Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Vaikuttaminen on pieniä tekoja

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Vaikuttaminen on pieniä tekoja"— Esityksen transkriptio:

1 Vaikuttaminen on pieniä tekoja

2 Koulutuksen sisältö ja aikataulu
* Vaikuttaminen on pieniä tekoja * Jokainen on oman asiansa lobbaaja * Kyllä, me pystymme!

3 Yhdistyksen toiminta Markkinointi Hallinto Rekrytointi Varainhankinta
Tukitoiminta Markkinointi Hallinto Rekrytointi Yhdistys Varainhankinta Viestintä Vaikuttaminen Koulutus Palvelut Varsinainen toiminta

4 Todellinen vaikuttaminen
Malli Todellisuus Tunne vaikuttamisesta Todellinen muutos

5 Vaikuttaminen on ratkaisujen rakentamista

6 Kiinnostus ja mahdollisuudet vaikuttaa
Suuri Vaikutusmahdollisuus Ihmisten kiinnostus Pieni Asian valmisteluaika

7 Vaikuta ajoissa 1. Ongelman tunnistaminen
2. Poliittisen ratkaisun valmistelu 3. Päätöksenteko 4. Poliittisen ratkaisun toteutus 5. Arviointi

8 Miksi vaivautua vaikuttamaan?
* Päättäjät voivat oppia sinulta * Sinä voit oppia päättäjiltä * Teet yhteisösi ja asianne tunnetuksi * Rakennat itsellesi verkostoa * Autat itseäsi ja muita saavuttamaan tavoitteenne nopeammin

9 Suunnitelmallinen vaikuttaminen
Nykytila/ ongelma Tavoite Missä päätetään Milloin päätetään Kuka päättää Mitä me teemme

10 Mitä on vaikuttaminen?

11 Vaikuttamisympyrä identiteetti halu uskallus tiedot taidot
1) Tavoitetilan luominen * Visiointi * Valmistelu * Päätöksenteko identiteetti halu uskallus tiedot taidot mahdollisuus 3) Arviointi ja seuranta 2) Toiminta tavoitteiden eteen * Toimintojen arviointi * Vaikuttavuuden seuranta * Edustaminen ja vaalityö * Verkostoituminen ja lobbaus * Viestintä * Itse tekeminen

12 Tarvitsemme tavoitteen, jota kohti suunnata.

13 Tavoitetilan luominen
I Visiointi on vapaamuotoista ideointia, jossa kaikki näkemykset otetaan huomioon. II Valmistelussa valitaan halutut ideat ja luodaan pohjaesitys päätöksentekoa varten. III Päätöksenteko tehdään tarvittavassa päätöksentekoelimessä sääntöjen mukaisesti. Joka vaiheessa pitää käyttää hieman eri menetelmiä.

14 Vaikuttamisympyrä identiteetti halu uskallus tiedot taidot
1) Tavoitetilan luominen * Visiointi * Valmistelu * Päätöksenteko identiteetti halu uskallus tiedot taidot mahdollisuus 3) Arviointi ja seuranta 2) Toiminta tavoitteiden eteen * Toimintojen arviointi * Vaikuttavuuden seuranta * Edustaminen ja vaalityö * Verkostoituminen ja lobbaus * Viestintä * Itse tekeminen

15 Saisimmeko jonkun meistä päättäjäksi?

16 Edustaminen ja vaalityö
Yhdistys, piiri ja liitto Kunta Eduskunta

17 Edustaminen ja vaalityö
* Onko meistä joku päättäjä siellä, missä tästä asiasta päätetään. Vaalityö * Voisiko joku meistä lähteä ehdolle. * Miten voisimme vaalityön avulla tukea ehdokastamme.

18 Vaikuttamisympyrä identiteetti halu uskallus tiedot taidot
1) Tavoitetilan luominen * Visiointi * Valmistelu * Päätöksenteko identiteetti halu uskallus tiedot taidot mahdollisuus 3) Arviointi ja seuranta 2) Toiminta tavoitteiden eteen * Toimintojen arviointi * Vaikuttavuuden seuranta * Edustaminen ja vaalityö * Verkostoituminen ja lobbaus * Viestintä * Itse tekeminen

19 On olemassa vain ihmisten välisiä suhteita

20 Verkostoituminen ja lobbaus
* verkoston luonti * verkostolle tiedottaminen * verkoston tapaaminen * lobbaus * vaalitilaisuudet ja ehdokkaiden tapaamiset

