Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sosiaali- ja terveystoimi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sosiaali- ja terveystoimi"— Esityksen transkriptio:

1 Sosiaali- ja terveystoimi
Kuukausiraportti

2 Talousarvion seurantaraportti 2012 - 02
Sosiaali- ja terveystoimi Talousarvion seurantaraportti

3 Työvoiman käytön mittarit 2012 - 01
Sosiaali- ja terveystoimi Työvoiman käytön mittarit Mittarit 2011 2012 Työvoiman käyttö/htv 4 571,6 4 661,2 Vakituisten osuus% 69,4% 67,3 % Avoimen vakanssin hoitajien osuus % 9,2 % 10,0 % Sijaisten osuus % 18,2 % 19,6 % Tilapäisten määräaikaisten osuus % 3,2 % Sairauspoissaolot % 5,7 % 5,2 % Työpanos/htv 3 967,4 4 073,5 Työpanoksen osuus työvoimasta 86,8 % 87,4 %

4 Sosiaali- ja terveystoimi
Muutokset edellisestä vuodesta Työvoiman muutos selitetty tulosalueittain Eurojen osalta todettava, että kuukaudet eivät ole keskenään vertailukelpoisia ja toteutuma on erittäin puutteellinen. Toisaalta esim. VSSHP:n 3 tasaerää on jo kirjattu tammi-helmikuun menoksi

5 Sosiaali- ja terveystoimi
Muutokset talousarvioon Sosiaali- ja terveystoimen talousarvion ylitysuhka on noin 12 – 15 M€ talousarviovalmistelussa esille tuotuihin riskeihin perustuen Varsinainen ennuste laaditaan tammi-maaliskuun toteutuman perusteella ja tämänhetkinen arvio perustuu tiedossa olleisiin riskeihin (mm. toimeentulotuen ja työmarkkinatuen korotus, VSSHP:n menot ja sakkomaksu, vammaispalveluiden kuljetuskustannukset, lastensuojelumenojen voimakas kasvu) Talouden sopeuttamiseksi laaditut toimenpiteet (Perla ) tuottavat kuluvana vuonna noin 3M€, joten ylitysuhka lienee lähempänä 12 kuin 15 M€.

6 Sosiaali- ja terveystoimi/peruspalvelulautakunta ja hallintopalvelut
Kuukausiraportti

7 Talousarvion seurantaraportti 2012 - 02
Sosiaali- ja terveystoimi/peruspalvelulautakunta ja hallintopalvelut Talousarvion seurantaraportti

8 Työvoiman käytön mittarit 2012 - 01
Sosiaali- ja terveystoimi/peruspalvelulautakunta- ja hallintopalvelut Työvoiman käytön mittarit Hallintopalvelut Mittarit 2011 2012 Työvoiman käyttö/htv 136,6 134,9 Vakituisten osuus% 84,6 % 82,8 % Avoimen vakanssin hoitajien osuus % 3,5 % 3,2 % Sijaisten osuus % 6,8 % 11,7 % Tilapäisten määräaikaisten osuus % 5,1 % 2,4 % Sairauspoissaolot % 4,5 % 3,9 % Työpanos/htv 123,3 123,2 Työpanoksen osuus työvoimasta 90,5 % 91,3 %

9 Työvoiman käytön mittarit 2012 - 01
Sosiaali- ja terveystoimi/peruspalvelulautakunta- ja hallintopalvelut Työvoiman käytön mittarit Tutkimus- ja kehityshankkeet Mittarit 2011 2012 Työvoiman käyttö/htv 27,9 18,8 Vakituisten osuus% - Avoimen vakanssin hoitajien osuus % Sijaisten osuus % 2,5 % Tilapäisten määräaikaisten osuus % 100,0 % 97,5 % Sairauspoissaolot % 5,1 % 1,5 % Työpanos/htv 26,1 17,2 Työpanoksen osuus työvoimasta 93,5 % 91,5 %

10 Sosiaali- ja terveystoimi/peruspalvelulautakunta- ja hallintopalvelut
Muutokset edellisestä vuodesta Logistiikkatoiminnoista veloitetaan lukien, veloitus suunnitelman mukaan noin €. Peruspalvelulautakunnan 1 M€ varaus on budjetoitu keskitetysti (käytetään erillispäätöksillä)

