Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tanja Hirschovits-Gerz, Sokra

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tanja Hirschovits-Gerz, Sokra"— Esityksen transkriptio:

1 Tanja Hirschovits-Gerz, Sokra
KAIKEN A JA O AsiakasOsallisuus hanketyössä II klo Tanja Hirschovits-Gerz, Sokra

2 Sokra kokoaa, tiivistää ja välittää tietoa
STM:n ESR TL 5 hanke Aika: Sivusto: Sosiaalisen osallisuuden edistämisen koordinaatiohanke, Sokra koordinoi Euroopan sosiaalirahaston Sosiaalisen osallisuuden edistämisen ja köyhyyden torjunnan (TL 5) kehittämishankkeita Koordinaatiohanke, jonka lähtökohtana on kumppanuusperiaate ja eri tahojen tietotarpeiden kartoittaminen. Tanja Hirschovits-Gerz, Sokra 2 2

3 AsiakasOsallisuus II. 24.5.2016 klo 09.30 - 15.30
Järjestötalo Artteli ry, Salhojankatu 42, Tampere, 0-kerros Päivän pj ja työskentelyn ohjaaja Tanja Hirschovits-Gerz, YTT sosiaalipsykologi, aluekoordinaattori, Sokra, THL Klo Virittelyä tunnelmaan aamukahvin kera Klo Tervetuloa – Sokra -koordinaatio ja osallisuuden punainen lanka, Klo Tulevaisuuden muistelu - miten me sen teimme? Esimerkkihankkeena Kulttuuripaja Virta, Virpi Stenlund Klo Miten asiakasosallisuus toteutui toiminnassamme? Työskentelyä tulevaisuuden muistelua hyödyntäen – ilmoittautuneet hankkeet esimerkkeinä.  Klo Lounas (omakustanteinen) Klo Miten asiakasosallisuus toteutui toiminnassamme? Klo Luova tauko hedelmien kera Klo Paluu nykyhetkeen - miten edistämme asiakasosallisuuden toteutumista toiminnassamme? Työkaluja jatkotyöskentelyyn. Klo Ajankohtaista asiaa ja verkostoitumista – kaipaatko kaverihanketta? Klo Tilaisuus päättyy Tanja Hirschovits-Gerz, Sokra

4 AsiakasOsallisuus hanketyössä –teemaprosessi
Miten osallisuus ilmenee hankkeiden suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Kysymme, millaisia tuloksia ja vaikutuksia toiminnalla odotetaan olevan. Millaisia asiakasosallisuuden/ kokemusasiantuntijuuden muotoja ja menetelmiä hankkeissa hyödynnetään, toteutetaan ja kehitetään. Prosessin aikana hanketoimivat jäsentävät ja mallintavat lupaavia käytäntöjä sekä työtapoja. Miten toiminta juurrutetaan osaksi toimintaa ja tulevaisuuden palvelurakenteita? Tanja Hirschovits-Gerz, Sokra

5 AsiakasOsallisuus teemaprosessi
Prosessissa hyödynnetään osallistujien osaamista ja toimijoiden välistä vertaistukea. Sokran aluekoordinaattori, arviointiasiantuntija ja osallisuustutkijat ovat hyödynnettävissä prosessin ajan. Tilaisuuksiin kutsutaan myös muita asiantuntijoita vuoropuheluun. Teemaprosessin sisältöjä suunnitellaan yhdessä osallistujien kanssa. Asiakasosallisuuden kokonaisuus kytkeytyy tiiviisti Sokra -hankkeen muuhun toimintaan. Teemaprosessi koostuu lähipäivistä, vaikuttamistyöstä ja hankkeissa tehtävästä varsinaisesta asiakasosallisuustyöstä sekä sen kuvaamisesta ja arvioinnista. Tanja Hirschovits-Gerz, Sokra

6 Kulttuuripaja Virta Klo Tulevaisuuden muistelu - miten me sen teimme? Esimerkkihankkeena Kulttuuripaja Virta, Virpi Stenlund Miten asiakkaat ja kokemustoimijat osallistuivat hankkeen toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin? Miten arvioimme toiminnan toteutumista? Millaisia tuotoksia ja vaikutuksia toiminnallamme on saatu aikaan? Virpi Stenlundin esitys löytyy pdf:nä erikseen A-O teemasivuilta Tanja Hirschovits-Gerz, Sokra

