Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Saamelaisten Totuus- ja sovintokomissioprosessi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Saamelaisten Totuus- ja sovintokomissioprosessi"— Esityksen transkriptio:

1 Saamelaisten Totuus- ja sovintokomissioprosessi
I Anni-Kristiina Juuso

2 Totuus- ja sovintokomissiot
Menneessä tapahtuneita vääryyksiä selvittämällä (totuus) yhdessä kohti parempaa tulevaa (sovinto) Reconciliation begins with new knowledge, new attitudes, & new actions - Marie Wilson, komissaari, Kanada TRC Itsenäisiä ja riippumattomia, ei poliittisia 1970- luvulta lähtien Noin 40 maata Tunnetuin Etelä-Afrikan apartheidpolitiikan aikaisia vääryyksiä tutkinut TRC 1996–2002 Alkuperäiskansoja koskevista komissioista tunnetuin Kanadan TRC 2008–2015

3 Kuulemistilaisuudet 2.5.–29.6.2018
Päätös järjestämisestä Kaikille avoimia tilaisuuksia Yhteistyössä yhdistysten ja paikallisten kanssa 29 tilaisuutta saamelaisten kotiseutualueella ja kaupungeissa, joissa saamelaisyhdistys á 2–3 h, 10 täysin saamenkielisiä, 10 kaksikielistä, 9 täysin suomenkielistä tilaisuutta Kuulemisiin osallistuneita n. 300 henkilöä Myös sapmi(at)vnk.fi Materiaalia n. 600 sivua

4 Positiivista Voi avata tien saamelaisten ja valtion keskinäisen luottamuksen lisääntymiselle. Voi ”avata silmiä” laajemmin ja päätöksentekijöiden taholla, mikäli prosessiin suhtaudutaan avoimin mielin. Voi lisätä oikeaa tietoa saamelaisista ja vähentää mm. vihapuhetta. Voi olla voimaanuttava saamelaisille kansana ja yksilöille heidän päästessään avaamaan kokemuksensa.

5 Pelkoja Valtion motiivi ei ole tiedossa, joten pelkona on, että prosessin tarkoitus on ”viedä tuhkatkin pesästä”. Prosessin jälkeen sanotaan – olette tulleet kuulluiksi, enää ette saa puhua. Pelkona, että valtion tarkoitus keskittyä pohjoisen riitoihin ja mahdollisesti luoda kokonaan uusi alkuperäiskansa sekä syyllistää saamelaiset. Itkettäminen ja yksin jättäminen. Ei haluta uhrikertomusta, vaan positiiviset asiat esiin.

6 ” […] Mutta kyllä sen sanon, että nyt elämme Suomen saamelaisten historiassa pahinta mahdollista aikaa. Ei silloin kun piti muuttaa rajasuluissa, asuntolat, ei silloin ollut sitä uhkaa kuin nyt, joka meinaa murtaa koko yhteiskuntarakenteen ja mahdollisuuden säilyä kansana. Valtio on suomalaistanut niin tehokkaasti kaikki mahdolliset. […] ” ”Saamelaiselle olisi niin paljon työtä, mutta aika ei ole puolellamme. Ei ole mistään hyötyä, vaikka raataa ja vastustaa ja edistää, siihen laittaa voimia, mutta koskaan siitä ei ole mitään hyötyä. Joskus olisi niin helppoa, ettei tarvitsisi taistella. Että joku ymmärtäisi, kun sanot, että ”elä laita fake-saamenpukua” niin joku uskoisi. Mutta kun ei niistä enää jaksa puhua, siitäkin on puhuttu 10 vuotta eikä se mihinkään etene.” ”Suomalainen ei edes tiedä, että saamelaiset on olleet, saksalaisethan poltti Saamenmaan. Siitä alkaa historia, kansanedustajia myöten kertovat totuutta, ne on maahanmuuttajia tulleet muista maista, ei ne ole saamelaisia vaan mamuja, että on vain muutama inarinsaamelainen, ja niitä sorretaan. Se on se mitä netissä lukee. Ja kansanedustajatasolla kirjoitetaan tällaista. Suomen valtion työntekijä, voiko se tehdä luottamusta saamelaisiin missään asiassa.”

7 Poro; saamelaiset Poro on saamen kielten ja kulttuurin kivijalka.
Porosaamelaisilla kieli, kulttuuri ja identiteetti vahvin. Poro ylläpitää vahvaa kieltä ja kulttuuria, identiteettiä. Olennaista on ymmärtää, että saamelainen poronhoito eroaa tavoiltaan ja perinteiltään alueiden ja kieliryhmien mukaan. Poro on saamelaisen yhteisöllisyyden ja yhteyden ylläpitäjä kautta Saamenmaan.

8 Poro; huolia Saamelaisella poronhoidolla ei ole lainkaan suojaa Suomessa. Valtio tuhonnut saamelaisten sosioekonomisen järjestelmän suhteessa poronhoitoon mm. estämällä laidunkierron ja kohtelemalla kuten maataloutta Poronhoidon tila kehittynyt sellaiseksi, että sen harjoittaminen on lähes mahdotonta. Suomessa tuetaan poroelinkeinon kanssa kilpailevia maankäyttömuotoja ja matkailua. Poronhoidosta halutaan maatalousjärjestelmän mukaista karjataloutta, koska kaikki lait ja asetukset maatalousjärjestelmän mukaisia. Tuet ja lisäruokinta koetaan pakottavana suomalaistamisena ja perinteet tuhoavana. Paliskuntain yhdistys ei ole saamelaisen poronhoidon puolella, päinvastoin Paliskuntain yhdistyksestä ei ole apua saamelaispaliskunnille, jotka tuntevat taistelevansa yksin.

9 KIITOS! GIITU! TAKKÂ! SPÄ´SSEB!


Lataa ppt "Saamelaisten Totuus- ja sovintokomissioprosessi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google