21 Vaikuttamisympyrä identiteetti halu uskallus tiedot taidot
1) Tavoitetilan luominen * Visiointi * Valmistelu * Päätöksenteko identiteetti halu uskallus tiedot taidot mahdollisuus 3) Arviointi ja seuranta 2) Toiminta tavoitteiden eteen * Toimintojen arviointi * Vaikuttavuuden seuranta * Edustaminen ja vaalityö * Verkostoituminen ja lobbaus * Viestintä * Itse tekeminen

22 Kertokaa ihmisille asiastanne!

23 Viestintä Julkaisuviestintä
* nettisivut, oma lehti, mielipidekirjoitukset, tiedotteet ja sosiaalinen media Toiminnallinen viestintä * tempaukset ja kampanjat Esittelyviestintä * esittelytilaisuudet esim. kouluissa, messuilla jne.

24 Vaikuttamisympyrä identiteetti halu uskallus tiedot taidot
1) Tavoitetilan luominen * Visiointi * Valmistelu * Päätöksenteko identiteetti halu uskallus tiedot taidot mahdollisuus 3) Arviointi ja seuranta 2) Toiminta tavoitteiden eteen * Toimintojen arviointi * Vaikuttavuuden seuranta * Edustaminen ja vaalityö * Verkostoituminen ja lobbaus * Viestintä * Itse tekeminen

25 Jos jokin asia on pielessä: toimi!

26 Itse tekeminen * Jos voimme vaikuttaa johonkin suoraan toimillamme, niin teemme niin. * Toimi heti, kun huomaat, että jokin on pielessä. * Sopii erityisesti paikkoihin, jotka eivät ole suoraan kunnallisen tai valtakunnallisen päätöksenteon piirissä.

27 * Mieti tilanteita, joissa olet huomannut jonkin olevan pielessä.
Pohdittavaksi * Mieti tilanteita, joissa olet huomannut jonkin olevan pielessä. * Mitä olet tehnyt ja mitä siitä on seurannut? * Mitkä ovat kynnykset, että asioihin ei tule aina puututtua?

28 Vaikuttamisympyrä identiteetti halu uskallus tiedot taidot
1) Tavoitetilan luominen * Visiointi * Valmistelu * Päätöksenteko identiteetti halu uskallus tiedot taidot mahdollisuus 3) Arviointi ja seuranta 2) Toiminta tavoitteiden eteen * Toimintojen arviointi * Vaikuttavuuden seuranta * Edustaminen ja vaalityö * Verkostoituminen ja lobbaus * Viestintä * Itse tekeminen

29 Tapahtuiko muutos? Toimimmeko oikein?

30 Seuranta ja arviointi * Käydään paikan päällä tarkastamassa. * Luetaan mitä mediassa kirjoitetaan. * Tutustutaan tutkimuksiin aiheesta. * Keskustellaan palautteesta. * Kysellään palautetta kyselyllä. * Tehdään yhteenveto ja johtopäätökset.

31 Vaikuttamisympyrä identiteetti halu uskallus tiedot taidot
1) Tavoitetilan luominen * Visiointi * Valmistelu * Päätöksenteko identiteetti halu uskallus tiedot taidot mahdollisuus 3) Arviointi ja seuranta 2) Toiminta tavoitteiden eteen * Toimintojen arviointi * Vaikuttavuuden seuranta * Edustaminen ja vaalityö * Verkostoituminen ja lobbaus * Viestintä * Itse tekeminen

32 Vaikuttajalla pitää olla…
Identiteetti = Minulla on oikeus vaikuttaa. Olen oman asiani paras asiantuntija. Halu = Kaikilla on halu vaikuttaa omiin asioihinsa. Uskallus = Mikä on pahinta mitä minulle voisi tapahtua, jos yritän vaikuttaa? Tiedot = Tunnen asiani. Tunnen vaikuttamisen keinot. Taidot = Osaan vaikuttaa. Tulen toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Mahdollisuus = Joskus tilaisuus vaikuttaa, on vain kylmästi luotava itse.

