Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Monitoimijainen arviointi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Monitoimijainen arviointi"— Esityksen transkriptio:

1 Monitoimijainen arviointi
Marjo Alatalo Anne Kantoluoto

2 Monitoimijainen arviointi hankesuunnitelmissa
PKS- ja Uudenmaan Lape:n yhteinen tavoite : Lasten, nuorten ja perheiden tuen ja palveluiden tarve arvioidaan tarvittaessa monitoimijaisena yhteistyönä, jossa osallisina ovat lapsi, nuori ja hänen perheensä, tarvittavat ammattilaiset sekä muut perheen tuekseen nimeämät henkilöt. Tavoitteena on yksi arviointi ja yksi yhteinen palvelusuunnitelma. Monitoimijainen arviointimalli on integratiivinen toimintatapa, joka sitoo yhteen peruspalvelut ja erityispalvelut. Marjo Alatalo ja Anne Kantoluoto

3 Monitoimijainen arviointi PKS LAPE:n hankesuunnitelmassa
Toimenpiteet Luodaan yhteinen monitoimijainen arviointimalli valtakunnallisen mallinnusta sekä kuntien omia kehittämistuloksia hyödyntäen. Arvioinnissa huomioidaan koko perheen palvelutarpeet. Otetaan useaa palvelua tarvitsevilla asiakkailla/potilailla käyttöön perus - ja erityistasolla horisontaalisesti integroitu yhteinen asiakassuunnitelma, vastuutyöntekijämalli ja monitoimijaisen yhteistyön pelisäännöt ja ohjeet hyödyntäen jo kehitettyjä toimintamalleja. Kootaan lapsen/nuoren tarvitsema apu pääsääntöisesti hänen ympärilleen tuttuun kasvuympäristöön ja hänelle/perheelle tehdään vain yksi suunnitelma. Marjo Alatalo ja Anne Kantoluoto

4 Marjo Alatalo ja Anne Kantoluoto
Lähtökohdat PKS-kunnissa edetty Shl 36 § mukaisen palvelutarpeen arvioinnin kehittämisessä lain tarkoittamalla tavalla kokonaisvaltaiseksi ja monitoimijaiseksi. Askeleita on jo otettu kohti eri toimijoiden yhteisen mallin käyttämistä: Helsingin Tuen tarpeen arviointimalli Espoo: BBIC Vantaa: BBIC; kuntaliiton toimintakykymittari Apotissa Tuen tarpeen arviointimalli ja kuntaliiton toimintakykymittari Marjo Alatalo ja Anne Kantoluoto

5 Arviointimallien teoreettiset lähtökohdat
Helsingin, Espoon ja Vantaan palvelutarpeen arvioinnissa käyttämät mallit perustuvat samaan viitekehykseen: Iso–Britanniassa kehitetty, Ruotsissa täydennetty (CAF/Common Assesment Framework; BBIC/ Barns behov in centrum) Iso–Britanniassa ja Ruotsissa mallia käytetään jo laajasti eri palveluissa Suomessa käytetty sosiaalihuoltolain mukaisen (SHL 36§) mukaisen palvelutarpeen arvion yhteydessä Lape–muutosohjelman valtakunnallinen mallinnus täydentää viitekehystä lapsikeskeisemmäksi: Lasten tutkimusperustainen kokemustieto keskeisistä hyvinvointia ja turvallisuutta rakentavista tekijöistä (Fattore ym.) Marjo Alatalo ja Anne Kantoluoto

6 Mallin sisältö Mitä: Laaja–alainen, tutkimusperustainen jäsennys lapsen, nuoren ja perheen hyvinvoinnin keskeisistä osa– tekijöistä (”lapsen ja perheen hyvinvointitalo”). Miten: Yhteistä, jatkumollista tiedon rakentamista tukevat työvälineet ja toimintaperiaatteet.

