Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Mediakulttuurin nousu

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Mediakulttuurin nousu"— Esityksen transkriptio:

1 Mediakulttuurin nousu
Aineisto on vapaasti muokattavissa. Sen jakaminen eteenpäin on kielletty. V NYKYAIKA Tehtävien vastaukset Uuden kynnyksellä Mediakulttuurin nousu Modernin kriisi KOKOAVAT TEHTÄVÄT

2 SISÄLLYSLUETTELOON UUDEN KYNNYKSELLÄ

3 SISÄLLYSLUETTELOON 1. Mistä syistä ensimmäisen maailmansodan vuosia on pidetty historiallisena taitekohtana? Euroopan valtiollinen kartta muuttui voimakkaasti: Suurvalta Itävalta-Unkari hajosi kahtia ja syntyi uusia valtioita: Suomi, Viro, Latvia, Liettua, Puola, Tsekkoslovakia ja Neuvostoliitto. Suursodan järkytys nosti esiin halun rauhaan ja synnytti rauhanliikkeen. Kansainvälistä aseidenriisuntaa edistämään ja rauhaa turvaamaan perustettiin Kansainliitto. Katkeruus levisi häviäjävaltioissa, erityisesti Saksassa.

4 SISÄLLYSLUETTELOON 2. Mihin kolmeen eri taidesuuntaan voidaan liittää seuraavat luonnehdinnat? impressionismi kubismi abstrakti taide

5 SISÄLLYSLUETTELOON 3. Millaisia olivat 1900-luvun alun moderni ihminen ja hänen elämäntapansa?

6 Hänen elämäntapaansa leimasivat:
SISÄLLYSLUETTELOON Moderni ihminen oli yksilöllinen, vapautta hakeva, tekniikkaa ja viihdettä kuluttava kaupunkilainen. Hänen elämäntapaansa leimasivat: tekninen kehitys, uudet koneet ja laitteet (auto, gramofoni) uusi viihdekulttuuri, joka osin tuli mahdolliseksi teknisen kehityksen myötä (elokuvat, musiikin toisto radion ja levysoittimen kautta) maailman pieneneminen liikennevälineiden kehityksen ansiosta naisten aseman muuttuminen länsimaissa ihmisen tiedostamattoman puolen esiin nostaminen sukupuolikäsitysten vähittäinen vapautuminen moderni taide, joka rikkoi perinteisen taiteen tunnusmerkkejä.

7 MEDIAKULTTUURIN NOUSU
SISÄLLYSLUETTELOON MEDIAKULTTUURIN NOUSU

8 SISÄLLYSLUETTELOON 1. a) Listaa aikajärjestyksessä 1800-luvun lopulla ja 1900-luvulla tehdyt mediakeksinnöt. stereoskooppi vuonna 1851 gramofoni 1800-luvun lopulla elokuva vuonna 1895 radiotekniikka 1910-luvulla sotilastarkoituksiin, radiolähetykset 1920-luvulla kaitafilmaus 1920-luvulla äänielokuva vuonna 1927 televisio 1900-luvun puolivälissä tietokone 1900-luvun puolivälissä mikrotietokone 1980-luvulla video 1980-luvulla internet 1990-luvulla matkapuhelin 1990-luvulla

9 b) Mikä niistä on mielestäsi tärkein? Miksi juuri se?
SISÄLLYSLUETTELOON 1. b) Mikä niistä on mielestäsi tärkein? Miksi juuri se? Valinnan perustelut ovat tässä vastauksen keskeisin osio.

10 SISÄLLYSLUETTELOON 2. Miksi rock`n rollia pidettiin aikanaan kapinana yhteiskuntaa vastaan? Jo nimi oli paheksuttava, koska käsite tarkoitti mustien slangissa sukupuoliyhteyttä. Avoin seksuaalisuus oli edelleen 1900-luvun puolivälin Euroopassa ja Yhdysvalloissa paheksuttavaa, vaikka asenteet olivatkin viktoriaanisista ajoista jo vapautuneet. Rockmusiikissa kiteytyi, näkyi ja kuului nuorison halu kritisoida edeltävää sukupolvea, sen asenteita, musiikkimakua ja arvomaailmaa. Nuoria oli toisen maailmansodan aikaisesta ja sen jälkeisestä baby boomista johtuen kaikissa länsimaissa todella paljon, joten kapinalla oli kaikupohjaa.