33 Lobbaaminen

34 Lobbaus * lobbaus tulee englanninkielen sanasta ”lobbying” eli ”käytävällä toimimisesta”. * lobbauksen tavoitteena on saada joku ihminen tai ryhmä vakuutetuksi oman asianne taakse. * lobbaaja on asiantuntija, joka välittää päättäjälle arvokasta lisäinformaatiota. * lobbaus on ihmissuhde- ja keskustelutaito. * lobbaus edellyttää ihmistuntemusta, ihmissuhdetaitoja ja kykyä kuunnella.

35 Mitä lobbaus ei ole * lobbausta ei ole lahjontaa, sukulaisuuteen tai jonkin järjestön jäsenyyteen vetoamista, vaikuttajan mielistelyä, kiristystä tai uhkailua.

36 Mitä lobbaus on * lobbaus on henkilökohtaisia tapaamisia ja keskusteluja, joissa omat, yleensä asiantuntemukseen perustuvat näkemykset ilmaistaan päätöksentekijöille. * lobbaus on omien argumenttien esittämisellä pyritään vakuuttamaan toinen osapuoli oman asian tärkeydestä. * hyvä lobbaaja osaa esittää asiansa siten, että toinen uskoo edistämisestä tai läpiviemisestä olevan hyötyä myös toiselle osapuolelle.

37 Lobbaus * Hyvä lobbaajaa ottaa huomioon muiden mielipiteet valitessaan oman kantansa ja pyrkiessään vaikuttamaan päätöksentekoon.

38 Lobbauksen 10 käskyä 1. Ota selvää tahoista, joihin ja joiden säännöillä vaikutat. Suunnittele toimesi ajan ja paikan mukaan. 2. Opi tuntemaan lait ja säädökset, ja ole avoin toimintatavoistasi. 3. Opi tuntemaan keskustelukumppani. Älä retostele tiedoillasi. Ole kiinnostunut ihmisistä, etenkin erilaisista kuin sinä. 4. Kerro ensin se, mitä keskustelukumppani haluaa tietää. Sinun tehtäväsi on saada hänet haluamaan olennaisia asioista. 5. Älä yritä sanoa kaikkea yhdellä kertaa. Yksi välitetty viesti on saavutus, kolme on maksimi.

39 Lobbauksen 10 käskyä 6. Älä välttele toisia näkökulmia, vaan tuo ne itse esiin. Näin voit esittää myös oman tulkintasi. 7. Kilpailijan mollaaminen kääntyy itseään vastaan. 8. Valheella on lyhyet jäljet. Kerran epäluotettavaan lobbariin ei enää luoteta. 9. Lobbaaminen ei ole lahjontaa. Vaivannäkö on rahaa arvokkaampaa. 10. Muista ihmiset myös lobbauksen jälkeen. Hyvä lobbaaminen vaatii aikaa ja ystävyyttä.

40 Lobbaus on kommunikointia
* Kommunikointi on toisen asioiden ymmärtämistä * Ihmiset eivät kuuntele sinua ennen kuin kokevat tulleensa kuulluiksi

41 Kuuntelemisen tasot Kuuntelee ymmärtääkseen Kuuntelee vastatakseen
keskeyttääkseen Kieltäytyy kuuntelemasta

42

43 Lobbaus on tilanteen hallintaa
Tunnetilat: * Hallitse, pysähdy! Fysiologia: * Ryhti, eleet, hengitys, ilmeet, ääni Mieli: * Mihin keskityn ja mitä ajattelen Tulkinnat: * Mitä tulkintoja ja merkityksiä asioille annan

44 Lobbauksen tasot I Tavoitteenne mukainen päätös toteutuu II Lobattava vie asiaanne eteenpäin III Lobattava antaa tukensa asiallenne julkisesti IV Lobattava sanoo teille tukevansa asiaanne V Lobattava ei huomioi teitä eikä asiaanne

45 Lobbauksen strategiat
Muutos Tavoitteena on saada jotain lisää. Ylläpito Tavoitteena on säilyttää nykytilanne. Puolustus Tavoitteena on estää jonkin pois ottaminen.

46 Ketä kannattaa lobata? Ketä tahansa lobbaattekin, siitä on aina hyötyä asiallenne… …mutta koska resurssit, kuten oma aikanne, ovat rajalliset… …suurin lobbauspanostus kannattaa laittaa ”avain”henkilöihin, jotka todella pystyvät vaikuttamaan haluamaanne asiaan… …on siis tunnettava todellisuus, ei pelkkä malli.

