Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto."— Esityksen transkriptio:

1 Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto Lapin urheiluopisto Saamelaisalueen koulutuskeskus Itä-Lapin ammattiopisto Opintonsa 2011 aloittaneet opiskelijat

2 Hankkeen päätavoite ja runkosuunnitelman teemat Kehittää ja vakiinnuttaa käyttöön toimintamalli/-malleja ja seurantajärjestelmä/ - järjestelmiä ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamiseen ja keskeytysten vähentämiseen lv. 2011-2012 ”Yksilönä ja ryhmässä – huoli puheeksi ja varhainen puuttuminen” lv. 2012-2013 ”Opiskeluun sitoutuminen – omaan vastuuseen kasvaminen; opiskelijan, ryhmänohjaajan, asuntolatoiminnan sekä kodin ja koulun välisenä yhteistyönä” lv. 2013-14 ”Kohti työelämää tai jatko-opintoja” lv. 2013-2014 ”Kokeilusta toimintamalliksi”

3 SYKSYN 2012 TOIMINTA Rovaniemen koulutuskuntayhtymä/Lapin matkailuopisto/Hotelli- ja ravintola-alan perustutkinto HUOLTAJIEN KANSSA TEHTÄVÄN YHTEISTYÖN KEHITTÄMINEN - Tekstiviesti kotiin – kokeilu (käytäntö otetaan käyttöön, mikäli ryhmätasolla ilmenee liikaa poissaoloja (ns. ryhmään muodostuu poissaolokulttuuri) - Huoltajan ja ryhmänohjaajan aktivoiminen keskinäiseen yhteistyöhön - Soittokierros kotiin - kokeilu ja sähköpostiyhteydenpidon lisääminen (esittäytyminen sekä kutsuminen kotiväen iltaan) -Kotiväenilta (Erityisesti tavoitteena on saada ensimmäisen vuoden opiskelijoiden huoltajat mukaan (vrt. soittokierros kotiin – kokeilu) -Syksyn tavoitteena on kannustaa huoltajia olemaan aktiivisia oppilaitoksen suuntaan huollettaviensa asioissa

4 Rovaniemen koulutuskuntayhtymä/Lapin matkailuopisto/matkailualan perustutkinto ASUNTOLAN JA VAPAA-AJAN TOIMINNNAN KEHITTÄMINEN -Vapaa-ajan toiminnan ja harrastusten lisääminen opiskelijoille : vapaasti valittavat opinnot, kerhotoimintaa ja harrastustoimintaa,suorituspassi -Ryhmänohjaajan oppaan uusiminen työkalupakiksi -Oppilashuollon jalkauttaminen oppilaitoksen normaaliin arkeen ja huolen ilmaisu ajoissa. Varhainen puuttuminen sekä ennaltaehkäisy -Yhteistyö Läpsyn toisten pilottien kanssa (ryhmäyttäminen) -Retkeilykerhon toiminnan kehittäminen :aloitettu kehitystyö opiskelijoiden aktivoimiseksi sekä aktiivisten opiskelijoiden harrastuksien tukemiseksi ja edistämiseksi

5 Rovaniemen koulutuskuntayhtymä/Lapin ammattiopisto/kaivosalan perustutkinto ASUNTOLATOIMINNAN KEHITTÄMINEN -Kotiväeniltojen kehittäminen (opiskelijoille turvallinen opiskeluympäristökokonaisuus, nuoren elämänhallinnan tukeminen ) -Sähköinen päiväkirja kodin ja koulun yhteistyön välineeksi (vanhempien/huoltajien kouluttaminen päiväkirjan käyttöön, tavoitteena tiiviimpi yhteistyö alaikäisten opiskelijoiden huoltajien kanssa) -Yhteistyötapaamisia/palaute huoltajilta, opiskelijahuollolta ja ryhmänohjaajilta järjestelmän toimivuudesta -Paikkakunnan harrastustoiminnan esittely opiskelijoille yhteistyössä kolmannen sektorin toimijoiden kanssa, nuorisotoimi, urheiluseurat, srk. ym. -Opiskelijoiden itse järjestämää toimintaa, ”teemaillat” -Ohjattua toimintaa iltaisin/Opettajien vetämät iltakurssit

6 Rovaniemen koulutuskuntayhtymä/Lapin ammattiopisto/ maanmittauksen perustutkinto -Maanmittausalan palvelujen tietoisku Lao: n omille nettisivuille. Alan markkinointi (Oppilaiden opiskelumotivaatio lisääntyy tekemällä oikeita töitä sekä antaa itsevarmuutta suorittaa itsenäisiä mittaustehtäviä) -Ryhmäyttäminen Lao:n eri toimialojen kanssa (Yhteistoiminta päivät – ryhmäsuunnistus, jänkävolley, melonta, ruokailut jne.) -Tavoitteena tutustua eri alan oppilaisin ja työtehtäviin sekä olemaan pien- että suurryhmän jäsenenä - Eräsuunnistus ( GPS) tapahtuma/”YYA” –päivä. (Y= Ystävyys, Y= Yhteistyö, A= Avunanto) Tavoite oppilaiden pienryhmän toiminnan vahvistaminen - Opettajien ja oppilaiden keskinäinen tutustuminen 1. jakson aikana> Opetusluokkien vaihto ”lennosta” 1. jakson aikana noin 3 päiväksi.

