Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 5 – PÄÄKÄYTTÄJÄ Moodle-on-Demand –hanke 16.6.2009 Olli Ruohomäki.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 5 – PÄÄKÄYTTÄJÄ Moodle-on-Demand –hanke 16.6.2009 Olli Ruohomäki."— Esityksen transkriptio:

1 1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 5 – PÄÄKÄYTTÄJÄ Moodle-on-Demand –hanke 16.6.2009 Olli Ruohomäki

2 2 Mikä on Opiston Moodleopas Opiston Moodleopas on Kansalais- ja työväenopistojen liiton Moodle- työryhmän tuottama aineisto, jonka tavoitteina on: • Välittää käyttöönottoa tukevaa tietämystä. • Tutustuttaa erilaisiin käyttömahdollisuuksiin. • Esitellä perustoiminnot opiskelijan näkökulmasta. • Antaa pedagogista tukea kurssin muokkaamiseen. • Auttaa välttämään käytön sudenkuoppia • Tutustuttaa alustan pääkäyttäjän tehtäviin • Auttaa järjestelmäasetusten määrittämisessä

3 3 Opiston Moodleoppaan rakenne  Kalvosto 1: Johdanto (opettajat, hallinto ja ylläpito)  Kalvosto 2: Perustoiminnot (opiskelija)  Kalvosto 3: Kurssin muokkaaminen (opettaja)  Kalvosto 4: Sudenkuoppia (hallinto ja ylläpito)  Kalvosto 5: Pääkäyttäjä (hallinto)  Kalvosto 6: Järjestelmäasetukset (IT-tuki)

4 4 Kalvosto 5: Pääkäyttäjä (hallinto)  Toimivan työnjaon suunnitteleminen  Verkkokurssin prosessin kuvaaminen  Kurssien työtilojen hallinnoiminen •Kategorian luominen •Kurssipohjan luominen •Työtilan avaaminen •Työtilan sulkeminen •Työtilan poistaminen  Käyttäjätunnusten hallinnoiminen •Käyttäjätunnusten luominen itse, yksitellen tai listalta •Käyttäjien lisääminen kurssille kurssiavaimella tai listalta •Salasanan vaihtaminen itse tai pääkäyttäjän toimesta •Käyttäjien poistaminen

5 Toimivan työnjaon suunnittelu  Toimiva työnjako on suunniteltava opistokohtaisesti, sillä eri ihmisten osaamisessa, työkuorman määrissä ja orientaatiossa on eroja.  Toimiva työnjako on selkeä, yhtenäinen, kirjattu, kaikkien tiedossa, johdon hyväksymä ja resursoima.  Mikäli opistossa on vain yksi Moodlea käyttävä opettaja, hän voi yksinkin hoitaa kaikki alustan hallinnointiin liittyvät tehtävät.  Kuitenkin opintoneuvonta, toimistopalvelut, opintoesite, opiskelija- rekisteri sekä kurssimaksujen periminen edellyttävät yhteisen toimintamallin luomista opettajien ja hallintohenkilöstön välillä.  Jos käytön halutaan vakiintuvan ja laajenevan, on hyvä luoda heti sellaiset käytännöt, jotka kestävät käyttömäärän kasvamisen. 5

6 Toimivan työnjaon suunnittelu 1.Kuka luo käyttäjätunnukset? •Osallistujat voivat luoda tunnuksensa itse •Vahvistus sähköpostin avulla •Liittyminen kurssille kurssiavaimen kanssa •Osallistujat voidaan luoda keskitetysti etukäteen •Osallistujien tiedot syötetään erityiseen siirtotiedostoon •Osallistujat voidaan samalla liittää kurssille •Jos osallistujien nimiä ei tiedetä etukäteen, voidaan luoda haluttu määrä geneerisiä tunnuksia, jotka opettaja jakaa paikalle tulleille. •Mattimyöhäisille voidaan luoda yksittäisiä tunnuksia •Työläin tapa (kannattaa yrittää välttää), pienissä määrissä ok 6