47 Todellinen vaikuttaminen
Malli Todellisuus Tunne vaikuttamisesta Todellinen muutos

48 Liittokokous/ syysvaltuusto
Kevätvaltuusto Liittokokous/ syysvaltuusto Puheenjohtaja Hallitus Liiton toimisto Piiri Kevätkokous Syyskokous Puheenjohtaja Hallitus Piirin toimisto Yhdistys Kevätkokous Syyskokous Puheenjohtaja Hallitus Henkilöjäsenet

49 Vaikuttaminen kunnan asioihin
Kunnanvaltuusto Järjestöt Kunnanhallitus Edunvalvonta Lautakunnat Nuorisovaltuustot Virkamies Kunta-aloite Edustajat Verkkopalvelut Poliittiset kannat Puolueen valtuustoryhmä Puolueen paikallisyhdistys

50 Kansanedustajan kanta
Oma mielipide ”Äänestäjät” Tukijat Kansanedustajan kanta Puolueen ohjelma Puoluejohtajan kanta Hallituksen/ opposition kanta Eduskuntaryhmän kanta

51 Mitä asioita eduskunnassa viedään eteenpäin?
Hallituspuolueiden kansanedustajat Oppositiopuolueiden kansanedustajat Valiokunnat Hallitus = pääministeri ja muut ministerit Hallitusohjelma Puolue A: vaaliohjelma Puolue B: vaaliohjelma Puolue C: vaaliohjelma Puolueet D-Ö ”Voittaneet puolueet” ”Hävinneet puolueet”

52 Mitä asioita hallituksessa edistetään?
Hallitusohjelma Pääministeri Vahva eturyhmä Ministerin tukijat (+ oletetut äänestäjät) Ministeriryhmä Valtiosihteerit Ministerin avustajat Avainvirkamiehet Eduskuntaryhmä Puoluehallitus/ puolueen työvaliokunta puoluevaltuuskunta/ puoluekokous Puolueen äänestäjäryhmä

53 Lobbaus käytännössä 1/2 * Valitse oikea lobattava ja oikea hetki * Tunne asiasi, käytä ”todistusaineistoa” * Kysy itseltäsi: miksi päättäjien tulisi tehdä kuten sinä haluat? * Ole rauhallinen, mukava ja asiallinen * Esitä asiasi tiivisti: tiedä mitä haluat ja keskity siihen

54 Lobbaus käytännössä 2/2 * Kerro lobattavalle miten hän voi auttaa
* Kysy mitä ajatuksia asiasi herättää, mitä mieltä lobattava on ja etsi myös vastalauseita * Kiitä lobattavan ajasta ja vaihtakaa yhteystiedot * Seuraa mitä tapahtuu * Palaa asiaan yksityiskohdilla myöhemmin. Ole silloin tyylikkäästi yhteydessä lobattavaan, mutta älä ”pommita” häntä soitoin ja viestein.

55 Lobbaus vaalitilaisuudessa
* Missä voin lobata? * Mistä asioista puhun? * Kenelle puhun? * Puhunko kaikista teemoista vai vain joistakin? * Miten kauan puhun ja montako kertaa puhun? * Jätänkö yhteystiedot? * Annanko materiaalia? * Palaanko asiaan?

56 Lobbaus ei ole ihmetiedettä
Mikä olisi naapurillesi tehokkain tapa vaikuttaa sinuun vaikkapa pihapiiriänne koskevissa asioissa?

57 Video * Ison-Britannian silloinen pääministeri Gordon Brown ja lobbaaja.

58 Videon opetus? Plussat + lobattava oli pääministeri + lobbaus sai ison mediahuomion. Miinukset - aika ja paikka lobbaukselle tulivat lobattavalle yllätyksenä => aiheutti piinallisen tunteen lobattavalle. - Syntyy vastakkainasettelun tilanne yhteistyön sijaan. - lobbaaja esitti asiansa ja sai vastauksen, mutta jäi silti jankkaamaan. - Lobbaaja esittää vain kysymyksiä, ei ratkaisuja. - Lobbaajalla oli monta eri asiaa. - lobbaaja oli tunnekuohun vallassa ja hänestä jäi sekava ja ehkä vähän ”fanaatikon” tunne. - lobattava ei ehkä ota jatkossa lobbaajaa vakavasti.

