Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

© 1997 STAKES / Hannele Hyppönen –14.03.2002 TKKpage 1 (x) Teknologian käytettävyys erityisryhmille- vai erilaisille käyttäjille vaihtelevissa käyttöympäristöissä?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "© 1997 STAKES / Hannele Hyppönen –14.03.2002 TKKpage 1 (x) Teknologian käytettävyys erityisryhmille- vai erilaisille käyttäjille vaihtelevissa käyttöympäristöissä?"— Esityksen transkriptio:

1 © 1997 STAKES / Hannele Hyppönen –14.03.2002 TKKpage 1 (x) Teknologian käytettävyys erityisryhmille- vai erilaisille käyttäjille vaihtelevissa käyttöympäristöissä? Hannele Hyppönen Tutkija STAKES

2 © 1997 STAKES / Hannele Hyppönen –14.03.2002 TKKpage 2 (x) Esityksen sisältö 1 tunti: 1. Esityksessä käytetyistä käsitteistä 2. Kuka on käyttäjä? 3. Käyttäjätiedon kattavuuden parantaminen 2 tunti: 4. Erilaisten käyttäjien löytäminen 5. Missä vaiheissa suunnittelua kannattaa käyttää ohjeitaja ottaa erilaisia käyttäjiä mukaan suunnitteluun ? 6. Käyttäjien osallistaminen suunnitteluun (video)

3 © 1997 STAKES / Hannele Hyppönen –14.03.2002 TKKpage 3 (x) 1.a Teknologian määrittelyä

4 © 1997 STAKES / Hannele Hyppönen –14.03.2002 TKKpage 4 (x) 1.b Esteettömyys - käytettävyyttä mahdollisimman monelle Ergonominen käytettävyys mahdollisimman monelle Nielsen 1993, modifioitu Hyppönen 1999 Kognitiivinen käytettävyys mahdollisimman monelle käytettävyys ESTEETTÖMYYS SAAVUTETTAVUUS

5 © 1997 STAKES / Hannele Hyppönen –14.03.2002 TKKpage 5 (x) 1.c Erityisryhmät Lääketieteellisiä luokituksia kuulovammaisuus näkövammaisuus liikuntavammaisuus kognitiivisten toimintojen häiriöt – ikääntyminen Lääketieteellisten luokittelujen sopimattomuus segmentoinnin ja suunnittelun perustaksi

6 © 1997 STAKES / Hannele Hyppönen –14.03.2002 TKKpage 6 (x) Antropometristen taulukoiden harha Simultaneous tasks

7 © 1997 STAKES / Hannele Hyppönen –14.03.2002 TKKpage 7 (x) 2. Kuka edustamaan käyttäjiä suunnittelussa? Vallitsevan käsityksen mukaan: Käyttäjien segmentointi =>Johtaville (lead users) tai keskivertokäyttäjille (ergonomisten taulukoiden muk.) suunnittelu Erityisryhmillä on erityistarpeet, johon suunnitellaan erikseen apuvälineitä Haasteita Segmentoinnin ongelma Johtavien käyttäjien ongelma Ergonomisten taulukoiden harha – Arjen vaativien käyttötilanteiden - käyttökontekstien - huomiointi (tehtävä, pimeä, kiire, rinnakkaiset tehtävät, melu, kylmä,…) Erityistarpeen ongelma

8 © 1997 STAKES / Hannele Hyppönen –14.03.2002 TKKpage 8 (x) 3. Käyttäjätiedon kattavuuden parantaminen 3.a Miten? – Vaativien tai ’kriittisten’ käyttäjien osallistuminen suunnitteluun ja heidän käyttäjävaatimustensa huomiointi – Vaativien käyttökontekstien huomiointi Parantavat tuotteen käyttökelpoisuutta arjen erilaisissa käyttötilanteissa erilaisille käyttäjille

9 © 1997 STAKES / Hannele Hyppönen –14.03.2002 TKKpage 9 (x) 3.b Miksi? 1. Teknologiatuottajien näkökulma: Motiivina maksimoida myynti minimoida kustannukset (=>yrityksen hyvinvointi  ). – Teknologian käyttökelpoisuuden (laadun) parantaminen voi lisätä myyntiä, mutta se voi myös lisätä suunnittelukustannuksia – Käyttökelpoisuuden parantaminen parantaa yrityksen imagoa =>myynnin kasvu – On osoitus yrityksen yhteiskunnallisen vastuun otosta => kilpailuetu

10 © 1997 STAKES / Hannele Hyppönen –14.03.2002 TKKpage 10 (x) Kustannukset vs. laatu

11 © 1997 STAKES / Hannele Hyppönen –14.03.2002 TKKpage 11 (x) 2. Kuluttajien näkökulma: Kuluttajilla on entistä enemmän halua maksaa laadusta Kuluttajat entistä tietoisempia yritysetiikasta Vaativille käyttäjille suunnittelu tuottaa myyntiin tuotteita, joita entistä useampi pystyy käyttämään =>vähentää kuluttajien eriarvoisuutta

