Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Oppijan kansalliset palvelut yhteentoimivuuden perustana

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Oppijan kansalliset palvelut yhteentoimivuuden perustana"— Esityksen transkriptio:

1 Oppijan kansalliset palvelut yhteentoimivuuden perustana
KOHVI – seminaari Ritva Sammalkivi

2 Oppija ja elinikäinen oppiminen
Palvelun käyttäjällä on yhdessä paikassa koulutustieto-, urasuunnittelu sekä ohjaus- ja neuvonta-palvelut. Osaa palveluista ylläpitää koulutuksen järjestäjä. Hakeutujan palvelut Opetuksen ja koulutuksen järjestäjien tarjoamia palveluita esim. opintojen suunnitteluun, seurantaan, tutkinnon tai sen osien suorittamiseen ja työelämään siirtymiseen. Edellytyksenä tiedon liikkumiselle opintohallinnon järjestelmien kehittäminen. Opintojen aikaiset palvelut Oppijan siirtyessä esim. alakoulusta yläkouluun, opiskelupaikan vaihto oppilaitoksesta toiseen, työharjoittelu, työssä oppiminen tai työelämään siirtyminen. Siirtymävaiheen palvelut Palveluita ovat mm työpaikan haku, työharjoittelun hakeminen ja työssä oppiminen. Työ- ja elinkeinoelämä Nuorisotakuu ja hallinnon alojen välinen yhteistyö Todennettu tieto sähköisessä muodossa. Joustavat ja yksilölliset opintopolut (HOPS, OPS) Hajautetuista palveluista/ palveluihin opintosuoritustieto Joustavat siirtymiset Aiemmin opitun tunnistaminen ja tunnustaminen Nuorisotakuu Hakeutumisessa tarvittava aiempi opintosuoritustieto. Todennetun osaamisen rekisteri

3 Oppijan verkkopalvelut -hanke
Opetustoimen sähköisen asioinnin verkkopalvelukokonaisuus Tavoitteena tuottaa opiskelua ja siihen hakeutumista sekä oppimista ja urasuunnittelua tukevia palveluita Kokonaisuudesta vastaa OKM, käytännön toteutuksesta OPH Osa VM:n koordinoimaa SADe-ohjelmaa Korkeakoulujen sähköinen hakujärjestelmä (KSHJ-hanke) on osa Oppijan verkkopalvelutoteutusta Palvelukokonaisuus rakennetaan vuosina 2011–2015 Palveluja kehitetään ja laajennetaan vaiheittain

4 Oppijan verkkopalvelut Opintopolku

5 Opintopolku-palvelun tavoitteita
Keskeisiä tavoitteita: asiakaslähtöinen, yhtenäinen ja kustannustehokas palvelukokonaisuus kansalaisille ja virkailijoille suunnattujen palveluiden yhdistäminen palveluiden ja tietojärjestelmien yhteensopivuuden varmistaminen palveluiden tuottaminen elinikäisen oppimisen periaatteella koulutusmahdollisuuksien kohdentuminen tarvitsijoille Keskeiset parannukset: saman alan eritasoinen koulutus löytyy helpommin vertailu helpottuu, kun koulutustarjonta esitetään yhdenmukaisesti tieto on reaaliaikaista ja jatkuvasti päivittyvää kansalaisille ja virkailijoille tarjottavat palvelut samassa osoitteessa

6 kehittyy vaiheittain Tarjonnan tuonti alkaa 10-11/2014
Pilotti syksyllä 2014 Kevään yhteishaun tarjonnan julkaisu 10/-13 Toisen asteen yhteishaku Perusopetuksen jälkeisen valmistavan koulutuksen haku Aikuiskoulutuksen haku Korkeakoulujen yhteishaun tarjonnan julkaisu 6/2014 Linkit oppilaitosten www-sivuille 1/2014 Tarjonnan tuonti alkaa 8/2014 Palvelu avataan hakijoille 10/2014 Erityisopetuksena järjestettävien perustutkintojen tarjonnan julkaisu 3/2014 Perusopetuksen jälkeisen valmistavan koulutuksen tarjonnan julkaisu 5/2014; hakuaika Avoimen yliopiston ja avoimen ammattikorkea-koulun tarjonta Syksyn 2014 korkeakoulujen yhteishaku 9/2014 Esi- ja perusopetukseen ilmoittautuminen Kevään 2014 toisen asteen yhteishaku ePerusteet 12/2014 eHOPS

