Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Looginen viitekehys Logic Framework Approach (LFA)

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Looginen viitekehys Logic Framework Approach (LFA)"— Esityksen transkriptio:

1 Looginen viitekehys Logic Framework Approach (LFA)
LFA on: - keino hankkeen jäsentämiseen ja analysointiin - jäsennellyn vuoropuhelun kysymyspatteristo - suunnitteluväline (ongelmat, tavoitteet, jne.) - tapa osallistaa, luoda omistajuutta jne. - tavallista maalaisjärkeä. Lisätietoja: Logic Framework Approach

2 LFA-metodin vaiheet Hankkeen kontekstin analysointi
Hankkeen sidosryhmien analysointi Ongelma-/tilanneanalyysi Hankkeen tavoitteiden analysointi Toimintasuunnitelma Resurssien suunnittelu Indikaattorit/mittarit tavoitteiden toteutumiselle Riskien analysointi ja hallinta Olettamusten analysointi ÖSTERBOTTENS FÖRBUND – POHJANMAAN LIITTO facebook.com/obotnia

3 Miksi LFA-analyysi tulee tehdä?
LFA-analyysin käyttö hankkeen valmistelussa edistää: OSALLISTUMISTA: Hankkeen tärkeimmät sidosryhmät tulee kutsua mukaan suunnittelemaan, tai ainakin kommentoimaan esitettyjä hanketoimenpiteitä. YHTEISYMMÄRRYSTÄ: Analyysi tulee tehdä yhteistyönä, jotta hankkeen osapuolet saavat yhteisen käsityksen hankkeen roolista. SELKEYTTÄ: Ennen hankkeen alkua kaikilla tulee olla visio siitä, mitä hankkeella halutaan saavuttaa. OMISTAJUUTTA: Tärkeimpien sidosryhmien tulee kokea hankkeeseen kohdistuvaa omistajuutta sekä olla halukkaita sitoutumaan hankkeen tuloksiin. AVAINTEKIJÖITÄ: Hankkeen tulee olla merkityksellinen, toteutettavissa ja kestävä. ÖSTERBOTTENS FÖRBUND – POHJANMAAN LIITTO facebook.com/obotnia

4 Mikä heikentää LFA:n kiinnostavuutta?
Sidosryhmillä saattaa olla omat intressinsä: HANKESALKKU: Rahoittaja voi joissain tapauksissa tavoitella monipuolista hankesalkkua; mikäli samankaltainen hanke juuri on hyväksytty, saattaa hyväkin hanke jäädä ilman rahoitusta. STRATEGISET PAINOPISTEET: Rahoittaja haluaa ehkä kohdistaa käytettävissä olevat varat tietyille strategisesti keskeisille sidosryhmille tietyllä alueella. TÄYDENTÄVYYDEN PUUTTUMINEN: Hankevaroja ei käytetä suunnitellusti, vaan budjetin paikkaamiseen leikkausten vuoksi. POLIITTINEN TAHTO: Saattaa olla tahtoa rahoittaa tietynlaista jatkuvaa toimintaa hankkeilla. BUDJETTIRAJOITTEET: Tietynlainen toiminta halutaan varojen uupumisen vuoksi rahoittaa ulkopuolisella rahoituksella. ÖSTERBOTTENS FÖRBUND – POHJANMAAN LIITTO facebook.com/obotnia

5 Vaihe1: Kontekstianalyysi
Mikä on hankkeen konteksti? Mitkä ovat aikaisemmat kokemukset? Kontekstianalyysi voidaan tehdä monin eri tavoin, mutta tyypillinen siihen käytettävä metodi on SWOT-analyysi. Analyysin tavoitteena on luoda yhteinen lähtökohta niille haasteille, joihin hankkeen tulee vastata. Kontekstianalyysin hyödyn havainnollistamiseksi näytämme esimerkkinä fiktiivisen hankkeen ”Ostrobothnia Yummy Ketchup”, jonka tavoitteena on arvonlisän kasvattaminen maaseudulla lanseeraamalla ketsuppiteollisuuden. ÖSTERBOTTENS FÖRBUND – POHJANMAAN LIITTO facebook.com/obotnia