59 Harjoitus: Perustelut
* Ota pari vierestäsi. * Valitkaa yhdessä yksi Kuuloliiton vaaliteeseistä. * Pohtikaa valitulle teesille hyviä perusteluja, joita voisi käyttää lobbaustilanteessa. * Kirjoittakaa perustelut ranskalaisilla viivoilla paperille. * Molemmat parista kirjaavat asiat omalle paperilleen, jotta perustelut jäävät teille molemmille.

60 Harjoitus: Elämäsi 2- minuuttinen
* Valitse itsellesi uusi pari. * Päättäkää kumpi on ensin ministeri ja kumpi lobbaaja. * Kouluttajan annettua merkin, lobbaajan tehtävänä on 2 minuutin ajan lobata ministeriä valitusta tavoitteesta mm. äsken mietittyjä perusteluita käyttäen. * Kouluttaja ilmoittaa, kun 2 minuuttia on kulunut.

61 Lobbausharjoituksen purku
* Onko helppoa vai vaikeaa löytää perusteluja vaaliteeseille? * Miten mielestäsi onnistuit lobbaamaan tavoitettasi ministerille? * Mikä siinä on haastavinta? Mikä siinä on helppoa? * Mitä opit lobbauksesta ollessasi ministerin roolissa?

62 Yes, we can! – kuinka joukkoliikkeet syntyvät

63 Ilmiön syntyminen Johtajalla pitää olla rohkeutta seistä yksin ja ottaa riski, että hän joutuu naurunalaiseksi. Häntä pitää kuitenkin olla helppo seurata. Ensimmäisellä seuraajalla on tärkeä rooli: hän näyttää julkisesti kuinka johtajaa voidaan seurata. Toinen seuraaja on käännepiste: hän todistaa, että ensimmäinen seuraaja on toiminut hyväksyttävästi. Nyt on kyse jo ryhmästä. Liikeen pitää olla avoin. On tärkeää että ulkopuoliset näkevät muitakin kuin vain johtajan. Kaikkien pitää nähdä seuraajat, koska uudet tulijat matkivat seuraajia, eivät johtajaa. Kun yhä useammat ihmiset liittyvät mukaan, saavutamme momentumin, hetken, jona voimme hyvin toimiessamme onnistua. Kun yhä useammat tulevat mukaan, se ei ole enää arveluttavaa. Arveluttavammalta näyttää itse asiassa jäädä ulkopuolelle.

64 Onnistumisen resepti 50% 35% 15% Häpeämätöntä toimintaa ja tekemistä
Halua, innostusta ja motivaatiota 15% Taitoa ja osaamista

65 Ilmiöiden syntyminen Tarttuva viesti * sanat 15% * ääni 30% * olemus 55 % Kontekstin voima * missä tilanteissa viestiä viestittää Harvojen laki * aika usein noin 20% ihmisistä tekee 80% työstä. * ja se on vain hyväksyttävä.

66 Tarvitaan erilaisia rooleja
Yhdistäjillä on laaja sosiaalinen verkosto. Heidän kauttaan viidakkorumpu kuuluu kauas. Tietäjät ovat laajasti kiinnostuneita ja uteliaita ja jakavat tietoa auliisti muiden hyväksi, kuitenkaan sitä tuputtamatta. Myyntimiehillä on taito suostutella ja taivutella. Heidän toimissaan sanaton viestintä on tärkeämpää kuin sanat. jne.

67 Tavoitteita hillitsevät voimat
* ponneton näky * toivoton tunnelma * aneeminen auktoriteetti * kärsimättömyys * epäily * kyyniset kaverit * pettymysten pelkääminen

68 Tavoitteita vahvistavat voimat
* inspiroiva näky * tunnelma, jossa on toivoa * tee itsestäsi itsellesi auktoriteetti * luovu kärsimättömyydestä * hanki toisten tuki

69 Viisaasti sanottua "Yksikin puhuva ihminen pitää kovempaa ääntä kuin kymmenentuhatta ihmistä, jotka pysyvät vaiti." "Oikeus tulla kuulluksi, ei automaattisesti tarkoita oikeutta tulla otetuksi vakavasti.” "Jos uskot, että pystyt tai jos uskot, että et pysty - olet oikeassa."

70 Vaikuttaminen on pieniä tekoja.
Kiitos osallistumisesta - nyt on aika toimia!


Lataa ppt "Vaikuttaminen on pieniä tekoja"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google