Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan seuranta Koordinaattorit ja vastuuvirkamiehet Koko maan tulokset 9.4.2014.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan seuranta Koordinaattorit ja vastuuvirkamiehet Koko maan tulokset 9.4.2014."— Esityksen transkriptio:

1 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan seuranta Koordinaattorit ja vastuuvirkamiehet Koko maan tulokset 9.4.2014

2 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Aamu- ja iltapäivätoiminnan seurantaa vuodesta 2007 Opetushallitus toteutti yhdessä Fountain Parkin kanssa valtakunnallisen perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan seurannan koordinaattoreille ja vastuuvirkamiehille 4.2.–7.3.2014 Säännöllinen seuranta on toteutettu vuodesta 2007 lähtien seitsemän kertaa, koordinaattoreille suunnattuna kolme ja vastuuvirkamiehille kaksi Edellinen koordinaattoreiden ja vastuuvirkamiesten seuranta on keväältä 2010 9.4.20142

3 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan seurannan tavoitteet 2014 Seurannan tavoitteena on lisätä koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnasta käytävää keskustelua kunnissa ja valtakunnallisesti eri foorumeilla Saada kokonaiskäsitys valtakunnallisesti toiminnan järjestämisen haasteista sekä kentän toimijoiden näkemyksistä haasteiden ratkaisemiseksi Tuottaa määrämuotoista tietoa kunnille toiminnan järjestämisen palautteeksi Lisätä toiminnan tavoitteellisuutta ja edistää jatkuvasti sen laatua 9.4.20143

4 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Yhteenvetoa: APIP-toiminnan haasteet 9.4.20144 Vähenevä lapsimäärä Erityistä tukea tarvitsevat oppilaat ryhmissä Ohjaajien pätevyys ja riittävä määrä Isot lapsiryhmät Vanhemmuus- kumppanuus vanhempien kanssa Yhteistyö ja tiedonkulku koulun ja kodin kanssa Tulevat mahdolliset kuntaliitokset Taloudelliset resurssit Toimitilat Toiminnan puitteet APIP-toiminta käytännössä Merkittävin haaste koordinaattoreiden mielestä Merkittävin haaste vastuuvirkamiesten mielestä

5 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Yhteenvetoa: Haasteiden ratkaisuehdotuksia toiminnan puitteisiin Toiminnan puitteet: taloudelliset resurssit, kuntaliitokset, toimitilat, vähenevä lapsimäärä Resurssi- ja kehittämisyhteistyötä varhaiskasvatuksen, nuorisotoimen ja järjestösektorin kanssa Yhteinen järkevän tilakäytön suunnitelma koulun kanssa Asiakasmaksujen nostaminen APIP-toiminta osaksi koulujen kerhotoimintaa (esim. esikoululaisten ja ylemmän luokan oppilaiden mukaanotto APIP-ryhmään), päivähoidon toimintaa, esiopetusta tai koulunkäyntiavustajien toimenkuvaa Selkeästi nimetyt muutoksen vastuuhenkilöt kuntaliitostilanteessa, paikallisen koordinoinnin säilyttäminen ja tiedottaminen kuntaliitosten vaikutuksista Päättäjien lobbaaminen ja yhteiskunnallinen arvokeskustelu APIP-toiminnan tärkeydestä varhaisen tuen toimintamallina, toiminnan vaikuttavuuden osoittaminen 9.4.20145

6 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Yhteenvetoa: Haasteiden ratkaisuehdotuksia APIP-toiminnan järjestämiseen käytännössä Toiminta käytännössä: ohjaajien pätevyys ja riittävä määrä, isot lapsiryhmät, erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden määrä, vanhemmuuskumppanuus vanhempien kanssa, yhteistyö ja tiedonkulku kodin ja koulun kanssa Ohjaajien koulutus, työnohjaus, työkykyä ylläpitävä toiminta, vertaistukitapaamiset ja vakituinen työpari Ohjaajien määrän lisääminen erityistä tukea tarvitsevien lasten määrän ja ryhmäkoon kasvaessa (määräsuositusten sijaan määräyksiä) Yhteiset pelisäännöt lapsen lähipiirissä oleville aikuisille Yhteistyötä koulujen, nuorisotalojen ja varhaiskasvatuksen kanssa uusien toimivampien pedagogisten ratkaisujen löytymiseksi, APIP-ohjaajat mukaan moniammatillisiin yhteistyöryhmiin Yhteistyön toivekartoitus vanhemmille, Wilman käytön lisääminen yhteydenpidossa Passiivisten vanhempien aktivointi esim. toiminnallisilla vanhempainilloilla, kahvihetkillä lapsen hakutilanteessa ja keskusteluvarteilla Kaikkiin kuntiin APIP-koordinaattori 9.4.20146

