Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ylioppilastutkinnon sähköistyminen ● Espoo 11.11.2014, laajennettu-> ● HY, ainedidaktiikka, 27.1.2016 ● Eero Salmenkivi, YTL:n jäsen ylioppilastutkinto.fidigabi.fi.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ylioppilastutkinnon sähköistyminen ● Espoo 11.11.2014, laajennettu-> ● HY, ainedidaktiikka, 27.1.2016 ● Eero Salmenkivi, YTL:n jäsen ylioppilastutkinto.fidigabi.fi."— Esityksen transkriptio:

1 Ylioppilastutkinnon sähköistyminen ● Espoo 11.11.2014, laajennettu-> ● HY, ainedidaktiikka, 27.1.2016 ● Eero Salmenkivi, YTL:n jäsen ylioppilastutkinto.fidigabi.fi

2 Muutokset 1990 – 2014 → 2019 2 tutkinnon hajauttaminen kokeilu tutkinnon rakenteen uudistamisesta (valinnaisuuden lisääminen) matematiikan kokeen valinnaisuus matematiikan kokeiden uudistaminen tutkinnon valinnaisuuden lisääminen (äidinkielestä ainoa pakollinen) yleissivistystä mittaava koe äidinkielen kokeen uudistaminen suullisen kielitaidon koe

3 Ylioppilastutkinto 2020 houkutteleva, kiehtova, sähköinen Tarkoituksen- mukainen ja hyödyllinen Luotettava ja toimiva Arvostettu KV ja kotona Lukion päättökoe - osa oppimis- ympäristöä - antaa palautetta - kokelaalle - lukiolle - toimii opiskelijan tukena, ohjaa Tutkimus Opiskelijavalinnat -rekrytointi älykäs - Tutkimuskäytön tehostaminen ja kehittäminen - Osaajien etsintä ja tunnistaminen - Opintomenestys kehittäminen Jatkuvasti kehittyvä

4 Digitalisaatio ● Sähköistäminen ja digitalisoituminen merkitsee samanlaista murrosta kuin siirtyminen puhekulttuurista ensin kirjoitettuun ja sitten kirjapainotaitoon perustuvaan kulttuuriin. ● Kyse on valtavasta muutoksesta, jonka alkutaipaleella olemme → on osin vaikea nähdä, mitä kaikkea tähän muutokseen liittyy. ● Selvää on, että informaation määrä ja saatavuus on räjähtänyt → se mitä pitää osata muuttuu, vrt. puhekulttuuriin muistiinpainamis-formulat vs. luku- ja kirjoitustaito Eero Salmenkivi Ylioppilastutkinnon sähköistyminen 11.11.2014

5 Seuraukset lukiolle ● ”Uudet” tiedon etsimisen ja prosessoinnin taidot ● Mutta nämä olivat aidosti uusia 1994 LOPS- perusteissa, nyt ne ovat jo aika tuttuja Voidaan toki kysyä, missä määrin nämä uudet asiat ovat toteutuneet käytännössä Joskus juuri yo-kirjoituksiin on vedottu muisti- ja kirjatiedon puolustuksessa. Tähän ei pitäisi voida enää vedota. Eero Salmenkivi Ylioppilastutkinnon sähköistyminen 11.11.2014

6 Seuraukset ylioppilastutkinnolle ● Informaation käsittelyn muunnosten vaikutukset ylioppilastutkintoon tapahtuvat LOPS-perusteiden kautta. ● Sähköinen koe mittaa LOPS-perusteiden mukaan määrittyvää osaamista, kuten paperinenkin koe. ● Useissa tapauksissa nykyisten perusteiden mukaisia taitoja voi (vähän) paremmin testata sähköisesti, esim. audiovisuaalinen aineisto, mutta muutos ei usein ole kovin dramaattinen. Eero Salmenkivi Ylioppilastutkinnon sähköistyminen 11.11.2014

