Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Pedagoginen seminaari

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Pedagoginen seminaari"— Esityksen transkriptio:

1 Pedagoginen seminaari
Ryhmä 1: Veera Hooli, Jenni Huuha, Anu Keskitalo, Krista Kuusijärvi, Milla Lukkari ja Marketta Palola

2 Opettajakuvat, tarinat ja mielikuvat
 muokkaavat käsityksiämme, voivat myös leimata ”Kaiken osaava ja hallitseva opettaja” Aina persoona ei mukaudu muottiin, ihanne voi myös ällöttää Kapinoivat tarinat - Mallitarinat Opettajien elämäntarinat heijastavat sekä opettajien itsensä että kulttuurin käsityksiä opettajuudesta Toisten tarinoiden kuuleminen voi avartaa omaa ajattelua

3 Tarinat opettajankoulutuksen välineenä
Opettajan työ enemmän kuin tietojen ja taitojen opettamista  ihmisenä olemisen tapa ja sosiaalinen rooli Koulutus itsensä löytämisen matka Koulutuksen kautta rakennetaan omaa minuutta ihmisenä ja opettajana Tarinoiden välityksellä ihmiset rakentavat tiedon itsestään ja maailmasta

4 Polkuja yliopistossa Pitäisi käsitellä syvemmin opiskelijoiden omia elämänkokemuksia opettajankoulutuksessa. Opettajaksi opiskelun on todettu olevan tärkeä persoonallinen kehitysvaihe ja samalla merkittävä vaihe opettajan ammatillista kasvua. Opettajakoulutuksen rakenne ja opiskelijoiden odotukset saattavat yllättävästi törmätä. Opettajankoulutuksessa voitaisiin huomioida erilaisissa olosuhteissa ja paikoissa työskentelevien opettajien kokemustieto->syvempi ymmärrys opettajan arkityötä kohtaan

5 Musiikki opettajan elämässä
Musiikki, joidenkin pakkopulla ja joillekin puolielämää. Musiikkia kosketellaan kovin vähän-> johtuuko siitä, että musiikkielämysten ja –kokemusten painopiste on siirtynyt koulusta muualle? Onko kaiuttimista kuuluva laulu sama asia kuin se että itse musisoisi?

6 Kutsumus Kutsumustehtävässä lasten ja nuorten parhaaksi.
Kutsumus ei tee hyvää opettajaa, käsite auttaa ymmärtämään miksi jotkut ylipäänsä jaksavat olla opettajina. Kutsumuselämään liittyy tuskaa, onnea, yllätyksiä ja uudistumista, mutta myös arviointia ja pohdiskelua.

7 Miten minusta tuli minä?
Fabula ja sjuzet= universaalin ja ainutlaatuisen yhdistyminen elämänkerroissa Ihmiselle yhteisiä: syntymä, kuolema, rakkaus, seksuaalisuus, kasvaminen, ponnistelu Ihmisille yhteiset asiat toistuvat muunnelmina, ainutlaatuisina tarinoina, juonellisena kokonaisuutena =ainutlaatuisuus Elämänkerrat identiteettityön välineenä

8 Elämää kansiossa Narratiivinen identiteettityö perustuu ajatukseen, jonka mukaan identiteetti rakentuu elämästä kerrottujen kertomusten ja muiden itseilmaisujen välityksellä Identiteetti aina itsetulkinnan tulos, joka muodostuu vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa Narratiivista identiteettiä rakentavia itseilmauksia ovat kaikki ne tarinat, joita ihminen kertoo itsestään itselle tai muille (esim. portfolio)

9 Etsin opettajaa itsestäni
minä-kansion avulla oman opettajuuden reflektointia oman opettajuuden pohtiminen on elämän mittainen prosessi pohdinta tehtävä itseä varten, ei muille mitä olen? vs. mitä haluaisin olla? lapsuuden kokemukset, koulu-ura, hyvät ja huonot elämän rajapyykit muodostavat pohjan opettajan uralle opiskelun suunta välillä hukassa – minusta tulee opettaja

10 Opiskelijat tarinoiden äärellä
opettajuuden rakentuminen on osa yksilön kokonaisvaltaista elämänkulkua omasta elämästä kirjoittamalla itsetuntemus lisääntyy, kun joutuu puntaroimaan asioita kokeneiden opettajien elämäntarinoiden kuuleminen arvokasta ja erittäin opettavaista  hiljaisen tiedon siirtämistä, kaikkea ei tarvitse oppia kantapään kautta työssä toimiva opettaja on peilinä omalle opettajaksi kasvamiselle oman itsensä tuntemisessa tärkeintä on se, mikä on totta itselle

11 Kirjoitan itseäni uudelleen
Voisiko kirjoittaminen toimia sinulle itseohjautuvana työnohjauksena ja voimavarana?  Kun opit ymmärtämään kokemuksiasi, on helpompi tunnistaa omat rajat ja vahvuudet.  Jaksamisen eväät tulevat omasta itsestä ja omasta asenteesta.

12 Tarinat – ikkuna opettajan työhön ja elämään
Narratiivisten ja toimintatutkimusten tekijöillä samoja ajatuksia: - Tutkimuksen tulee olla osa opettajien ja koulun elämää. - Jokainen antaa tarinalle oman merkityksensä.

13 Tulla siksi mitä olen? Opettajan ammatillinen kasvu ja identiteetti tärkeitä teemoja opettajankoulutuksessa Minuus on ”elämän mittainen haaste” (Jukka Petäjä) Identiteetti rakentuu suhteissa ´merkityksellisiin toisiin´ → sama henkilö määrittyy eri tavoin esimerkiksi työpaikalla, kotona tai ystäviensä kanssa Identiteetti rakentuu vuorovaikutuksessa muiden kanssa Työssä jaksamisen kannalta opettajalla tulisi olla vakaa ja yhtenäinen käsitys itsestään ja tehtävästään kasvattajana ja opettajana Opettajankoulutuksen päämääränä antaa mahdollisuuksia ehyen ja mielekkäällä tavalla rakentuneen ammatti-identiteetin kehittymiseen

14 Narratiivisuus – ei yksi vaan monta tarinaa
Narratiivisuus on kertomuksiin liittyvää tutkimusta Narratiivisuuden soveltaminen käytännön työhön perustuu ajatukseen, jonka mukaan identiteettiä on jatkuvasti rakennettava uudelleen kertomusten välityksellä Menetelmän käyttö on yleistä psykoterapiassa: asiakkaan minäkertomus toimii epäedullisesti hänen itsensä kannalta, minkä vuoksi pyritään rakentamaan uutta, produktiivisempaa kertomusta Opettajan työssä identiteettityön tavoitteena on tuottaa elämäntarinaa ja lisätä elämänhallinnan tunnetta


Lataa ppt "Pedagoginen seminaari"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google