Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kaupan liitto – Jäsenetuna kyberriskien kattaminen erikoisvakuutusratkaisulla Marsh Oy Hanna Surakka fi.kybervakuutuskaupanliitto@marsh.com P. 09 8677.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kaupan liitto – Jäsenetuna kyberriskien kattaminen erikoisvakuutusratkaisulla Marsh Oy Hanna Surakka fi.kybervakuutuskaupanliitto@marsh.com P. 09 8677."— Esityksen transkriptio:

1 Kaupan liitto – Jäsenetuna kyberriskien kattaminen erikoisvakuutusratkaisulla
Marsh Oy Hanna Surakka P

2 Marsh kybervakuutusratkaisu Taustaa
Marsh tarjoaa Kaupan liiton jäsenille kilpailuttamansa kybervakuutusratkaisun, jonka vakuuttajaksi on valittu vakuutusyhtiö QBE. Vakuutusratkaisulla yritys voi vakuuttaa kyberhyökkäyksistä ja tietojärjestelmien toimimattomuudesta aiheutuvia taloudellisia vahinkoja laajoin ehdoin. Kybervakuutus on Marshin kilpailuttama ryhmävakuutusratkaisu, jossa kullakin vakuutuksenottajalla on yhtenäiset ehdot, turvan laajuus ja vakuutusmäärät. Ratkaisun ehdot ovat hyvin laajat, vakuutusmaksutaso kohtuullinen ja ratkaisuun liittyminen helppoa. Kybervakuutus kattaa yritykseen kohdistuneita tietoverkkorikoksia sekä työntekijöiden ja ulkopuolisten palvelutoimittajien aiheuttamia vahinkoja, joiden seurauksena voi olla liiketoiminnan keskeytyminen ja huomattavat lisäkustannukset. Toisin kuin monet muut vakuutusmarkkinoilta saatavat kybervakuutukset, Marshin ratkaisu kattaa myös henkilökunnan inhimillisistä virheistä aiheutuvia häiriöitä ja vahinkoja. Marshin tarjoamalla kybervakuutuksella yritys voi varautua riskeihin, joiden toteutuminen on uhka yrityksen liiketoiminnan jatkuvuudelle. Mika

3 Marsh kybervakuutusratkaisu Keskeisimmät edut verrattuna vakuutusyhtiöiden standardituotteisiin
Hyvin laajat vakuutusehdot kattaen ulkopuoliset palveluntarjoajat, GDPR:n, tietojärjestelmähäiriöt ja inhimilliset virheet Ei raskasta neuvotteluprosessia vakuutusyhtiön kanssa Edullinen vakuutusmaksu suhteessa riskiin, vakuutusehtoihin ja vakuutusmäärään Helppo ottaa, ei monimutkaista hakuprosessia yritykselle Vakuutuksen omavastuu on 3300 euroa per vahinko ja vuosi Keskeytysvahingossa odotusaika on 6 tuntia Ratkaisuun voivat liittyä kaikki yritykset, joiden liikevaihto on enintään 135 MEUR. Liikevaihdon ollessa suurempi, Marsh räätälöi vastaavan vakuutuksen. Vahinkoesimerkit Vakuutusyhtiön standardituote Marshin ryhmäratkaisu Inhimillisistä virheistä aiheutuvat tietojärjestelmien häiriöt Ei sisälly Sisältyy Luottamuksellisten tietojen laittoman julkaisun aiheuttamat taloudelliset vahingot Vakuutettavissa olevat sakot Keskeytysvakuutuksen omavastuu Odotusaika 8-12 tuntia Odotusaika 6 tuntia (ehdollinen: yli 6 h vahinko korvataan kokonaisuudessaan) Palveluntoimitajalla tapahtuva virhe

4 Vakuutusmäärä (vahinko ja vuosi)
Marsh kybervakuutusratkaisu Vuotuiset vakuutusmaksut liikevaihdon perusteella Vakuutusmäärä (vahinko ja vuosi) Liikevaihto EUR0–13.5M EUR40M EUR100M EUR 4 513 7 974 10 310 EUR 5 572 13 710 EUR 6 640 12 886 17 138 Vakuutusmaksut sisältävät vakuutusmaksuveron ja hallinnointipalkkion. Hallinnointipalkkio sisältää suomenkielisen neuvontapalvelun sähköpostilla ja puhelimitse ma-pe klo 8.00 – ( ). Asiantuntijamme auttavat mihin tahansa vakuutuksen hankintaan liittyvissä kysymyksissä ja hakemuslomakkeen täyttämisessä. Marsh voi toimia asiakkaan edunvalvojana myös vahinkotapauksissa (EUR185/tunti).