7 Toimivan työnjaon suunnittelu 2.Kuka luo kurssipohjat? •Kurssien luontioikeuksia ei kannata antaa kaikille opettajille (ympäristö roskaantuu helposti erilaisista versioista ja kokeiluista) •Jos kursseja on vähän, ei luominen ole iso työ. •Jos kursseja on paljon ja ne alkavat eri aikoina, kannattaa laatia lomake tai sähköinen palvelu, mistä saa työtilojen kokonaistilanteen. 3.Kuka neuvoo opettajia työtilojen rakentamisessa? •Opettajien taidot ja kurssin rakentamisaikataulut ovat erilaisia. Ryhmäopetus on harvoin mahdollista, paras tapa onkin vierihoito. •Verkkokurssin toteuttaneet opettajat olisi hyvä saada kirjaamaan ylös tai puhumaan muille opettajille kokemuksistaan ja oivalluksistaan. 7

8 Kurssiylläpitäjän määrittäminen  Kurssipohjia voivat luoda pääkäyttäjät ja kurssiylläpitäjät.  Kurssiylläpitäjän rooli annetaan valitsemalla Sivuston hallinta - lohkosta Käyttäjät > Oikeudet > Jaa järjestelmäroolit.  Valitse oikeanpuoleisesta listasta käyttäjä ja siirrä se Lisää –painikkeella vasemmanpuoleiseen listaan. 8

9 Toimivan työnjaon suunnittelu 4.Kuka tuo opiskelijat kurssille? •Osallistujat voi lisätä kurssille automaattisesti samalla kun käyttäjätunnukset luodaan listan pohjalta. •Opiskelijat voivat liittyä kurssille itse, kun saavat kurssiavaimen. •Opettaja voi nostaa opiskelijoita kurssille olemassaolevien käyttäjätunnusten listalta. 5.Kuka antaa teknistä tukea opiskelijoille? •Verkkokurssilla voi järjestää aloitustapaamisen mikroluokkaan. Opiskelijat voivat kokeilla tunnuksia, kysyä helposti neuvoa ja tutustua alustan käyttöön. •Kurssin työtilaan voi luoda oma teknisten kysymysten foorumi, jonka it-tuki tilaa sähköpostiinsa. Näin hän viestit suoraan sähköpostiinsa. 9

10 Toimivan työnjaon suunnittelu 6.Viestinnän suunnittelu (kuka, miten, milloin) •Kurssinsuunnitelma opiston tietokantaan •Kurssitiedot esitteeseen / verkkosivulle / erillisesite / lehtipuffi •Tiedusteluihin vastaaminen / opintoneuvonta •Tervetuloa kurssille viesti / peruutusviesti / aloituspaketti •Käyttäjätunnusten jakelu •Opettajan verkkotuutoroinnin aikataulu •Palautekysely •Kurssin työtilan sulkeminen opiskelijoilta •Opiskelijoiden poistaminen kurssilta / tunnusten poistaminen 10

11 Kurssiprosessin kuvaaminen  Verkkokurssin hahmottaminen prosessiksi on monella tavalla hyödyllistä. Prosessiajattelu auttaa •näkemään kokonaisuuden •erittelemään sen vaiheita •sijoittamaan yksittäisiä tehtävät aikajanalle •vastuuttamaan ne eri henkilöille  Työntekijän näkökulmasta prosessikuvaus on hyvä muistilista, josta näkee mitä kenenkin on milloinkin tehtävä, jotta monimutkainen kokonaisuus toteutuu. 11