7 Kansalliset vs. paikalliset palvelut

8 Kokonaisarkkitehtuuri johdolle
v. 1.0 Tietohallintolaki ei ole syy tehdä kokonaisarkkitehtuurityötä – laki edellyttää yhteentoimivuutta Laki julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta ( /634) Tavoite tehostaa julkisen hallinnon toimintaa sekä parantaa julkisia palveluja ja niiden saatavuutta säätämällä julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta ja tietojärjestelmien yhteentoimivuuden edistämisestä ja varmistamisesta (1 §) Keino julkisen hallinnon viranomaisella on tietojärjestelmien yhteentoimivuuden varmistamiseksi lakiin perustuva velvollisuus suunnitella ja kuvata kokonaisarkkitehtuurinsa julkisen hallinnon yhteisen kokonaisarkkitehtuurin mukaisesti sekä noudatettava laadittua ja ylläpidettyä kokonaisarkkitehtuuria. (7 §) Copyright Valtionvarainministeriö

9 Kokonaisarkkitehtuurin tavoite
Kokonaisarkkitehtuuri johdolle v. 1.0 Kokonaisarkkitehtuurin tavoite Kokonaisarkkitehtuuri (KA) varmistaa, että siirrytään osaoptimoinnista harkittuun optimointiin Kokonaisarkkitehtuuri varmistaa, että muistetaan kysyä oikeat kysymykset oikeaan aikaan  Ei ajauduta, vaan edetään suunnitelmallisesti ja johdetusti Kentällä kuultua: ”Kokonaisarkkitehtuurin toimintakenttä on kuin iso rata-alue, josta vaunut tulee kerätä, laittaa vaunut järjestykseen ja veturi eteen eli KA:lla saa luotua järjestystä” Kehittäminen tehdään hankkeissa ja projekteissa (esimerkkinä Oppijan palvelukokonaisuus)  KA tulee kiinnittää kiinteästi ja systemaattisesti kehittämissalkun hallintaan Copyright Valtionvarainministeriö

10 Mitä julkishallinnon KA:ssa kohdealueet ovat?
Kokonaisarkkitehtuuri johdolle v. 1.0 Mitä julkishallinnon KA:ssa kohdealueet ovat? Suuria toiminnallisesti yhteenkuuluvia kokonaisuuksia Kohdealueella on useita toimijoita, joista yksi on nimetty vastuutahoksi. Arkkitehtuurin kohdealuejako ei ole yhdenmukainen valtionhallinnon organisaatiorakenteen kanssa. Kohdealuejaon muodostamisen perusteena ovat asiakokonaisuuksien looginen yhteenkuuluvuus ja käytännöntason yhteistoiminnan laajuus. Kohdealuejaon avulla kootaan eri toimijat yhdessä suunnittelemaan kohdealueen toimintaa ja sitä tukevia tietojärjestelmiä ja niiden yhteentoimivuutta. Esimerkiksi Oppijanpalvelut Copyright Valtionvarainministeriö

11 Kokonaisarkkitehtuuri johdolle
v. 1.0 Kohdealuejako Julkisen hallinnon yhteinen kokonaisarkkitehtuuri Perustieto-varantojen hallinta Kiinteistö- ja paikkatieto-infrastruktuurin ylläpito Julkisen hallinnon yhteiset ICT-palvelut Liikenne ja viestintä Työ- ja elinkeinot Ympäristö ja yhdyskunta-rakenne Koulutus, tiede ja kulttuuri Terveys ja hyvinvointi Oikeusturva ja demokratia Puolustus ja ulkosuhteet Sisäinen turvallisuus Valtiontalous Julkisen hallinnon ohjaus Liikenne-infrastruk-tuuri ja -järjestelmä Työvoima ja työllisyys Ympäristön ja luonnon-suojelu Koulutus ja tutkimus Sosiaali- ja terveyden-huolto Oikeusturva Sotilaalli-nen maan-puolustus Yleinen järjestys ja turvallisuus Valtion-talouden hoito Valtio-neuvoston toiminta Viestintä-verkot ja -palvelut Elinkeinot Alueiden käyttö ja yhdyskunta-rakenne Taide ja kulttuuri Sosiaali-turva Demokratian toteutuminen Kokonais-maan puolustus Pelastus-toimi ja varautu-minen Rahoitus-markkinat Julkisen hallinnon yleinen kehittäminen, tietohallinto, henkilöstö-politiikka Vesitalous Liikunta Ympäristö-terveyden-huolto Kansain-välinen tur-vallisuus Valtion ja kuntien suhde Aluehallinto-viran-omaisten yleis-hallinnollinen ohjaus Nuorisotyö Ulko-suhteet Valtion omistaja-politiikka Osa-aluejako on suuntaa-antava Kohde-alueet voivat muokata osa-aluejakoa Kohdealueiden sisäinen osa-aluejako on suuntaa-antava. Kohdealueet voivat muokata osa-aluejakoa, ja näin on jo tapahtunutkin. Valtionhallinnon yhteinen kokonaisarkkitehtuuri Kuntasektorin yhteinen kokonaisarkkitehtuuri Valtion-hallinnon yhteiset ICT-palvelut Copyright Valtionvarainministeriö