7 Rovaniemen koulutuskuntayhtymä/Lapin ammattiopisto/ maanmittauksen perustutkinto liiketalouden perustutkinto Liiketalouden perustutkinnon läpäisy on ollut heikko. Alalle opiskelee hyvinkin erilaisia oppijoita, joille perinteiset opetusmenetelmät eivät sovellu. Yksi liiketalouden perustutkinnon luokka on aloittanut opiskelun toiminnallisen oppimisen kautta. He opiskelevat syksyn aikana atto- opintoja ja asiakaspalvelun tutkinnon osaa toiminnallisesti: - Oppiaineiden integrointi (atto-aineet ja aspa) - Kokonaisvaltaisen oppimisen kehittäminen - Ryhmän yhteisöllisyyden kehittäminen - Itsearviontilomakkeiden kehittäminen - Opiskelijapalautteen kerääminen ja palautteen käsitteleminen opettajatiimissä - Toiminnallisten oppimisympäristöjen ideointi ja dokumentointi

8 Rovaniemen koulutuskuntayhtymä/Lapin ammattiopisto/ liiketalouden perustutkinto NY24H =Nuori yrittäjyys –leiri Tavoitteena on kehittää yrittäjyysopintoja liiketalouden perustutkinnossa ja parantaa läpäisyä näissä opinnoissa. Lisäksi aloitetaan kehittää Vuosi nuorena yrittäjänä –opintokokonaisuutta (6 ov). NY24H-toiminnan kehittäminen ja aloittaminen (Nuori yrittäjyys – yöleiri) Materiaalin suunnittelu ja tekeminen leireille Leirien organisointi Opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely opettajatiimissä Tutustumiskäynnit Oulu/Jyväskylä Vuosi nuorena yrittäjänä – toimintaan ja toiminnallisen oppimisen ryhmiin ja oppimisympäristöihin. Keskeyttäneiden profiloinnin tekeminen (Profiloinnin hyödyntäminen työkaluksi ryhmänohjaajille)

9 Rovaniemen koulutuskuntayhtymä/Lapin ammattiopisto/ logistiikan perustutkinto RYHMÄYTYMINEN JA OPISKELIJAYMPÄRISTÖN VIIHTYVYYDEN EDISTÄMINEN - ryhmäytyminen toteutetaan yhteistyössä Lapin urheiluopiston kanssa - nyt toteutettavaan ryhmäytymiseen osallistuvat ryhmänohjaaja mukaan lukien kaksi aloittavaa luokkaa sekä toisen vuosikurssin opiskelijat jotka ovat varsinaista pilottiryhmää - keräämme myös opiskelijoilta palautetta päivien onnistumisesta ja miten he kokivat sen, yhteistyötä jatketaan tulevina syksyinä - Opiskeluympäristön viihtyisyyden parantaminen (Kohde Jänkätie 1) Tavoitteena on luoda viihtyisämpiä, toimivampia ja opiskeltavaa alaa palvelevampia ympäristöjä. Yhteistyössä Lapin yliopiston sisustus- ja tekstiilimuotoilun opiskelijoiden kanssa suunnitellaan tilat, tilojen suunnittelussa otetaan vahvasti mukaan oppilaiden näkemykset ja tarpeet ja pintakäsittelijät, vaatetus, Jusala- Center toteuttavat suunnitelmien pohjalta tilojen muutoksen

10 Rovaniemen koulutuskuntayhtymä/Lapin ammattiopisto/ sosiaali- ja terveysalan perustutkinto VARHAISEN PUUTTUMISEN JA HUOLEN VYÖHYKKEIDEN SEURANTAMALLIIN PERUSTUVA LOMAKE RYHMÄNOHJAAJIEN KÄYTTÖÖN - huolen vyöhykkeiden ja puheeksi ottamisen työstäminen työvälineeksi tutoreille - lomakkeiden kokeilu pilottiryhmissä ja ja palaute ryhmänohjaajilta ja opiskelijoilta, tarvittavien muutosten teko - huolen puheeksi oton koulutuksen järjestäminen ja lomakkeiden käytön harjoittelua - osallistuminen valtakunnalliseen huolikyselyn kehittämiseen