7 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Koordinaattoreiden tulokset (n=229)

8 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Sisältö / koordinaattoreiden tulokset Koululaisten aamu- ja iltapäivätoimintaan hakeutuminen APIP-toimintamaksut ja niihin liittyvät pelisäännöt APIP-toiminnan lähitulevaisuuden haasteet ja ratkaisuehdotuksia niihin 9.4.20148

9 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ensimmäisen vuosiluokan oppilaiden APIP- toimintaan hakeutuminen 219 kunnasta ilmoitettiin hakijoiden ja paikan saaneiden määrä Keskimäärin toimintaan hakeutuneita oli 140 oppilasta / kunta Paikan saaneita oli keskimäärin 138 oppilasta / kunta 198 kunnassa eli 90 %:ssa kunnista paikan sai 100 % hakijoista 9.4.20149 Kuinka monta perusopetuksen ensimmäisen vuosiluokan oppilasta hakeutui APIP-toimintaan lukuvuodeksi 2013−2014? Kuinka moni hakijoista sai paikan?

10 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi 219 kunnasta ilmoitettiin hakijoiden ja paikan saaneiden määrä Keskimäärin toimintaan hakeutuneita oli 79 oppilasta / kunta Paikan saaneita oli keskimäärin 74 oppilasta / kunta 180 kunnassa eli 82 %:ssa kunnista paikan sai 100 % hakijoista 9.4.201410 Kuinka monta perusopetuksen toisen vuosiluokan oppilasta hakeutui APIP-toimintaan lukuvuodeksi 2013−2014? Kuinka moni hakijoista sai paikan? Toisen vuosiluokan oppilaiden APIP- toimintaan hakeutuminen

11 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi 3.−9. vuosiluokan erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden APIP-toimintaan hakeutuminen 220 kunnasta ilmoitettiin hakijoiden ja paikan saaneiden määrä Keskimäärin toimintaan hakeutuneita oli 10 oppilasta / kunta Paikan saaneita oli keskimäärin 12 oppilasta / kunta 211 kunnassa eli 96 %:ssa kunnista paikan sai 100 % hakijoista, tämän lisäksi kahdeksassa kunnassa oli paikan saajia enemmän kuin hakijoita 9.4.201411 Kuinka monta perusopetuksen 3.−9. vuosiluokan erityistä tukea tarvitsevaa oppilasta hakeutui APIP-toimintaan lukuvuodeksi 2013−2014? Kuinka moni hakijoista sai paikan?

12 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi APIP-toiminnan paikan saamisen valintaperusteet Suurelta osin kaikki hakijat olivat saaneet APIP-paikan, mutta mikäli hakijoita oli paikkoja enemmän, pyrittiin löytämään paikat ensisijaisesti: Erityistä tukea tarvitseville oppilaille 1. luokan oppilaille (kokoaikaiset ennen osa-aikaisia) 2. luokan oppilaille (kokoaikaiset ennen osa-aikaisia) Paikka voi jäädä myöntämättä jos toinen vanhemmista on kotona, kuten myös jos hakijoita ei ole tiettyyn ryhmään riittävästi. Arvonta ja/tai hakemusten saapumisjärjestys ratkaisee tasaväkisten hakijoiden kohdalla. Kunnilla on käytössään 1-5 valintaperustetta. Osa kunnista pystyy jakamaan paikat yhdellä perusteella, osa käyttää perusteita tarvittaessa enemmän. 9.4.201412 Jos kaikille APIP-paikkaa hakeneille oppilaille ei voitu paikkaa tarjota, mitkä olivat valintaperusteet paikan saamiselle?

13 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi APIP-toiminnasta perittävä asiakasmaksu 3 h / pvä keskiarvo55,90 € min-max10-90 € 4 h / pvä keskiarvo70,20 € min-max10-120 € Yli 4 h / pvä keskiarvo80,10 € min-max10-140 € 9.4.201413 Mikä on kunnassasi APIP-toiminnasta perittävä asiakasmaksu?