11 Sosiaali- ja terveystoimi/peruspalvelulautakunta- ja hallintopalvelut
Muutokset talousarvioon Ei olennaisia poikkeamia

12 SoTe/Sosiaalityön palvelut
Kuukausiraportti

13 Talousarvion seurantaraportti 2012 - 02
SoTe/Sosiaalityön palvelut Talousarvion seurantaraportti JLa

14 Työvoiman käytön mittarit 2012 - 01
SoTe/Sosiaalityön palvelut Työvoiman käytön mittarit Tulosalue: Sosiaalityö Mittarit 2011 2012 Työvoiman käyttö/htv 555,8 569,6 Vakituisten osuus% 67,2% 63,8 % Avoimen vakanssin hoitajien osuus % 8,9 % 11,6% Sijaisten osuus % 18,7 % 20,6% Tilapäisten määräaikaisten osuus % 5,3% 4,1% Sairauspoissaolot % 3,9% Työpanos/htv 490,2 513,9 Työpanoksen osuus työvoimasta 88,2 % 90,2%

15 SoTe/Sosiaalityön palvelut
Muutokset edellisestä vuodesta Sosiaalityön htv-muutos selittyy Lakkatien lastenkodin uusien vakanssien käyttöönotolla (+14) JLa

16 SoTe/Sosiaalityön palvelut
Muutokset talousarvioon Lakimuutos toimeentulotuen perusosan korotuksesta 6% , ei sisälly talousarvioon (noin 1,7 M€ nettokustannus vuositasolla) Lastensuojelu Lastensuojelun ostopalveluiden TA 2012 on 2,3 M€ pienempi kuin TP 2011 (10%:n kasvu em lisäksi tarkoittaa noin 1,5 M€ vuositasolla jos kasvu jatkuu) Rakennemuutoksella pyritään myös kustannusten nousun hillintään JLa

17 Sote/Perusterveydenhuollon palvelut
Kuukausiraportti

18 Talousarvion seurantaraportti 2012 - 02
Sote/Perusterveydenhuollon palvelut Talousarvion seurantaraportti

19 Työvoiman käytön mittarit 2012 - 01
Sote/Perusterveydenhuollon palvelut Työvoiman käytön mittarit Tulosalue: Perusterveydenhuolto Mittarit 2011 2012 Työvoiman käyttö/htv 626,7 585,0 Vakituisten osuus% 71,7 % 74,3 % Avoimen vakanssin hoitajien osuus % 8,1 % 8,7 % Sijaisten osuus % 16,3 % 15,4 % Tilapäisten määräaikaisten osuus % 4,0 % 1,7 % Sairauspoissaolot % 4,3 % 3,4 % Työpanos/htv 542,2 517,6 Työpanoksen osuus työvoimasta 86,5 % 88,5 %

20 Sote/Perusterveydenhuollon palvelut
Muutokset edellisestä vuodesta Aikaisemmin omana toimintana tehty päivystystoiminta on siirtynyt alkaen ostopalvelutoiminnaksi VSSHP:n alaisuuteen. Htv muutos selittyy päivystyksen siirrolla, eräiden tilapäisten palkkaamislupien päättymisellä (mm. pth kehittämishanke) ja noin 10 vakanssin avoimeksi tuleminen ja täyttämättä jättäminen

21 Sote/Perusterveydenhuollon palvelut
Muutokset talousarvioon Vuoden 2012 talousarvio on nettoluvultaan -0,2 % pienempi kuin vuoden 2011 tilinpäätös, jonka vuoksi budjetin ylitysuhka on merkittävä. Päivystyksen ulkoistuksen yhteydessä n. 10 päivystyksen työntekijää ei siirtynyt ensihoidon ja päivystyksen liikelaitoksen palvelukseen mutta ko. henkilöitä on pyritty sijoittamaan avoimiin tarpeellisiin vakansseihin ja näin ollen välttämään työvoiman kasvu. Hallintojaosto on päättänyt , että suun terveydenhuoltoon perustetaan alkaen 10 TK-hammaslääkärin, 10 hammashoitajan sekä 8 suuhygienistin tointa. Vakanssit saadaan ottaa käyttöön, kun on varmistettu, että näistä aiheutuvat kustannukset saadaan katettua.

