Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

VIDEOETÄOPETUS.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "VIDEOETÄOPETUS."— Esityksen transkriptio:

1 VIDEOETÄOPETUS

2

3 ETÄOPETUKSEN HISTORIAA
Kirjeopetus (1800-l. puolivälissä) Radio, äänilevyt ja -nauhat (1900-) Yhdistetty opetus (lähiopetusjaksoja) Etäopetus (distance education) TV, video, tietokoneet (TAO) Audio-opetus, audiografiikka Sähköiset tietoverkot Videoetäopetus (videoneuvottelu)

4 Miksi etäopetusta? TAVOITETTAVUUS RESURSSIT KUSTANNUKSET
Ajankohta (työssä käyvät) Aikataulu (kiire) Paikka, etäisyydet Opiskelijamäärä RESURSSIT KUSTANNUKSET

5 Miksi etäopetusta? Yksilöllinen, itsenäinen opiskelu
Järjestelmällisyys, oppimateriaali Tukiorganisaatio, ohjaaja Joukkokommunikointi Pyrkimys oman aseman kohottamiseen Koulutuksen houkuttelevuus (yksilö / ryhmä) Tehokkuus (yhteiskunta)

6 Etäopetusmenetelmät ja materiaalit
Painettu oppimateriaali teksti, kuvat, piirrokset Radio ja televisio tehokas, yksisuuntainen pitkät perinteet ääni- ja kuvanauhoitteet ongelmana palautekanavan puute digi-TV ? Streaming audio- ja videotiedostot vapauttaa paikan lisäksi myös ajankohdasta offline-palautekanava hidastaa

7 Audioetäopetus ja audiografiikka
Etäopetusmenetelmät Puhelimitse tapahtuva audioetäopetus tavallinen puhelin puhelinneuvottelu kaiutin- ja mikrofonijärjestelmä inhimillistämistekniikat (nimet, kuva jne.) Audiografiikka lisänä atk-verkon kautta välitetty grafiikka jaettu piirtotaulu

8 Videoetäopetus Etäopetusmenetelmät Videokonferenssilaitteisto
ääniyhteys kuten audioetäopetuksessa pakattu videokuvayhteys heikentynyt kuvan laatu viive erityisesti kuvan päivittymisessä kompromissi pakkauslaatu / siirtonopeus omat laitteistot / vuokrattavat studiot siltapalvelin moniyhteydelle runsas valikoima oheislaitteita

9 Videoetäopetuksen erityispiirteitä
Samanaikainen ääni- ja kuvayhteys virtuaaliluentosali Vuorovaikutteisuus, puheenvuorot puheenjohtaja - tutor kysymykset, täsmennykset Ennakkovalmistautuminen opettaja, opiskelijat oppimateriaali tekniikka ja tekninen tuki

10 Videoetäopetus - laitteisto
Kaksisuuntainen kuva- ja ääniyhteys Tekniikka näkyy ja tuntuu mahdollisimman vähän Yleisö- ja henkilökamera Dokumenttikamera Videotykki Seurantamonitori Piirto- ja fläppitaulut Puhelin ja telefax

11 Videoetäopetus - tekniikka
Netmeeting, CU-SeeMe ääni, pieni kuva, chat, jaettu piirtotaulu Piirikytkentäinen ISDN-siirtotekniikka: aina tasainen siirtonopeus 2 - 6 x 64 kb/s (Am. x 56 kb/s) Verkkopääte / linjapari Koodekki = keskusyksikkö Pakettikytkentäiset nopeat Internet-yhteydet, datapaketit kilpailevat Internet-verkossa intranet – oltava riittävä kaistaleveys ATM – piiri- ja pakettikytkentäisen yhdistelmä PC-ohjattu, sovitinkortti tai liitäntä Monipuoliset oheislaiteliitännät Etäseurantamahdollisuus, virtuaalisuus

12 Videoetäopetustila Videoneuvotteluhuone: 1-6 osallistujaa / studio
kamerat 3 monitoria lähtevä ja saapuva kuva, apumonitori puheesta aktivoituvat mikrofonit muut välineet julkisia, vuokrattavia

13 Videoetäopetusauditorio
Kuvan koko Äänen voimakkuus Mikrofonien herkkyys määrä, sijoitus luennoitsija puheenjohtaja yleisö Kalibrointi, kaiunkumous Ohjaus PC

14 Videoetäopetus - mitä tulee huomioida
Esityssivu A4 vaaka Tekstikoko n p. bold Paperi dokumenttikameralle - ei kalvo Tummat värit vaalealla pohjalla vältä kirkkaita / vaaleita värejä Jaa aktiivimonisteet etukäteen Ohjeista avustajat Suunnittele huolellisesti! Muista myös varajärjestelmä

15 Videoetäopetus - opetustilanteen välittyminen
Tutustu laitteistoon ennen luentoa Sovi tehtäväjaosta etukäteen Puhu kaikille kuulijoillesi Muista katsekontakti Etene aktiivimonisteen järjestyksessä Muista tauot (8 min / 15 min - sääntö) Aktivoi kuulijat kysymyksillä

16 Videoetäopetus - opetustilanteen välittyminen
Etäläsnäolo tekniikka väistyy taustalle ollaan samassa virtuaalisalissa Etävuorovaikutus rajoitetumpaa kuin kasvokkain ollessa oikeilla inhimillistämistekniikoilla rajoitetun vuorovaikutuksen tehoa voi lisätä Varaa riittävästi aikaa (+ 20 %) keskustelukierrokset usean etäpaikkakunnan kesken tarvitsevat aikaa ja niitä pitää olla riittävän usein

17 Videoetäopetus - tutorin tehtävät
Oman ryhmänsä puheenjohtaja jakaa ja välittää puheenvuorot esittelee osallistujat ohjaa kamerakuvan luennon aikana opiskelijaryhmään (ääniohjaus) Ohjaa kameroita Sulkee ja avaa mikrofonit Huolehtii että pysytään aikataulussa Toimii ryhmän yhdyshenkilönä myös luentojen välillä

18 Videoetäopetus - monipisteopetus
Vain yksi kerrallaan äänessä Muut mikrofonit suljettuina Sovi puheenvuoron pyytämismenettely palaute- tai kommenttikanava Tee riittävän usein kysymyskierros sovitussa järjestyksessä esim. asiakokonaisuuksien jälkeen Nauhoitusmahdollisuus

19 Videoetäopetus - miten yhteys muodostetaan
Kaksi paikkakuntaa soittoyhteys 2-6 ISDN-linjaa ( KB) Internet-yhteys, IP (yl.max. 1,5 MB) Monta paikkakuntaa ennakkovaraus siltapalvelusta osapuolet soittavat siltanumeroon Standardikonversiot Suomessa on maailman tihein ja nopeasti laajeneva verkosto

20 Videoetäopetus sopii:
Kun vuorovaikutuksella on merkitys Huippuasiantuntijaluennot Havainnollistaminen Matkustusaika Vaihtuvat lyhyet aiheet Osana monimuoto-opetusta

21 Videoetäopetus Tehostaa ajan ja resurssien käyttöä Tehostaa toimintaa
Säästää rahaa (varauksin) Helpottaa ja nopeuttaa asioiden hoitoa Karsii ikäviä rutiinimatkoja Parantaa alueellista tasa-arvoa Parantaa tavoitettavuutta Vältä pitkään puhuvaa päätä!


Lataa ppt "VIDEOETÄOPETUS."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google