmistojen ja dokumentaation toimitus asiakkaille  Projektin päättäminen  Palautettiin  Loppuraportti  Kaikki korjatut dokumentit

18 Toimitus  Heurekan näyttelyn avajaisissa havaittiin, että Liikennepelin pelin aloittaminen ei toimi läheskään aina oikein  Huolimatta kattavasta testauksesta  Miehemme kävi 28.3.2004 Heurekassa bugipäivitys matkassaan korjaamassa vian

19 Toimitus  Liikennepeli asennetaan ja toimitetaan Heurekaan  Automaationäyttelyn avajaiset  Dokumentaation ja lähdekoodin luovutetaan liikennelaboratorion projektia jatkavalle ryhmälle

20 Projektin tulevaisuus  Projektin tuotokset on toimitettu ja otettu käyttöön  Loppuraportin ja joidenkin dokumenttien viimeistely puuttuu  Ohjelmistoissa ei tiedetä toimintaa häiritseviä virheitä  Toteuttamatta jääneelle ViaSysin osuudelle on löytynyt jatkaja  Liikennelaboratorioin ranskalaiset harjoittelijat  Kurssin tuntibudjetti on käytetty  Odotettavissa 10% ylitys

21 Liikennepeli eri toteutusvaiheissa

22 Heurekan näyttelyavajaiset

23 Projektin yhteenveto

24 Tavoitteiden toteutuminen Liikennelaboratorio

25 Tavoitteiden toteutuminen Heureka

26 Tavoitteiden toteutuminen ViaSys Oy

27 Tavoitteiden toteutuminen Projektiryhmä

28 Vaatimusten toteutuminen

29 Kuluneet ja suunnitellut työtunnit

30 Tehtävien toteutuminen työtyypeittäin Toteutus 1 Toteutus 2 Toteutus 3 Toteutus 4

31 Vertailua toisiin ryhmiin RyhmäPisteetLOCLOC/COMSidos- ryhmiä Sidos- henkilöitä Ryhmän koko Käytetyt tunnit Sijoitus Ampel37,11909261%311713933 PPT38,83846725%12713181 tete38,278119%13813192 sotanorsu36,313992?13711514 MedicMinder366700?24811185 Kurssin 20 ryhmästä Ampel kolmas. Sijoitus ansaittu, mutta voisi olla parempikin?

32 Ryhmän palaute  Projekti oli mielenkiintoinen ja antoi ryhmälle riittävän haasteen  Hyvä henki säilyi projektin loppuun saakka ryhmän sisällä ja ulkopuolella

33 Kiitos! Teidän kanssanne projekti oli ilo viedä loppuun


Lataa ppt "Ampel Loppudemo 31.3. Ohjelma  Projekti vaihe vaiheelta  Muutama huomio kustakin vaiheesta  Projektin yhteenveto  Statistiikkaa  Vertailua muihin."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google