22 Sosiaali- ja terveystoimi/erikoissairaanhoidon palvelut
Kuukausiraportti

23 Talousarvion seurantaraportti 2012 - 02
Sosiaali- ja terveystoimi/erikoissairaanhoidon palvelut Talousarvion seurantaraportti

24 Työvoiman käytön mittarit 2012 - 01
Sosiaali- ja terveystoimi/erikoissairaanhoidon palvelut Työvoiman käytön mittarit Tulosalue: Erikoissairaanhoito Mittarit 2011 2012 Työvoiman käyttö/htv 605,8 614,2 Vakituisten osuus% 71,6 % 70,7 % Avoimen vakanssin hoitajien osuus % 10,6 % 10,3 % Sijaisten osuus % 15,7 % 17,7 % Tilapäisten määräaikaisten osuus % 2,0 % 1,4 % Sairauspoissaolot % 3,6 % 3,8 % Työpanos/htv 533,3 544,1 Työpanoksen osuus työvoimasta 88,0 % 88,6 %

25 Sosiaali- ja terveystoimi/erikoissairaanhoidon palvelut
Muutokset edellisestä vuodesta Talousarvion toteutumaan sisältyy 3 kk:n tasaerälaskut Sakkomaksut on otettu käyttöön VSSHP:ssä alkaen Htv-muutos selittyy syksyllä 2011 perustetulla muutamalla vakanssilla ja korkeammalla sijaistyövoiman määrällä tammikuussa 2012 influenssan takia

26 Sosiaali- ja terveystoimi/erikoissairaanhoidon palvelut
Muutokset talousarvioon VSSHP:n omassa talousarviossa Turun maksuosuus on ilman aikuispsykiatrian hyvitystä 154,892 M€. Peruspalvelulautakunnan talousarviossa vastaava luku on 151,542 M€, joten talousarvioiden välillä on lähtökohtaisesti 3,35 M€:n ero. VSSHP otti vuoden 2012 alusta lähtien käyttöön ns. korotetun siirtoviivepäivämaksun yli 3 siirtoviivepäivää koskevalta osalta potilaan viikoittaisen järjestelyjonon osalta tämä merkitsee talousarvion n. 5 M€:n ylitysuhkaa.

27 Sote/Kuntoutumispalvelut
Kuukausiraportti

28 Talousarvion seurantaraportti 2012 - 02
Sote/Kuntoutumispalvelut Talousarvion seurantaraportti

29 Työvoiman käytön mittarit 2012 - 01
Sote/Kuntoutumispalvelut Työvoiman käytön mittarit Tulosalue: Kuntoutumispalvelut Mittarit 2011 2012 Työvoiman käyttö/htv 334,5 402,8 Vakituisten osuus% 73,5 % 62,2 % Avoimen vakanssin hoitajien osuus % 8,6 % 8,8 % Sijaisten osuus % 15,9 % 13,8 % Tilapäisten määräaikaisten osuus % 2,0 % 15,2 % Sairauspoissaolot % 3,9 % 4,3 % Työpanos/htv 293,6 357,5 Työpanoksen osuus työvoimasta 87,8 % 88,8 %

30 Sote/Kuntoutumispalvelut
Muutokset edellisestä vuodesta Työllisyysmäärärahan kaupungin osuus on vuoden 2012 talousarviossa n. 1 M€ pienempi kuin vuonna 2011 Työvoiman käytön luvut ovat vuoden 2012 osalta virheellisiä, sillä luvut sisältävät myös kaupungin tukityöllistettyjä.

31 Sote/Kuntoutumispalvelut
Muutokset talousarvioon Työmarkkinatuen kuntaosuuden korotus, vaikutus vuoteen 2012 arvio on €. Lisäksi työmarkkinatuen 2011 tilinpäätös oli n. 8,24 M€, kun vuoden 2012 talousarviossa on varattu 7,50 M€. Ylitysuhkaa yhteensä 2,3 M€. Vammaispalveluiden palvelutarpeeseen vastaaminen, ylitysuhkaa n. 2 M€.