7 Marjo Alatalo ja Anne Kantoluoto

8 Nykytilanteen ongelmana pirstaleinen palvelukokemus
Arviointien päällekkäisyys Työntekijä– ja organisaatiolähtöisyys Eri palveluissa käytössä olevien mallien keskeiset teemat samoja, mutta painopisteet ja jäsennykset erilaisia. Aina käytössä ei ole lapselle ja perheelle ”näkyvää” mallia. Lapset, nuoret ja perheet saavat käytettäväkseen lukuisia, hieman toisistaan poikkeavia, mutta samoja asioita selvittämään ohjaavia malleja asioidessaan eri palveluissa. Perheet joutuvat kantamaan vastuuta tiedon siirtymisestä. Marjo Alatalo ja Anne Kantoluoto

9 Nykytilanteen ongelmana pirstaleinen palvelukokemus
Arviointien päällekkäisyys Työntekijä– ja organisaatiolähtöisyys Eri palveluissa käytössä olevien mallien keskeiset teemat samoja, mutta painopisteet ja jäsennykset erilaisia. Aina käytössä ei ole lapselle ja perheelle ”näkyvää” mallia. Lapset, nuoret ja perheet saavat käytettäväkseen lukuisia, hieman toisistaan poikkeavia, mutta samoja asioita selvittämään ohjaavia malleja asioidessaan eri palveluissa. Perheet joutuvat kantamaan vastuuta tiedon siirtymisestä. Marjo Alatalo ja Anne Kantoluoto

10 KEHITTÄMISTÄ OHJAAVAT PERIAATTEET
Yhteistä tiedon tuottamista ja arviointia sekä integratiivisia toimintamalleja tukeva malli Lapsille, nuorille ja perheille SiSoTe ammattilaisille perus- ja erityistasolla (sekä lasten että aikuisten palvelut!) Palveluita ja tukea tarjoaville yrityksille, järjestöille, seurakunnille ja yhteisöille Lapsi- ja perhelähtöinen malli Ammattilaiset liittyvät lapsen, nuoren ja perheen käyttöön tarkoitettuun malliin, eikä toisin päin (vrt. Yksi lapsi, yksi suunnitelma–raportin ehdotus lapsen tai perheen omasta suunnitelmasta). Lapsille, nuorille ja vanhemmille kehitetyn ja heidän käytettäväkseen soveltuvan mallin käyttäminen eri palveluissa luo lapselle ja perheelle yhtenäisen palvelukokemuksen: ”Punaista lankaa” tiedon rakentumiseen ja oman tilanteen jäsentämiseen. Ei rakenneta ”digisiiloja” - kaikki oleellinen samassa mallissa. Marjo Alatalo ja Anne Kantoluoto

11 KEHITTÄMISTÄ OHJAAVAT PERIAATTEET
Osallisuutta vahvistava malli Arviointityövälineitä lapsen, nuoren, vanhemman sekä perheen oman tiedon tuottamisen ja arvion tekemisen tueksi Ymmärrettävä ja yhteinen kieli, ei vaikeaselkoista ”ammattislangia”. Visualisoinnin mahdollisuudet käyttöön. Avoimuutta vahvistava digitaalinen malli Tukee myös uudenlaista arvoa tuottavan digitaalisen PTA:n kehittämistä Marjo Alatalo ja Anne Kantoluoto

12 Mallista tukea toimintakulttuurin muutokseen!
Lapsen ja perheen tilanteen kokonaisvaltainen kohtaaminen, venytään yhteisen työn ”kentälle”… …ja kutsutaan ”kaveria” mukaan: yhteiseen arviointiin liittyminen silloin, kun lapsi ja perhe sitä tarvitsee. Arvioinnin oikea-aikaisuus ja ”poislähettämisen kulttuurista” irrottautuminen. Yhteinen vastuunotto tiedon ja arvion rakentumisen jatkumollisuudesta: ei uuvuttavaa asioiden uudestaan kysymistä ja kertomista! Marjo Alatalo ja Anne Kantoluoto

