Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuEveliina Kivelä Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
1 amk.fivirtualyh.fioncampus.fi Sähköistä asiointia AvoinAMK:ssa ja VirtuaaliAMK:ssa
2
2 Suomesta ihmisläheinen ja kilpailukykyinen palveluyhteiskunta – tahtotila 2015 Julkishallinnon järjestämisvastuulla olevat palvelut tuotetaan asiakaslähtöisesti ja taloudellisesti, organisaatiorajat ylittävinä prosesseina julkishallinnon sisällä ja yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Sähköiset palvelut toteutetaan mahdollisimman pitkälti kansalaisten ja organisaatioiden tarpeita ennakoivasti sekä olemassa olevaa tietoa hyödyntäen. (Kansallinen tietoyhteiskuntastrategia 2007 – 2015)
3
3 Asenne sähköisiin palveluihin eri maissa 2006 Copyright Accenture
4
4 Suomi putoaa tietotekniikkavertailussa Tiistai 15.04.2008 11:24 STT Suomi on menettänyt asemiaan brittiläisen Economist-lehden tutkimusyksikön vuosittaisessa kartoituksessa, joka koskee sähköisten palveluiden ja internetin levinneisyyttä sekä sähköisen liiketoiminnan edellytyksiä. Suomi oli sijalla 13, kun viime vuonna sijoitus oli kymmenes lähes 70 valtion joukossa. Kartoituksessa nousi kärkeen Yhdysvallat. Pohjoismaista paras oli Ruotsi kolmannella sijallaan. Viime vuoden ykkönen Tanska putosi nyt viidenneksi. Pohjoismaiden joukossa Suomi on pudonnut tietotekniikan takapajulaksi, sillä myös Norja ohitti Suomen. Lisäksi Itävalta ja Kanada nousivat taulukossa Suomen edelle viime vuoteen verrattuna. Suomen takana hengittää kovassa nousussa oleva Saksa. Suomen valmiustaso on polkenut paikallaan viime vuodet, ja olemme putoamassa länsieurooppalaiselle keskitasolle, arvioi Suomen IBM:n julkishallinnon toimialasta vastaava Kalle Äärimaa. Economistin tutkimuksen mukaan kehitys eri maiden valmiustasossa on kaiken kaikkiaan myönteistä. Ero teollisuusmaiden ja listan häntäpäässä olevien kehittyvien maiden välillä on kaventunut.
5
5 Yksi osoite, monta palvelua ~ amk.fi ~ eTuotantoympäristö DIGMA – materiaalipankki ja metatietovaranto Terveys- ja hyvinvointi Teollisoikeudet Virtuaalikylä Tiedonkruu Löydä tilastot Valmiit kurssimateriaalit Keskitetty haku kaikkien AMK:jen opintojaksoille
6
6 Sähköistä asiointia AvoinAMK-järjestelmä kaikille avointen ammattikorkeakoulujen opiskelijoille Käytössä syksystä 2007 lähtien Uusi AMK.fi-asiointijärjestelmä korvaa tutkinto-opiskelijoille suunnatun vanhan asiointijärjestelmän Käytössä suunnitelmien mukaan 15.6.2008 lähtien
7
7 AvoinAMK-asiointijärjestelmä
8
8 AvoinAMK – verkostotoimintaa parhaimmillaan AvoinAMK-verkoston sähkötyöryhmä vastasi määrittelystä VirtuaaliAMK:n kehittämisyksikkö tuotti sivupohjat sekä vastasi järjestelmän hankkimisesta ohjelmistotoimittajalta (Uoma Oy) Satakunnan AMK vastaa järjestelmän käytöstä ja käyttäjätuesta, VirtuaaliAMK teknisestä tuesta
9
9 AvoinAMK - ominaisuudet Koulutustarjonnan syöttäminen ja muokkaaminen Opintojaksohaku ja tarjonnan selailu Opiskelijan ilmoittautuminen Ilmoittautumisen hyväksyminen/hylkääminen Suorituksen arvosanojen kirjaaminen Koulutuspalautteen antaminen Tuki laskutustietojen käsittelylle Opiskelijan opintokori opintojen suunnitteluun ja seurantaan Koulutustarveilmoitusten tekeminen ja käsittely
10
10 AvoinAMK - tilanne Otettiin käyttöön elokuussa 2008 Käytetty toistaiseksi lähinnä opintojaksojen markkinointiin Asiointiominaisuuksia ei ole otettu käyttöön ammattikorkeakouluissa Opintojaksoja tarjonnassa n. 200 (tilanne 28.3.2008) Rekisteröityneitä opiskelijoita n. 620 Henkilökuntakäyttäjiä n. 130
11
11 Uusi AMK.fi-asiointijärjestelmä
12
12 AMK.fi - ominaisuuksia Uusittu helppokäytöisempi käyttöliittymä HAKA-käyttäjätunnistus (Shibboleth-autentikointi) Koulutustarjonnan syöttäminen ja muokkaaminen Opintojaksohaku ja tarjonnan selailu Hakemuksen tekeminen Hakemuksen puolto- ja hyväksymiskäsittely Suorituksen arvosanojen kirjaaminen Tuki laskutustietojen käsittelylle Yhteistyörenkaat ja rengaskohtainen hinnoittelu Opiskelijan opintokori opintojen suunnitteluun ja seurantaan
13
13 AMK.fi – tilanne ja käyttöönotto Toimitus 30.4.2008 Hyväksymistestaus toukokuussa Käyttöönotto 15.6.2008 Tarjontaa ja asiointitietoja ei siirretä vanhasta järjestelmästä uuteen Vanhojen asiointien seurantaa varten säilytetään vanha Opintopalvelut rinnakkaiskäytössä tietyn siirtymäkauden ajan Pitäkää peukkuja, niin kaikki menee hyvin
14
14 Sähköisten palvelujen tulevaisuus Suomessa? In addition, to continue its progress toward high performance, the government needs to be ready and willing to change legislation to support new service models, and to make the necessary investments on a large enough scale to enable the real benefits possible from these new models. (Accenture: Leadership in Customer Service, Building the Trust)
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.