Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hyvä ilmailutapa TTM 41 | Työryhmä Tapio Kimanen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hyvä ilmailutapa TTM 41 | Työryhmä Tapio Kimanen"— Esityksen transkriptio:

1 Hyvä ilmailutapa TTM 41 | 22.12.2015 Työryhmä Tapio Kimanen
Jyrki Laukkanen Erkki Pulkkinen Petteri Tarma Koonnut Ari Vahtera TTM 41 |

2 yhteistyössä

3 Mitä tarkoitetaan hyvällä ilmailutavalla?
Mitään yleisesti tunnustettua ja hyväksyttyä määritelmää ei ole olemassa, mutta hyvä ilmailutapa mielletään usein tiettyjen, hyvien toimintatapojen johdonmukaisena noudattamisena. Esimerkki harrasteilmailun eräästä koulutusohjeesta: huolellinen lennon valmistelu mukaan lukien säätietoihin ja NOTAMeihin perehtyminen riittävien ja ajan tasalla olevien karttojen ja muiden suunnistusvälineiden ja lennolla tarvittavien tietojen mukana pitäminen kaikilla lennoilla jatkuva ja riittävä ilmatilan tarkkailu liikennetilanteesta selvillä pysyminen ja muun liikenteen huomioon ottaminen asiallinen ja ohjeiden mukainen radioliikenne meluhaittojen minimoiminen lentokoneen ja sen laitteiden oikea ja juohea käyttäminen jatkuva lennon edistymisen seuranta sään kehittymisen tarkkailu tinkimätön määräysten noudattaminen lennon jälkeen lentokoneesta, asiakirjoista ja tarvittavista ilmoituksista huolehtiminen Tämän esimerkkiluettelon lähde: Moottoripurjelento- ja ultrakevytlentokoulutus. Lento-oppilaan lennonseurantavihko. 7.1 painos 03/2011 © Jukka Salokannel / Mika Ruutiainen

4 Muita näkökulmia Hyvää ilmailutapaa voidaan tarkastella myös muista näkökulmista, muun muassa: Hyvän ilmailutavan perustekijät Tärkeysjärjestys lennolla Asenteet Tilannetietoisuus Ilmailijan toimintamalli (”Code of Conduct”) Asiaa ei ole tutkittu kovin paljon, mutta on tutkittu kuitenkin. Tämän esityksen muistiinpanoruudussa on esitetty lähteet.

5 Hyvän ilmailutavan perustekijät
Henkilökohtaisten ominaisuuksien tarkistuslista Kurinalaisuus — Tahto ja kyky lentää turvallisesti Osaaminen ja taito — Opi koulutuksella ja tule mestariksi kokemuksella Tieto — Tunne koneesi, ympäristö, riskit, tehtävä, itsesi ja muut toimijat Tilannetietoisuus — Kerää tietoa, tulkitse ja suunnittele Harkintakyky — Arvioi ja päätä Hyvän ilmailutavan määritelmä: Hyvä ilmailutapa tarkoittaa hyvän harkintakyvyn ja hyvin kehittyneiden taitojen johdonmukaista käyttämistä lennon tarkoitusten saavuttamiseksi. Johdonmukainen toiminpa pohjautuu tinkimättömän lentokurin peruskiveen ja se kehittyy hankkimalla järjestelmällisesti osaamista ja taitoja. Korkeatasoinen tilannetietoisuus täydentää hyvän ilmailutavan kuvan ja se saavutetaan itsensä, koneensa, ympäristön, muiden toimijoiden ja riskin tuntemuksella. ”Redefining Airmanship”, Tony Kern, 1996, ISBN

6 Tärkeysjärjestys Terveeseen harkintaan perustuvaan hyvään ilmailutapaan liittyy seuraava tärkeysjärjestys: Lennä konetta — Tarkista asento, nopeus, korkeus, mittarit, automaatio Navigoi — Tiedä, missä kone on ja mihin se on menossa Kommunikoi — Keskustele ja arvioi asioita, jaa tehtäviä, tue toisia Hallitse — Seuraa tilannetta ja käytä sopivan tasoista automaatiota Tarkkaile — Tarkista, mikä on muuttunut ja ota tilanne haltuun, kun tapahtuu odottamattomia asioita Nämä ovat lentämisen ”kultaiset säännöt”. Harkintakykyyn ja tilannetietoisuuteen liittyvä tärkeysjärjestys on: lennä konetta (Aviate), tiedä, missä olet (Navigate), jaa tieto tilanteesta (Communicate) ja hallitse tilanne (Manage). Kurinalaisuutta on pidettävä yllä kaiken aikaa; valmistelun, lentotoiminnan ja lennon jälkeisten toimien on oltava kurinalaisia. Usein itsekurin tärkeimmät näkökulmat ovat stressin hallinta, työkuorma ja vaaralliset asenteet. Hyvä ilmailutapa edellyttää itsekuria ja viisautta nousta inhimillisten heikkouksien yläpuolelle vaarallisten asenteiden kaikissa paineissa.