12 Esimerkki prosessikuvauksesta  Opettaja tilaa pääkäyttäjältä käyttäjätunnuksen ja kurssipohjan pv.kk. mennessä.  Pääkäyttäjä luo opettajalle tarvittaessa käyttäjätunnuksen, kurssin työtilan, määrittää kurssin opettajan roolin ja viestittää asiasta opettajalle.  Opettaja muokkaa kurssin työtilan haluamakseen.  Toimistosihteeri tarkistaa pv.kk. Onko ilmoittautuneita tarpeeksi aloittamiseen •Jos on toimistosihteeri toimittaa ennakkoilmoittautuneiden listan pv.kk. Mennessä pääkäyttäjälle. •Jos ei toimistosihteeri lähettää peruutusviestit ilmoittautuneille ja opettajalle.  Pääkäyttäjä luo opiskelijoiden käyttäjätunnukset, päivittää ohjeet tarvittaessa ja lähettää tervetuloviestit opiskelijoille pv.kk. mennessä.  Kurssi avautuu opiskelijoille pv.kk.  Opettaja sulkee kurssin työtilan opiskelijoilta pv.kk.

13 Lisää esimerkkejä prosessikuvauksista  Lapin ammattiopiston kuvaus verkkokurssin rakentamisesta apumatti.redu.fi/admin/filecontrol/file_popup.php?download=534 apumatti.redu.fi/admin/filecontrol/file_popup.php?download=534  Lapin ammattiopiston kuvaus verkko-opetuksen toteuttamisesta: apumatti.redu.fi/admin/filecontrol/file_popup.php?download=451 apumatti.redu.fi/admin/filecontrol/file_popup.php?download=451  Eskelinen, M. (TAMK) Alppihiihdon verkkokurssin suunnitelma oa.doria.fi/bitstream/handle/10024/5755/Eskelinen.Marjaana.pdf?sequence=1 oa.doria.fi/bitstream/handle/10024/5755/Eskelinen.Marjaana.pdf?sequence=1  Mänty, I. Nissinen, P. Ideasta toteutukseksi verkko-opetuksen suunnittelu ja hallinta markkinointi.laurea.fi/julkaisut/c/c09.pdf markkinointi.laurea.fi/julkaisut/c/c09.pdf  Ilomäki, L. (OPH) Sähköä opetukseen - digitaaliset oppimateriaalit osana oppimisympäristöä www.oph.fi/julkaisut/2008/sahkoa_opetukseen.pdfwww.oph.fi/julkaisut/2008/sahkoa_opetukseen.pdf 13

14 Kategorian luominen  Kategoria (category) tarkoittaa luokitusta, miten kurssit näytetään.  Kategoria on hyvä suunnitella ja luoda Moodlen asennuksen jälkeen.  Jokaisen työtilan täytyy kuulua johonkin kategoriaan.  Kategoria voi olla monitasoinen.  Järjestelmässä voi olla käytössä voi olla vain yksi luokitustapa.  Yleisimpiä luokituksia ovat oppiaineittain tai verkostoissa oppilaitoksittain.  Vähemmän suositeltavia luokituksia ovat opettajittain (pieni merkitys opiskelijalle) tai paikkakunnittain (ei merkitystä puhtaassa verkkokurssissa). 14

15 Kategorian luominen  Kategoria luodaan valitsemalla Sivuston hallinta –lohkosta Kurssit > Lisää/muokkaa kursseja ja Lisää uusi kategoria -painikkeen. 15

16 Kurssipohjan luominen  Kurssipohjia voivat luoda pääkäyttäjät (Administrator) ja kurssiylläpitäjät (Course creator).  Kurssi sijoitetaan johonkin kategoriaan.  Toiminto löytyy valitsemalla Sivuston hallinta -lohkosta Kurssit > Lisää/muokkaa kursseja Lisää uusi kurssi -painikkeen. 16

17 Kurssipohjan luominen Mihin kategoriaan kurssi kuuluu Kurssin selkokielinen virallinen nimi Lyhenne navigaatioon ja käyttäjien siirtotiedostoon Tunnistenumero on kurssikoodi esitteestä Sisältökuvaus esitteestä Mitä keskipalstassa näkyy ja montako kohdetta on

18

19 Kurssipohjan luominen Pidä työtila suljettuna sen rakentamisen ajan Muista aina määrittää kurssiavain Määritä politiikka vieraiden suhteen

