Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuInkeri Heino Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Petri Vuorimaa1 Johdanto kurssin konteksti käyttöliittymien ominaisuudet käyttöliittymän toteuttaminen
2
Petri Vuorimaa2 Konteksti TietokonegrafiikkaKäyttöliittymät Olio-ohjelmointi Käytettävyys
3
Petri Vuorimaa3 Tietokonegrafiikka kirjassa käsiteltävät asiat: +viivat, ellipsit ym. +teksti ja fontit +2-ulotteiset alueet +värit +2-ulotteiset muunnokset +interaktiiviset syöttölaitteet +ikkunointi asiat, joita ei käsitellä: +renderöinti +3-ulotteinen geometria +käyrät ja pinnat +valaistus, varjostus ja tekstuurit +kätketyt pinnat +kappaleiden mallinnus tietokonegrafiikkan suorittaminen ei välttämätöntä
4
Petri Vuorimaa4 Käytettävyys käsiteltävät asiat: +visualisointi, syöttölaitteet ja käyttäjä +muisti ja hahmottaminen +käytettävyyden analysointi asiat, joita ei käsitellä: +kognitiiviset mallit +erehdyksen psykologia +testaussuunnittelu +käytettävyyden menetelmät ja prosessit +sosiaaliset ja kultuurilliset vaikutukset kyseessä ei ole korvike käyttöliittymät kurssille
5
Petri Vuorimaa5 Käytettävyys (jatk.) pelkät ohjelmointitaidot eivät riitä hyvän käyttöliittymän toteuttamiseen käyttöliittymät rakennetaan yleensä yrityksen ja erehdyksen kautta testaa käyttäjillä käyttäjien tarpeet suunnittele toteutus toteuta prototyyppi
6
Petri Vuorimaa6 Olio-ohjelmointi olio-ohjelmoinnin perusteiden ymmärtäminen olio-ohjelmoinnin edut (kuvan 1.2 esimerkki) kirjaa ei ole sidottu tiettyyn ohjelmointikieleen
7
Petri Vuorimaa7 Oliot ja luokat oliot ovat toiminnallisuuden perusyksiköitä jokaisella oliolla on luokka, joka määrittelee sen sisältämän kentät ja menetelmät yleensä kentät on kätketty ja vain menetelmät ovat näkyvillä luokassa voidaan esim. määritellä painonappulat, jotka kaikki käyttäytyvät samalla tavalla
8
Petri Vuorimaa8 Perintä luokat voivat periä ominaisuuksia toisilta luokilta kuva 1.3 (B superluokka ja C aliluokka) Class B Field_B1Method_B1(int) Field_B2Method_B2(int, char) Class C Field_B1Method_B1(int) Field_B2Method_B2(int, char) Field_C1Method_C1(float) Field_C2
9
Petri Vuorimaa9 Perintä (jatk.) aliluokka voi +määritellä uusi kenttiä +määritellä uusia menetelmiä +korvata vanhat menetelmät uusilla aliluokilla voi olla myös useampia superluokkia (monikertainen perintä)
10
Petri Vuorimaa10 Abstraktit luokat perintä mahdollistaa koodin uudelleenkäytön abstraktilla luokalla tarkoitetaan luokkaa, joka vain määrittelee menetelmät aliluokat voivat näin hyödyntää samaa liityntää (menetelmiä) esim. perusopiskelijat, jatko-opiskelijat, ulkomaiset opiskelijat, tutkimusapulaiset jne. esim. painonappulat, valikot, tekstikentät ym. ovat widgettejä
11
Petri Vuorimaa11 Käyttöliittymien ominaisuudet interaktiivisuuden kehä ymmärtämisen muuri toteuttamisen muuri interaktiivinen näkymä rajoitettu näyttö rajallinen hahmottamiskyky
12
Petri Vuorimaa12 Interaktiivisuuden kehä
13
Petri Vuorimaa13 Ymmärtämisen muuri käyttäjän on ymmärettävä näytöllä oleva näkymä ymmärtämisen esteitä on useita (esim. ergonomia ja sijoittelu) ymmärtäminen ei saisi viedä liikaa aikaa kaikki olennainen tieto pitäisi olla näkyvillä
14
Petri Vuorimaa14 Toteuttamisen muuri käyttäjän on tehtävä tietyt toimenpiteet tavoitteen saavuttamiseksi käyttäjän on tunnettava käyttöliittymän käyttäytyminen käyttöliittymien yhdenmukaisuus auttaa välitön visuaalinen palaute on tärkeää toimenpiteet pitää pystyä perumaan
15
Petri Vuorimaa15 Interaktiivinen näkymä tietokoneen näyttö ym. muodostaa rajallisen näkymän malliin näytettävien asioiden määrä rajallinen ihmisen hahmottamiskyky rajallinen
16
Petri Vuorimaa16 Rajoitettu näyttö suurin osa sovelluksista suunnitellaan 640 x 480 pikselin näytölle vain osa sovelluksesta voidaan näyttää käyttäjälle zoom, pan ym. toiminnoista voi olla apua, mutta ne eivät ole ratkaisu interaktiiviseen näkymään sijotettavat asiat on mietittävä tarkkaan!
