Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi 2.10.2012 Juha Tretjakov Oppijanumero ja käyttäjien tunnistaminen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi 2.10.2012 Juha Tretjakov Oppijanumero ja käyttäjien tunnistaminen."— Esityksen transkriptio:

1 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi 2.10.2012 Juha Tretjakov Oppijanumero ja käyttäjien tunnistaminen

2 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Käyttäjähallinta Käyttäjän tunnistus Käyttäjän yksilöinti Käyttäjätunnuksena sähköpostiosoite Salasanojen kelpoisuustarkistus Suomalainen oppijanumero Oppilaitosten opiskelijanumerot Henkilötunnus HETU Sähköinen henkilötunnus SATU Käyttäjärekisteri

3 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tunnistus ja käyttäjähallinta

4 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tunnistautumisen tarpeita OPH:n henkilöstölle AD-domain kertakirjautuminen Korkeakoulujen henkilöstölle (ja opiskelijoille) Haka Valtion virastojen henkilöstölle Virtu oman organisaation käyttäjätunnus ja salasana sekä virkakortti) Oppijalle ja tämän valtuutetulle tunnistautumispalvelu Vetuma Pankkitunnisteet, mobiilivarmenne, HST Muille organisaatiokäyttäjille KATSO Virkailija-avusteinen tunnistaminen Pääkäyttäjä luo henkilölle tunnuksen

5 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Käyttäjän tunnistaminen ja yksilöinti Tarvitaan yksilöivä tunniste HETU:n ongelmia – Voi muuttua – Sen saaminen ulkomaalaisille kestää liian kauan – Sisältää tarpeetonta tietoa iästä ja sukupuolesta SATU eli sähköisen asioinnin tunnistenumero – Korjaa osan HETU:n ongelmista, mutta ei kaikkia Miten ulkomaalainen yksilöidään Nimi ei yksilöi henkilöä Osoite, syntymäpaikka, syntymäaika, kansalaisuus, passinumero… Yksilöity käyttäjä saa Oppijanumeron Täytyy mainita OPH:n todistusmääräyksissä

6 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tavoitteena on, että uudistettavan kokonaisuuden myötä otetaan käyttöön suomalainen oppijanumero. Tämä valtakunnallisen tason ratkaisu edistää oppijoiden liikkuvuutta, mikä on yksi SADe-hankkeen keskeisistä tavoitteista. Suomalaista oppijanumeroa voi käyttää jatkossa opetustoimen henkilöhallinnan kaikessa yksilöinnissä. TTS 2014–2017 linjaa käyttöönottoaikatauluksi 2014–2016 Hakijan yksilöivä suomalainen oppijanumero

7 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijanumeron käyttöönotto 20132014201520162017… Oppijanumeroa käytetään hakemusten numerointiin Toteutus Oppilaitosten opiskelijanumerot Opiskelijakortteihin uusi numerointi Todennetun osaamisen rekisterin henkilöindeksi Opintopolku.fi-palvelun henkilötunniste

8 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijanumeron muodostumisen tilakaavio

9 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijanumero on yksilöllinen Jokaisella hakijalla Suomessa on oma numero Numero ei sisällä mitään tietoa oppijasta, se on vain yksilöivä koodi – siksi ei käytetä juoksevaa numeroa Eri oppijanumeroita tulee 9 miljardia. Tämä kattaa nyt ja tulevaisuudessa kaikki suomalaiset ja ulkomaiset hakijat ja oppijat suomalaisissa oppilaitoksissa. Koska generointiin käytetään satunnaislukuja, koodien törmäys on aina mahdollinen. Törmäysten välttämiseksi uusi OID täytyy varmistaa tietokannasta, ettei sellaista ole jo myönnetty.

10 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi OID-koodin generointi (kuva)

11 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Miltä OID näyttää ja miten siitä muodostuu suomalainen oppijanumero Samantapainen ajatus kuin EAN-viivakoodissa JHS 159 ohjeistaa OID-yksilöintitunnuksen käytöstä OPH:lle on myönnetty oma puu 1.2.246.562 Henkilön yksilöintiin alipuu 1.2.246.562.24.X X on 10-numeroinen satunnaisluku välillä 1 000 000 000-9 999 999 999, siis ei ala nollalla. Loppuun tarkistusmerkki, joka lasketaan X-osasta Tuloksena on 11-numeroinen OID-lehti OID-koodi 1.2.246.562.24.10000000009 - 1.2.246.562.24.99999999990.

12 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Yhden numeron tarkistusmerkki Oppijanumeron viimeinen numero on tarkistusmerkki Tarkoitettu huomaamaan lyöntivirheet ei ole mikään murtovarma turvakoodi Huomaa hyvin yhden numeron virheet useimmat kahden numeron virheistäkin. Kokonaan keksityllä tai arvatulla numerolla on 10 % mahdollisuus läpäistä testi.

13 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tarkistusmerkin algoritmi täytyy valita Käytettävä tarkistusalgoritmi on valittava ennen ensimmäisenkään oppijanumeron luomista LUHN-10 yleisesti käytössä tarkistussummana mm. luottokorttinumeroissa ja asiakasnumeroissa IBM Check 137 käytössä mm. OODI:n opiskelijanumerossa, viitenumeroissa, henkilökortissa Onko pysyvälle henkilökohtaiselle viitenumerolle tarvetta? Poistunee käytöstä 2014 aikana? Korvaaja: RF Creditor Reference (ISO 11649)

14 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi OID:n käyttökohteet Selite Solmuluokan arvo OPH:n tarkenne Teknilliset koodistot, nimikkeistöt ja luokitukset 5 Sisältötuotantoon liittyvät koodistot, nimikkeistöt ja luokitukset 6 Toimipaikat 10 Organisaatiot Asiakirjat 11 Ohjelmistot 12 Laitteet 13 Palvelut 14 Laskutus (ml maksusitoumuset) 16 Logistiikka (ml kuljetustunnus) 17 Sanomaliikenteen osapuolten tunniste 18 Rekisterinpitäjä 19 Näytetunniste 20 Tilapäinen asiakkaan tunniste 22 Henkilönumero, esim. 1.2.246.562.24.34397748046 24 Oppijanumero Roolin yksilöinti 27

15 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Käyttäjärekisteri Oppijan verkkopalvelun käyttäjärekisteri Henkilörekisteri: opetustoimen asiakasrekisteri Järjestelmään kirjataan kaikki suomalaisten oppilaitosten asiakkaat ja toimijat Kaikki hakijat (oppijat) Kaikki opinto-oikeudet Kaikki opintosuoritukset Kaikki tutkintotiedot Kaikki käyttöoikeudet (virkailijat) Tietosuojavaltuutettu puoltaa suunnitelmaa


Lataa ppt "Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi 2.10.2012 Juha Tretjakov Oppijanumero ja käyttäjien tunnistaminen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google