Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

International Language Week Centria & SeAMK 17.-21.11.2014 Kokkola & Seinäjoki Eija Torkinlampi Centria AMK Centria-ammattikorkeakoulu |

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "International Language Week Centria & SeAMK 17.-21.11.2014 Kokkola & Seinäjoki Eija Torkinlampi Centria AMK Centria-ammattikorkeakoulu |"— Esityksen transkriptio:

1 International Language Week Centria & SeAMK 17.-21.11.2014 Kokkola & Seinäjoki Eija Torkinlampi Centria AMK Centria-ammattikorkeakoulu | www.centria.fi

2 Omia vaihtojaksoja Shanghai 1997 Emden 2006, 2007, 2008 Rotterdam 2011 Pariisi 2012 Centriassa kv. viikko järjestetty yhden kerran vierailevat luennoitsijat yleensä oman aikataulun mukaan eri aikoihin Centria-ammattikorkeakoulu | www.centria.fi

3 Emden 2006 Pohdintaa Kaiken kaikkiaan opettajavaihto ja osallistuminen kv. viikolle olivat hyödyllinen ja mielenkiintoinen tapahtuma. Opettajana on aina mielenkiintoista nähdä, ovatko opiskelijat samanlaisia myös muualla. Opettaminen muualla kuin omassa yksikössä, amk:ssa tai maassa avaa monesti kysymyksiä, joita ei muuten tulisi mietittyä. Kv. tilaisuuksiin ja opettajavaihtoon osallistuminen sekä kotimaassa että ulkomailla on hyödyllistä myös verkottumisen kannalta. On mahdollisuus sopia uusista kontakteista ja yhteistyöstä. Kutsuinkin muita kv. viikolle osallistuneita opettajia vierailemaan myös omassa yksikössämme. Yhteiset keskustelut auttavat huomaamaan, että periaatteessa opettajuus on joka puolella maailmaa samanlaista, vaikka käytössä onkin erilaisia menetelmiä ja resursseja. Opettajavaihtoon osallistumisen hyöty ei tule vain opettamisesta, vaan kaikista kontakteista, joita vaihdossa pääsee solmimaan. Mielestäni kv. viikon järjestäminen on hyvä vaihtoehto yksittäisille vaihto- opettajille, jotka saapuvat opettamaan yksitellen. Jos kaikki vaihto- opettajat kokoaisi taloon samaan aikaan, säästyisi aikaa ja muita resursseja. Myös mahdollisuudet neuvotella usean partnerin kesken esim. yhteisistä opetussuunnitelmista olisivat paremmat. Centria-ammattikorkeakoulu | www.centria.fi

4 Inholland, Rotterdam 2011 Pohdintaa Kv-viikolle osallistuminen oli jälleen hyödyllistä, kuten on ollut aina ennenkin. Inholland oli järjestänyt etukäteisinformaatiota todella runsaasti, joka viikko tuli viestejä. Kaikki kuljetukset, ruokailut ym. sujuivat rutiinilla paikan päällä ja vieraista pidettiin hyvää huolta. Kv- toimiston työntekijät olivat ystävällisiä ja auttavaisia. Kontaktit opiskelijoihin jäivät oikeastaan luentojen pitoon ja avajaisiin, muuten opiskelijat eivät osallistuneet ohjelmaamme. Luennoilla huomasi saman ongelman kuin täällä kotonakin; miten sitouttaa opiskelijat kv-viikon ohjelmaan? Luennot pitäisi olla osa meneillään olevaa ohjelmaa ja opiskelijoiden panos kv-viikkoon pitäisi olla enemmän kuin vain luentojen kuunteleminen. Voisivatko opiskelijatkin osallistua muuhun ohjelmaan? Tai voisivatko opiskelijatkin esitellä omaa kulttuuriaan (ulkomaalaiset tutkinto-opiskelijat) ja omia oppilaitoksiaan (vaihto-opiskelijat)? Ehdotankin seuraavaa: Opiskelijat enemmän mukaan kaikkeen, mitä kv- viikolla tapahtuu! Painopiste kv-viikolla opiskelijoiden tekemiseen, eikä kv-toimiston tai vaihto-opettajien tekemiseen. Verkottuminen opettajien kanssa oli antoisaa, vaikka jäikin keskustelujen tasolle. Mutta niistäkin saa monesti vinkkejä ja uusia näkökulmia omaan työhön. Suomesta kv-viikolle osallistui kaksi opettajaa JAMKista. Centria-ammattikorkeakoulu | www.centria.fi