6 Ostrobothnia Yummy Ketchup, arvoketju
Määrä Hinta/ Tulo Välituote- käyttö Arvonlisä ”ketju” Tulojen generointi Vähittäismyynti 1 litra 5,00€ 4,00€ 1,00€ Palkat 0,20 Voitot 0,80€ Välituote/Litra: Ketsuppi 3,00€ Kuljetus 0,60€ Vuokra 0,40€ 2,50€ 0,50€ Palkat 0,10€ Voitot 0,40€ Tomaatteja 2 kilo 2,00€ Energia/Kuljetus Sokeri,suola,etikka 0,10€ 1 kilo 0,80€ 0,20€ Palkat 0,05€ Voitot 0,15€ Taimet, lannoitus, kastelu 0,30€ Energia Kasvinsuojeluaine ÖSTERBOTTENS FÖRBUND – POHJANMAAN LIITTO facebook.com/obotnia

7 Vahvuudet (S) Heikkoudet (W) Mahdollisuudet (O) Uhkat (T)
“Ostrobothnia Yummy Ketchup” kontekstianalyysi Vahvuudet (S) Heikkoudet (W) -Pitkä kokemus neuvonta- toiminnasta liittyen tomaatin viljelyyn voidaan hyödyntää ketsupin valmist. - Alan tutkimuksen puute -Kansainväliset ketsuppimarkkinat -Ketsuppiin liittyvän ruokakulttuurin puute, nuoret syövät makaroni- laatikkoa puolukkahillolla Mahdollisuudet (O) Uhkat (T) -Ketsupilla on korkeampi jalostusarvo, johtaa suurempiin voittoihin ja investointeihin -Suurempi kilpailu kansainvälisillä ketsuppimarkkinoilla -Suurempi jalostusarvo, jos käytetään halvempia tomaatteja maista, missä Käytetään enemmän kasvinsuojeluaineita -Paikallisten viljelijöiden protestit tuontia vastaan vaikuttavat kotimaisiin ketsuppikuluttajiin ÖSTERBOTTENS FÖRBUND – POHJANMAAN LIITTO facebook.com/obotnia

8 Ostrobothnia Yummy Ketchup strateginen päätös
Strateginen päätös: “Ryhdymme ketsupin tuottajaksi, tomaatin viljelyn sijasta, koska jalostusarvo tuotettua yksikköä kohden on 150% suurempi” Strateginen rahoitus: “SO-hanke, joka perustuu meidän vahvuuksiin tavoitteena hyödyntää mahdollisuuksia. Pyrimme vahvistamaan stakeholderit ja edellykset lanseeramaan maailman paras tuote Ostrobothnia Yummy Ketchup” ÖSTERBOTTENS FÖRBUND – POHJANMAAN LIITTO facebook.com/obotnia

9 Vaihe 2: Sidosryhmäanalyysi
Hankkeen sidosryhmät voidaan jakaa neljään ryhmään: edunsaajat/kohderyhmät toteuttajat päättäjät rahoittajat Jotta voimme tietää, onko henkilö (tai organisaatio) hankkeen sidosryhmä, tulee kysyä miksi henkilö on sidosryhmä ja miten hän tulee hyötymään hankkeesta. Hankesuunnittelussa suositellaan, että kaikki sidosryhmät saavat osallistua suunnitteluun, tai ainakin ovat siitä tietoisia. ÖSTERBOTTENS FÖRBUND – POHJANMAAN LIITTO facebook.com/obotnia

10 Yummy Ketchup sidosryhmämatriisi
Hyödynsaajat/ kohderyhmä Organisaatio/ henkilö Miksi on sidosryhmä? Miten hyötyy hankkeesta? Elintarvikealan yrittäjät Muodostavat teollisen pohjan Edelletyksiä parempaan tuottavuuteen Maaseutu, kasvihuone- viljely Ketsupin raaka-aine- tuottajia Parempi kannattavuus Toteuttajat Yummy Ketchup ryhmittymä Omaavat tarvittavan osaamisen hankkeen läpivientiin Projektin kautta lanseerataan uusi toimiala Päättäjät Tomaatintuottajat, muut kiinnostuneet sijoittajat Ovat päättäneet siirtyä ylöspäin tuoteketjussa Saavat suunnitelman toimialan lanseeraukseen Rahoittajat Pohjanmaan liitto Liitto hallinnoi saatavilla olevia EAKR-varoja Hyödyllisen ja tärkeän, EAKR-vaatimukset täyttävän hankkeen muodossa ÖSTERBOTTENS FÖRBUND – POHJANMAAN LIITTO facebook.com/obotnia

