Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Maahanmuuttajien ja neuvonnan yhteispalveluiden yhteistyön mahdollisuudet Asiakaspalvelu 2014 ja järjestökeskukset – yhteistyöfoorumi Jyväskylässä 2.10.2014.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Maahanmuuttajien ja neuvonnan yhteispalveluiden yhteistyön mahdollisuudet Asiakaspalvelu 2014 ja järjestökeskukset – yhteistyöfoorumi Jyväskylässä 2.10.2014."— Esityksen transkriptio:

1 Maahanmuuttajien ja neuvonnan yhteispalveluiden yhteistyön mahdollisuudet Asiakaspalvelu 2014 ja järjestökeskukset – yhteistyöfoorumi Jyväskylässä 2.10.2014 Maahanmuuttajaneuvoja Maarit Piruzdelan Info Gloriasta

2 KETÄ SUOMEEN MUUTTAA? 17 503 1.PERHE, 2. OPISKELU, 3. TYÖ 1827 TURVAPAIKKA 746 KIINTIÖPAKOLAISET VUONNA 2013

3 Mistä Suomeen muutetaan (2013)? (työ = sininen, perheside = vihreä, opiskelu = oranssi) 1. VENÄJÄ 2. INTIA 3. KIINA 4. UKRAINA

4

5  Vuonna 2013 ulkomaan kansalaisten osuus koko Suomen väestöstä oli 3,8 % ja vieraskielisten (äidinkieli muu kuin suomi, ruotsi tai saame) 5,3 %  Suurin osa maahanmuutosta keskittyy pääkaupunkiseudulle  Jyväskylässä asui vieraskielisiä vuonna 2013 5711, joka on 4,2 % Jyväskylän koko väestöstä  Keski-Suomessa on vieraskielisiä 7509 (2, 7% koko Keski- Suomen väestöstä)  Keski-Suomessa puhutaan äidinkielenä yli 90 eri kieltä  Suurimmat kansalaisuusryhmät Keski-Suomessa ovat venäläiset, virolaiset, ruotsalaiset, afganistanilaiset ja iranilaiset  Tilastokeskus 2012 TILASTOJA JA TIETOA MAAHANMUUTOSTA

6  Työlupia Keski-Suomeen (pääasiassa Jyväskylään) myönnettiin (vuonna 2013) mm. siivoojille, kokeille, maataloustyöntekijöille ja postityöntekijöille (mm. lajittelijat), yhteensä 75 työlupaa (1.1 – 31.10.2013, lähde: Ely-keskus)  Jyväskylän yliopistossa n. 1000 kansainvälisiä opiskelijaa 86 eri maasta ja Jamk:ssa n. 900 (tutkinto- ja vaihto-opiskelijat)  Ammatillisessa koulutuksessa n. 260 maahanmuuttajataustaista opiskelijaa  Jyväskylä vastaanottaa 50 kiintiöpakolaista vuosittain, kaupungin maahanmuuttajapalvelut vastaa kiintiöpakolaisten vastaanotosta MAAHANMUUTTAJAT JYVÄSKYLÄSSÄ

7 Syntynyt ulkomailla

8  1. VENÄJÄ1472  2. ENGLANTI406  3. PERSIA396  4. RUOTSI291  5. KURDI289  6. EESTI271  7. MUU KIELI264  8. KIINA182  9. THAI179  10. ALBANIA163  Lähde: Tilastokeskus Vieraskieliset Jyväskylässä 2013

9 Perustettu keväällä 2011 osana UOKS – (Ulkomailta osaajaksi Keski-Suomeen) hanketta Gloriaan Nykyisin normaalina Glorian toimintana Matalan kynnyksen neuvontapiste, helppo tulla Asiakkaita ollut kaikilla mahdollisia oleskelulupaperusteilla (perheside, työ, opiskelu ja pakolaisuus) noin 40 eri maasta Info Glorian historiaa ja nykypäivää

