Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Käytettävyys: Testierä 1 Sini Pessala ONKI Laajennettu Projektiryhmä 21.10.2013.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Käytettävyys: Testierä 1 Sini Pessala ONKI Laajennettu Projektiryhmä 21.10.2013."— Esityksen transkriptio:

1 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Käytettävyys: Testierä 1 Sini Pessala ONKI Laajennettu Projektiryhmä 21.10.2013

2 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Sisällys 1.Käytettävyystesti ja osallistujat 2.SUS-pisteet 3.Not Exactly – yhteinen osuus 4.Käytettävyysongelmat ja ratkaisuja 5.Muita huomioita 21.10.2013ONKI Laajennettu Projektiryhmä2

3 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Käytettävyystesti ja osallistujat 21.10.2013ONKI Laajennettu Projektiryhmä3

4 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Käytettävyystesti  Tavoitteena parantaa ONKI Lightin selailukäyttöliittymää  Lisäksi saada parempi kuva asiasanoitustyöstä  Selvitetään miten käyttäjän käyttävät nykyistä versiota  Toimintatavat  Odottamattomia ongelmia!  Testaus antaa suuntaa käyttöliittymän kehittämiseen 21.10.2013ONKI Laajennettu Projektiryhmä4

5 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Testitilanne  Osallistuja  Organisaation yhteyshenkilö etsinyt  Tilanne  Osallistuja kahdestaan tilaisuuden pitäjän kanssa  Osallistujan omalla työpisteellä ja työkoneella  n. 2 tuntia, itse tilanne 1-1,5 tuntia  Testidata  Video: näyttö ja ääni  Jos osallistuja/organisaatio antaa luvan  Loppukysely  Muistiinpanot 21.10.2013ONKI Laajennettu Projektiryhmä5

6 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Testirunko 1.Asiasanoituksen tarkkailu  Osallistujan aineisto, osallistujan järjestelmä  Kysymysten esittäminen 2.Asiasanoittaminen käyttäen ONKI Lightiä  muuten sama kuin 1. osassa 3.Not Exactly -kirjan asiasanoittaminen (YSO)  mikään ensiksi mieleen tulevista käsitteistä ei löydy YSOsta 4.Loppukysely 5.Kysymyksiä/keskustelua tilanteesta 21.10.2013ONKI Laajennettu Projektiryhmä6

7 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Pilottitestit 1.Asiasanoituksen tarkkailu  Tavoitteena konkreettinen käsitys asiasanoittamisesta  Inspiraatiota testirungon luontiin 2.Pilottitesti  Testirungon testaus ja viilaus 21.10.2013ONKI Laajennettu Projektiryhmä7

8 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Testierä 1 TietoABC Tilaisuustesti tarkkailu tarkkailutesti tarkkailu OrganisaatioKKSvenska YLETHL Toimenkuvasisällönkuvailijatoimittajasisällönkuvailija SanastoYSAKOKOTERO Ikä< 40 v> 40 v Kuvailukokemus< 5 v5-9 v> 15v Selailu- käyttöliittymä ONKI3- 21.10.2013ONKI Laajennettu Projektiryhmä8

9 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut SUS-pisteet 21.10.2013ONKI Laajennettu Projektiryhmä9

10 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut System Usability Scale (SUS)  Kysely järjestelmän käytettävyydestä  Kysely  10 kysymystä  Asteikolla 1-5  Täysin eri/samaa mieltä  Lisätietoa: http://www.measuringusability.com /sus.php http://www.measuringusability.com /sus.php 21.10.2013ONKI Laajennettu Projektiryhmä10 SUS-kysymykset 1.Olen sitä mieltä, että voisin käyttää ONKIa säännöllisesti. 2.ONKI on mielestäni liian monimutkainen. 3.ONKIa on mielestäni helppo käyttää. 4.Mielestäni ONKIn käytön oppiminen vaatii koneen käyttäjän opastusta. 5.Mielestäni ONKIn eri toiminnot on liitetty toisiinsa onnistuneesti. 6.Mielestäni ONKIssa on liikaa epäjohdonmukaisuuksia. 7.Uskon, että useimmat oppivat käyttämään ONKIa hyvin nopeasti. 8.Mielestäni ONKIa on hyvin kömpelö käyttää. 9.Tunsin oloni hyvin luottavaiseksi ONKIa käyttäessäni. 10.Mielestäni ennen ONKIn käyttöä pitää opetella paljon uusia asioita.

11 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut  SUS-tulokset  Luku väliltä 0-100  Keskiarvo 68  Testin tulokset  Käyttäjät pitiävät ONKI Lightiä parempana kuin ONKI3:sta  Vertailuarvona seuraaville käyttäjätesteille SUS-tulokset ONKI3PilottiABC 486383-77 21.10.2013ONKI Laajennettu Projektiryhmä11

12 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Not Exactly – yhteinen osuus 21.10.2013ONKI Laajennettu Projektiryhmä12

13 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Selailuhavainnot 1/2 A 15 katseltu / 9 valittu  11 hakua  5 hierarkian kautta  2 assosiatiivisen kautta C 10 katseltu / 5 valittu  14 hakua  2 assosiatiivisen kautta 21.10.2013ONKI Laajennettu Projektiryhmä13

14 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Selailuhavainnot 2/2  Hakupalkin auto-complete-listaa käytettiin paljon  Selailu käsitteiden välisten yhteyksien avulla vähäistä  Mahdollisia syitä selailun vähyyteen  Sanasto on tuttu käyttäjille  YSO sisältyy TEROn selailunäkymään  YSOn käsitteet pohjautuvat YSAn asiasanoihin  Käsitteiden välisiä suhteita liian vähän 21.10.2013ONKI Laajennettu Projektiryhmä14