12 Arkkitehtuurityöllä tavoiteltavat hyödyt (koulutuksen ja tutkimuksen osa-alueella)
Tietojärjestelmien yhteentoimivuus: koulutustoimijoiden (opetuksen ja koulutuksen järjestäjien/oppilaitosten/korkeakoulujen) ja viranomaisten välillä, koulutustoimijoiden kesken toimijoiden omassa toiminnassa. Viranomaisille toimitettavan tiedon yhteismitallisuus ja ajantasaisuus ja sen varmistaminen että seurantatieto syntyy ”varsinaisen toiminnan ohessa” Koulutuksen ja tutkimuksen toimijoiden tietohallinnon yleinen kustannustehokkuus, päällekkäisen työn välttäminen ja palvelujen laatu

13 Jotta arkkitehtuurityöllä saavutettaisiin hyötyjä, mitä (esim
Jotta arkkitehtuurityöllä saavutettaisiin hyötyjä, mitä (esim.) koulutuksen järjestäjätasolla pitäisi tehdä? JHKA-hierarkian tasoja: Julkinen hallinto: valtio, kunnat, muu julkinen hallinto (vastuu VM) Opetus, tutkimus ja kulttuuri (OKM:n vastuulla) Koulutus & Tutkimus (OKM:n osastot) Ammatillinen koulutus, yleissivistävä koulutus Koulutuksen järjestäjä –opetuksen järjestäjä - koulutustoimija Oppilaitos, toimipiste tms. Arkkitehtuurityön organisoimista ja alaa ohjaava ydinkysymys: Millä tasolla kokonaisarkkitehtuurityössä tarkasteltavat kohteet (prosessit, tieto, tietojärjestelmäpalvelu, teknologia) ovat (nykytilassa/tavoitetilassa) yhteisiä? Lisäksi erityisesti korkeakoululaitoksen osalta tärkeä lisäkysymys: Perustuuko (nykytilan/tavoitetilan) yhteisyys sopimukseen vai säädökseen – ovatko arkkitehtuurit suosituksia vai velvoittavia? KOKOA Informoidun päätöksenteon tuki ja päätösten noudattamisen varmistamisesta, liittyen eritoten tietohallintoon, ja toiminnan kehittämiseen. …mutta vasta kokonaisarkkitehtuurityö vastaa kysymykseen. Lähdemme kuitenkin liikkeelle esiteoreettisesta ymmärryksestä ja analyysistä siitä mikä nyt ehkä kannattaisi. Ei ole noudatettu oppeja. Mihin on toimivaltaa Menetelmä sinällään ei ole neutraali asian suhteen, arkkitehtuuriajattelun taustaoletukset mitä kokonaisarkkitehtuurimpi sen parempi Mitä geneerisempi sen parempi Eri arkkihtehtuuridomaineissa ei tarvitse olla samalla tasolla Menetelmä huomioi toimivaltaongelmat huonosti

14 KA-työstä vastaavat organisaatiot, hallintamalli ja tuotokset OKM:n hallinnonalalla
Koko julkinen hallinto (VM JulkICT) JUHTA, Juhtan arkkitehtuurijaos Viitearkkitehtuurit, linjaukset, JHKA:n yleiskuvaus ja arkkitehtuuriperiaatteet,(JHS179) OKM:n vastuulla oleva arkkitehtuurin kohdealue OpIT, OpIT:n arkkitehtuurijaos Hallintamalli, periaatteet: %3bjsessionid=9E932522B91461AE13DB54C3698A5016 Kehittämispolku työn alla Koulutus & tutkimus Arkkitehtuuriasioista vastaavat OKM:n virkamiehet, arkkitehtuuriryhmä Toistaiseksi hankkeissa (SADe, RAKETTI, TTA, …) syntyneet kuvaukset (Koulutussanasto, Oppijan viitearkkitehtuuri, KOHVI -viitearkkitehtuuri, korkeakoulujen tietomalli, …) Korkeakoululaitos RAKETTI –rakenteista pysyvämpiin rakenteisiin Yleissivistävä ja ammatillinen koulutus Arkkitehtuuriverkostotyön uudelleen käynnistäminen