11 3. Kommentoi seuraavia väitteitä:
SISÄLLYSLUETTELOON 3. Kommentoi seuraavia väitteitä: ”Elokuva on taiteen muodoista demokraattisin” Vastauksen avainsanoja ovat levitettävyys, halpuus, monipuolisuus ja vaikuttavuus. ”Internet yhdistää nykymaailmaa, mutta samalla pirstaloi sitä.” Keskeisiä perusteluja ovat internetin kyky ylittää rajat, globaali luonne sekä sen käytön helppous niin viestin tuottajan kuin vastaanottajankin näkökulmasta.

12 SISÄLLYSLUETTELOON 4. Miten massakulttuuri ja populaarikulttuuri eroavat käsitteinä toisistaan? Populaarikulttuuri on vanhempi käsite, se on peräisin jo 1800-luvulta. Tarkoittaa kansanomaista, populaaria viihdettä. Massakulttuuri on 1900-luvun käsite. Tarkoittaa suurille joukoille suunnattua ja tietoisesti kaupallista kulttuuria.

13 SISÄLLYSLUETTELOON MODERNIN KRIISI

14 1. Mitä yhteistä oli fasistisilla aatteilla ja kommunismilla?
SISÄLLYSLUETTELOON 1. Mitä yhteistä oli fasistisilla aatteilla ja kommunismilla? Valtio pyrki valvomaan kansalaisia ja ulottamaan valtansa kaikkialle yhteiskuntaan. Diktatuuri oli parempi järjestelmä kuin demokratia. Oppi yhdestä puolueesta ja sen ehdottomasta valta-asemasta Johtajakeskeisyys Taide oli valjastettu palvelemaan ideologisia tavoitteita. Lasten ja nuorten kasvatus ja koulutus aatteen kannattajiksi oli tärkeää. Sensuuri ja toisinajattelijoiden vaientaminen Voimakas propagandakoneisto

15 SISÄLLYSLUETTELOON ja 70-luvulla syntyi useita liikkeitä kritisoimaan länsimaista kulttuuria. Mitkä liikkeet? Mitä epäkohtia kritisoitiin? Millä tavoin?

16 Rauhanliike (asevarustelua ja sotaa, erityisesti Vietnamin sotaa)
SISÄLLYSLUETTELOON Rauhanliike (asevarustelua ja sotaa, erityisesti Vietnamin sotaa) Naisliike (naisten miehiä huonompi asema työmarkkinoilla, lainsäädännössä ja yhteiskunnassa yleensä) Opiskelijaliike (nuorison huono asema, länsimaiden harjoittama kehitysmaiden riisto) Ympäristöliike (maapallon luonnonvarojen tuhlaaminen ja tuhoaminen) Yhdysvaltain kansalaisoikeusliike (Yhdysvaltain mustien huono asema) Hippiliike (ahdasmielisyys ja materialistinen arvomaailma, kulutuskulttuuri) Vaihtoehtoinen elämäntapa Väkivallaton vastarinta: mielenosoitukset, lakot, median käyttö, julistukset, lehdet ja kirjat Oma musiikki Joskus väkivaltaisia yhteenottoja virkavallan kanssa

17 3. Perustele väite ”Nykyihmisen menneisyyskäsitys on nostalginen”.
SISÄLLYSLUETTELOON 3. Perustele väite ”Nykyihmisen menneisyyskäsitys on nostalginen”. Kun historian tapahtumista on kulunut tietty aika, ihmisen muistissa mennyt alkaa kultaantua. Menneen hyvät puolet alkavat nousta esiin ja sijaa saa myös lempeä muistelu. Näin on käynyt esimerkiksi entisen DDR:n eli Itä-Saksan suhteen. Sen tuotteista, kuten vaatteista ja vanhoista Trabanteista on tullut keräilytavaraa. Samaa menneisyyden nostalgisointia ovat muodin kertaustyylit: eri vuosikymmenten muodit nousevat uudelleen esiin.

