Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ERILAISET OPPIJAT KOULUSSA JA KIRJASTOSSA

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ERILAISET OPPIJAT KOULUSSA JA KIRJASTOSSA"— Esityksen transkriptio:

1 ERILAISET OPPIJAT KOULUSSA JA KIRJASTOSSA
Lukuinto-koulutus Oulussa KM, lo, eo Helena Nykänen

2 LUKUINTO-HANKE MADEKOSKEN JA HEIKKILÄNKANKAAN KOULUSSA: ERILAISET OPPIJAT
TAVOITTEENA: erilaisten oppijoiden tukeminen ja innostaminen monilukutaitoon luetun ymmärtämisen strategioiden harjoitteleminen luokkatasolla ja erityisopetuksessa tehokkaammin Ipadit lukemisen ja oppimisen innostajina Daisy Trio-kirjat kokeilussa; hyödyt erilaisen oppijan näkökulmasta Otavan Lue kirja.fi lukuinnostajana vanhempien saaminen mukaan yhteistyöhön ja innostamaan lapsiaan lukemaan Lähikirjaston kanssa entistä tiiviimpi yhteistyö: vanhempainillat kirjastolla lukemisen tukemiseen ja innoittamiseen lasten töiden esittely (esim. Power-Point ) Maikkulan kirjastossa

3 KIRJASTO- JA TIETOSTRATEGIATIIMI KOULUMME LUKUINTO-HANKKEEN KOORDINOIJANA
Kirjastotiimi toimi koulullamme aktiivisesti lukuinto-hankkeen koordinoijana. Tiimi yhdessä Maikkulan kirjaston kanssa suunnitteli hankkeen etenemistä ja toimintoja sekä koulullamme että Maikkulan kirjastolla vuoden aikana (syksy 2012 hankkeen suunnittelua). Tiedotimme koulumme henkilöstöä lukuinto-hankkeen tavoitteista ja etenemisestä. Lisäksi koulun sisällä annettiin sisäistä koulutusta liittyen lukuinto-hankkeen aihepiireihin. Vanhempia tiedotettiin Lukuinto-hankkeesta ja osa vanhemmista oli aktiivisemmin mukana.

4 LUKUINTO-KOULUTUKSET
Kirjastotiimin opettajat (3 opettajaa) ja Maikkulan kirjaston edustaja osallistuivat lukuinnon järjestämiin koulutuksiin aktiivisesti. Hyödynsimme niistä saatuja oppeja koulumme lukuinto- hankkeessa. Varsinaisten seminaarien/koulutusten lisäksi kaksi opettajaa osallistui i-pad-koulutukseen, joka järjestettiin opetustoimessa.

5 LUKUINTO-HANKE KEVÄÄLLÄ 2013
LUETUN YMMÄRTÄMISEN TAUSTAA JA STRATEGIOITA –PAKETTI OPETTAJILLE Erityisopettaja laati maaliskuussa 2013 paketin ja esitteli sen opettajille ja ohjaajille. Luetun ymmärtämisen strategioita otetaan luokissa ja erityisopetuksessa tehostetummin käyttöön eri oppiaineiden yhteydessä. VANHEMPAINILTA MAIKKULAN KIRJASTOSSA ke YHTEISTYÖSSÄ KIRJASTON KANSSA -Järjestimme 3. luokan vanhemmille Maikkulan kirjastolla vanhempainillan. -Aluksi kirjastonhoitaja esitteli kirjastoa powerpoint-esityksen avulla. -Sen jälkeen oli Lukuinto-projektin esittelyä, jossa kerrottiin myös lukutaidosta, sen kehittymisestä ja merkityksestä. -Lopuksi vielä opettaja kertoi, miten lukemista toteutetaan luokassa, miten luetun ymmärtämisen asioita harjoitellaan ja miksi sujuva lukeminen on niin tärkeää. - Vanhemmat keskustelivat lukemisesta, kirjoista ja erilaisista lapsistaan lukijoina vilkkaasti esitysten jälkeen. -Olimme tehneet esitelmät oppilaiden kanssa koulussa suosikkikirjoista. Veimme esitelmät kirjastolle näyttelyksi. Kehittämisideoita tuleviin vanhempainiltoihin: - vanhempainilta olisi syksyllä - myös oppilaat mukana kirjastossa - esiteltäisiin kirjaston valikoimia - etsittäisiin jokaiselle mieleisiä kirjoja - lopuksi vanhemmille luokan asioista vanhempainilta ja oppilaille esim. kirjavinkkausta ja satujen lukua

