Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTiina Myllymäki Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Arjen hyvinvointia kestävällä tiellä Tarvitaan teihin painottuva liikennepoliittinen uudistus, joka tukee kasvua. Yhteiskunnallisten järjestöjen ja asiantuntijoiden mielestä liikenneinfran rahoitus tulee saattaa tasolle, joka mahdollistaa työn, hyvinvoinnin ja yhteiskunnan elinvoimaisuuden. AUTO- JA TIEFORUM KESTÄVÄ TIE TULEVAISUUTEEN
2
Liikenne ja liikkuminen Tukevat yhteiskunnan elinvoimaisuutta Tieliikenne on Suomen oloissa ylivoimaisen tärkeä liikkumismuoto työssä ja vapaa-aikana: Henkilöliikenteessä tieliikenteen osuus on 93 prosenttia ja tavarakuljetuksissa 64 prosenttia Mikään kuljetusketju ei toimi ilman toimivia teitä Hyvät tiet on investointi elinkeinoelämän kilpailukykyyn työhön alueelliseen kehitykseen turvallisuuteen ja sosiaaliseen tasa-arvoon Kestävä tie on pitkä; maanteitä, katuja ja yksityisteitä on 450 000 km, yli 10 kertaa maapallon ympärysmitta. Tieomaisuuden arvo on noin 20 miljardia euroa. AUTO- JA TIEFORUM YHTEISKUNNAN KEHITYSTÄ TUKEVA TIESTÖ JA LIIKENNEOLOT
3
Tiet Vahvistavat elinkeinoelämän kilpailukykyä ➤ Suomi on ➤ etäällä yritysten päämarkkinoilta, joten kuljetusmatkat ovat pitkät ➤ harvaan asuttu, joten yritys tarvitsee pinta-alaltaan 8-kertaa suuremman markkina-alueen kuin kilpailija Keski-Euroopassa ➤ hyvin kuljetusriippuvainen, joten kuljetussuorite asukasta kohden on 2-kertainen EU-keskitasoon Teollisuusyritysten kilpailukyvystä 1/3 muodostuu logistiikasta. Siinä merkittävä tekijä on tiestö ja sen kunto. AUTO- JA TIEFORUM YHTEISKUNNAN KEHITYSTÄ TUKEVA TIESTÖ JA LIIKENNEOLOT
4
Liikenteen tulee olla sujuvaa Nykyaikana tavaratoimitukset ovat herkkiä ajan ja laadun suhteen. Siksi liikennehäiriöt moninkertaistavat yritysten kustannuksia. Yhteiskunnan monimutkaistuessa kuljetusten ja työssäkäyntien matka-ajat pitenevät. Kitka liikenteessä vaikeuttaa koko yhteiskuntaa ja rasittaa myös ympäristöä. Erityisesti raskaiden ajoneuvojen polttoaineen kulutuksessa sujuvuudesta johtuvat erot voivat olla kymmeniä prosentteja. AUTO- JA TIEFORUM HYVÄT TIET YHDISTÄVÄT Hyvä turvallisuuskehitys taataan tieoloja parantamalla ilman nopeusrajoitusten epärealistista alentamista
5
Mitä teillä tapahtuu? Teiden rakenteellinen ja liikenteellinen tila on heikentynyt voimakkaasti. Esimerkkejä: -maanteillä tuhat huonokuntoista siltaa, määrä lisääntyy -päällysteiden uusimisia vähiten 1960-luvun jälkeen -kevyen liikenteen väylien hankejono kymmenien vuosien pituinen -tiestön korjausvelan on arvioitu kasvaneen 1,5 miljardiin euroon. Kunnossapito ajallaan säästää: 1 €:n korjaus maksaa myöhästyneenä 2…10 €. AUTO- JA TIEFORUM YHTEISKUNNAN KEHITYSTÄ TUKEVA TIESTÖ JA LIIKENNEOLOT
6
Perusteita rahoituksen nostolle Kunnossapito ja korjaukset AUTO- JA TIEFORUM PAREMMAN TIESTÖN JA TIELIIKENTEEN PUOLESTA Tierakenteiden korjaustarpeen kasvu liikenne, sää ja aika tuovat uusia korjaustarpeita Kustannustason nousu maarakennuksen kustannustaso noussut yleistä kustannustasoa nopeammin koska maanteiden hoitourakat sidottu indeksiin, jää muuhun ienpitoon jatkuvasti vähemmän kustannusten 1 % nousu vähentää tienpidon ostovoimaa 10 miljoonaa euroa vuodessa Määrän ja laadun kasvu uudet tiet ja erikoiskohteet kuten telematiikka ympäristötekijät kuten melu- ja pohjavesisuojaukset paikallisia investointitarpeita erityisesti kasvukeskuksissa Liikenteen kuormituksen kasvu ajoneuvojen aiempaa suuremmat massat ja mitat
7
Perusteita rahoituksen nostolle Isot investoinnit AUTO- JA TIEFORUM PAREMMAN TIESTÖN JA TIELIIKENTEEN PUOLESTA Toteuttamistaan odottavat useat ohitus- ja sisääntulotiet sekä moniongelmaiset valtatiet, jotka eivät ole enää vuosiin täyttäneet nykyajan vaatimuksia. Liikennepoliittisen selonteon mukaan tällaisia ovat mm.: Valtatie 3 Ylöjärvi-Vaasa Valtatie 4 Jyväskylä-Oulu ja Vaajakosken kohta Valtatie 4 Ii-Kemi Valtatie 6 Kouvola–Kaipiainen Valtatie 8 Pori-Vaasa-Oulu Valtatie 12 Tampere-Lahti-Kouvola Valtatie 10/12 Hämeenlinna-Lahti Valtatie 15 Kotka-Kouvola Valtatie 17 Siilinjärvi-Liperi Valtatie 21 Muonio-Kilpisjärvi Valtatie 23 Varkaus-Liperi Esimerkkejä muista kohteista ovat mm.: Valtatie 26 Hamina-Luumäki Kehä II jatkaminen Kehä III Bemböle-Kirkkonummi
8
AUTO- JA TIEFORUM PAREMMAN TIESTÖN JA TIELIIKENTEEN PUOLESTA Mitä siis tehdä? Yhteiskunnalliset toimijat ja asiantuntijat samaa mieltä: Tienpidon rahoitus pohjoismaiselle tasolle; tienpitoon 200 miljoonan tasokorotus Pitkäaikainen ohjelma tiestön korjausvelan ja investointitarpeiden hoitamiseen Tierahasto tai Liikenneinfra Oy tieinvestointeihin Kehitetään alan toimijoiden kanssa väylänpidon hankintoja
9
Arjen hyvinvointia kestävällä tiellä Autoalan Keskusliitto AKL Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT Autoliitto Autotuojat Elintarviketeollisuusliitto ETL Infra Kaupan Liitto Koneyrittäjien Liitto Linja-autoliitto Logistiikkayritysten Liitto Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK Metsäteollisuus Myynnin ja markkinoinnin Ammattilaiset SMKJ Päällystealan Neuvottelukunta PANK Rakennusliitto RAKLI SF-Caravan Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK Suomen Autokoululiitto Suomen Bensiinikauppiaitten ja Liikennepalvelualojen Liitto SBL Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY Suomen Taksiliitto Suomen Tieyhdistys Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys Toimihenkilökeskusjärjestö STTK Yleinen Teollisuusliitto YTL Öljyalan Keskusliitto AUTO- JA TIEFORUM SILLANRAKENTAJA
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.