7 Tee testi – saat hahmosi kortin postitse!
Osallisuustesti   Tee testi – saat hahmosi kortin postitse! Tanja Hirschovits-Gerz, Sokra

8 JATKOTYÖSKENTELY Kokemustoimijoiden osaaminen
Kokemustoimijoille valmennusta yhdessä? Kokemustoimijoiden vertaistuen keinot? Asiakas/kokemustoimijoiden osallisuuden muodot ja menetelmät näkyväksi Mitä hankkeissa tehdään? Lisää ymmärrystä tietyistä toimintatavoista? Parastelua: hanketutustumisia ym.? Osallisuuden mallintamista Innokylään? (ks. Seuraavat slidet) Tanja Hirschovits-Gerz, Sokra

9 Ajankohtaista Terveiset Innotorilta AsiakasOsallisuus kärkihanke Tanja Hirschovits-Gerz, Sokra

10 Sokran AsiakasOsallisuus teemaprosessin työtila:
Liity jäseneksi!   Tanja Hirschovits-Gerz, Sokra

11 Pidetäänkö yhteinen Innokylävalmennus?
Jaa ideasi Innokylään – rakenna toimintamallistasi kuvaus Innokylässä! Lisätietoa: Pidetäänkö yhteinen Innokylävalmennus? Mikäli kiinnostuit – ota yhteys Sokran aluekoordinaattori Tanja Hirschovits-Gerziin. Tanja Hirschovits-Gerz, Sokra

12 Innokylä toimintamalli
Ohjeita: Mitä toimintamalli sisältää? + Sillä on sisältöä kuvaava napakka nimi + Siitä selviää käyttötarkoitus + Siitä selviää keskeinen idea + Siitä selviää keskeiset toimijat (esim. asiakas, sosiaalityöntekijä, terveydenhoitaja), näiden tehtävät, sekä resurssit (tiedot, taidot, välineet), joita tarvitaan mallin kaikissa sovelluksissa. + Siitä selviää toimintaa ohjaavat keskeiset säännöt ja periaatteet sekä lait ja asetukset. Se ei sisällä paikallista informaatiota (esim. henkilöiden, yksiköiden, paikkakuntien nimiä) eikä hanke- tai kehittämisprosessin kuvausta Se ei ole paikallisen palvelun tai toimintatavan kuvaus tai yksittäisen tuotteen kuvaus. Pidetäänkö yhteinen Innokylävalmennus? Tanja Hirschovits-Gerz, Sokra

13 Millainen on hyvin laadittu toimintamalli?
Koska toimintamalli on yleistetty kuvaus, kirjoita selkeästi ja jätä lyhenteet ja erikoissanasto pois. Pidä mielessä hyvän verkkotekstin ominaisuudet: tärkein asia alkuun, kuvaavat otsikot ja lyhyet virkkeet. Selkeästi ja napakasti kirjoitettua mallia on helppo muidenkin hyödyntää. Lisää toimintamallille kuva tai logo niin erotut muista. Kaiken ei tarvitse mahtua tekstikenttiin, voit lisätä malliisi liitteiksi havainnollistavia prosessikuvauksia tai muuta materiaalia. Hyvin laadittua toimintamallia voi käyttää suoraan markkinointimateriaalina ja se löytyy aina verkosta. Toimintamalli on käytäntösi käyntikortti, panosta siis sen tekemiseen! Tee oma toimintamallisi kehittämisympäristössä Pidetäänkö yhteinen Innokylävalmennus? Tanja Hirschovits-Gerz, Sokra

14 AsiakasOsallisuus teematyön prosessista saat lisätietoa
Sokran aluekoordinaattori Tanja Hirschovits-Gerz Tanja Hirschovits-Gerz, Sokra

15 ESR:n sosiaalisen osallisuuden edistämisen ja köyhyyden torjunnan (toimintalinja 5) valtakunnallinen ja alueellinen koordinaatio ETELÄ-SUOMI JA VALTAKUNNALLINEN KOORDINAATIO Tytti Tuulos KESKI- JA LÄNSI-SUOMI Tanja Hirschovits-Gerz Veera Laurila ITÄ-SUOMI Marjo Pulliainen POHJOIS-SUOMI Ritva Sauvola Tanja Hirschovits-Gerz, Sokra


Lataa ppt "Tanja Hirschovits-Gerz, Sokra"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google