Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Täyden palvelun maakunta

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Täyden palvelun maakunta"— Esityksen transkriptio:

1 Täyden palvelun maakunta
Pohjois-Savo 2019 Kansalaiset –alatyöryhmä Nykytilan kuvaus Kansisivu Soile Lahti

2 Tehtäväalue ja jäsenet
Tehtäväalueena työnvälitys, osaamisen kehittäminen, henkilöliikennepalvelut sekä maahanmuuttajien kotoutuminen Jäsenet Johtaja Soile Lahti, Pohjois-Savon TE-toimisto (pj) Kunnanjohtaja Petteri Ristikangas, Tervon kunta Joukkoliikennevastaava Satu Huttunen, Pohjois-Savon ELY-keskus Valvontatarkastaja Kauko Pursiainen, Kuopion kaupunki Ratkaisukeskuksen päällikkö Sam Korhonen, KELA Maahanmuuttopäällikkö Lisbeth Mattsson, Pohjois-Savon ELY-keskus Henkilöstöpäällikkö Kimmo Korhonen, Hydroline Oy (elinkeinoelämän edustaja) Psykologi Kaarina Pohjola, Pohjois-Savon TE-toimisto (henkilöstön edustaja) Työryhmä kokoontunut neljä kertaa Etunimi Sukunimi

3 Lähtökohdat Nykytilassa alatyöryhmän tehtäväalueelle kuuluvia, kansalaisille tuotettavia palveluita hoidetaan useassa eri organisaatiossa, jotka eivät pääsääntöisesti ole asiakaslähtöisesti organisoituneet toiminnalliset lähtökohdat ja perusvalinnat poikkeavat toisistaan huomattavasti ja (vain) osa on maakuntauudistuksen myötä siirtymässä perustettavaan Pohjois-Savon maakuntavirastoon Työryhmä on rajannut tarkastelunsa päähuomion niihin tehtäväkokonaisuuksiin, jotka ovat maakuntauudistuksessa lain nojalla siirtymässä perustettavaan Pohjois-Savon maakuntaan - poikkeuksena Matkojen yhdistelykeskus MYK

4 Työnvälitys ja osaamisen kehittäminen –palvelukokonaisuus: Pohjois-Savon TE-toimisto
Selkeä tehtäväkenttä ja toiminnallinen kokonaisuus, joka on sellaisenaan siirtymässä perustettavaan maakuntaan. Palvelut on hahmotettavissa kokonaisuuksina ja myös yksittäisinä palveluina, asiakkuudet on tunnistettu ja asiakkaiden palvelutarpeet ohjaavat organisoitumista. Huomioitavaa POS TE-toimiston henkilöresurssi n. 120 htv:tta (palkkabudjetti 4,8 milj.€/v. 2016). Toimiston henkilöstömäärä on viime vuosina laskenut voimakkaasti Toimiston asiakasmäärä on kasvanut huomattavasti. Henkilöasiakkaita on yhteensä n , joista työttömiä työnhakijoita on n Virkailjakohtaiset asiakasmäärät liikkuvat sadoissa, sähköinen asiointi on runsasta. Toimiston henkilöresurssi on yksi kokonaisuus, josta osa hoitaa Yritykset-alatyöryhmän tehtäväalaan kuuluvia tehtäviä (Työnvälitys ja yrityspalvelut –palvelulinja) sekä toisaalta tehtäviä, jotka vahvasti limittyvät soteen (Tuetun työllistämisen palvelulinjalla). Maahanmuuttajien kotoutumiseen liittyviä tehtäviä hoidetaan myös TE-toimistossa. Julkiset työvoima- ja yrityspalvelut (valtion talousarvion 51 mom) n. 8,8 milj €/v. 2016

5 Henkilöliikennepalvelut: Pohjois-Savon ELY-keskus, L-vastuualue, sekä Matkojen yhdistelykeskus (MYK)
Tehtäväkenttä sinänsä selkeä, mutta MYK on kuntien sopimusperusteista yhteistoimintaa, jota hallinnoi Kuopion kaupunki, se ei kuuluu lain nojalla maakuntahallintoon siirrettäviin tehtäviin. Toiminnassa mukana olevia kuntia ovat Kuopion lisäksi Leppävirta, Pielavesi, Siilinjärvi, Tuusniemi ja Varkaus. Asiakkuudet ELYn hankkimia liikenteitä käyttävät etenkin työmatkalaiset, opiskelijat ja koululaiset, mutta myös asiointimatkoja tekevät. ELYn hankkimissa liikenteissä Pohjois-Savossa on noin matkustajaa/vuosi (sisältää Iisalmen ja Varkauden paikallisliikenteen). MYKin asiakkaita ovat mukana olevien kuntien vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaiset kuljetuspalveluasiakkaat, yhteensä henkilöä. Kun koko Pohjois-Savon maakunnan vastaava asiakasmäärä on n. 3800, maakunnan asiakkaista matkojenyhdistelyn piirissä on noin 70 %. Palveluiden jaottelu kansalaisille suunnattuihin palvelukokonaiskuuksiin tai –tuotteisiin edellyttää jatkotyötä, sillä toiminta hahmottunut lähinnä järjestämistehtävien kautta. MYKin henkilöstöresurssi 5 kuljetuspalvelusihteeriä + esimies, ELYn kautta siirtyvä henkilöstö arvion mukaan 2 htv Kustannukset: henkilökuljetukset/joukkoliikenne 6,32 milj.€/v (kolme maakuntaa) ja sote-kuljetukset/MYK 6,4 milj.€/v - luku on kasvava.