10 Maahanmuuttajan elämän alkuvaiheeseen uudessa maassa liittyy paljon hyvin erilaisten asioiden hoitamista, ja kun useimmiten lomakkeet, päätökset, sopimukset ovat suomen kielellä / sähköisenä  tarvitaan neuvontaa; neuvontapalveluja käyttävien asiakkaiden tarpeet ovat laaja-alaisia Maahanmuuttajan oleskeluluvan peruste vaikuttaa siihen mihin palveluihin on oikeutta Neuvojan tiedettävä asiakkaan sosiaaliturvaan kuuluminen / kuulumattomuus Asiakas ei osaa aina itse kysyä oikeita kysymyksiä Neuvontatilanne on aina asiakaslähtöinen Neuvonnassa on kyse oikean tiedon antamisen lisäksi kahden henkilön välisestä kohtaamisesta ja vuorovaikutuksesta Miksi maahanmuuttajille tarvitaan omaa neuvontaa?

11 Perhe x tullut Suomeen kolmansista maista; vaimo töihin, mies ja lapset (4v ja 12v) perheenjäseninä; rekisteröitymiset? perheen sosiaaliturva? päivähoito? koulu? maahanmuuttajakoulutus? terveydenhoito? ”muu elämä”, harrastukset???? Entäpä myöhemmin, kun perhe haluaa muuttaa toiseen asuntoon??? EU-kansalainen onnistunut tekemään rekisteröitymisen maistraatissa, mutta tietämättään laittanut väärän ruksin muuttonsa luonteesta (vakituinen / tilapäinen) Aviossa suomalaisen kanssa, ja elämä ei kuljekaan aina niin ruusuisesti; ulkomaalainen puoliso joutuu itse yksin löytämään apua esim. parisuhdeväkivaltaan ja ylipäätänsä selviytymiseen Asiakasprofiileja/Mitä Info Gloriasta kysytään?

12 Info – Gloriasta on kysytty lupa-asioista, sosiaaliasioista, päiväkoti- ja kouluasioista, asumisesta KELA:n päätöksistä kysytään paljon, myös KELA:n lomakkeiden täyttämisessä tarvitaan apua Arkielämän ”helpot asiat” kuten harrastusten pariin löytäminen tai vaikeat asiat kuten elämään liittyvät kriisit; miten löytää oikea paikka, josta saa ammatti- apua Mitä Info – Gloriassa on tehty ?

13 Yhteispalveluiden ja maahanmuuttajaneuvonnan yhteistyö Jyväskylässä Tilayhteistyö: Vaajakosken yhteispalvelun tiloissa aloitettu Info Glorian päivystys (tilat, tietokone, lomakkeet ym. käytössä) Tiedotusyhteistyö: järjestön ja kaupungin kanavien hyödyntäminen Tavoitteena tavoittaa uusia asiakkaita neuvontaan ja sekä madaltaa kynnystä asioida kaupungin palveluissa (esim. yhteispalveluissa)

14 Tulevaisuuden suunnitelmia ja mahdollisuuksia Etäpalveluiden tuomat mahdollisuudet: esim. tarjota neuvontaa alueen pieniin kuntiin Info Glorian kehittämiseen haettu ESR –hanketta Osaamisen kehittäminen: yhteistä koulutusta neuvojille (lakimuutokset esim.) ja kaupungin henkilöstölle maahanmuuttoon ja monikulttuuriseen asiakastyöhön liittyvissä asioissa Yhden luukun periaate: kaikki palvelut saman katon alla Virkainfo Helsingissä: ”Helsingin kaupungilla on selkeät periaatteet maahanmuuttajien kotouttamisessa. Kohdennetuilla palveluilla vastataan maahanmuuttajien erityistarpeisiin, esimerkiksi neuvonnan tarpeeseen maassaolon alkuvaiheessa. ”

15 KIITOS! "My homeland, I shall build you again With bricks of my soul. I shall raise your pillars again With pieces of my bone" Simin Behbahani, 2009


Lataa ppt "Maahanmuuttajien ja neuvonnan yhteispalveluiden yhteistyön mahdollisuudet Asiakaspalvelu 2014 ja järjestökeskukset – yhteistyöfoorumi Jyväskylässä 2.10.2014."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google