Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sähköinen itsepalvelu osana intranet tai extranet palveluita

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sähköinen itsepalvelu osana intranet tai extranet palveluita"— Esityksen transkriptio:

1 Sähköinen itsepalvelu osana intranet tai extranet palveluita
April 1, 2008 (Pilot) Sähköinen itsepalvelu osana intranet tai extranet palveluita [Insert standard SMSGR "module 0" content.] Antti Kirmanen tuotepäällikkö Microsoft Oy Antti.Kirmanen - microsoft.com Realizing Platform Value v2 — Facilitator Guide

2 Agenda Sähköisten palveluiden mahdollisuudet Käyttöalueet
Liiketoimintatiedon tuominen lomakepalveluille Lomakepalveluiden arkkitehtuuri Strukturoidun tiedon haun välineet

3 Sähköinen itsepalvelu olemassa oleviin järjestelmiin
4/3/2017 TechReady7 Breakout Chalktalk Template Sähköinen itsepalvelu olemassa oleviin järjestelmiin Työasema- sovellukset Laitteet ja ihmiset Web Porttaali Sovellus Liiketoiminta- prosessit Perinne- järjestelmät Liiketoiminta- järjestelmät Älykkäät laitteet Liiketoiminta- kumppanit “Pilvi” © 2008 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may be registered trademarks and/or trademarks in the U.S. and/or other countries. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION.

4 IT:n ja liiketoiminnan haasteita
Sovellusten kalleus Liiketoimintasyklien nopeus Ympäristöjen monimutkaisuus Tietojen syöttö useaan järjestelmään Tiedon viimeinen pätkä työpöydälle Käyttäjien työskentely-ympäristö Liitynnät ryhmätyöympäristöön Palvelukeskeisestä arkkitehtuurista (SOA) todellista hyötyä Olemassa olevien palveluiden hyödyntäminen Hajautettu sovellusten kehitys Helppokäyttöisyys Taustapalveluiden turvallisuus Myynti- Järj. HR Web Toimitus- ketju Internet myynti Palvelut

5 Sovellusten roolin muuttuminen
Ketteryys (Liiketoiminta)tarpeita täyttäviä sovelluksia, joita voidaan luoda päivissä kuukausien sijaan Käytettävyys Toiminnallisuuden tuominen tuttuihin työvälineisiin Laajempi käyttäjämäärä Yleisimmin käytettävät tehtävät voidaan suorittaa ilman tietoa taustasovelluksesta tai sen käyttöliittymää Täysi toiminnallisuus sovelluksen oman käyttöliittymän kautta Palveluiden julkaisu organisaation ulkopuolelle

6 Sähköiset lomakkeet osana prosesseja
Tiedon kerääminen Lomakkeet parantavat tiedon laatua sisäänrakennetun logiikan ja tarkistussääntöjen kautta Yhtenäinen käyttöliittymä tärkeimpiin liiketoimintalomakkeisiin lisää järjestelmien hyödyntämistä Integrointi ja automatisointi XML pohjaiset sähköiset lomakkeet mahdollistavat tiedon helpon integroinnin liiketoimintaprosesseihin ja –järjestelmiin Mahdollisuus työnkulkuihin ja prosessien seurantaan Integrointi ja automatisointi Prosessit Määrämuotoinen tieto lomakkeiden kautta auttaa prosessien määrittelyssä ja seurannassa Standardien mukaiset integrointitavat helpottavat taustajärjestelmien liittämisessä ja prosessien mallintamista BPM liiketoimintaprosessien mallintaminen Toiminnan seuranta Seuranta Laadukas, standardimuotoinen tieto mahdollistavat prosessien ja suorituskyvyn seurannan Tiedon käytettävyys ja liitettävyys järjestelmien välillä XML tietomuodon ansioista

7 Office SharePoint Server ja liiketoimintaprosessit
Tiimityötilat, blogit ja wikit, pikaviestintä Laskentasäännöt Excelillä ja BI portaalit käyttäen SQL Server Analysis Services –palveluita. Tuloskortit, KPI:t Business Intelligence Ryhmätyö Työnkulut Sähköinen työpöytä Forms Services Microsoft Office Systems Tehokkaat sähköisen asioinnin välineet (lomakkeet ja niiden) hyväksymisprosessit, jotka toimivat kaikilla selaimilla Roolipohjainen ja personoitu informaation ja työkalujen jakelupiste. ECM Haku Asiakirjahallinnon vaatimukset kattava dokumenttienhallinta ja verkkojulkaisupalvelut Laajennettava hakukone, joka kattaa myös taustajärjestelmät ja asiantuntijaprofiilit Yhtenäinen ASP.NET 2.0 teknologiaperusta 7

8 Esimerkki: myyntikäynti Tietojen syöttämisen yksinkertaistaminen
Erillisjärjestelmät Sähköinen edustapalvelu ERP Yhden “lomakkeen” kautta tieto useisiin taustajärjestelmiin Mahdollisuus hakea myös tietoa muista tietolähteistä ERP CRM CRM AP AP Prosessit ja työnkulku Team Status Team Status Support Support Yksi tehtävä - 4 päivitettävää järjestelmää Tieto siiloutunutta, virheet tietoja syötettäessä, tuottavuus ? Yksi tehtävä – tiedot yhdellä kertaa Parantunut tiedon luotettavuus ja tehokkuus

