Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Lilli Snellman Johanna Pesola Anne-Mari Karjalainen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Lilli Snellman Johanna Pesola Anne-Mari Karjalainen"— Esityksen transkriptio:

1 Lilli Snellman Johanna Pesola Anne-Mari Karjalainen 16.3 2011
Moniammatillinen tiimityöskentely Kirkkonummen Nuorten hyvinvointiasemalla Lilli Snellman Johanna Pesola Anne-Mari Karjalainen

2 Kirkkonummen kunta Sijaitsee Läntisellä Uudellamaalla, pääkaupunkiseudun kupeessa. Matka Helsinkiin on n. 20 km, keskustasta 30 km. Naapurikunnat idässä Espoo, lännessä Siuntio. Etelässä kunta rajoittuu Suomenlahteen ja pohjoisessa Vihti lähin rajanaapuri

3 Tietoa Kirkkonummesta
Asukasluku (2009) Pinta-ala 393 km2 Merenrantaa 145 km Suomenkielisiä 77,9 %, ruotsinkielisiä 18,5 %, muunkielisiä 3,6 % Suurimmat työnantajat: Kirkkonummen kunta, Oy L M Ericsson Ab, Suomenlahden Meripuolustusalue Upinniemi

4 Kohderyhmätietoa 15 v. täyttänyt väestö, kaikkiaan 26 928
Ei perusasteen jälkeistä tutkintoa 8 495 Keskiasteen tutkinto 8 489 Alin korkea-asteen tutkinto 3 700 Toimeentulotuen asiakkuuksia v. n.100 (2010 Kirkkonummi-tilastot)

5 Ikäjakauma

6 Huoli haltuun- hanke 2010-2012 NUORTEN SYRJÄYTYMISEN EHKÄISY
kynnyksettömän mielenterveys-ja päihdepalvelumallin kehittäminen ja toiminta vuotiaille henkilöstön osaamisen vahvistaminen kuntalaisten tietoisuuden lisääminen mielenterveys -ja päihdeasioissa NUORTEN SYRJÄYTYMISEN EHKÄISY

7 Lyhyen aikavälin tavoitteet
Nuorten hyvinvointiasema Mielenterveys- ja päihdekoulutuksen järjestäminen kunnan työntekijöille Foorumin/Ryhmätoiminnan järjestäminen kuntalaisille Yhteistyö Mielenterveysyhdistys Kisu Ry:n kanssa Varusmiespalvelun keskeyttäneiden linkittäminen toimintaan

8 Nuorten hyvinvointiasema
Matalan kynnyksen mielenterveys-ja päihdepalvelua vuotiaille kirkkonummelaisille nuorille ja heidän vanhemmille Palvelu on maksutonta, vapaaehtoista, lähetettä ei tarvita

9 Nuorten hyvinvointiasema
Munkinmäentie 17, aseman vieressä Avoin vastaanotto torstaisin kl.13-15 Päivystyspuhelin 24h/7vrk p Puhelinaika ma ja to 10-12 Facebook

10 Moniammatillinen työtiimi
Asiakkuuksien hoidossa Nuorten hyvinvointiasemalla Psykologi Sosiaaliohjaaja Psykiatrinen sairaanhoitaja Nuorisolääkäri 1pv/vko Lääkäripalvelut terveyskeskuksessa Psykiatrinen sh Psykologi Ravitsemusterapeutti Fysioterapia A-klinikka Aikuissosiaalityö Lastensuojelu Koulut

11 Tiimityön työkalut moniammatillisessa tiimityössä
Aamukokoukset päivittäin, asiakkuuksien jako Tiistaisin nuorisolääkärin aamukokous, asiakkuuksien jako, reflektointi Case-kokoukset joka toinen keskiviikko Asiakkuudet ja konsultointi Pegasos-postin kautta Psykososiaalinen ryhmä

12 Psykososiaalinen ryhmä
A-klinikka Päihdetyön osaaminen TK-psykologi TK-psykiatrinen sairaanhoitaja Psykiatrisen hoitotyön osaaminen Nuorisolääkäri Somaattinen osaaminen seksuaaliterveys Nuorten hyvinvointiasema Psykologinen Psykiatrinen Sosiaalipalveluosaaminen

13 Moniammatillisen tiimityön käytännöt
1.SISÄINEN TIIMITYÖ 2.ULKOINEN TIIMITYÖ VERKOSTON KANSSA Nuorten hyvinvointiaseman työntekijät tapaavat asiakkaan yhdessä eri työpareina Työparius asiakkaan tarpeen mukaan sosiaaliohjaaja-psykologi sosiaaliohjaaja-psykiatrinen sh Nuorten hyvinvointiaseman työntekijä tapaa asiakkaan/hoitaa asiakkaan tilannetta yhdessä verkostotyöntekijän kanssa (esim. lastensuojelu, aikuissosiaalityö, kouluterveydenhoitaja) Kompassi -moniammatillinen yhteistyömalli syrjäytymisen ehkäisemiseksi

14 Tiimityön vaatimukset (Heikki Turkka)
Organisaatio – joustavuus – johdon tuki Verkoston ja menetelmien tuntemus Työntekijä – osaaminen, asenne Aika – aluksi paljon, maksaa itsensä takaisin prosessin jäntevöitymisenä

15 Tiimityön tuotteistaminen (Heikki Turkka)
Saa aikaan oman työn tietoista erittelyä, ymmärrys työstä Ahaa-elämykset! Tuotteiden hyödyntäminen käytännössä Tukevat jatkossa yhteistyömuotojen kehittämistä ja suorittamista

16 Tiimityön tulokset (Heikki Turkka)
Asiakkaan ja lähiverkoston valtaistaminen ”Ylhäältäpäin” tietämisen vähentäminen Asiakkuuksien ja asiantuntijuuksien yhdistäminen Kokonaisvaltainen tapa käsitellä asiakkaan elämää yhdessä samaan suuntaan Verkostojen ja sitä kautta palvelurakenteiden kehittyminen ja nopeampi reagointi mahdollisuus tulevaisuudessa

17 Tiimityön plussat Asiakkaan käytössä koko tiimin osaaminen
Asiakas saa oikeaa,”täsmä” palvelua Asiakas saa palvelua yhden oven periaatteella Tiimi saa tukea omiin asiakkuuksiin Opitaan toisilta Reflektointi Konsultointi Peili Purku


Lataa ppt "Lilli Snellman Johanna Pesola Anne-Mari Karjalainen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google