15 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Käytettävyysongelmat ja ratkaisuja 21.10.2013ONKI Laajennettu Projektiryhmä15

16 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Etusivun hakupalkki  “Eli se hakee nyt suoraan YSAsta vai kaikista?”  hakuduplikaatit hämmentävät  ei merkintää mistä ontologiasta/sanastosta 21.10.2013ONKI Laajennettu Projektiryhmä16

17 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Käsitesivu 1/2  käyttäjät kopioivat termin usein hierarkiasta eivätkä ylälaidasta  hierarkiasta kopiointi todella hankalaa  Näyttäisi tosin vaihtelevan käyttöjärjestelmän ja selaimen mukaan  käyttäjä epäröi, kun tooltip tuli näkyviin  toisen mielestä hyviä, kun tulevat näkyviin mouseoverilla  käyttäjä klikkasi hierarkiassa jo auki olevaa käsitettä, koska sekin on linkki 21.10.2013ONKI Laajennettu Projektiryhmä17

18 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Käsitesivu 2/2  käyttäjä hämmentynyt “vaihtoehtoiset termit” -termistä  useita kertoja sekaisin, eikä tämän takia yhteen otteeseen päätynyt käyttämään oletustermiä  käyttäjä luiskahti tietämättään ALLÄRSin puolelle  taustaväri-indikaattori ontologian vaihtumisesta (Osma)  Kahden käsitteen välinen suhde ei aina selvää  ”päättely” ja ”ongelmanratkaisu” sisarkäsitteitä, joiden välillä vain assosiatiivinen suhde  Käsitesivulla pystyy näkemään vain assosiatiivisen suhteen, ei sisaruutta 21.10.2013ONKI Laajennettu Projektiryhmä18

19 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Auto-complete haku 1/2  “miks tääl on kaks kielitiedettä?”  deprecated-käsitteet tulivat haun tuloksiksi  KORJATTU  ongelma yhä erikoisontologioissa  pitäisi olla ns:p1234 käsitteen vieressä, jos tuloksissa useampi sama prefLabelinen  kirjoittaa haun ja sitten vaihtaa kieltä => ei autocomplete-listaa  käyttäjä luuli, että kaikilla kielillä haettaessa listaa ei edes ikinä tule 21.10.2013ONKI Laajennettu Projektiryhmä19

20 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Auto-complete haku 2/2  haku kaikilla kielillä  ensin luuli, että tulisi käyttöliittymän kielen vaihtamisesta  ei huomannut aluksi hae-nappulan vieressä  “päihtee”- ja “päihd”-merkkijonoilla ei yhtään tulosta vaikka olisi pitänyt  KORJATTU  ”epä”-merkkijonolla hakiessa tuli myös tuloksia, jotka eivät sisältäneet ”epä”-merkkijonoa esim. epidemics  KORJATTU 21.10.2013ONKI Laajennettu Projektiryhmä20

21 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Enter-haku  haettaessa kaikilla kielillä, niin tuloskäsitteiden tiedot ovat sikin sokin eri kielillä  haku “tieto” enter  KORJATTU  Käyttäjä epävarma voiko hakea edestäkatkaisulla  *mitali 21.10.2013ONKI Laajennettu Projektiryhmä21

22 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Erikoisontologia  käyttäjälle ei ole selvää YSOn ja TEROn ero  käyttäjä olettaa, että kun yläkulmassa lukee TERO, niin kaikki käsitteet ovat TEROsta  URIssahan lukee “tero” 21.10.2013ONKI Laajennettu Projektiryhmä22

23 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut IE  hae-nappula alempana kuin hakukenttä 21.10.2013ONKI Laajennettu Projektiryhmä23

24 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Muita huomioita 21.10.2013ONKI Laajennettu Projektiryhmä24

25 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Huomioita 1/2  käyttäjät alkavat osata jonkin ajan päästä sanastoa ulkoa  raha/rahat  tarvitsisi huomautuksen/käyttötarkennuksen  rahat-monikkomuoto autocompletessa vasta monen näkymän päässä  auto-completea käytetään lähes koko ajan  enter-haku harvinainen tai sen olemassaolosta ei tiedetä 21.10.2013ONKI Laajennettu Projektiryhmä25

26 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Huomioita 2/2  “nää on joskus niin typerii nää sanat mitä täält tulee; vaik reasoning vois olla ihan ok, niin järkeily ei kuulosta siltä, että sen vois laittaa tohon”  pioneerit  aineisto kertoo pikkupioneereista  YSAssa armeijaan liittyviä 21.10.2013ONKI Laajennettu Projektiryhmä26

27 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Huomioita itse testistä  organisaatiot ovat valinneet itse testattavat  painottuu joka tapauksessa kommunikaatiokykyisiin henkilöihin, mahdollisesti myös positiivisiin  omien taitojen arviointi -osuudella ei tee mitään  käyttäjien arviot ja testin tekijän arviot eri luokassa  käyttäjien johdattelu tiettyihin ominaisuuksiin  ei voi tehdä tilastoa siitä, mitä ominaisuuksia käyttäjät löysivät oma-aloitteisesti  toisaalta ensimmäisessä erässä enemmänkin kartoitettiin prototyyppiä kokonaisuutena 21.10.2013ONKI Laajennettu Projektiryhmä27

28 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Kiitos sini.pessala@helsinki.fi onki-posti@helsinki.fi ONKI Laajennettu Projektiryhmä21.10.201328


Lataa ppt "KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Käytettävyys: Testierä 1 Sini Pessala ONKI Laajennettu Projektiryhmä 21.10.2013."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google