20 Työtilan avaaminen  Kurssin työtila kannattaa luoda heti kun kurssista on päätetty. Tällöin opettaja voi rauhassa rakentaa sisältöjä ja toimintoja.  Työtila kannattaa olla rakennusvaiheessa suljettuna opiskelijoilta, jotta keskeneräisestä työstä ei tule palautetta.  Kurssin työtila on hyvä avata heti kun opiskelijoille lähetetään tervetuloviesti, sillä innokkaimmat haluavat kokeilla tunnuksiaan heti.  Työtilan avautumis- ja sulkemisajankohta on tärkeä tiedottaa opiskelijoille (heti tervetuloviestissä).  Kurssi avataan ja suljetaan Ylläpito -lohkon Asetukset -lomakkeella. 20

21 Työtilan sulkeminen  Usein kurssin opettaja haluaa antaa lisäaikaa ja aukioloa voi jatkaa.  On hyvä lähettää etukäteen kaikille osallistujille viesti työtilan sulkemisesta. Tämä antaa osallistujille aikaa tallentaa työtilassa oleva oppimateriaali itselleen myöhemmin käytettäväksi.  Kurssin päätyttyä työtila suljetaan, jolloin se ei näy opiskelijoille.  Kurssi voidaan tämän jälkeen varmuuskopioida tai kopioida ja tyhjentää käyttäjätiedoista seuraavaa lukukautta varten.  Huomaa, että kurssin voi myös piilottaa opiskelijoiden näkyvistä valitsemalla kurssikategorian silmä-ikonin 21

22 Työtilan poistaminen  Pääkäyttäjä voi poistaa työtilan valitsemalla Sivuston hallinto - lohkosta Kurssit, avaamalla halutun kategorian ja napsauttamalla Poista -kuvaketta (X-kuvake) halutun kurssin kohdalla.  Järjestelmä pyytää vielä varmistamaan poiston valitsemalla Kyllä.

23 Seitsemän erilaista käyttäjäroolia  Käyttäjien oikeudet määritellään Moodlessa roolien avulla.  Kaksi voimakkainta roolia pääkäyttäjä (Administrator) ja kurssiylläpitäjä (Course creator) määritellään pysyviksi rooleiksi tietyille käyttäjätunnuksille,  Alemman tason käyttäjäroolit voivat vaihdella kursseilta toiselle. Yhden kurssin opettaja voi siis olla opiskelijana toisessa ja vieraana kolmannessa.  Roolilista löytyy valitsemalla Sivuston hallinta > Käyttäjät > Oikeudet > Jaa järjestelmäroolit.  Voit tutkia tarkemmin rooleja valitsemalla halutun roolin kohdalta Muokkaa-painikkeen (käsikynä-ikoni). 23

24 Seitsemän erilaista käyttäjäroolia  Pääkäyttäjän (Admnistrator) oikeudet tilataan palvelimen ylläpidosta.  Kurssiylläpitäjä (Course creator) lisätään liittämällä käyttäjä kurssiylläpitäjien listalle.  Opettaja (Teacher) on kurssikohtaisesti vaihtuva rooli, jonka kurssiylläpitäjä valitsee kuhunkin työtilaan. Hänelle tulee automaattisesti muokkausoikeudet kurssiinsa.  Opettaja ilman muokkausoikeuksia (Non-editing teacher) määritetään lisäämällä kurssille opettaja, mutta ottamalla muokkausoikeus pois.  Opiskelija (Student) luodaan nostamalla käyttäjä halutulle kurssille opiskelijan rooliin. 24

25 Seitsemän erilaista käyttäjäroolia  Vieras (Guest) pääsee työtiloihin, jotka ovat avoimia vieraille: voi nähdä kurssin sisällön, keskustelut, tentit, käyttäjätiedot, mutta ei voi kirjoittaa tekstiä mihinkään.  Kirjautunut käyttäjä (Authenticated User) eli käyttäjä jolla on vahvistettu tunnus. Voi nähdä online-käyttäjät, etusivun lohkot, tehdä kurssitoiveita, lähettää viestejä käyttäjille ja tutkia blogimerkintöjä. 25