18 SISÄLLYSLUETTELOON 4. Euroopassa on vainottu ja surmattu juutalaisia keskiajalta lähtien. Miksi surmattujen määrä moninkertaistui 1900-luvulla entiseen verrattuna? Juutalaisten vangitseminen oli järjestetty tehokkaasti salaisen poliisin, Gestapon, ja armeijan erikoisjoukkojen avulla. Täsmällinen väestörekisterijärjestelmä erityisesti Saksassa ja Hollannissa mahdollisti juutalaisten tunnistamisen ja löytämisen. Natsi-Saksaan ja sen valloittamille alueille, erityisesti Puolaan, oli luotu keskitys- ja tuhoamisleirien verkosto. Kuljetus leireille oli organisoitu Keski-Euroopan tiheän ja hyvin toimivan rautatieverkon avulla. Saksalaiset käyttivät myös tuhoamiseen kehittynyttä teollista tekniikkaa: tappamiseen Zyklon B -myrkkykaasua, ruumiiden hävittämiseen suuria polttouuneja. Natsi-Saksan kontrollikoneisto, erityisesti salainen poliisi, kykeni hiljentämään joukkotuhosta tietävien tavallisten kansalaisten suut tiukalla sensuurilla ja vangitsemisilla.

19 KOKOAVIEN TEHTÄVIEN VASTAUSOHJEET
SISÄLLYSLUETTELOON KOKOAVIEN TEHTÄVIEN VASTAUSOHJEET V – Nykyaika

20 1. Kuvadokumentin tulkinta
SISÄLLYSLUETTELOON 1. Kuvadokumentin tulkinta Johdannossa todetaan aika ja paikka, jotka tässä tapauksessa on mainittu jo tehtävänannossa. Käsitteet selvitetään. Propagandalla pyritään mielipiteiden muokkaamiseen ja ajatusten levittämiseen. Totalitarismi on poliittinen järjestelmä, jossa yksilö on alistettu valtiolle.

21 a) Totalitaristiselle propagandalle tyypillisiä piirteitä:
SISÄLLYSLUETTELOON a) Totalitaristiselle propagandalle tyypillisiä piirteitä: Julisteiden keskushenkilönä on ”vahva mies”: neuvostoliittolaisessa sankarityöläinen, saksalaisessa itse Führer. Yksinkertainen ja yhtä asiaa painottava eli populistinen iskulause. Neuvostoliittolaisessa julisteessa painotetaan teollistamista, saksalaisessa oman valtakunnan menestystä. Vedotaan valtion voimatekijöihin: neuvostoliittolaisessa tekniseen osaamiseen, saksalaisessa yhtenäiseen joukkovoimaan. Aatteen liput liehuvat voimakkaasti. Voimakas värien käyttö: väreistä punainen selvästi esillä. Kuvien muussa sommittelussa ja rakenteessa näkyy pyrkimys suuren tilan haltuun ottamiseen. Hitlerin pään päälle on asetettu auringon ylhäältä tulevat säteet ja vapaana liitelevä suuri lintu. Molemmissa voimakas oikea käsi ohjaa ja nostaa.