7 Auktoriteettien vastaisuus
Vaaralliset asenteet VAARALLINEN ASENNE VASTALÄÄKE Auktoriteettien vastaisuus Määräykset ovat muita varten Noudata määräyksiä. Ne ovat yleensä oikeassa Impulsiivisuus Minun on toimittava nyt, ei ole aikaa Ei niin nopeasti. Ajattele ensin Haavoittumattomuus Ei tapahdu minulle Voi tapahtua minulle Macho Näytän teille. Pystyn siihen Riskin otto on hölmöä Luovuttaminen Mitä hyödyttää Älä koskaan anna periksi. Aivan varmasti voin tehdä jotain Tämän taulukon lähde: ”Airmanship Training for Modern Aircrew.” Corporate Source, BAE Systems, UK. Ebbage, Louise; Spencer, Phil D. Document ID No ; < Alunperin: Jensen, R. S. (1995) Pilot Judgement and Crew Resource Management. Avebury Aviation

8 Tilannetietoisuus KATOAMISEN MERKKEJÄ PALAUTTAMINEN
1. Epäselvyys tai hämmennys – tunne siitä, että jotain puuttuu, epävarmuuden tunne. 1. Hanki aikaa – ohjaa kone pois mahdollisista vaaroista. 2. Fiksaatio – huomio tai kiinnostus on kanavoitunut yhteen toimintaan tai tapahtumaan. 3. Kommunikaation väheneminen tai huononeminen – kun alamme menettää tilannetietoisuutta, lakkaamme puhumasta. 2. Vakauta kone. 4. Et enää pysy koneen edellä – reagoit vain välittömiin huoliin sen sijaan että valmistautuisit tuleviin tapahtumiin tai ennakoisit niitä. 5. Et onnistu saavuttamaan tehtävän tavoitteita, esim. arvioitua saapumisaikaa. 3. Etsi tietoa – näköhavaintoja, kuulohavaintoja, takapuolituntumaa. Selvitä mahdolliset ristiriitaisuudet ja palauta usko. 6. Käytät dokumentoimattomia toimintamenetelmiä tai rikot minimiä. 7. Yrität käyttää koneen järjestelmiä sen tunnettujen käyttörajoitusten ulkopuolella. 4. Ota opiksi kokemuksesta – mieti, mitä johtolankoja oli näkyvillä, jotka olisivat voineet estää tilannetietoisuuden menettämisen. Tämän taulukon lähde: ”Airmanship Training for Modern Aircrew.” Corporate Source, BAE Systems, UK. Ebbage, Louise; Spencer, Phil D. Document ID No ; < Put simply, situational awareness can be defined as ”knowing what is going on, so you can figure out what to do”. Yksinkertaistaen, tilannetietoisuus voidaan määritetellä niin, että ”tiedät mitä on tapahtumassa niin että saat selville, mitä pitää tehdä”. Alunperin: ”Redefining Airmanship,” Tony Kern, 1996 ”Fighter cockpits of the future”. Proceedings of 12th DASC, the 1993 IEEE/AIAA Digital Avionics Systems Conference, Adams, E.C. (1993)

9 Ilmailijoiden toimintamalleja
OSATEKIJÄT Ilmailijan yleiset vastuut ja velvollisuudet Matkustajat ja maassa olijat Koulutus ja taito Turva-asiat Ympäristöasiat Tekniikan käyttö Ilmailun kehittäminen ja edistäminen Permanent Editorial Board of the Aviators Model Code of Conduct © Michael S. Baum Toimintamallit (tai oikeammin toimintamallin mallit) ovat saatavana maksutta -sivustolta Ilmailijoille yleisesti Lennonopettajille Helikopterilentäjille Lento-oppilaille Vesilentäjille Kevytilmailijoille (LSA) Purjelentäjille Huoltomekaanikoille Useassa tiedostomuodossa Myös lyhennettyjä versioita Paljon muuta materiaalia

10 Asiakirjaluettelo PERUSMALLI
TTM 11 Turvallisen toiminnan malli ilmailukerhoille ppt TTM 12 Turvallisen toiminnan malli käytännössä ppt TTM 13 Turvallisen toiminnan malli doc (juliste tai tietokortti riippuen tulosteen koosta) TTM 14 Turvallisen toiminnan malli ympyräkaavio Smart Art TTM 15 Poikkeamailmoitusten käsittelymalli doc RISKIENHALLINTA TTM 21 Riskienhallinnan malleja ppt TTM 22 Harrasteilmailun keskeiset riskit ppt TTM 23 Riskienhallinnan työpohjia ppt OIKEUDENMUKAINEN TOIMINTAKULTTUURI (JUST CULTURE) TTM 31 Just Culture - oikeudenmukainen toimintakulttuuri ppt TTM 32 Malli hyväksyttävän ja ei-hyväksyttävän toiminnan rajan asettamiselle doc HYVÄ ILMAILUTAPA TTM 41 Hyvä ilmailutapa ppt (tämä esitys)

11


Lataa ppt "Hyvä ilmailutapa TTM 41 | Työryhmä Tapio Kimanen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google