26 Neljä tapaa luoda käyttäjätunnuksia 1.Kurssille haluava voi luoda itselleen käyttäjätunnuksen 2.Ennakkoon ilmoittautuneille voi luoda käyttäjätunnukset keskitetysti erityiseen muotoon laaditun listan avulla 3.Mikäli osallistujien nimiä ei ole etukäteen tiedossa, voidaan etukäteen luoda geneeriset tunnukset (testi1, testi2, testi3..) joita opettaja voi jakaa opiskelijoille 4.Tunnuksia voidaan luoda myös yksitellen (esim. opettajille ja mattimyöhäisille) 26

27 Käyttäjät luovat itse tunnuksensa  Valitsemalla etusivulta Kirjaudu, tulee esiin ikkuna, joka opastaa tunnusten tekemistä.  Mikäli lähetät ennakkoon ilmoittautuneille tervetuloviestin, kannattaa siihen lisätä ohjeet tunnuksen luomisen ja vahvistamisen vaiheista.

28 Käyttäjät voivat lisätä itsensä kurssille 1.Kun opiskelijaksi haluava ottaa yhteyttä pyydä hänen sähköpostiosoitteensa ja lähetä siihen seuraavat tiedot: •Käytettävän Moodlen verkko-osoite •Käyttäjätunnuksen luomisohje •Kyseisen kurssin kurssiavain ja ohjeet kurssille liittymiseen •Moodle-opiskelijan aloitusohje 2.Tarkista kurssin alkaessa oliko osallistujaksi aikova onnistunut pääsemään sisään ja ota häneen yhteyttä mikäli häntä ei näy osallistujalistalla. 28

29 Käyttäjien luominen listalta 1.Luo tekstitiedosto (TXT-tyyppinen) •kunkin käyttäjän tiedot on omalla rivillään, kentät erotetaan pilkulla •Ensimmäiselle riville kenttäotsikot (username, password, firstname, lastname, email, city, course1) 2.Luo käyttäjät valitsemalla Sivuston hallinta -lohkosta Käyttäjät > Lähetä käyttäjät. 3.Tarkista, ettei luontiraportissa ole virheitä (siirtotiedoston kirjoitusvirheen takia joku voi jäädä luomatta tai kurssille lisäämättä) 29 username, password, firstname, lastname, email, city, course1 marjap, cdbNOP44, Marja, Puuro, marja.puuro@suomi24.fi, Kittil ä, aivojumppa kaukop, jetYYA75, Kauko, Putki, kauko.putki@mouhijarvi.fi, Mouhij ä rvi, aivojumppa jaloki, wxgPUS00, Jalo, Kivi, jalo.kivi@mailinator.com, Pertteli, aivojumppa meritu, vieHAL21, Meri, Tuulentie, meri_t@hotmail.com, Helsinki, aivojumppa

30 Käyttäjien lisääminen kurssille Ne henkilöt, joilla on jo käyttäjätunnus (vanhat opiskelijat ja työkaverit) voi opettajakin lisätä osallistujiksi kurssin työtilaan. § Valitse Henkilöt -lohkosta Osallistujat ja Opiskelijat sanan perästä käsikynä -kuvake. § Valitse oikeanpuoleisesta Mahdolliset opiskelijat –listasta kurssille nostettavat opiskelijat ja nuoli vasemmalle –painike. 30

31 Osallistujien lisääminen kurssille •Jos osallistujat on luotu yksitellen tai heillä on jo olemassa oleva käyttäjätunnus, on heidät lisättävä kurssille yksitellen. 31

32 Salasanan vaihtaminen itse  Mikäli käyttäjä unohtaa salasanansa, hän voi pyytää pääkäyttäjää antamaan uuden tai muuttaa sen itse.  Moodlen etusivun Kirjaudu -lohkosta löytyvä Salasana unohtunut tai hukassa –linkki avaa pienen lomakkeen, johon syötetään käyttäjätunnus ja sähköpostiosoite ja painetaan OK -painiketta.  Kun ne syöttää, tulee sähköpostiin vahvistusviesti, josta klikataan linkkiä. Tämän jälkeen sähköpostiin tulee toinen viesti, joka sisältää käyttäjätunnuksen sekä järjestelmän luoman uuden salasanan.