14 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Toimintamaksujen alennukset ja vapautukset 79 %:ssa osallistujakunnista myönnetään alennuksia ja/tai vapautuksia APIP-toimintamaksuista 9.4.201414

15 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ohjeistus alennuksista ja vapautuksista Kaikissa alennuksia ja/tai -vapautuksia myöntävissä kunnissa ei ole ohjeistusta tähän 9.4.201415

16 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Alennusten ja vapautusten myöntöperusteet Yleisimpinä alennusten ja vapautusten syinä ovat perheen taloudelliset syyt, lapsen kehitysvamma, lastensuojelun asiakkuus, sisaralennus ja toiminnan vähäinen käyttö Alennusperusteet yhteneväisiä päivähoidon kanssa Sosiaalitoimi lausunnonantajana, jos kyseessä sosiaaliset perusteet Päätökset tehdään eri tavalla kunnissa: maksualennuksista tai -vapautuksista voi päättää päivähoidon, sivistystoimen tai koulutoimen johtajat tai päälliköt, koulun rehtori, lautakunta tai koordinaattori 9.4.201416 Millä perusteella mahdolliset alennukset ja/tai vapautukset myönnetään? Kuka tekee päätökset maksualennuksista ja maksuvapautuksista?

17 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Asiakasmaksujen vapautuksen / alennuksen piirissä olevat lapset 132 kunnassa myönnettiin vapautuksia ja alennuksia – lasten osuus vaihteli välillä 0,04-50 % 9.4.201417 Kuinka monta prosenttia toiminnan piirissä olevista lapsista on asiakasmaksujen vapautuksen / alennuksen piirissä?

18 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Erityistä tukea tarvitsevat oppilaat keskeisin haaste APIP-toiminnalle lähitulevaisuudessa 9.4.201418 Mitä haasteita APIP-toiminnassa on seuraavan viiden vuoden aikana? Mikä haaste on keskeisin? (n=560) Ohjaajat ja henkilöstö puhututtaa eniten, mutta keskeisimpänä haasteena tulevaisuuden APIP- toiminnalle pidetään erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden osuuden kasvua. Kuvion sininen palkki kertoo, kuinka monta kertaa ko. asia on mainittu aineistossa, vihreä palkki sen arvioidun tärkeyden.

19 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Yhteistyö, vähenevä lapsimäärä ja kuntaliitokset aiheuttavat eniten erimielisyyttä 9.4.201419 Mitä suurempi pallo, sitä enemmän aiheesta on puhuttu. Pystyakseli kuvaa asioiden koettua tärkeyttä ja vaaka- akseli erimielisyyttä niiden tärkeydestä. Mitä haasteita APIP-toiminnassa on seuraavan viiden vuoden aikana? Mikä haaste on keskeisin? (n=560)

20 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Keskeisin haaste: Erityisen tuen piirissä olevien oppilaiden määrän lisääntyminen Näin vastataan: Ohjaajien koulutuksen ja työnohjauksen avulla lisää toimintamalleja hankaliin tilanteisiin, ohjaajien määrän lisääminen suhteessa erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden määrään, lapsen ympärillä olevien toimijoiden yhteiset pelisäännöt, ohjaajat mukaan oppilashuoltoryhmiin 9.4.201420 Mitä haasteita APIP-toiminnassa on seuraavan viiden vuoden aikana? Miten haasteisiin voitaisiin vastata? ”Erityistä huomiota tarvitsevien lasten määrän lisääntyminen. Ryhmissä entistä enemmän erityistä huomiota tarvitsevia lapsia. Osa lapsista on hyvin aggressivisesti käyttäytyviä. Ryhmiin tarvittaisiin enemmän ohjaajia, jotta lasten ja työntekijöiden turvallisuus voidaan varmistaa.” ”Apip-toiminnan ohjaajat pitäisi ottaa oppilashuoltoryhmään, että he voisivat kertoa oman näkemyksen lasten käytöshäiriöistä ja ongelmista.( Apip- toiminnan ohjaajilla on enemmän tietoja ja havaintoja lapsista, kun lapset ovat avoimempia ohjaajille kun opettajille ja tilanne on kodinomainen silloin lapset ovat vapautuneimpia). ”

