Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
OPH:n kansallinen laatuverkosto 31.10.2013
Ami-säätiön tarina OPH:n kansallinen laatuverkosto Timo Karkola Johtaja, rehtori
2
Pikakoulutuksesta aikuiskoulutuskeskuksiin
”Pikakoulutuksella tarkoitettiin työvaltaisin opetussuunnitelmin annettavaa, suhteellisen lyhytaikaista ammattikoulutusta varsinkin rintamilta kotiutettaville, teollisuusseutujen asemiehille, joilla ei ollut ammatillista koulutusta tai joilla se oli jäänyt sodan vuoksi kesken. Koulutuksen tuli johtaa ammattiin ja tietyn harjaantumisen jälkeen täydelliseen ammattitaitoon.” Rainer Leskinen, Anu Talka, Petri Pohjonen Ammatillisen aikuiskoulutuksen vaiheet Gummerus Kirjapaino Oy, Jyväskylä 1997
3
JOT, Just on time … ajan lyhyt historia
Ketunnahkojen lajittelukurssi Laivasähköasentajan kurssi Nuorisotyöntekijän peruskurssi Helikopterinlentäjäkurssi Lähikasvattajien pätevöittämiskurssi Tyko -kurssi Urheiluhierojien ammattikurssi Koe-eläinhoitajien peruskurssi Sairasautonkuljettajat Konekirjoittajan kurssi Mustalaisväestön taidekäsityökurssi Suurvarastotyöntekijän kurssi Kokkikurssi Ravintolamuusikkokurssi
4
Kurssikeskus luvut Ammatillinen aikuiskoulutuskeskus luvut Työelämän kehittäjä luku
5
Ami-säätiön vuoden 2011 toiminnan ja tuloksen analyysi
Asiakas, lisäarvo Konsepti, tasalaatu Liikevaihto, tehokkuus Toiminta, reagointikyky, joustavuus Vastuu, muutoksen johtaminen Tuottavuus, tehokkuus, tulos
6
OKM:n kehityssuuntia Kuntien valtionosuusrahoitusuudistus; eduskunta 2014 Hallituksen rakennepoliittinen ohjelma; oppivelvollisuusiän nosto Kansallisen osaamisperustan vahvistamisen hanke, – Ministeriön toimintaohjelma kuntien tehtävien ja velvoitteiden vähentämiseksi Toimiva laatujärjestelmä 2015 – Laki ammatillisesta aikuiskoulutuksesta (HE),Tutken2:n pohjalta Ammatillisen koulutuksen järjestäjien alueellinen kehittämissuunnitelma (Amkesu)
7
TEM:in kehityssuuntia
Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta; voimaan Valmennukset (työnhaku-, ura- ja työhönvalmennus) korvanneet ohjaavan koulutuksen palvelut Aikuisten maahanmuuttajien kotoutumiskoulutus arvioitu (Rambol 2013) kolme rinnakkaista skenaariota kehittämisvaihtoehdoiksi Kuntien tuottamat palvelut ja kilpailuneutraliteetti työvoimakoulutuksen ”yhtiöittämisvelvollisuus” TEM ja OKM: ESR- ja EAKR -rahoituskausi (-40 %)
8
Amiedu 2015 -hanke perustehtävä, painopisteet ja kehitystrendit
Suomen johtava ammatillinen aikuiskouluttaja Ammatilliset kurssit työvoima-poliittisin perustein Tutkinto-tavoitteinen koulutus (OKM) Markkina-ehtoinen henkilöstö-koulutus Painoarvo vähenee Kasvua kovan kilpailun keskellä
9
Pyrkimys Teot Muutospaineet Saavutukset Amiedun tarinan ydin
Työelämän kehittäjä Teot Uskottavuus asiakasarvon tuottamisessa Muutospaineet Kyky ymmärtää ja tukea asiakkaan liiketoimintaa Amiedu 2015 Uudenlainen toimintatapa Saavutukset Suomen johtava ammatillinen aikuiskouluttaja
10
johtava ammatillisen osaamisen kehittämiskumppani.
Amiedun pyrkimys Pyrimme työelämän kehittäjäksi, jotta palvelemme asiakkaitamme entistä paremmin. Palvelemme asiakkaita tuottamalla osaamisperusteisia asiantuntijapalveluita, monimuotoisia kartoitus- ja kehittämispalveluita, ja myös edelleen tutkintopalveluita. Kilpailuetumme on tuottamiemme palveluiden kilpailijoita parempi vaikuttavuus. Luomme konkreettisen siirtovaikutuksen asiakasyhteisön tuotantoon, palveluun ja kehittymiseen. 24/7 ? Amiedun visio on olla johtava ammatillisen osaamisen kehittämiskumppani.
11
Strategista kumppanuutta
ASPA Palvelut ASPA Palvelut Ami-säätiön menestys on sidottu asiakasyhteisöjen liike- ja palvelutoiminnan kehitystuloksiin Tenava Päiväkodit
12
Strategista kumppanuutta, Helsingin kaupunki
13
Ohjaus kansainvälisessä kontekstissa
14
Amiedu II, avajaiset 9/2014
15
Lisätietoja Ami-säätiö, Amiedu Timo Karkola Johtaja, rehtori
Valimotie 8 PL 151 00381 Helsinki Puh Mobile
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.