17
Petri Vuorimaa17 Rajallinen hahmottamiskyky ihminen pystyy hahmottamaan vain pienen palan näkökentästään käyttäjän katse pitää "houkutella" oikeaan kohtaan muutoksista pitää antaa välitöntä palautetta esim. raahattaessa ei näytetä koko kappaletta - vain ulkoreunat
18
Petri Vuorimaa18 Käyttöliittymän toteutttaminen tehtäväanalyysi toiminnallinen malli esitysmuoto interaktiivinen näkymä toiminnallisuuden toteuttaminen
19
Petri Vuorimaa19 Käyttöliittymän toteutttaminen interaktiivinen näkymä esitysmuoto toiminnallinen malli tehtäväanalyysi toiminnallisuuden toteuttaminen
20
Petri Vuorimaa20 Tehtäväanalyysi ensimmäinen tehtävä on määrittää tehtävät, joita käyttäjät haluavat tehdä yleensä ohjelmistotekniikassa vaihetta kutsutaan vaatimusmäärittelyksi tehtäväanalyysi voidaan tehdä tilanneskenaarioiden muodossa skenaariot määrittävät tavoitteet, terminologian, symbolit, nykyiset työvaiheet ym. käyttäjien nykyiset kyvyt on myös tärkeä tuntea
21
Petri Vuorimaa21 Toiminnallinen malli toiminnallinen malli määrittelee mitä järjestelmällä voi tehdä se ei määrittele toteutuksen yksityiskohtia toiminnallinen malli koostuu olioluokista, joilla järjestelmän toiminta esitetään toiminnallista mallia voi testata käyttäjillä
22
Petri Vuorimaa22 Esitysmuoto toiminnallisesta mallista tehdään visuaalinen esitys visuaalisen esityksen käytettävyys tärkeä myös laskennalinen vaativuus on huomioitava samaan malliin voi olla useita näkymiä (kuva 1.5)
23
Petri Vuorimaa23 Esitysmuoto (jatk.)
24
Petri Vuorimaa24 Interaktiivinen näkymä miten informaatio saadaan mahtumaan näyttöön? informaatio voidaan esittää erilaisilla karkeustasoilla lisäksi voidaan hyödyntää vierityspalkkeja, valikkoja, zoomausta ym. näytössä olevia olioita pitää pystyä manipuloimaan kerralla näytettävät oliot valitaan tehtäväanalyysin perusteella
25
Petri Vuorimaa25 Toiminnallisuuden toteuttaminen miten käyttäjä voi vaikuttaa malliin? visuaalinen esitys ja interaktio kulkevat käsi kädessä syöttölaitteella suuri merkitys (esim. hiiri tai kynä) ohjelmointi vaikeaa, koska toimintaa ohjaa käyttäjä ei tietokoneohjelma tapahtumamallia käytetään yleisesti
26
Petri Vuorimaa26 Yhteenveto interaktiivinen järjestelmä pähkinänkuoressa: 1) mallin esittäminen visuaalisessa muodossa 2) käyttäjän toimintojen tulkitseminen ja muutoksien tekeminen malliin 3) malliin tehtyjen muutosten päivittäminen visuaaliseen näyttöön käytettävyys otettava huomioon kaikissa vaiheissa
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.