32 SoTe/Vanhuspalvelut Kuukausiraportti

33 Talousarvion seurantaraportti 2012 - 02
SoTe/Vanhuspalvelut Talousarvion seurantaraportti

34 Työvoiman käytön mittarit 2012 - 01
SoTe/Vanhuspalvelut Työvoiman käytön mittarit Tulosalue: Keskushallinto henkilöstön vastuualue Mittarit 2011 2012 Työvoiman käyttö/htv 2185,9 2237,0 Vakituisten osuus% 67,2 % 65,5% Avoimen vakanssin hoitajien osuus % 10,1 % 10,8% Sijaisten osuus % 21,0 % 22,9% Tilapäisten määräaikaisten osuus % 1,7 % 0,9% Sairauspoissaolot % 7,1 % 6,7% Työpanos/htv 1872,66 1915,1 Työpanoksen osuus työvoimasta 85,7 % 85,6%

35 SoTe/Vanhuspalvelut Muutokset edellisestä vuodesta
Htv lisäys on normaalin vaihteluvälin puitteissa. Kuukausittainen työvoiman vaihtelu on ollut suurta vv – 2011 (2180 – 2640) ja tammikuu 2012 selittyy lähinnä sijaisten määrän kasvulla influenssatilanteessa

36 SoTe/Vanhuspalvelut Muutokset talousarvioon
Lyhytaikaisen kuntoutumisyksikön perustaminen Perustetaan alkaen tavoitteena vähentää tiedossa olevien siirtoviivemaksujen ja korotettujen siirtoviivemaksujen realisoitumista vuoden 2012 aikana. Henkilöstökustannukset ovat noin €. Tämän lisäksi kustannuksia aiheutuu laboratorio-, röntgen- ym. muista hoitotoimenpiteistä ja -tarvikkeista ja erilaisista tukipalveluista. Valmistelussa 30 hoitajan lisävakanssit kotihoitoon Vanhuspalvelujen ostopalvelujen kilpailutuskierros menossa kevään aikana

37 Sosiaali- ja terveystoimi/ympäristöterveydenhuolto
Kuukausiraportti

38 Talousarvion seurantaraportti 2012 - 02
Sosiaali- ja terveystoimi/ympäristöterveydenhuolto Talousarvion seurantaraportti

39 Työvoiman käytön mittarit 2012 - 01
Sosiaali- ja terveystoimi/ympäristöterveydenhuolto Työvoiman käytön mittarit Mittarit 2011 2012 Työvoiman käyttö/htv 23,1 22,1 Vakituisten osuus% 84,7 % 86,5 % Avoimen vakanssin hoitajien osuus % - 3,1 % Sijaisten osuus % 7,0 % 5,8 % Tilapäisten määräaikaisten osuus % 8,3 % 4,5 % Sairauspoissaolot % 3,9 % 2,2 % Työpanos/htv 20,3 19,7 Työpanoksen osuus työvoimasta 87,9 % 89,1 %

40 Sosiaali- ja terveystoimi/ympäristöterveydenhuolto
Muutokset edellisestä vuodesta Uudet eläinhoitolan tilat otettu käyttöön kesällä 2011 Eläinlääkintähuolto huhtikuusta 2012 lukien kokonaan ostopalveluna Valvontaeläinlääkäri huhtikuun 2012 alusta lukien (100% valtion rahoitus)

41 Sosiaali- ja terveystoimi/ympäristöterveydenhuolto
Muutokset talousarvioon Ei olennaisia poikkeamia

42 Sote/Työterveyshuollon palvelut
Kuukausiraportti

43 Talousarvion seurantaraportti 2012 - 02
Sote/Työterveyshuollon palvelut Talousarvion seurantaraportti

44 Työvoiman käytön mittarit 2012 - 02
Sote/Työterveyshuollon palvelut Työvoiman käytön mittarit Tulosalue: Työterveyshuollon palvelut Mittarit 2011 2012 Työvoiman käyttö/htv 75,7 76,8 Vakituisten osuus% 84,7 % 76,3 % Avoimen vakanssin hoitajien osuus % 3,2 % 4,1 % Sijaisten osuus % 11,2 % 16,5 % Tilapäisten määräaikaisten osuus % 0,9 % 3,3 % Sairauspoissaolot % 6,1 % 5,3 % Työpanos/htv 65,8 65,2 Työpanoksen osuus työvoimasta 86,9 % 84,9 %

45 Sote/Työterveyshuollon palvelut
Muutokset edellisestä vuodesta Ei olennaisia poikkeamia

46 Sote/Työterveyshuollon palvelut
Muutokset talousarvioon Ei olennaisia poikkeamia


Lataa ppt "Sosiaali- ja terveystoimi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google