11 Vaihe 3: Ongelma-/tilanneanalyysi
Vaikutukset Havaittu ongelma Syyt

12 Ongelmapuun suhde tavoitepuuhun:
Tavoitteena ongelman ratkaisu Ongelmapuun suhde tavoitepuuhun: Vaikutukset Kehittämistavoite Havaittu ongelma Hanketavoite Tulos Syyt Toiminta

13 LFA-työpaja Hyvä ongelma-/tilanneanalyysi on hyvän hankkeen lähtökohta. Kokonaisen LFA-työpajan läpivienti kestää 2 ½ päivää, mutta se voi loppupäässä säästää useamman kuukauden edestä hanketyötä. Yhteinen kokous on joka tapauksessa suositeltava. Moderaattori jakaa kortit ja pyytää sidosryhmiä muodostamaan ongelma- ja tavoitepuut. Tärkeä osa työpajaa on osallistujien haastaminen kyseenalaistamaan ongelman juuren, syiden ja vaikutusten väliset yhteydet.

14 Yummy ketchup ongelmapuu
Pienet investoinnit Huono kannattavuus ketsuppiteollisuudessa Tomaatit ja muut raakaineet ovat liian kalliita kilpailijoihin verrattuna Työvoimakustannukset ovat liian suuret verrattuna kansainvälisiin kilpailijoihin Voitot ovat liian pienet uuden teknologian investointeihin Hidas kasvu ÖSTERBOTTENS FÖRBUND – POHJANMAAN LIITTO facebook.com/obotnia

15 Vaihe 4: Tavoiteanalyysi
Tavoiteanalyysi kuvaa tilannetta, jossa ongelmapuun ongelmat on ratkaistu. Tavoiteanalyysi jaetaan kahteen osaan; kehittämistavoitteisiin ja hanketavoitteisiin. Näiden ero on olettamuksessa, jonka hanke tekee ja joka toimii lähtökohtana rahoittajan päätökselle. Taustalla olevat eri työpaketit (TP) ovat perusteltuja, sillä ne johtavat hanketavoitteeseen. Johdonmukaisuus työpakettien ja hanketavoitteen välillä on keskeinen arviointikriteeri. Tavoiteanalyysiin yhdistyy olettamus/riskianalyysi, jolla on tärkeä rooli sekä hankkeen valmistelussa että hankkeen arvioinnissa. ÖSTERBOTTENS FÖRBUND – POHJANMAAN LIITTO facebook.com/obotnia

16 Yummy Ketchup tavoitematriisi
Toimintalogiikka (interventiologiikka) Tavoite Indikaattori/ mittaustapa tulosten arvioinnissa Olettamus/riski Kehittämistavoite Korkeampi jalostusarvo maaseudulla Rahoittajan olettamus Olettamus on väärä Hanketavoite Ketsuppiteollisuuden lanseeraus Toimiala liikevaihto / Työllisten määrä TP1 - TP4 johtavat hanketavoitteeseen TP1: T&K Rakennus Tutkimus ja neuvonta ketsuppituottajille Konsultointitapahtumien määrä / asiakkaiden haastattelut Toiminta ei vastaa tarpeisiin TP2: Markkinointi Tulo uusille markkinoille Liikevaihto uusilla markkinoilla Toimialan kansainvälinen kilpailu TP 3: Vaikuttamistyö Korkea investointitaso Uudet investoinnit Huono kannattavuus johtaa pieniin investointeihin TP4: Kustannus tehokas tuotanto Strategisia alihankintoja Tuotannossa olevien tomaattien hinnat Paikallisten viljelijöiden vastustus