33 Salasanan vaihtaminen pääkäyttäjän toimesta  Pääkäyttäjä voi muuttaa kenen tahansa käyttäjän salasanan valitsemalla Sivuston hallinta -lohkosta Käyttäjät > listasta > Muokkaa tietoja ja syöttämällä Uusi salasana –kenttään uuden salasanan ja valitsemalla Päivitä profiilini –painikkeen.

34 Käyttäjien poistaminen kurssilta  Kurssin päätyttyä ja työtilan sulkeuduttua se voidaan siivota seuraavaa toteutuskertaa varten poistamalla käyttäjät ja heidän lähettämänsä viestit, tiedostot jne.  Opiskelijat voi poistaa kurssilta valitsemalla kurssin Osallistujat, Opiskelijat kohdasta käsikynän, valitsemalla jokaisen vasemman kentän nimen ja painamalla palstojen välissä oikealle osoittavaa nuolipainiketta.

35 Käyttäjätunnusten poistaminen  Moodlen järjestelmäasetus voidaan määrittää poistamaan käyttämät- tömät tunnukset automaattisesti tietyn ajan kuluttua (esim. 360 pv).  Käsin poistaminen tapahtuu valitsemalla Sivuston hallinta –lohkosta Käyttäjät > etsi listalta > oikean reunan Poista -linkki.  Käyttäjän poistaminen poistaa myös hänen luomansa sisällöt (lähetetyt tiedostot, keskusteluviestit ym.)  Ole varovainen opettajien poistamisessa (ks. edellinen kohta).  Ehkä hankalinta on tietää voiko jonkun osallistujan poistaa, sillä vaikka kurssi on päättynyt, hän voi olla jollakin toisella kurssilla (tai aikomassa jatkaa ensi lukukaudella). 35

36 Kokeiluympäristö  Käytön harjoittelua ei välttämättä kannata tehdä tuotantokäytössä olevassa Moodlessa. Ainakin uskaliaimmat kokeilut kannattaa tehdä testiympäristössä.  Tämänkin aineiston tekemisessä hyödynnettiin Moodlen omaa testipalvelinta, joka löytyy osoitteesta http://demo.moodle.org. Siihen on asennettu myös suomen kielipaketti ja sitä pääsee käyttämään niin opiskelijan (student), opettajan (teacher) kuin pääkäyttäjänkin (admin) oikeuksilla.http://demo.moodle.org 36

37 Yhteenveto  Toimivan työnjaon suunnittelu on tärkeää. Se edellyttää hallinnon ja opettajien yhteispalaveria asiasta.  Uutta toimintamallia rakentaessa kannattaa pitää esillä viestinnän näkökulma. Sen kuvaaminen erikseen tai osana kurssiprosessia voi selkeyttää työnjakoa.  Työtilojen luominen ja sulkeminen ei usein tuota ongelmia. Vältä turhien työtilojen luomista tai pidä harjoitusympäristöt erillään toimivista kursseista.  Käyttäjien luominen, salasanajakelu, kurssille nostaminen on työtä ja ongelmia tuottava osa. Ongelmia tulee silti vähemmän kun ohjeet on selkeät ja toimintamalli kaikkien tiedossa. 37

38 38 Esitys päättyy tähän!

39 39 Opiston Moodleoppaan yhteyshenkilöt  Olli Ruohomäki, olli.ruohomaki@lpkky.fi, Parkanon kansalaisopisto psao.lpkky.fiolli.ruohomaki@lpkky.fi psao.lpkky.fi  Liisa Honka, lhonka@ktol.fi, Kansalais- ja työväenopistojen Liitto (KTOL), www.ktol.filhonka@ktol.fiwww.ktol.fi


Lataa ppt "1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 5 – PÄÄKÄYTTÄJÄ Moodle-on-Demand –hanke 16.6.2009 Olli Ruohomäki."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google