15 Oppijan verkkopalveluiden palvelukartta –hakeutujan palvelut – yhteentoimivuus
Haku-lomakkeiden hallinta Koulutustieto: Opintopolku.fi Viestintä Virkailijan sähköinen työpöytä Oppijan henkilökohtaiset palvelut Opiskelupaikan vastaanotto ja ilmoittautuminen Hakemusten lähettäminen ja käsittely Organisaatio-tietojen hallinta Koulutus-tarjontatiedon hallinta Valintaperuste-kuvausten hallinta Koodisto-palvelu Tapahtumaloki Käyttöoikeus-hallinta OID-palvelu Valintojen toteuttaminen Arkistointi- palvelu Raportointi- Julkaisupalvelu Osoitetieto- Haku- ja valintaprosessin ohjauspalvelu Näyttö-tutkintojen hallinta ja ylläpito Tiedonhaku- palvelu Työryhmä- palvelu HOPS Peruste-prosessin hallinta ja ylläpito Tiedonohjaus-palvelu Koulutussektoreiden haku- ja valintauudistukset

16 Tavoitetilassa paikallisen ja kansallisen ympäristön välillä liikkuu nykyistä enemmän tietoa - erillisten tiedonkeruiden väheneminen Koulutuksen järjestäjän paikallinen opintohallinto Koulutuksen suunnittelu Koulutus- tarjonnan hallinta Opiskelijahaku ja valinta Opetuksen toteutuksen suunnittelu Opintojen suunnittelu Toteutusten hallinta Opetus ja opiskelu Arviointi ja suoritusten hyväksyminen Tilastointi ja raportointi 1: tutkintorakenne, kansllinen eOPS 0: Koodistot 2: Koulutustarjonta, valintaperusteet 3: Valintaesityslista, kansallinen opiskelijatunnus 1b: paikallinen OPS 4: Opiskelijavalintatiedot 5: Lukuvuosi-ilmoittautumistieto 4b: Paikan vastaanotto 6: OJT-tarjontatiedot 8: OJT-haku/ilmoittautuminen, opiskelijatunnus 7: HOPS 9: OJT-valintatiedot 10: Läsnäolotiedot 11: Opintosuoritukset 12: Osatutkintosuoritukset 13: Tutkintosuoritukset 14: Tilastotiedot Kansalliset OKM/OPH:n palvelut ja rekisterit: esim. TOR, Hakeutujan palvelut, Opintopolku

17 Yhteentoimivuus kehittyy pikkuhiljaa
Yhteentoimivuus kehittyy pikkuhiljaa - rajapinnat hakeutujan palveluihin Hakeneiden ja valittujen tietojen siirtäminen toisen asteen oppilaitoksiin 05/2014xml- excel eräsiirto virkailija-avusteisesti sekä SOAP/XML Perusopetuksen päättöluokkalaisten päättöarvioinnin siirto peruskouluista opintopolkuun (SUORITUKSET) 5/2014 xml-excel eräsiirto virkailija-avusteisesti sekä SOAP/XML YTL (Ylioppilastutkintotiedot ylioppilastutkintolautakunnalta opintopolkuun) 08/2014SOAP/XML tai REST/JSON Tutkintosuoritus tiedonsiirto lukioista ja ammatillisista oppilaitoksista 10/ XML-eräsiirto tms. Opiskeluoikeus tiedonsiirto lukioista ja ammatillisista oppilaitoksista 10/2014XML-eräsiirto ePerusteet vientirajapinta 10/2014REST/JSON/XML Hakemusten hakurajapinta (KK) 05/2014 Rest/json Ja paljon muita rajapintoja – aikataulut löytyvät täältä:

18 Lisätietoja www.opintopolku.fi
Oppijan verkkopalvelu -hankkeen tiedotussivu: Taustatietoa Oppijan verkkopalvelu-hankkeesta (OKM): Tietoa korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistamisesta (OKM): Tietoa aikuiskoulutuksen uudistuksista (OKM):

19


Lataa ppt "Oppijan kansalliset palvelut yhteentoimivuuden perustana"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google