11 Rovaniemen koulutuskuntayhtymä/Lapin urheiluopisto/liikunnanohjauksen perustutkinto Ryhmään sitoutuminen: omaan ryhmään ja Lapin urheiluopiston opiskelijaksi ryhmäytyminen - tutustumisvaellus - jaksokapteenit: ryhmästä kaksi opiskelijaa on jaksoittain vastuuhenkilöitä mm. tiedottaminen opettajien ja opiskelijoiden välillä - opiskelijatuutorit Opintoihin sitoutuminen -HOPS –keskustelut ryhmänohjaaja ja opo - Urheilijoille HOVS ryhmänohjaaja/ opo, valmentaja ja opiskelija - Kotiväenpäivä: kotiväki opiskelijan päivässä mukana oppitunneilla. Opintojen etenemisen seuraaminen –oma vastuu. HOPS eläväksi asiakirjaksi. Jaksojen lopulla HOPS kurkistus.(Suoritusten tarkistus, jos opiskelijalla on poissaoloja tms.)

12 Rovaniemen koulutuskuntayhtymä/Lapin urheiluopisto/liikunnanohjauksen perustutkinto Ryhmänohjaajan terveiset opettajakunnalle kerran kuukaudessa. Rästipaja: Ohjatusti 1-2 krt/ vko puuttuvien tehtävien tekemistä. Urheilun ja opiskelun yhdistäminen Jaksoittain HOVS kurkistus. Ro/ opo, valmentaja ja opiskelija. Läpäisyn tehostaminen 3. v. keväällä aikataulutus puuttuvien opintojen suorittamisesta.  laajennettu työssäoppiminen, työparityöskentely puuttuvien tehtävien tekemisessä. 4.. vuoden syksyllä opo ja opiskelija tapaaminen ja kevään suunnitelman päivitys.

13 Wilman käytön tehostaminen yhteistyövälineenä vanhempien ja oppilaitoksen välillä mm. poissaolojen seurannan ja ryhmä/ yksilökohtaisten viestien kautta. Aloitimme syyslukukauden uusille opiskelijoille kohdennetulla kahden päivän erityishuomiolla, johon osallistuivat kaikki oppilaitoksen opettajat. Päivät sisälsivät opiskelijoiden haastatteluja, sähköisen hopsin tekoa ja ryhmähengen luomista heti opintojen alussa. Järjestimme yhteisöllisyyttä ja yhdessä tekemisen henkeä korostavan/ kilpailuhenkisen ryhmäytymispäivän Pyhä tunturissa. Aloitimme keskeyttämiskierteen sammuttamisen ehkäisemiseksi 2011- aloittaneiden opiskelijoiden/ ryhmien hopsien päivityksen, joka jatkuu koko lukuvuoden ajan. Kartoitamme myös ryhmien ryhmäytymistarpeita. Itä-Lapin ammattopisto

14 Jatkamme oppilaitoksessa olevan opinto-ohjauksen toimintaprosessin käytäntöjen kehittämistä ja jalkauttamista osaksi oppilaitoksen laadullista toimintaa sekä moniammatillisen tukirakenteen toiminnan organisointia mm. laajentamalla opiskeluhuoltoryhmää perusopetuksen opinto-ohjaajien/ erityisopettajien mukaan tulona. Mukana ovat myös aikalisäohjaajat sekä etsivää nuorisotyötä tekevät ohjaajat. Tehostamme erilaisuuden kohtaamisen ja yksilöllisen ohjauksen löytymistä vertaisarvioinnissa saatujen kehittämisesitysten pohjalta Erilaisten hyvinvointiin liittyvien koulutustapahtumien järjestäminen omalla henkilöstölle ja osallistuminen verkoston koulutustilaisuuksiin ja seminaareihin Tehostamme huoliseulan käyttöä. Osallistumme valtakunnallisille asuntolapäiville 11.10.12, jossa LÄPSYllä on oma osuus. Työpajatoiminta keskeyttämisen ehkäisyn mahdollistajana yhdessä Polku-hankkeen kanssa aloittaa syyskuun lopussa. Itä-Lapin ammattopisto

15 - uudistettu opinto-ohjauksen suunnitelma käyttöön - sähköisten opo-sivujen suunnittelu - sähköisen HOJKS- lomakkeen suunnittelu - ”rästiparkkitoiminnan” pilotointi - joustavien opintopolkujen pilotointia - ryhmäyttäminen/ryhmädynamiikka koulutus Saamelaisalueen koulutuskeskus


Lataa ppt "Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google