6 Maahanmuuttajien kotoutuminen
Tehtäväkokonaisuus prosessinomainen, jossa ELYn tehtävä pääasiassa koordinointi- ja järjestämistehtävä, asiakasrajanpinnassa toimijoita on useita ja toimintaa ohjataan vahvasti valtakunnantasoisesti. Asiakkuudet ELY-keskus tukee ja ohjaa alueen kuntia ja TE-toimistoa kotoutumisen edistämisessä ja huolehtii kotoutumisen yhteensovittamisesta ja seurannasta. ELY-keskus ei tarjoa palvelutuotteita suoraan maahanmuuttaja-asiakkaille. ELYllä on suoraa asiakasrajapintaa maahanmuuttajiin lähinnä pakolaisten osalta, sillä ELY-keskuksen tehtävänä on osoittaa kiintiöpakolaiset ja turvapaikanhakijat kuntiin. TE-toimiston asiakkaita ovat pääasiassa 17–65 vuotiaat työmarkkinoille suuntautuvat maahanmuuttajat Kunnan vastuulle paikallistasolla jäävät ne maahanmuuttajat, jotka terveydentilansa, ikänsä, perhesyiden tai näihin rinnastettavien syiden takia eivät ole TE-toimiston asiakkaita. Palveluiden jaottelu edellyttää merkittävästi jatkotyötä, sillä toiminta hahmottuu järjestäjätehtävän kautta. Resurssit POS ELY 2 htv, POS TET 4 htv, kunnat vaihdellen (arvio 5-8 htv?)

7 Muutos –ja kehityspaineet
Työnvälitys ja osaamisen kehittäminen Samanaikaisesti maakuntauudistuksen kanssa voimaan astuva uusi kasvupalvelulainsäädäntö tuo hallinnollisen uudelleenorganisoitumisen rinnalle systeemisen kokonaisuudistuksen – markkina avautuu ja kilpailullinen monituottajamalli toiminnan lähtökohdaksi (pl merkittävä julkisen vallan käyttö) Työllisyystilanne ja työmarkkinoiden kehityksen vaikutus: tarvitaan nykyistä joustavampi rakenne ja ketterää ja asiakaslähtöistä palveluportfoliokehitystä, digitaalisten ja sähköisten palveluiden lisäksi lähipalveluina tuotettavien palveluiden saatavuus on tärkeää. Henkilöliikenne Joukkoliikenteen ja henkilökuljetusten suunnittelun yhdistämisen kautta asiakastarpeet tulisi huomioitua paremmin ja saataisiin tuotettua tehokkaammin parempia henkilöliikennepalveluja maakunnassa. Toimivaltaisen viranomaisen määrittely? Myös liikennekaaren vaatimus useiden eri lippu- ja maksujärjestelmien yhteiskäyttöisyydestä asettaa kehityspaineita Pohjois-Savon MYK:ssa kehityspaineena on sekä toiminnan sisäinen kehittäminen (tietojärjestelmän modernisointi) että matkojenyhdistelyn maantieteellinen laajeneminen koskemaan koko Pohjois-Savon maakuntaa. Maakuntauudistuksen yhteydessä voi olla tarkoituksenmukaista selvittää asiakkaan ja toiminnan vaikuttavuuden näkökulmista sitä, mitä edellytyksiä, mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja olisi MYK:in toiminnan organisoimiselle perustettavaan Pohjois-Savon maakuntaan. Maahanmuuttajien kotoutuminen Haasteena maahanmuuttajien työllistyminen ja yrittäjyyden edistäminen Riskinä yhtäkkinen, laaja maahanmuutto

8 Kuultavat tahot Työryhmän näkemyksen mukaan uudistuksen valmistelussa tulee kuulla laajasti asiakkaita ja palveluiden käyttäjiä, sidosryhmiä ja edunvalvontaorganisaatioita sekä nykyisiä ja mahdollisesti tulevia palveluntuottajia Varsin yksityiskohtainen listaus kuultavista organisaatioista/ehdotetuista henkilöistä kartoituksessa

9 Jatkosta Kansalaiset –alatyöryhmän tehtävissä on lukuisasti liittymäpintoja muiden alatyöryhmien ja sote-tehtäviin. Tällaisia ovat mm. aloittavan yrittäjän palvelut, työttömien terveystarkastukset sekä vaikeasti työllistyvien palvelut sekä eräiltä osin myös liikenne-, ympäristöterveydenhuolto, sekä vesi-alatyöryhmien tehtävät. Valmistelutyön synkronointi on jatkossa tärkeää. Koska toiminta on tällä hetkellä vahvasti hallinnollisista lähtökohdista organisoitunutta, nykytilan kartoitus asiakaslähtöisesti on haasteellista. Maakuntauudistus tarjoaakin kansalaisille suunnattujen palveluiden osalta hyvän mahdollisuuden palveluiden asiakaslähtöisen organisoimiseen ja kehittämiseen. Ns. yhden luukun palvelumalli ja lean-ajattelun mukainen toimintatapa on tavoiteltava vaihtoehto, joka voi olla myös julkisten varojen käytön kannalta myös kustannustehokas ratkaisu.


Lataa ppt "Täyden palvelun maakunta"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google