5 ESCE, Pariisi 2012 Pohdintaa Kv-viikolle osallistuminen oli jälleen hauskaa ja hyödyllistä, kuten on ollut aina ennenkin. Tällä kertaa osallistujien ryhmä ei ollut yhtä tiivis kuin aikaisemmin, yhteisiä tilaisuuksia olivat oikeastaan vain lounaat ja ensimmäisen päivän lyhyt tiedotustilaisuus. Lisäksi olisi ollut Seinen-risteily, joka meiltä jäi pois. Esimerkiksi mitään yhteistä aloitusta ei ollut. Etukäteen tullut informaatio oli riittävää ja paikan päällä kaikki sujui hyvin. Kv-toimiston työntekijät olivat ystävällisiä ja auttavaisia. Kontaktit opiskelijoihin sain luennon aikana sekä Study Abroad Fairin aikana, muusta opiskelijoiden ohjelmasta kv-viikon aikana en ollut tietoinen. Hieman jäi sellainen olo, että kv-viikko ei ollut niinkään opiskelijoille kuin opettajille ja vieraille. Mielestäni kv-viikko pitäisi olla enemmän suunnattu opiskelijoille ja heidän osuutensa pitäisi näkyä enemmän. Luentojen pitäisi liittyä opiskeltaviin kursseihin ja aiheisiin. Järjestelyt toimivat moitteettomasti, mutta ohjelma jäi mielestäni hieman ohueksi. Centria-ammattikorkeakoulu | www.centria.fi

6 International Language Week Lähtökohta: -kohderyhmä kielten ja viestinnän opettajat -vierailuluennot sidottu opiskelijoiden normaaliin lukujärjestykseen -opettajat ja kv. toimisto yhteistyössä -kahden AMK:n yhteinen Tavoitteet: - tiimiopettajuus, kotikansainvälistyminen, kielten ja kulttuurin oppiminen kv. ympäristössä, verkostoituminen ja partnerikoulujen syvempi yhteistyö, hyvien käytänteiden vaihto workshopeissa Centria-ammattikorkeakoulu | www.centria.fi

7 International Language Week Osallistujat Centria AMK - 5 opettajaa (Saksa, Ranska) SeAMK -9 opettajaa (Saksa, Turkki, Tsekki) -suunnittelu aloitettu marraskuussa 2013, ohjausryhmä nimetty, kutsut partnerikouluihin lähetetty huhtikuussa 2014 Centria-ammattikorkeakoulu | www.centria.fi

8 International Language Week Ohjelma -osittain omat ohjelmat Kokkola & Seinäjoki -yhteinen päivä keskiviikko 19.11. -Kokkola: Jonas Stier, Intercultural Competence – luento (ACP-yhteys), avoin kaikille -Seinäjoki: Jonas Stier, työpajoja opettajille -oheisohjelmaa Centria-ammattikorkeakoulu | www.centria.fi

9 International Language Week Opetus Communication Skills Friday 21 November at 8.00-9.40 The group is large, 30 students. This is a first-year compulsory course. The course only started in late October so we have only had 6 lessons so far. We have mostly just introduced and learned to know one another. Next we will talk about English as lingua franca and world language and then go on to talk about education. The course is designed so that the topics expand from the student to their study and work and business in general. As the name suggests I wish to have a lot of communication and interaction between the students and often ask them to work in groups or pairs. I welcome all ideas you have. I’m sure the group would also be interested in hearing about German business culture. The lessons are 2x45 minutes so there should be time to do different things. This is only meant as a rough guideline for you so that you know what to expect here. We are all open for suggestions from you. We are all here quite excited since this is the first time we are organizing an international week just for language teachers. Centria-ammattikorkeakoulu | www.centria.fi

10 International Language Week - Webbisivu: http://www.seamk.fi/en/International- Relations/International-Activities/Conferences- and-Seminars/International-Language-Week- 17-21-November-2014 Centria-ammattikorkeakoulu | www.centria.fi


Lataa ppt "International Language Week Centria & SeAMK 17.-21.11.2014 Kokkola & Seinäjoki Eija Torkinlampi Centria AMK Centria-ammattikorkeakoulu |"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google