5 Marsh kybervakuutusratkaisu Esimerkkejä korvattavista vahinkotapahtumista
Vakuutetut tapahtumat Enimmäiskorvausmäärä Hakkerointi, tietomurto, viirukset ja palvelunestohyökkäykset 100 % Vahingonkorvausvastuu tietovuodossa Ilmoittamiskulut tietovuodossa Rangaistusluonteiset sakot (GDPR) Puolustuskulut Liiketoiminnan keskeytyminen Kiristysturva Palveluntarjoajalla tapahtuva vahinko PR-kulut ja tiedottamiskulut 40 % Vahingon selvitys- ja tutkimiskulut Tietojen palauttamiskustannukset

6 Marsh kybervakuutusratkaisu Esimerkkejä korvattavista vahinkotapahtumista
Työntekijä avaa epähuomiossa sähköpostin, jonka kautta yrityksen tietojärjestelmiin asennetaan haittaohjelma. Yritykselle aiheutuu ylimääräisiä tutkimus- ja selvittelykuluja sekä liiketoiminnan keskeytyminen. Järjestelmäpäivityksen yhteydessä tapahtuu ohjelmistovirhe, mistä aiheutuu järjestelmän toimimattomuus. Tästä johtuen yrityksen toiminta keskeytyy. Hakkeroinnin seurauksena asiakkaiden henkilötietoja vuotaa julkisuuteen, ja yrityksen katsotaan olleen huolimaton järjestelmän ylläpidon suhteen. Yritykselle määrätään EU:n tietosuojadirektiivin (GDPR) mukainen rangaistusluonteinen maksu. Ulkopuolisen palveluntarjoajan järjestelmähäiriö katkaisee palvelun asiakkaalta. Vakuutus korvaa lisäkuluja IT-toimitussopimuksen vastuunrajauksesta huolimatta. Yrityksen asiakas hakee vahingonkorvausta menetetyistä tiedoista. Verkkokaupan toiminta keskeytyy palvelunestohyökkäyksen vuoksi. Mika

7 Terminologiaa GDPR = General Data Protection Regulation, uusi EU:n tietosuoja-asetus. Asettaa mm. (asiakas/henkilö)rekisterinpitäjille uusia vastuita ja velvollisuuksia, sekä antaa viranomaisille sakotusmahdollisuuden (max. 4% yrityksen globaalista liikevaihdosta). Asetuksen on tarkoitus astua voimaan toukokuussa 2018 OSP = Outside Service Provider, ulkopuolinen palveluntarjoaja. Voi tarkoittaa esim. pilvipalveluntarjoajaa, ohjelmistotoimittajaa, tilitoimistoa, tai muuta alihankkijaa, joka toimittaa yritykselle IT-palveluita (järjestelmät, verkkokauppa yms.) tai ylläpitää yrityksen asiakasrekistereitä tai muita tietokantoja BI = Business Interruption, keskeytysvahinko. Voi johtua mm. palvelunestohyökkäyksestä tai muusta yrityksestä riippumattomasta syystä, myös ulkopuolisen palveluntarjoajan virheestä, tai omasta (myös inhimillisestä) virheestä. DoS = Denial of Service, palvelunestohyökkäys. Tavallisimmin verkkohyökkäys, joka toteutetaan kohdistamalla asiakkaan verkkosivulle niin paljon liikennettä, että verkkosivu kaatuu. DDoS = Distriputed Denial of Service, hajautettu palvelunestohyökkäys. Kyseessä useamman (usein kaapatun) tietokoneen avulla suoritettu hyökkäys.

8 Terminologiaa PCI = Payment Card Industry. PCI –sakot (noncompliance fines) voivat vaihdella välillä noin USD – USD, sakon perivät pankit ja luottokorttiyhtiöt. Kortinhaltijan tietojen varastamisesta/vuotamisesta voidaan periä sakko, joka on noin 50 – 90 USD per hlö (yhden kortinhaltijan tiedot) Credit Monitoring = luottotietojen tarkkailu. Luottotietojen tarkkailua voidaan käyttää, jos epäillään, että luottotiedot ovat vaarantuneet. Palvelujen tarjoajien sisältö vaihtelee, yleensä palveluntarjoajat varoittavat, jos on epäilys, että tiedot ovat vaarantuneet/vuotaneet. Jotkin palveluntarjoajat tarjoavat myös mm. laki- ja muuta apua näissä tilanteissa. Luottotietojen tarkkailupalvelua voivat käyttää yritykset tai yksityishenkilöt

9


Lataa ppt "Kaupan liitto – Jäsenetuna kyberriskien kattaminen erikoisvakuutusratkaisulla Marsh Oy Hanna Surakka fi.kybervakuutuskaupanliitto@marsh.com P. 09 8677."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google