21 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Toiseksi keskeisin haaste: Isot ryhmäkoot uhkaavat toiminnan laadukkuutta Näin vastataan: Ohjaajien määrän lisääminen isoissa ryhmissä (määräsuositusten sijaan määräyksiä), yhteistyötä koulujen, nuorisotalojen ja kerhotoiminnan kanssa tarvittavien tilojen ja välineiden sekä uusien toimivampien pedagogisten ratkaisujen löytymiseksi 9.4.201421 Mitä haasteita APIP-toiminnassa on seuraavan viiden vuoden aikana? Miten haasteisiin voitaisiin vastata? ”Ryhmäkoot ja kunnan tilanne. Tällä hetkellä ryhmäkoko on kohtuullinen, mutta jatkossa jos ryhmät suurenevat tulee eteen tilojen ahtaus ja löytyykö siinä vaiheessa kunnalta rahaa toiminnan kehittämiseen.” ”Tilakysymyksen esillä pitäminen aina uuden lukuvuoden suunnittelun alkaessa koululla - iltapäiväkerho unohtuu suunnittelussa.”

22 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kolmanneksi keskeisin haaste: kasvatuskumppanuus vanhempien kanssa Näin vastataan: Yhteistyön toivekartoitus vanhemmille, luonteva säännöllinen yhteydenpito eri kanavin. Passiivisten vanhempien aktivointi "matalan kynnyksen" tapahtumilla, esim. toiminnallisilla vanhempainilloilla, kahvihetkillä lapsen hakutilanteessa ja keskusteluvarteilla. 9.4.201422 Mitä haasteita APIP-toiminnassa on seuraavan viiden vuoden aikana? Miten haasteisiin voitaisiin vastata? ”Vanhempien osallistuttaminen. Lisää vanhempia mukaan toiminnan suunnitteluun, yhteisten pelisääntöjen luomiseen, saman arvopohjan luomiseen” ”Haasteena on ollut, kuinka saamme vanhemmat kommunikoimaan ja sopimaan asioista iltapäiväkerho-ohjaajien kanssa. Ohjaajamme ovat ottaneet käyttöön "reppuvihkot", joiden kautta vanhempien kanssa asioista sopiminen on vaivattomampaa.”

23 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Puhutuin haaste: Ammattitaitoisten ohjaajien motivaatio ja jaksaminen Näin vastataan: Täydennyskoulutukset, työnohjaukselliset tapaamiset, työkykyä ylläpitävä toiminta, vertaistukitapaamiset, vakituinen työpari edistävät jaksamista ja motivaatiota. Toiminnan puitteet oltava kunnossa. 9.4.201423 Mitä haasteita APIP-toiminnassa on seuraavan viiden vuoden aikana? Miten haasteisiin voitaisiin vastata? ”Ohjaajien yhteisiä koulutuksia ja tapaamisia. Yhteisissä tilaisuuksissa saataisiin kuulla miten muilla kunnilla menee. Saataisiin hieman yhtenäistettyä toiminnan linjoja. Vertaistuen voimalla jaksettaisiin vastata arjen haasteisiin.” ”Kun saadaan ohjeet suuriin lapsiryhmiin ja tiloihin, niin ohjaajatkin jaksavat paremmin. Työyhteisöllä ja tyky-toiminnalla ja ennen kaikkea täydennyskoulutuksella suuri merkitys ohjaajien jaksamiseen.”

24 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ehdotuksia muiden haasteiden ratkaisemiseksi APIP-määrärahojen riittäminen Asiakasmaksujen nostaminen, järjestötoimijoiden saaminen mukaan toimintaan, enemmän resurssi- ja kehittämisyhteistyötä varhaiskasvatuksen ja nuorisotoimen kanssa, APIP-toiminta vapaaehtoisesta lakisääteiseksi: päättäjien lobbaaminen toiminnan tarpeellisuudesta, vaikuttavuuden osoittaminen Riittävän isot ja vain APIP-toimintaan tarkoitetut tilat Nuorisotalojen ja päivähoidon tilojen hyödyntäminen, yhteinen järkevän käytön suunnitelma koulun kanssa Koulun, esikoulun, kerhotoiminnan ja naapurikuntien kanssa tehtävä yhteistyö Kaikkiin kuntiin APIP-koordinaattori koordinoimaan yhteistyötä, ohjaajat mukaan moniammatillisiin yhteistyöryhmiin, kerhotoiminnan suosittelu ensisijaisesti kotona olevien vanhempien lapsille 9.4.201424