9 Lomakkeet käytännössä
Palvelu SharePoint Hyödyntäminen ERP Suunnittelu Business Processes / Workflow CRM PSFT Valmiiden tietoyhteyksien ja/tai –kuvausten hyödyntäminen Sama lomake selaimia ja InfoPath sovellusta varten Tarvittaessa sisällön käyttöoikeudet Suunnitellaan InfoPathilla, laajennettavissa Visual Studiolla Lomakkeiden käyttö selaimen tai mobiililaitteiden kautta Internet Explorer, Netscape, Mozilla, FireFox, Safari tuettuja Ei clienttiin asennettavia komponentteja Lomakkeiden hyödyntäminen sähköpostissa Outlook 2007:n avulla LOB System Lomakkeiden hallinta ja versiointi Tiedon integrointi Työnkulun ja integrointipalveluiden hyödyntäminen (BizTalk) Lomakepohjainen sovellus taustajärjestelmiin

10 Demo: sähköiset lomakkeet

11 SharePoint SAP käyttöliittymänä

12 Määrämuotoisen tiedon käsittely
Tieto kytketään esityskerrokseen ilman koodausta Web Services Tietokannat XML Schema …XML Eri järjestelmien tiedon yhdistäminen Työnkulku … tästä puhutaan seuraavassa osiossa Information in Line of business systems is often hard to access MOSS brings this data to users through the BDC feature. You can think about the BDC as Exposing a pipeline between your backend system such as SAP/Siebel and connecting that to SharePoint so that the data is first class data within SharePoint exposed in many ways via dynamic lists, queries etc… we can add a content source for Business Data Catalog to natively bring structured data from any Ado.Net or Web Service source into the search experience. Out-of-the-box, with the BDC, we provide integration with SAP and Siebel. Custom integration to other LOB systems and databases can be achieved by specifying an XML file. From search perspective, once the data is in SharePoint you don’t need to write an extra code in order to access it.

13 Case: RAKENNUSLUPA Case: Rakennuslupa Kanavanhallinta CRM Extranet
HTT Kasvotusten Internet Sähköposti Itsepalvelupiste Puhelin Mobiili (SMS) Perinteinen posti Kanavanhallinta Case: RAKENNUSLUPA Paikallinen yrittäjä ja palveluntarjoajat KULTTUURIPALVELUT PELASTUSTOIMINTA YMPÄRISTÖ YRITYKSET RAKENNUSPALVELUT TALOUSPALVELUT VEROT SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUT OPETUSTOIMINTA CRM Asiakas ja hänen elämän- tilanteensa

14 Rakennusluvan hakemisen haasteita
Hakijalla ei ole selvää tietoa lupaprosessin etenemisestä Eri viranomaisten välistä tietoa (joka on jo järjestelmissä) siirretään manuaalisesti luvanhakijan välityksellä Rakennusvalvontaan toimitetaan runsaasti paperikopioita mm. pienien suunnitelmamuutosten tuloksena Rakennuskantaa koskevaa paperimuotoista tietoa arkistoidaan paljon ja arkistointiin kuluu tilaa merkittävästi Hakija joutuu suunnittelun alussa keräämään viranomaisvaatimuksia ja lähtötietoja monista eri lähteistä Olemassa olevien tietojen saaminen koskien kaavamääräyksiä ja olemassa olevia rakennuksia on nykyisin melko kankeaa ja hidasta Tiedon toimitus rakennusvalvontaan ja tiedon hankinta edellyttävät pääsääntöisesti käyntiä virastossa 14 | Title of Presentation

15 Rakennusluvan hakeminen
Kuntalainen voi hakea rakennuslupaa sähköisesti 24/7 Asia-kas Tiedon hakeminen kuntapalvelusta Viran-haltija Tieto-järjes-telmä 15 | Title of Presentation

16 Rakennusluvan hakeminen
Asia-kas Järjestelemä päättelee annettuun hakupyynnön pohjalta tarvitaanko rakennuslupaa: - Ei: alle 10 m2* - Ilmoitus riittää: m2* - Kyllä: yli 20 m2* Rakennuslupaa tarvittaessa järjestelmä esitäyttää hakemuksen: - Hakijan tiedot CRM:stä - Karttapohja, kiinteistötiedot, hallintaoikeus yms. tiedot tukijärjestelmistä - Piirustukset voi liittää sähköisinä mukaan - Naapurien kuulemiset sähköisesti järjestelmän kautta - Vesi- ja viemäriliittymiset suoraan järjestelmään Kaikki viranomaismääräykset ja ohjeet järjestelmässä Tiedon hakeminen kuntapalvelusta Hakemuksen jättäminen / täydentäminen Viran-haltija Prosessi päättyy Tieto-järjes-telmä Onko tarpeen jättää hakemus? EI KYLLÄ CRM & tukijärjestemät * Lähde Mäntsälän rakennustarkastaja 16 | Title of Presentation