12 © 1997 STAKES / Hannele Hyppönen –14.03.2002 TKKpage 12 (x) 3. Yhteiskunnan näkökulma: – Yhteiskunnan intressissä on kannattava yritystoiminta yhteiskunnallisesti vastuullinen yritystoiminta – kuluttajien tasa-arvo ja syrjäytymisen ehkäisy – julkisten kustannusten rajoittaminen: Hyvin suunnitellut tuotteet vähentävät yhteiskunnan kustantamien apuvälineiden tarvetta – Yhteiskunta valvoo intressiään mm. säätämällä lakeja, EU säätänyt direktiivejä tasa-arvoisesta suunnittelusta

13 © 1997 STAKES / Hannele Hyppönen –14.03.2002 TKKpage 13 (x) 4. Erilaisten käyttäjien löytäminen Ajatellusta käyttötoiminnasta kiinnostuneiden etsiminen (esim. www.stakes.fi/include/ ): – Vammaisjärjestöjen jäsenet – Yhdistysten jäsenet (kuten Enter Oy) – Ikäihmisten yliopisto – Arla-instituutti, Ruskeasuon koulu ym. – Käyttäjäfoorumit – ’Kriittisiä käyttäjiä’ edustavat tahot

14 © 1997 STAKES / Hannele Hyppönen –14.03.2002 TKKpage 14 (x) 5. Suunnitteluohjeiden käyttäminen Lainsäädäntö, standardit, eettiset ohjeet Design for All yleiset suunnitteluohjeet Universal Service Obligation Universal Design principles Spesifit ohjeet erilaisten käyttäjien kokemia sovelluksista riippumattomia ongelmia teknologian käytössä... www.stakes.fi/cost219/COSB220.HTML … ja niiden ratkaisuja http://www.stakes.fi/cost219/COSB221.HTML#1.1… ja niiden ratkaisuja sovelluskohtaisia suunnitteluohjeita

15 © 1997 STAKES / Hannele Hyppönen –14.03.2002 TKKpage 15 (x) Erilaisten käyttäjien kokemia ongelmia...

16 © 1997 STAKES / Hannele Hyppönen –14.03.2002 TKKpage 16 (x)... ja niiden ratkaisuja

17 © 1997 STAKES / Hannele Hyppönen –14.03.2002 TKKpage 17 (x) Sovelluskohtaisia vaatimuksia –Self-Service Machines (Home shopping, home banking, services for disabled persons) –Producing Web pages that everyone can readProducing Web pages that everyone can read –Design guidelines on smart homesDesign guidelines on smart homes –Guidelines-booklet on mobile phones –New ways of using video telephonyNew ways of using video telephony –Pay phones –...

18 © 1997 STAKES / Hannele Hyppönen –14.03.2002 TKKpage 18 (x) Missä vaiheissa suunnittelua kannattaa käyttää ohjeitaja ottaa erilaisia käyttäjiä mukaan suunnitteluun ?(www.stakes.fi/include/handbook) 1. Yrityksen laatustrategian laadinnassa(ohjeet) 2. Kohdemarkkinoiden/ tarpeiden määrittelyssä (ohjeet, osall.) 3. Käyttäjävaatimusten määrittelyssä (ohjeet, osall.) 4. Vaihtoehtoisten tuotekonseptien suunnittelussa(ohjeet, osall.) 5. Konseptien, prototyyppien arvioinnissa (ohjeet, osall.) 6. Tuotannon suunnittelussa(ohjeet, osall.) 7. Markkinoinnin suunnittelussa(ohjeet)

19 © 1997 STAKES / Hannele Hyppönen –14.03.2002 TKKpage 19 (x) 6. Käyttäjien osallistuminen suunnitteluun (MORE-video)

20 © 1997 STAKES / Hannele Hyppönen –14.03.2002 TKKpage 20 (x) Oheismateriaalia – Käyttäjät - tuotesuunnittelun rasite vai resurssi? Käsityksiä modernin teknologian erilaisista käyttäjistä, heidän tarpeistaan ja teknologian esteettömästä, käyttäjäkeskeisestä suunnittelusta. Stakes Aiheita 13/2000 – Database http://www.stakes.fi/include Information on ageing and disabled consumers, methods, cost-benefits, ethical issues, standards, legislation concerning Design for All and more – Handbook on Inclusive design of Telematics Applications Chapter 1 is written to motivate reader to imply methodology in practice Chapter 2 is written to show step by step, how methodology can be implemented in a day-to-day development work from management to marketing – Video on Technology design to empower users Presents a case study of how one of the main feature of Design for All, user participation and iterative design, was realised in designing a Mobile Alarm Phone


Lataa ppt "© 1997 STAKES / Hannele Hyppönen –14.03.2002 TKKpage 1 (x) Teknologian käytettävyys erityisryhmille- vai erilaisille käyttäjille vaihtelevissa käyttöympäristöissä?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google