25 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ehdotuksia muiden haasteiden ratkaisemiseksi Vähenevä lapsimäärä APIP-toiminta osaksi koulujen kerhotoimintaa tai päivähoidon toimintaa Kuntaliitokset Selkeästi nimetyt muutoksen vastuuhenkilöt, päättäjien lobbaaminen APIP-toiminnan tarpeellisuudesta, paikallisen koordinoinnin säilyttäminen 9.4.201425

26 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Vastuuvirkamiesten tulokset (n=215)

27 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Taustatietoja osallistujista 9.4.201427

28 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi APIP-toiminnan puitteet 9.4.201428

29 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi APIP-toiminnan laatu APIP-ohjaajien osaamistarpeet varmistetaan: Koulutustarvekyselyjen mukaisella täydennyskoulutuksella Kehityskeskusteluilla Rekrytoimalla päteviä työntekijöitä 90 % osallistujista kertoo perusopetuksen APIP- toiminnan laatukriteereiden olevan huomioitu kuntien suunnitelmissa. 9.4.201429 Miten kuntanne varmistaa APIP-ohjaajien osaamistarpeet? Onko perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan laatukriteerit huomioitu kunnan suunnitelmissa?

30 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi APIP- toiminnan paikkajaosta päättäminen Useimmassa kunnassa kaikki hakijat ovat saaneet APIP-paikan, etusija 1. ja 2. luokan sekä erityisen tuen piirissä olevilla oppilailla APIP-paikkojen päätöksentekijä sijoittuu yleisimmin sivistystoimeen 9.4.201430 Miten APIP-toiminnan paikkajaosta päätetään kunnassanne? Mikä on paikoista päättävän toimielimen nimi / viranhaltijan asema?

31 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kuntaliitos keskeisin APIP-toiminnan haaste lähitulevaisuudessa 9.4.201431 Ohjaajat ja henkilöstö sekä talous puhututtaa eniten. Kuntaliitoksia pidetään keskeisimpinä haasteena tulevaisuuden APIP- toiminnalle. Kuvion sininen palkki kertoo, kuinka monta kertaa ko. asia on mainittu aineistossa, vihreä palkki sen arvioidun tärkeyden. Mitä haasteita APIP-toiminnassa on seuraavan viiden vuoden aikana? Mikä haaste on keskeisin? (n=542)

32 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kuntaliitosten haasteellisuus jakaa voimakkaasti mielipiteet 9.4.201432 Mitä suurempi pallo, sitä enemmän aiheesta on puhuttu. Pystyakseli kuvaa asioiden koettua tärkeyttä ja vaaka- akseli erimielisyyttä niiden tärkeydestä. Mitä haasteita APIP-toiminnassa on seuraavan viiden vuoden aikana? Mikä haaste on keskeisin?

33 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Keskeisin (mutta näkemyksiä jakava) haaste: Tulevat mahdolliset kuntaliitokset luovat epävarmuutta ja odottavaa tunnelmaa Vaikuttamismahdollisuudet koetaan pieniksi, koska päätös on muiden käsissä. Sujuva nykyinen kuntarajojen ylittävä yhteistyö luo optimistisuutta. Asian etenemisestä tiedottaminen avainasemassa. 9.4.201433 Mitä haasteita APIP-toiminnassa on seuraavan viiden vuoden aikana? Miten haasteisiin voitaisiin vastata? ”Suunnittelun ja yhteistyön tekeminen jo ennen mahdollisia kuntaliitoksia tekevät asioitten sujumisen helpommiksi. On helpompi neuvotella asioista jo silloin, kun on kaksi tasavertaista neuvottelijaa, eikä vasta sitten, kun toinen kunta on lakannut olemasta.” ”Selvityksen alla oleva kuntaliitos. Uuden toimintakulttuurin - myös tiedottamisen osalta - aikaansaaminen vaatii työnsä ja aikansa.”

