Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Askelmerkit Asiakaslähtöiseen kehitysvammatyöhön

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Askelmerkit Asiakaslähtöiseen kehitysvammatyöhön"— Esityksen transkriptio:

1 Askelmerkit Asiakaslähtöiseen kehitysvammatyöhön
Heidi Honkala Sointu Lahdenperä Anne Santaniemi Lakeuden Palveluyhdistys ry HEIDI! -Kenraalissa myös Hyvä käytäntö –kisan lyhyt esittely

2 Kehitysvammaisille yhdistys tarjoaa asumista, työ- ja päivätoimintaa.
Palvelee ikäihmisiä ja kehitysvammaisia Pohjois- Pohjanmaalla Tyrnävällä. Kehitysvammaisille yhdistys tarjoaa asumista, työ- ja päivätoimintaa. Projektimme on toteutettu autetun asumisen yksikössä Pentinkulmassa. Heidi

3 Mistä kaikki alkoi? Erään erityisen haastavan asiakkaan kotiutuminen oli hidas ja haastava prosessi, asiakas reagoi voimakkaasti muuttuneeseen elämäntilanteeseen. Asiakkaan kotiuttamista asumisyksikköön oli yritetty jo yhdeksän vuoden ajan. Erilaisia toimintatapoja oli kokeiltu lukuisia, tuloksetta. Jäniskumpu-projekti syyskuu joulukuu 2012 Luoda toimintamalli kotiuttamiseen ja rakentaa sapluuna haastavan asiakkaan kohtaamiseen. Sointu PÄÄTAVOITE

4 Haastava käytös vaikutti koko asumisyksikön toimintaan
Vaikutus koko organisaatioon Työntekijöiden keinottomuus Asukkaan turvattomuus Sointu

5 Miten se nyt niin vaikeaa oli?
Tarina housuista, jotka saivat liian suuren roolin arjessa. Anne

6 Erilaisia toimintamalleja kokeiltiin lukuisia:
”Laitetaan vaatteet asukkaan huoneeseen, niin saa valita itse mieluiset!” ”Säilytetään vaatteita toisessa tilassa ja ohjaaja valitsee ne?” ”Tarjotaan vain rajattu määrä vaihtoehtoja, niistä hyvä itse valita?” ”Ehkä asukas provosoituu ohjaajasta, eikä vaatteista?” ”Jospa toinen työntekijä veisi vaatteet?” ”Ohjaajan pitää vaan tosi päättäväisesti antaa vaatteet ja sanoa että nyt puetaan!” ”Annetaan pukea itse, kyllä jossain vaiheessa pukee kuitenkin” ”Yritetään miettiä tarkemmin, minkälaisista vaatteista asukas todella pitää?” ”Antaa asukkaan itse valita vaatteet kaupasta!” ”Pestään vaatteet aina tietyllä pesuaineella, niin tuoksuvat samalle!” Anne

7 Joskus myös mielikuvitus ja huumorintaju olivat koetuksella… ”Ajatella, miten yksinäinen sellainen on, jota kaikki pelkäävät” -Tove Jansson- Anne

8 Keskeiset Teemat Asiakaslähtöisyys Tiimityö Oikea-aikainen puuttuminen
Heidi

9 Asiakaslähtöisyys Lähtötilanteen kartoitus
Videointi, haastattelut, tiivis yhteistyö omaisten kanssa Syitä ja selityksiä haastavaan käytökseen lähdetään etsimään syvempää: mistä ahdistus ja epätoivottu käytös lopulta kumpuaa? Ongelmien sijaan käännetään katse mielenkiinnon kohteisiin ja vahvuuksiin Henkilökohtaisten toimintamallien räätälöinti Sovitaan konkreettiset, yksityiskohtaiset, mutta yksinkertaiset ohjeet arkitilanteisiin. Ratkaisut muovataan asiakkaan tarpeisiin, jatkuva arviointi Kaiken työskentelyn lähtökohtana asiakkaan arvostava kohtaaminen ihmisenä, ei vain asiakkaana! Heidi

10 Tiimityö Yhteiset toimintamallit
”ryhmä on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki” Sooloilun loppuminen, jokainen muuttaa omia toimintatapoja ryhmän edun mukaiseksi ”Miten minun pitäisi toimia” – ajattelusta ”miten meidän tulisi toimia” –ajatteluun Vahvistetaan uskoa haasteen ratkaisemiseen: me onnistumme tästä yhdessä! Kommunikaation lisääminen Uusien työntekijöiden perehdyttäminen Saattaen vaihto, riittävästi aikaa ja resursseja uuden työntekijöiden sisäänajoon, jotta arki jatkuu tuttuna ja turvallisena, vaikka työntekijät vaihtuvat Sointu

11 Oikea-aikainen puuttuminen
Tunteiden liikennevalot Apuna yhteisen todellisuuden ja kielen luomisessa Huomio vihreälle ja keltaiselle alueelle Yhteiset toimintamallit Ennakointi Ennaltaehkäisevä näkökulma ratkaisujen löytämiseen Oikea-aikainen puuttuminen mahdollistaa kevyempien ja tehokkaampien toimintamallien käytön Nopea tarttuminen ongelmiin Turvallisuudentunteen vahvistaminen Ihmisen vahva perustarve, asiakkaan ja työntekijän oikeus Hallinnantunteen vahvistaminen, varmuus ja luottamus ”Vain rauhallinen työntekijä voi rauhoittaa” Anne (esittelyssä apuna kartongit)

12 Miten vaatevääntöjen kanssa lopulta kävi?
Tulokset Seesteinen arki niin asukkailla kuin työntekijöillä Asiakkaan toimintaympäristö on laajentunut, hänelle on löytynyt mielekästä tekemistä Toimintamallia on voitu soveltaa myös muille haastaville asiakkaille Sointu (Kertooko Anne ratkaisun vaateongelmaan?) Miten vaatevääntöjen kanssa lopulta kävi?

13 Mitä käytännön soveltaminen edellyttää?
Henkilökunnan vapaaehtoista sitoutuneisuutta, idearikkautta ja luovuutta. Projektinomaisen työskentelytavan. Kehittämistyö alkaa ja loppuu, sen voi toteuttaa asiakastyön lomassa olemassa olevalla henkilökunnalla. Työn jatkuvaa arviointia ja suunnan muuttamista tarvittaessa. Johdon myötämielisyyttä, puitteiden luomista ja resurssien varaamista. Heidi

14 Lisätietoja toiminnastamme: www. lakeus
Lisätietoja toiminnastamme: Löydät meidät myös facebookista: Jäniskumpu jättää jäljen – askelmerkit asiakaslähtöiseen kehitysvammatyöhön Heidi


Lataa ppt "Askelmerkit Asiakaslähtöiseen kehitysvammatyöhön"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google