13 Poimintoja 13.11. yhteiskehittämispäivästä
Arviointi on sanana latautunut, tilalle kartoitus? (Silti: jos arvioinnista kyse, tulee sanoittaa) Yhteiseen kehykseen voisi kirjata, että tähän ja tähän teemaan on olemassa jo lausunto. Väline auttaa tiedostamaan sen, mitä ei tiedä (vielä). Oikea-aikaisuuteen apuväline. Talousasioiden kanssa työskentely usein perheille ensi- arvoista: hyvä saada hoitoon heti, jotta muu työskentely mahdollistuu. Seuraavaksi tulisi kehittää kuvio prosessista, jossa tsekkauslista: ”kenen täytyy tietää tästä”, ”muista yhteistyökumppanisi” Marjo Alatalo ja Anne Kantoluoto

14 Poimintoja 13.11. yhteiskehittämispäivästä
Myös järjestöissä, seurakunnissa ym. tehtävä työ ja siellä tuotettu tieto saadaan paremmin liittymään osaksi kokonaisuutta yhteisen mallin avulla Eri puolilla kehitellyt välineet yhteiseen käyttöön (Esim. Turvallisuus 10). Pitäisikö mallissa huomioida sisarussuhteet ja perhe kokonaisuutena? Tärkeää arvioida, millainen suunnitelma syntyi, onko palveluita sopivasti? Prosessointi toi esiin kuinka nykyisistä palvelumalleista irrottautuminen pohdinnan ja irti päästämisen myötä on mahdollista. (syntyi luottamusta peruspalveluiden kykyyn ja taitoon kartoittaa perheen tilannetta) Marjo Alatalo ja Anne Kantoluoto

15 Yhteiskehittäminen jatkuu
SI-SO-TE työryhmä Kumppaneina: Soslapsikylän kehittämissuunnittelija PeLa kanssa (digitaalisen sosiaalityön kehittämishanke) Sisällön, kielen ja ulkoasun konkretisoiminen seuraava etappi Työrukkanen, johon myös kokemusasiantuntijoiden edustus Käytännön kokeiluja vireillä: Kirkkonummi Hus sosiaalityö Oppilashuolto Vantaalla Osallistuminen valtakunnalliseen monitoimijaisen arviointimallin –työrukkaseen Työryhmästä ehdotukset PKS ja Uudenmaan edustajiksi Ja tänään tässä työpajassa! Muutosagentti Hanna Tiirinki

16 Monialainen arviointi ja yhteinen työskentely –ryhmän jäsenet
, sosiaalityön päällikkö PJ sosiaalityön esimies, Vantaa johtava sosiaalityöntekijä, Vantaa perheneuvolan päällikkö, Helsinki johtava sosiaalityöntekijä, Helsinki sosiaalityön päällikkö, Helsinki perhe- ja sosiaalipalveluiden päällikkö, Nurmijärvi sosiaalityöntekijä, Loviisa tiimivastaava, Kerava perheneuvolan ylilääkäri, Vantaa sosiaalityöntekijä, lapsiperhetyö, Lohja vastaava kuraattori, Vantaa (sijainen tanja.tikkanen- vastaava kuraattori) erityisasiantuntija, lasten, nuorten ja perheiden palvelut, Lohja konsultoiva aikuispsykiatri, HYKS lastenpsykiatria johtava sosiaalityöntekijä, HUS LANU kehittämissuunnittelija, sos-lapsikylä hankesuunnittelija, Pelastakaa Lapset ry Marjo Alatalo ja Anne Kantoluoto

17 KIITOS! Marjo Alatalo Kehittämissuunnittelija marjo.alatalo@hel.fi
Puh: 09  ; 040  Anne Kantoluoto Puh:  23476,


Lataa ppt "Monitoimijainen arviointi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google