34 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Puhutuin haaste: Ammattitaitoisten ohjaajien rekrytointi, pysyvyys ja riittävä määrä Näin vastataan: Ohjaajien täydennyskoulutusta yhä vaativamman ja moninaisemman oppilasaineksen kanssa toimimiseen sekä kodin, koulun ja APIP-toiminnan kesken tehtävään yhteistyöhön 9.4.201434 Mitä haasteita APIP-toiminnassa on seuraavan viiden vuoden aikana? Miten haasteisiin voitaisiin vastata? ”Vaikeat perhetilanteet. Perhetaustoja on hyvin erilaisia: MAMU-perheitä, eroperheitä, sijaisvanhempia, romaniperheitä, huostaanotettuja lapsia. Nämä tarvitsevat myös APIP-toimintaa. Välttämättä APIP-toiminnassa ei ole varattu riittävästi resursseja näiden haastavassa tilanteessa olevien lasten tukemiseen. Kerhonohjaajien koulutus ei välttämättä riitä haastavien lasten kohtaamiseen.” ”Ohjaajille pitäisi järjestää yhteistapaamisia erityisopettajan ja lapsen opettajan kanssa, jotta APIP -toiminnan ohjaajat saisivat ohjeita ja vinkkejä arjen haasteisiin.”

35 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Toiseksi puhutuin haaste: Rahan riittävyys uhka toiminnan jatkuvuudelle Näin vastataan: yhteiskunnallinen arvokeskustelu APIP-toiminnan tärkeydestä varhaisen tuen toimintamallina, toiminnan vaikuttavuuden osoittaminen, vapaaehtoistoiminnan hyödyntäminen, asiakasmaksujen tarkistus, valtionosuuden säilymisen varmistaminen, toiminnan yhdistäminen esiopetukseen tai koulunkäyntiavustajien toimenkuvaan 9.4.201435 Mitä haasteita APIP-toiminnassa on seuraavan viiden vuoden aikana? Miten haasteisiin voitaisiin vastata? ”Osoitetaan luotettavalla tavalla luottamushenkilöille toiminnan vaikuttavuus (lasten kasvua ja perheiden toimintaa ja lasten tuen tarvetta ennaltaehkäisevänä toimintana, sote-kulujen väheneminen) ja sitä kautta saadaan riittävät taloudelliset resurssit.” ”Vaihtoehtona koulunkäyntiohjaajien työajan kasvattaminen ja heidän tehtäväkuvansa muuttaminen. Tai toiminnan järjestäminen vapaaehtoisperiaatteella.”

36 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ehdotuksia muiden haasteiden ratkaisemiseksi APIP-toiminnan ja koulun yhteistyö Wilman hyödyntäminen tiedon välittämisessä, suunnitelma yhteisistä tiedotushetkistä ja -kokouksista, APIP-työntekijöille velvoite pitää itsensä ajan tasalla koulun tapahtumista ja päinvastoin Kasvatuskumppanuus vanhempien kanssa Säännöllinen tiedottaminen, toiminnan tavoitteiden kirkastaminen, ”ylipalvelun” lopettaminen, vanhempien vastuun korostaminen, saumaton yhteistyö ja yhteisesti sovitut toimintatavat koulun, APIP- toiminnan, kodin ja tarvittaessa sosiaalitoimen välillä, vanhemmat mukaan toiminnan kehittämiseen Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kasvava määrä APIP-ryhmissä Ohjaajien ammattitaidon varmistaminen rekrytointitilanteessa, tiivis yhteistyö perusopetuksen (erityisopettajien ja oppilashuollon) ja päivähoidon kanssa 9.4.201436

37 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ehdotuksia muiden haasteiden ratkaisemiseksi Isot ryhmäkoot Ryhmiin lisää ohjaajia, toimintaan raja lapsimäärälle per koulutettu ohjaaja Toimitilat Koulun tilojen maksimaalinen käyttö, päiväkotien ja nuorisotalojen tilojen hyödyntäminen Vähenevä lapsimäärä Esikoululaisten ja ylemmän luokan oppilaiden mukaanotto APIP- ryhmään, toiminnan yhdistäminen esim. sivukylän päivähoitoryhmän kanssa Tiedottaminen Sähköisen reissuvihon ja Wilman käytön laajentaminen koskemaan myös APIP-toimintaa, toimijoiden tiedotusosaamisen varmistaminen, kaikkien huoltajien sitouttaminen käyttämään sähköistä järjestelmää, paikallislehden ja internet-sivujen hyödyntäminen 9.4.201437

38 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi APIP-toiminnan haasteet Uudenmaan verkostossa Talouden kiristyminen Pätevien ohjaajien saaminen Kasvatuskumppanuus vanhempien kanssa 9.4.201438


Lataa ppt "Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan seuranta Koordinaattorit ja vastuuvirkamiehet Koko maan tulokset 9.4.2014."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google