Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
”Kelan TYP- toiminta eilen, tänään ja huomenna”
Valtakunnallinen TYP-seminaari /Lahti Suunnittelija Marjaana Pajunen/Kela
2
Kelan TYP-toiminta ja sen kehityskaaret 2015-2017
TYP-lain voimaantulo 2015 Aluekierrokset Kelan sitoutuminen, valmistelut TYP-toiminta yhdistetään Kelan uuteen organisaatiora-kenteeseen TYP-työkyky-neuvojien koulutus 12/2015 TYP-tutkimus Kelan sisäinen TYP-toiminnan suunnitte-lu uudelle pohjalle TYP-toiminta toimivaksi ja näkyväksi 2017 Sipilän hallituksen uudistukset Kelan organisaatiouudistus Työkykyneuvon-nan kehittäminen STOP!
3
TYP-toiminnan asemoituminen Kelan uudessa organisaatiossa
Johtaja yhteiskunnallinen vastuu Etuuspalvelut vastaa Kelan TYP-toiminnasta Lakiyksikkö vastaa TYP-toiminnan ohjauksesta, nimeää vastuuhenkilön Vakuutuspiirin johtaja vastaa piirin TYP-toiminnasta, nimeää TYP-työkykyneuvojat Asiakkuuspalvelut vastaa erityisasiakkuudesta, palvelumallista ja -verkosta Johtaja kehittämistyön vastuu Kehittämispalvelut vastaa TYP-toiminnan kehittämisosioista: prosessit, järjestelmät, etäyhteydet ICT-palvelut vastaa teknisestä kehittämisestä Yhteiset palvelut vastaa taloudesta, toimitiloista
4
Kelan vakuutuspiirit alkaen; väestöpohja, TYP -asiakasmäärä, asiakkaiden sairastavuus, henkilöstö, TYP -verkostojen määrä Eteläinen Läntinen Keskinen Itäinen Pohjoinen Yhteensä TYP-asiakkaat yht. 40 440 (Hki ) 10 761 11 847 13 350 10 937 87 544 Dg-asiakkaat 7 625 3 208 3 157 4 536 3 474 22 041 TYP-työkyky-neuvojat 12 6 4 10 5 37 TYP-verkostot 9 kpl 5 kpl 6 kpl 4 kpl 33 kpl
5
Kelan tehtävät TYP-toiminnassa
TYP-lain mukaisesti Kelan tehtävänä on ohjata asiakkaita TYP-toimintaan selvittää kuntoutustarvetta monialaisesti yhdessä asiakkaan kanssa palvelutarvearviossa kartoitusjaksolla arvioida, onko asiakas oikealla etuudella (työ –ja toimintakyky) järjestää vajaakuntoisten työllistymistä tukevia kuntoutuspalveluja integroiden ne työllistymissuunnitelmaan seurata kuntoutusprosessin etenemistä työllistymissuunnitelman toteutumiseksi ja informoida siitä monialaisesti tarjota muihin Kelan etuuksiin liittyvää neuvontaa EdellytysKela osoittaa TYP- toimintaan henkilöstöä, jolla on erityistä kuntoutusosaamistaTYP-työkykyneuvoja
6
TYP-toimintaa sivuava valtakunnallinen uudistustyö 2016 – mitä tapahtuu?