17 Rakennusluvan hakeminen
Asia-kas Järjestelemä lähettää asiakkaalle tiedon hakemuk-sen vastaanottamisesta asiakkaan valitseman kommunikointikanavan kautta. Rakennustarkastaja tarkastaa hakemuksen: - Myöntää rakennusluvan - Pyytää lisäselvityksiä Tiedon hakeminen kuntapalvelusta Hakemuksen jättäminen / täydentäminen Tieto hakemuksen vastaanottamisesta Viran-haltija Hakemuksen vastaanottaminen ja tarkastaminen Prosessi päättyy Tieto-järjes-telmä Onko tarpeen jättää hakemus? EI KYLLÄ CRM & tukijärjestemät Rakennusvalvonnan tietojärjestelmä 17 | Title of Presentation

18 Rakennusluvan hakeminen
Kuntalainen saa tiedon rakennusluvasta sähköisesti Asia-kas Tiedon hakeminen kuntapalvelusta Hakemuksen jättäminen / täydentäminen Tieto hakemuksen vastaanottamisesta RAKENNUSLUPA EI Onko tarvetta täydentamiseen? Viran-haltija Hakemuksen vastaanottaminen ja tarkastaminen Täydennys- pyynnön tekeminen Prosessi päättyy KYLLÄ Tieto-järjes-telmä Onko tarpeen jättää hakemus? EI KYLLÄ CRM & tukijärjestemät Rakennusvalvonnan tietojärjestelmä CRM 18 | Title of Presentation

19 Mitä rakennusluvan jälkeen
Katselmukset Aloituskokous Sijainnin merkitseminen Pohjakatselmus Sijaintikatselmus Hormikatselmus Rakennekatselmus LVI katselmus Jätevesijärjestelmän katselmus Sähkötöiden katselmus Käyttöönotto katselmus Loppukatselmus Ja kaikki muutkin rakentamiseen liittyvät informaatiot voidaan syöttää suoraan järjestelmään rakennuspaikalla 19 | Title of Presentation

20 Liiketoimintatiedon haku

21 Liiketoimintatiedon haku
Yritystason haku käsitetään usein ”Internetmäiseksi” hauksi organisaation sisällä Organisaatioissa suuri osa tiedosta strukturoiduissa tietovarastoissa Asiakkaat Tuotteet / tuotetiedot Haku ulotettava myös liiketoimintatietoon ja liiketoimintajärjestelmiin

22 SharePoint Business Data Catalog
Ei sovelluskehitystä ! Strukturoidun tiedon indeksointi ja haku Liitäntä mihin tahansa Web Serviceen tai ADO.NET tietolähteeseen Tukee suoraan SAP 4.7, SAP 6.0 Siebel 7 tuki saatavana webin kautta Tiedon esittäminen Business Data View –web osion kautta SharePoint Designerin avulla räätälöidyn esitystavan muokkaus Tiedon hyödyntäminen listoissa ja liiketoimintatieto- sarakkeissa Tiedon tuominen osaksi käyttäjäprofiileja Information in Line of business systems is often hard to access MOSS brings this data to users through the BDC feature. You can think about the BDC as Exposing a pipeline between your backend system such as SAP/Siebel and connecting that to SharePoint so that the data is first class data within SharePoint exposed in many ways via dynamic lists, queries etc… we can add a content source for Business Data Catalog to natively bring structured data from any Ado.Net or Web Service source into the search experience. Out-of-the-box, with the BDC, we provide integration with SAP and Siebel. Custom integration to other LOB systems and databases can be achieved by specifying an XML file. From search perspective, once the data is in SharePoint you don’t need to write an extra code in order to access it.

23 Business Data Catalog Liiketoimintajärjestelmien tiedon käsittely
4/3/2017 6:18 AM Business Data Catalog Liiketoimintajärjestelmien tiedon käsittely Web Partit Listat Haku Käyttäjä- profiilit Omat sovellukset List Store Search Index Profile Store Metadata Business Data Catalog WS Proxy ADO.NET Web Service Data Provider BizTalk Adapter Pack BizTalk Adapter Pack SAP/Siebel/Oracle DB © 2007 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may be registered trademarks and/or trademarks in the U.S. and/or other countries. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION.

24 Esimerkki: asiakkuuksien haku

25 Yhteenveto Sähköisten itsepalveluiden avulla
Helpotetaan järjestelmien käyttöä ja pienennetään kuluvaa kokonaistyömäärää Parannetaan tiedon laatua Mahdollistetaan prosessien seuranta Kayttöalueita Sisäiset palvelut Kumppaneille Julkiseen verkkoon

26 Not in Wkbk April 1, 2008 (Pilot)
This presentation is for informational purposes only. Microsoft makes no warranties, express or implied, in this summary. Realizing Platform Value v2 — Facilitator Guide


Lataa ppt "Sähköinen itsepalvelu osana intranet tai extranet palveluita"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google