6 KEVÄT 2013 JATKUU ESITYSTEN LAATIMINEN KIRJOISTA KOULUN TIETOSTRATEGIAN TAVOITTEISIIN POHJAUTUEN 1-2C luokka teki pieniä esityksiä eri kirjoista: 1. luokka teki paint-ohjelmalla kuvan ja laati siihen kuvatekstin. 2.lk teki myös paint-ohjelmalla kuvan ja kirjoitti siihen pienen tarina. Oppilaat tekivät esityksiä innokkaasti. Esitysten tekeminen tapahtui parhaiten puolen ryhmän tunneilla, jolloin opettajalla oli enemmän aikaa ohjata kutakin oppilasta. Myös koulunkäynninohjaaja oli auttamassa työskentelyä. Esitysten laatiminen vaati paljon aikaa oppitunneista. Viikolla 21 esitykset vietiin Maikkulan kirjastoon kaikkien nähtäville. Esitykset olivat myös koko koulun oppilaiden nähtävillä koulumme ruokalassa. OPPILAIDEN ESITYKSIÄ MAIKKULAN KIRJASTOLLA INFO-TV:SSÄ 5A ja 1-2C luokkien esitykset toimitettiin nähtäviksi Maikkulan kirjastolle. Myös 3b:n esitelmät, joita opettaja oli tehnyt oppilaiden kanssa koulussa suosikkikirjoista, ovat nähtävillä Maikkulan kirjastolla näyttelynä. KIRJASTOREITTI TOIMINTA Koulullamme jo vakiintunut kirjastoreitti toiminta on tänäkin vuonna toiminut hyvin luokkalaiset tutustuivat Maikkulan lähikirjastoon ja saivat vinkkausta siellä. 3.luokille kirjastonhoitaja kävi koululla vinkkaamassa uusia kirjoja. 5. luokat saivat kirjavinkkauksen lisäksi tiedonhaun opetusta koulullamme. Kirjastoreitti –toiminta on aktiivista koulullamme ja yhteisyö Maikkulan kirjaston kanssa toimii erinomaisesti.

7 KEVÄT 2013 JATKUU VALTAKUNNALLINEN LUKUVIIKKO V. 17
Koulullamme vietettiin valtakunnallista lukuviikkoa viikolla 17. Teemana oli ”Miksi kirjat ovat tärkeitä?” Kirjastotiimi työsti opettajille paketin, jossa oli infoa lukuviikosta sekä erilaisia vinkkejä aiheen käsittelyyn. Lisäksi pääkirjastolta lainattiin Omppu-kirjaston materiaalia (kasseja, äänikirjoja, selkokirjoja). Myös Maailmankoulun kirjallisuusmatkalaukkuja tilattiin lukuviikolle. Opettajat saivat vapaasti hyödyntää suunniteltuja ja tilattuja materiaaleja oppilaiden kanssa luokissa. OTAVAN LUEKIRJA.FI-PALVELUN KOKEILU 5A luokka kokeili Otavan Luekirja.fi-palvelua hankkeesta lainaan saaduilla mini ipadeilla. Oppilaat lukivat sekä koulussa että kotona kaunokirjallisuutta. Useat oppilaat ehtivät lukea useita kirjoja loppukevään aikana. Positiivisiksi puoliksi oppilaat kokivat lukulaitteen keveyden (voi ottaa esim. reissuun matkaan, säästää tilaa) ja lukemisen eri asennoissa (esim. verrattuna tietokoneeseen). Hyvää on myös se, että näytön kirkkautta voi helposti säätää, jolloin silmät eivät rasitu. OTAVAN LUEKIRJA.FI-PALVELUN KOKEILU ERITYISOPETUKSESSA Erityisopetuksessa kokeiltiin tehostetun tuen oppilaiden kanssa myös mini i-padeja. Neljä oppilasta, joilla on teknisen lukemisen ja luetun ymmärtämisen pulmaa, kokeili Otavan luekirja.fi –palvelua. Oppilaat lukivat innostuneesti kirjoja ja kokivat lukemisen mukavana. MINI IPADIT HENKILÖKUNNAN KOKEILUSSA KESÄLLÄ 2013 Opettajat saivat kokeilla ilmaiseksi Otavan luekirja.fi palvelua ja lukea kirjoja kesän aikana sekä tutustua ipadeihin.. Syksyllä koululle hankittiin omia ipadeja ja niihin koulutusta.