17 Vaihe 5: Toimintasuunnitelma
Hankkeen toiminta pitää suunnitella, jotta hanke etenisi ongelmasta tavoitteeseen. Siirtyminen ei onnistu, mikäli hankkeella ei ole SMART-tavoitetta: SMART on kirjainlyhenne sanoista Specific = täsmällinen Measurable = mitattavissa Acknowledged = tunnustettu Realistic = realistinen Time-bound = aikataulutettu Tavoitteet, jotka eivät noudata SMART-mallia, tulee pitää selkeästi muista erillään ja käsitellä hankkeen olettamuksina. ÖSTERBOTTENS FÖRBUND – POHJANMAAN LIITTO facebook.com/obotnia

18 Ostrobothnia Yummy Ketchup aktiviteetit
TP Tulos Indikaattori Toiminta Milloin 1 Toimiva T&K organisaatio Asiakas- haastattelut Tarpeiden inventointi Kapasiteetin rakentaminen Ennen 6. kk 2 Tulo uusille markkinoille Jakeluverkoston olemassaolo Markkinointisuunnitelman laadinta ja toteutus Ennen18. kk 3 Korkeita voittoja, korkeita investointeja Palkkakustannus per litra ketsuppia korkeintaan 0,05€ Paikallisten sopimusten ja joustavien järjestelyjen poliittinen edistäminen Vierailut, artikkelit, uutisviestit yms. Ennen 24. kk 4 Strategiset hankinnat Tomaattien osto-hinta korkeintaan 0.7€/Kg Hankintarenkaiden muodostaminen Ulkomaalaisten edullisten tuottajien inventointi. Ennen 36. kk ÖSTERBOTTENS FÖRBUND – POHJANMAAN LIITTO facebook.com/obotnia

19 Vaihe 6: Resurssien suunnittelu
Kun hanke suunnittelee toimintaansa, on tärkeää, että sillä on käytettävissä oikeanlaista osaamista ja henkilöitä, jotka voivat toteuttaa toimenpiteet. Liian usein henkilöstöresurssit unohtuvat ja keskitytään vain taloudellisiin voimavaroihin. Henkilötyökuukaudet voivat toimia taloudellisten voimavarojen suunnittelun perustana. Hankkeen suunnittelussa apua voi olla Gantt-taulukosta: Project month ÖSTERBOTTENS FÖRBUND – POHJANMAAN LIITTO facebook.com/obotnia

20 Vaiheet 7-9: Indikaattorit, olettamukset & riskit
Indikaattoreiden tulee mitata hankkeen tavoitteiden saavuttamista. Ne voivat olla sekä laadullisia että määrällisiä. Olettamukset ja riskit ovat kolikon kaksi eri puolta. Oletamme, että tietynlainen toiminta johtaa tiettyyn tavoitteeseen. Riskianalyysin avulla määritämme ne tekijät, jotka voivat johtaa muuhun lopputulokseen. Monimutkaisemmissa tapauksissa riskit voidaan jakaa sisäisiin ja ulkoisiin sellaisiin, ja joissain tapauksissa niiden tärkeysjärjestys voidaan osoittaa numeerisella arvolla. Tämä on useimmiten tarpeen vain erityisen pitkälle kehittyneissä hankkeissa, jotka ajallisestikin ovat pidempiä. ÖSTERBOTTENS FÖRBUND – POHJANMAAN LIITTO facebook.com/obotnia

21 LFA:n käyttö hanke-hakemuksissa
Rahoittaja arvioi hanketta kriteerien perusteella: 1) Relevanssi, 2) Kumppanuus ja 3) Koheranssi Sen vuoksi alla olevat matriisit tulisivat ”istua” tai muodastaa yhden kokonaisuuden On hyvä varmistaa että matriisit ”istuvat” ennen kirjoittamistyön alkamista SWOT-Analyysi Stake-holders matriisi Ongelma- puu matriisi LogFrame matriisi Aktiviteetti matriisi ÖSTERBOTTENS FÖRBUND – POHJANMAAN LIITTO facebook.com/obotnia

22 Kiitos kun kuuntelitte...
Kysymyksiä, kommentteja: :


Lataa ppt "Looginen viitekehys Logic Framework Approach (LFA)"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google