Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuPia Uotila Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
OHJAAVAT PERIAATTEET Johtoajatukset EKK, Valamo
2
I OPPIMINEN ON PROSESSI
Oppiminen on elämänpituinen prosessi, jossa yhdistyvät ja vuorottelevat sopivassa suhteessa teoria ja käytäntö Oppimista ei tapahdu vain virallisten ”oppimisorganisaatioiden” piirissä vaan kaikilla elämän osa-alueilla EKK, Valamo
3
Ihmisen ”osaamiskokonaisuus” muodostuu:
käytännön ja teorian yhdistymisestä fyysisestä ja emotionaalisesta kokemuksesta itsetunnon tasosta uskalluksesta käyttää omia tietojaan ja taitojaan uskalluksesta asettautua myös arvostelun kohteeksi vastuunottaminen omien tietojen ja taitojen käyttämisestä yhteisön / yrityksen hyväksi EKK, Valamo
4
II KAIKISSA TEHTÄVISSÄ TARVITAAN LUOVUUTTA
Jokaisella työntekijällä / toimijalla on oltava kyky kyseenalaistaa oma tapansa tehdä työtään asenneyrittäjyyttä on kyettävä näkemään kokonaisuudet on kyettävä erottamaan olennainen on haastettava itsensä joka päivä uudestaan ei kuitenkaan uudistamista uudistamisen vuoksi EKK, Valamo
5
III TAVOITTEET ON ASETETTAVA KORKEALLE
Varmalle tasolle asetettujen tavoitteiden saavuttaminen ei tuo edistystä vaikka korkealle asetettujen tavoitteiden rimaa ei ylittäisikään, niin tietää että kehitystä aiempaan verrattuna on tapahtunut EKK, Valamo
6
IV TIEDÄ, MITÄ HALUAT Epämääräisen pahan olon syy on usein siinä, ettei tiedä, mitä oikeasti haluaa ensin on selvitettävä, mitä haluaa toiseksi on asetettava sen mukainen päämäärä ja tavoite kolmanneksi on mietittävä moraalisesti kestävät keinot, millä asetetut tavoitteet saavutetaan neljäntenä tulee toteutus EKK, Valamo
7
V OLE REHELLINEN Rehellisyys on tunteiden ja tekojen puhtautta, vilpittömyyttä ja korkeaa moraalia Rehellisyys on myös kanssaihmisten kunnioittamista ole rehellinen ennen kaikkea itsellesi – raadollisuuteen saakka epärehellisyydessä petät yleensä vain itseäsi EKK, Valamo
8
VI YKSI, YKSI ON VARMA AIN: TYÖN ONNI ON OIKEA VAIN
”On työtä tehtävä jokaisen. Puu tutaan hedelmistään. Se usko, ken sitä ei opeta, sitä uskoa täällä ei tarvita, se on uskoa usmien, haamujen, ei uskoa ihmisten.” Eino Leino, Hymyilevä apollo EKK, Valamo
9
Sen, minkä omalla työlläsi hankit, siitä saat olla ylpeä
Elämä ei anna mitään ilmaiseksi, jos joitain haluat, on sinun oltava valmis tekemään töitä sen eteen Sen, minkä omalla työlläsi hankit, siitä saat olla ylpeä Se, mikä ilmaiseksi tulee, sillä ei ole arvoa EKK, Valamo
10
VII AITOA PÄÄOMAA ON SE, MINKÄ KORVIESI VÄLIIN HANKIT
Tieto- ja taitopääoman arvoa ei mikään lama tai laskusuhdanne voi mitätöidä se on pääomaa, joka kasvaa korkoa korolle EKK, Valamo
11
VIII TAVOITTELE ELÄMÄSSÄ SISÄISTÄ RAUHAA
On osattava olla armollinen paitsi toisille niin myös itselleen Carpe diem – tartu hetkeen; elämä on tässä ja nyt, ei huomenna, ei eilen On osattava olla terveellä tavalla itsekäs = oman elämänsä diktaattori Välillä on oltava aikaa pysähtyä ja rauhoittua, ajatella sinisiä ajatuksia EKK, Valamo
12
Ohjaamisen ja opettamisen filosofia
OHJAAVAT PERIAATTEET Ohjaamisen ja opettamisen filosofia EKK, Valamo
13
Älä anna väärä mielikuvaa koulutuksen tuomista mahdollisuuksista
On väärin puhua opiskelijoille siitä, että me koulutamme heistä asiantuntijoita asiantuntijoiksi kasvetaan työelämässä – me pystymme antamaan perustiedot asiantuntijaksi kasvamiseen EKK, Valamo
14
Kuuntele, innosta omaan ajatteluun ja keskusteluun
Ei ole olemassa yhtä ainoaa oikeaa tapaa ajatella tai tehdä asioita Rohkaise luovuuteen Kannusta, kun näet edistymistä Kannusta, kun haluat nähdä edistymistä Opeta tiedon hakemiseen ja soveltamiseen EKK, Valamo
15
On uskallettava vaatia
Opettajan on uskallettava vaatia opiskelijaa: tekemään töitä oppimisen eteen ottamaan vastuu omasta oppimisesta oppimaan EKK, Valamo
16
Ole lempeä Tärkeintä on, että opiskelija yrittää
armahda ja kannusta, kun näet, että joku yrittää tosissaan, mutta nyt ei jostakin syystä synny haluttua tulosta EKK, Valamo
17
Muista huumori Yllätä välillä
tiukan puurtamisen ja vaatimisen vastapainoksi voi välillä vähän löysätä EKK, Valamo
18
Mistä erottaa? Asiantuntijan Ammattilaisen
kokonaisuuksien hallitseminen laajat taustatiedot substanssista kyky ja uskallus käyttää tietoja omien tiedon rajojen tunnistaminen nöyryys tiedon edessä Ammattilaisen yksityiskohtien ja asioiden hallitseminen kapeammat substanssitiedot vastuunottamisen pelko tietojen käytöstä omien tiedon rajojen tunnistaminen nöyryys tiedon edessä EKK, Valamo
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.