22 b) Kuinka julisteet ilmentävät valtioidensa totalitaristisia aatteita?
SISÄLLYSLUETTELOON b) Kuinka julisteet ilmentävät valtioidensa totalitaristisia aatteita? Työläiset olivat Neuvostoliiton virallisen ideologian mukaan valtion merkittävin yhteiskuntaryhmä ja työ ihmisarvon mittari. Johtajakeskeisyys ja johtajakultti, johtajan suoranainen palvonta olivat natsismin keskeisiä ajatuksia. Se näkyi Adolf Hitlerin korottamisena kaiken arvostelun yläpuolelle. Populistiset eli yksinkertaistavat väitteet: Neuvostoliitossa sosialismi on päämäärä ja siihen päästään teollistamisen avulla. Saksan vahvuutena on nationalismi, jota natsit nimensä mukaan painottivat. Joukkovoiman ihannointi oli näille molemmille totalitaristisille valtioille tyypillistä: joukko on yksilöä tärkeämpi. Joukko myös tukee puoluetta ja sen johtajaa. Vastaus ei kaipaa erillistä yhteenvetoa. B-kohdan voi lopettaa toteamukseen molempien julisteiden tyypillisyydestä omalle ajalleen ja edustamilleen totalitaristisille aatteille.

23 SISÄLLYSLUETTELOON 2. YLIOPPILASKOETEHTÄVÄ Tarkastele suurille joukoille tarkoitetun ns. massakulttuurin syntyä ja muotoja sadan viime vuoden aikana. JOHDANNOSSA Määritellään aika, paikka ja käsite. Vastaus keskittyy 1900-lukuun, massakulttuurin alueellista levinneisyyttä voi jonkin verran pohtia ja käsitettä massakulttuuri avata.

24 MASSAKULTTUURIN SYNTYÄ JA MUOTOJA VOI ESITELLÄ
SISÄLLYSLUETTELOON MASSAKULTTUURIN SYNTYÄ JA MUOTOJA VOI ESITELLÄ Teollistuva yhteiskunta ja kaupungistuminen massakulttuurin edellytyksenä. Tekniikka mahdollisti massakulttuurituotteiden laajan levittämisen. Teollisen populaarikulttuurin eri muodot, kuten musiikki, lehdistö, elokuva, urheilu. Yhteiskunnan tasa-arvoistumisen ja elintason nousun vaikutus kulttuurikysyntään ja -tarjontaan. Liikenneyhteyksien parantuminen ja viestintätekniikan kehitys. Jonkin kulttuurialan syvällisempi käsittely.

25 LOPETUKSESSA VOI VIITATA
SISÄLLYSLUETTELOON LOPETUKSESSA VOI VIITATA Massakulttuurin globaaliin luonteeseen ja sen levinneisyyteen eri kulttuurien alueille. Massakulttuurin luonteeseen läntisen kulttuurin ja elämäntapojen levittäjänä eli ns. coca cola -imperialismiin.

26 3. TEHTÄVÄ Lue seuraava katkelma futuristisesta manifestista
3. TEHTÄVÄ Lue seuraava katkelma futuristisesta manifestista. Millainen sen mukaan oli moderni ihanneihminen? Vastauksen pohjaksi kannattaa luoda lista annetun dokumentin eli Futuristisen manifestin ihailevassa valossa mainitsemista nykyihmisen piirteistä. Listan avulla voi ryhtyä rakentamaan kokonaista esseevastausta. Kustakin piirteestä voi rakentaa yhden kappaleen. Dokumentin lähdetiedot, varsinkin ajoitus eli 1920-luku, pitää mainita ja asettaa historialliseen yhteyteen.

27 Nykyihminen Rakasti vauhtia ja nopeutta. Ylisti reipasta työtä.
SISÄLLYSLUETTELOON Nykyihminen Rakasti vauhtia ja nopeutta. Ylisti reipasta työtä. Suosi kapinallisuutta. Oli nautinnonhaluinen. Piti suurkaupungin läpi vuorokauden jylläävästä kiihkeästä rytmistä. Arvosti tekniikkaa, koneita ja laitteita, erityisesti uusia liikennevälineitä: junia, höyrylaivoja, lentokoneita. Suhdetta voisi nimittää suorastaan koneromanttiseksi. Ihaili teollista tuotantoa. Piti kauniina teknistä koneitten maailmaa.


Lataa ppt "Mediakulttuurin nousu"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google