8 LUKUINTO-HANKE SYKSYLLÄ 2013
Jatkettiin edelleen luetun ymmärtämisen strategioiden harjoittelua luokissa erityisopettajan laatiman materiaalin avulla. Harjoiteltiin erityisopetuksessa erilaisten teknisen lukemisen strategioiden avulla sujuvaa, nopeaa ja virheetöntä lukemista. (Kummi-materiaali, Opi ja opeta tehokkaasti, omat mat.)  Luokissa pyritään etukäteistukiopetuksella tukemaan niitä oppilaita, joilla lukivaikeutta tai muuta oppimisvaikeutta.

9 LUKUINTO-HANKE SYKSYLLÄ 2013 jatkuu
Koulukirjastoviikolle v. 40 tiimi valmisti oman paketti ( teemana kirjallisuuden voimahahmot). Erityisopetuksessa kokeiltiin Celian Daisy Trio-kirjoja (ääni, teksti ja kuva). -Luki-tunneilla harjoiteltiin teknistä lukemista (mm. simultaani lukeminen) -kokeilimme Pisara 4 (ylt) Trio-kirjaa luetun ymmärtämisen tukena Hankkeesta lainaan saatujen mini ipadien kokeilu jatkui syyslomaan asti 5a luokassa, joka on luonnontietopainotteinen luokka. He käyttivät ipadeja tiedonhakuun (mm. ylttiin ja historiaan). Alkusyksystä he tekivät omat kasvikansiot ipadeilla, mykkäfilmejä sekä osallistuivat videorunokilpailuun.

10 Suomenkielisiä lähteitä luetun ymmärtämisestä
Aro, T. (2002). Kummi1. Luetun ymmärtämisen teoriaa ja harjoituksia. Jyväskylä: Niilo Mäki Instituutti. Holopainen, E. (1996). Peruskoulun kolmasluokkalaisten kuullun ja luetun ymmärtämisstrategiat ja ymmärtämisvaikeudet. Research Reports n:o 59. Erityispedagogiikan laitos. Jyväskylän yliopisto. Vauras, M. (2003). SUhAus – Seikkailu Uhka Autiosaarella. Luetun ymmärtämisen kehittäminen. Turun Yliopisto: Oppimistutkimuksen keskus. Vauras, M., Kajamies, A., Kinnunen, R. & Kiiski-Mäki, H. (2007) Ymmärtävä lukeminen ja tuottava kirjoittaminen. Teoksessa T. Aro, T. Siiskonen & T. Ahonen (toim.), Ymmärsinkö oikein? Kielelliset vaikeudet nuoruusiässä (s ). Juva: PS-kustannus.

11 Suomenkielisiä lähteitä lukemisen sujuvuudesta:
Kummi 10 – Tavoitteena sujuva lukutaito *Materiaalissa (Salmi, Huemer, Heikkilä & Aro, painossa) käsitellään lukemisen sujuvuuden teoriataustaa, arviointia sekä harjoittelumenetelmiä. Aro, M., Huemer, S., Heikkilä, R., & Mönkkönen, V. (2011). Sujuva lukutaito suomalaislapsen haasteena. Psykologia, 46, Hintikka, S. & Aro, M. (2007). Lukunopeuden harjaannuttaminen: Onko ääneen lukemisen harjoitus välttämätöntä ja taidon yleistyminen mahdollista? NMI-Bulletin, 17 (3), Saatavissa sähköisenä versiona tästä Kultti-Lavikainen, N., Katajamäki, J., Aro, T & Aro, M. (2007). KUMMI 5. Aikamatkalla: sujuvan lukemisen ja oikeinkirjoituksen harjoitusohjelma. Jyväskylä: Niilo Mäki Instituutti. Kultti-Lavikainen, N., Katajamäki, J., Aro, T. & Aro, M. (2007). Aikamatkalla – Sujuvan lukemisen ja oikeinkirjoituksen harjoitusohjelma. NMI-Bulletin, 17 (4), Saatavissa sähköisenä versiona tästä Mäkinen, M. (2005). Sujuvoituvan lukemisen sudenkuoppia. NMI-Bulletin, 15 (4), 26 – 37.

12 KIITOS MIELENKIINNOSTA! HYVÄÄ SYKSYN JATKOA!


Lataa ppt "ERILAISET OPPIJAT KOULUSSA JA KIRJASTOSSA"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google