Uudistuksiin liittyvä vilkas lainsäädäntötyöskentely Alueelliset työllisyyskokeilut – huhu ”TYP-lain kumoamisesta” Sote -ja maakuntauudistus Kärkihankkeet Perustoimeentulotuen siirto Kelaan Kuntoutuksen uudistamiskomitea
7
Kelan oma organisaatiouudistus voimaan 1.1.2016
Tulosyksiköt uusiksi Asiakaspalvelu eriytetään etuustyöstä Verkostojohtaminen korostuu Uusia esimiehiä, uusia näkemyksiä, uusia tehtäviä Kelan työkykyneuvonnan yhdistämisvisio TYP-toiminta nostetaan yhdeksi toiminnan painopistealueeksi Uudistuksen asettuminen vie oman aikansa
8
Huoli TYP-toimintaan liittyvistä keskeneräisistä asioista
Esimerkiksi Kelan henkilöstön osaamisen ylläpito ja riittävä tuki Kelan TYP-toiminnan ohje; valmistuminen viivästynyt Esim. dokumentaatio Kelan Oiwa-järjestelmässä, TYPPI-järjestelmässä Ohjeistus ja info Kelan intrassa; Sinetissä Onko riittävästi tietoa TYP-asiakasprosessista ja siinä toimimisesta? TYP-työkykyneuvojien toimivat työvälineet Työasemamäärittely tehty – laitteiden toimivuus Etäyhteyden käyttö TYP-toimijoiden kesken Työ –ja toimintakykyetuuksien ratkaisukeskuksien päälliköt Suunta TYP-toiminnan alueelliselle vastuulle, toimeenpanolle ja kehittämiselle Osaamiskeskuksen vähäinen tuen ja ohjauksen resurssi TYP-toiminnassa
9
– miten tästä eteenpäin?
Pysähtyminen ja Pohdinta – miten tästä eteenpäin?
10
1. Työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu paikallisena hallintana Asiakaslähtöisen kuntoutumisen ja työllistymisen mahdollisuudet ja esteet Helsingin yliopisto, Sosiaalitieteiden laitos Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
11
Tutkimuksen lähtökohdat, tavoite ja aikataulu
Asiakaslähtöisyys tarkastelun kriteerinä Terveys-, työllistämis- ja sosiaalisten tavoitteiden yhteensovittuminen Hallinnan näkökulma: yhteistyö hybridistä, jossain määrin neuvottelunvaraista ja edellyttää paikallisia kumppanuuksia Tavoite tarkastella monialaisen yhteispalvelun muotoutumista muuttuvassa etuus- ja palvelurakenteessa sekä palvelun mahdollisuuksia pitkäaikaistyöttömien asiakkaiden kuntoutumisen ja työllistymisen tukemisessa Aikataulu: 3+1 tutkimusosiota
12
2. TYP-toiminnan johtaminen monialaisessa yhteispalvelupisteessä ja kunnan palvelujen rajapinnoilla Anne Määttä, VTT, asiantuntija (tki), Diak Jaakko Harkko, VTM, tutkija, Kuntoutussäätiö
13
Tutkimuksen lähtökohdat, tavoite ja aikataulu
Keskiössä eri hallinnonalojen palveluiden integraatio ja monialainen johtaminen TYP:ssä Johtajuus erinäkökulmista: verkostojohtaminen, yhteensovittava johtaminen ja muutosjohtaminen Tavoite Lisätä ymmärrystä monialaisen työn koordinoinnista ja eri hallinnonalojen johtajien välisestä yhteistyöstä Aikataulu
14
Kelan Etuuspalvelut-yksikön toimintasuunnitelma 2017
Yksi painopistealueistamme Kehitämme ja laajennamme erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden palveluja, työkykyneuvontaa ja TYP-palvelua sekä parannamme asiakkaiden ohjautumista palveluverkostossa. Uudistamme Asiakkuuspalvelujen kanssa Kela-neuvontaa ja Ohjaamo-toimintaa. Työkykyprosessin kehittäminen
15
TYP toimivaksi ja näkyväksi
Uusi tavoite 10/2016-2/2017 TYP toimivaksi ja näkyväksi Lisävahvistusta ohjaukseen ja tekniseen osaamiseen Keskusverkos-ton päälliköt mukana ja tukena toimeenpanos-sa sekä kehittämisessä Yhteinen ajatus ja aikataulu etenemisestä
16
Toimivaksi ja näkyväksi -suunnitelma
Ohjeet kuntoon Tsemppipäivä, koulutus ja uusi työote Työvälineet kuntoon Onnistuneet tarinat esille Ulkopuoliset asiantuntijat TYP-blogit Panostus tiedottamiseen
17
Yhdessä kohti huipputekoja asiakkaan parhaaksi!
KIITOS kuulijoille!
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.