Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

History Centre of expertise for Food Technology and Industry established in 1995 Companyturnover € 2.0 million informationprojects volume € 8 million in.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "History Centre of expertise for Food Technology and Industry established in 1995 Companyturnover € 2.0 million informationprojects volume € 8 million in."— Esityksen transkriptio:

1 History Centre of expertise for Food Technology and Industry established in 1995 Companyturnover € 2.0 million informationprojects volume € 8 million in Seinäjoki and in Tampere staff ca. 25 people OwnersFinnish companies and cities and municipalities in Ostrobothnia StatusCentre of expertise approved by the Finnish government A member of the Finnish Science Park Association TEKEL, (FISPA) Operationservices for companies in Finland and near-by countries FOODWEST LTD 2

2 KORKEAKOULUJEN MAHDOLLISUUDET JA UHAT YRITYSYHTEISTYÖSSÄ YRITYS KOULUTUS- / TUTKIMUSTAHO KEHITTÄJÄTAHO Tuottaa julkista tietoa ja osaamista sekä osaajia Luo tutkimus- ja opetustarpeita esittää täsmä- kysymyksiä Tuottaa räätälöityä tietoa, tulkitsee ja valmentaa Tuottaa täsmätutkimuksia Tarjoaa yrityskontakteja ja täsmätutkimusaiheita Yrityksen kehitys- / ongelman ratkaisutarve Soveltaen Luomala & Kupiainen (2008)

3 Training Conferenc es Workshops Publication s Reports Public advice/ comment Consultanc y Research Information Applications Trials Pilot Plant Validation Patents Consultancy; product development, quality management, market research PI L O T T R I A L S Transfer to the industry process Market Test Commercial Production INNOVATION Pre-commercialCommercial Research Reports Useful Products/ Processes TECHNOLOGY TRANSFER 3

4 INSTEAD OF TO MAKE EVERYTHING BY ITSELF FW UTILIZES SERVICES OF THE PARTNERS UNIVERSITIES INSTITUTIES COMPANIES ENTERPRISES  FW HAS MUCH MORE RESOURCES AT ITS DISPOSAL THAN OWNS ITSELF FW SERVICES PARTNERS SME RESEARCH EXPERTISE KNOWLEDGE EQUIPMENT SPACE PEOPLE, STUDENTS  FW TRIES TO FIND THE EXISTING KNOWLEDGE BEFORE STARTS THE JOBS CUSTOMERS 6

5 KORKEAKOULUJEN MAHDOLLISUUDET JA UHAT YRITYSYHTEISTYÖSSÄ HYVÄ YRITYSYHTEISTYÖ -tuo korkeakoululle taloudellisia resursseja (projektien aiheita ja yksityisraha -auttaa tarvelähtöisten opetusohjelmien synnyttämistä -korkeakoulun arvostus lisääntyy yritysten silmissä -korkeakoulu pysyy koulutuksessa ko. alan kehityksen mukana -yleisesti tiedetty hyvä yritysyhteistyö lisää korkeakoulun kiinnostavuutta opiskelupaikkana -opiskelijoiden on mahdollista saada työharjoittelu- ja kesätyöpaikkoja sekä gradu- ja lopputyöaiheita yrityksiltä -synnyttää hyödyllistä infraa koulutuksen kehittämisen ja yritystoiminnan välille -resurssien käyttö tehostuu (yhteinen infra ja työnjako sen sijaan, että kaikki tekevät kaikkea ja hankkivat päällekkäistä infraa)

6 KORKEAKOULUJEN MAHDOLLISUUDET JA UHAT YRITYSYHTEISTYÖSSÄ YRITYSYHTEISTYÖTÄ EI SYNNY -yritysten ja korkeakoulujen erilaiset intressit (tulokset / julkaisut) -tutkimusten soveltamishorisontti on liian kaukainen tai sitä ei ole -tutkimustulokset eivät ole relevantteja -tutkimustuloksiin liittyy omistusoikeudellisia ristiriitoja -yrityksen tarpeisiin nähden tarjotaan liian mammuttimaisia ja pitkäkestoisia tutkimusprojekteja -korkeakoululla ei ole kykyä tehdä tiukasti aikatauluun sidottuja tutkimuksia -korkeakoululla ei ole vastuunottokykyä tuloksista -korkeakoulut ja yritykset vieraantuvat toisistaan, koska niiden johdon välillä ei ole säännöllisiä ja toimivia kanssakäyntifoorumeja (onko kanssakäyntiä sen sijaan enemmän esim. graduopiskelijoiden ja yritysten välillä?)

7 KORKEAKOULUJEN MAHDOLLISUUDET JA UHAT YRITYSYHTEISTYÖSSÄ MUITA HAVAINTOJA -korkeakoululta puuttuvat selkeät veloituskäytännöt ja -taksat (yleensä opiskelijoille maksetaan sen sijaan, että korkeakoulu laskuttaa ja maksaa opiskelijalle) -opetushenkilökunta ei välttämättä ole innokas eikä sitoutunut yritysyhteistyöhön, koska siihen käytettävästä omasta ajasta ei makseta korvausta -korkeakoulut ”houkuttelevat” yrityksiä ”liian” pienillä maksuosuuk- silla projekteihin, jotka eivät yrityksiä aidosti kiinnosta (se heikentää korkeakoulujen toiminnan arvostusta yritysten silmissä) -Yritykset ovat valmiit panostamaan enemmänkin varoja hankkeisiin, jos hankeidea ja sisältö haetaan niiltä

8 5 YRITYSYHTEISTYÖN RISKEJÄ KORKEAKOULULLE -Saattaa sitoa liikaa korkeakoulun käsiä -Korkeakoulu saattaa profiloitua koulutus- ja tutkimusorganisaatiosta kehittäjäorganisaatioksi -Yritysmaailmassa suoritetuksi sovittu gradu-työ saattaa hidastaa opiskelijan valmistumista tai jopa keskeyttää sen, jos opiskelijalla teetetään gradu-työhön kuulumattomia töitä


Lataa ppt "History Centre of expertise for Food Technology and Industry established in 1995 Companyturnover € 2.0 million informationprojects volume € 8 million in."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google