7 Seuraukset ylioppilastutkinnolle (2) ● Sähköistämiseen liittyy erilaisia käytännön kysymyksiä, esimerkiksi: 1. Miten koe järjestetään: sähkön riittävyys, tietoturva jne.; rehtoreiden ja Digabin huolia (en käsittele). 2. Käytännön helpotuksia alkaen käsialan tulkinnan ja papereiden kuljettelemisen ongelmien poistumisesta 3. Tutkinnossa käytetyt ohjelmat sen kaltaisia, joita kussakin aineessa muutenkin tarvitaan → ● Sähköinen koe ei ole TVT-kikkailua ja opettajan on syytä jatkaa hyvää oman aineensa opettamista. Eero Salmenkivi Ylioppilastutkinnon sähköistyminen 11.11.2014

8 Seuraukset ylioppilastutkinnolle (3) – tulevaisuuden haaveet ● Sähköistäminen mahdollistaa teoriassa joskus tulevaisuudessa hyvinkin monenlaisia uusia asioita. ● Suullisen kielitaidon koe häämöttää reaalisessa näköpiirissä, mutta esimerkiksi adaptiivinen, kokelaan mukaan mukautuva, koe on reaaliaineissa vielä sci-fiä. ● Digitalisoituminen ja sähköinen koe avaa teoriassa tällaisiakin ovia, mutta niitä ei kannata sotkea kokeen sähköistymiseen nyt, sillä siinä suuri osa asioista ei muutu paperiseen kokeeseen verrattuna. Eero Salmenkivi Ylioppilastutkinnon sähköistyminen 11.11.2014

9 Sähköistämisen käytännön etuja ● Tieto- ja viestintätekniikka tulee osaksi normaalia opetusta – lukiolaiset oppivat myös tietotekniikan hyötykäytön ● Kielikokeet voidaan jatkossa toteuttaa ilman erillistä kuullunymmärtämiskoetta. ● Suullisen kielitaidon mittaaminen häämöttää tulevassa (2019) ● Puheviestintä mahdollistuu ● Sähköisissä tehtävissä mahdollisuus hyödyntää autenttisempia tilanteita ● Anonyymi arviointi mahdollistuu ● Arviointi nopeutuu – kokemukset kertovat ● Tutkimuskäyttö paranee merkittävästi Ilman faktoja meillä on vain mielipiteitä

10 Sähköistämisessä yo-tutkinnon perusprosessi säilyy Tehtävät Koe Arviointi kouluissa Sensori- arviointi Tulokset Yli 200 000 koesuoritusta 2 kertaa vuodessa Mahdollisuus anonyymiin arviointiin

11 Yleistä sähköisistä kokeista Koe suoritetaan suljetussa ympäristössä eli internetin käyttö ei ole sallittua kokeen aikana. Vastaukset kirjoitetaan tekstinkäsittelyohjelmalla tai ne annetaan suoraan tehtävän yhteydessä olevilla välineillä. Vastauksiin on mahdollista liittää esimerkiksi kuvia tai kaavioita. Vastauksia voi luonnostella suttupaperille. Papereita ei lähetetä lautakuntaan. Vastaustilaa voidaan rajoittaa. Eero Salmenkivi Ylioppilastutkinnon sähköistyminen 11.11.2014

12 Aikataulu oppiaineittain SA GE FI RA YH PSY RU FIN UE UO ET TE HI EN EA IA PO LA BI ÄI S2 R2 VE FY KE SM MA S 2016 K 2017 S 2017 K 2018 S 2018 K 2019

13 Reaaliaineiden kokeet - uutta Reaalikokeiden pistemääräksi on vahvistettu 120 (nykyisen 42/54 sijaan) → kannattaa käyttää tiheämpää skaalaa myös kurssikokeissa Kokeiden rakenne on määritelty kognitiivisen vaativuuden mukaan. Eero Salmenkivi Ylioppilastutkinnon sähköistyminen 11.11.2014

14 Oppimiselle asetettuja tavoitteiden kognitiivisen vaativuuden mittaamisen klassikko on Bloomin taksonomia (1956). Yo-tutkinnossa käytetään uutta muunnelmaa (Anderson & Krathwohl 2001). Tavoitteiden luokittelu ja mittaaminen

15 sovella

16 A tai B tai molemmat Muunnos Vertailu Määrittely SelitysPerustelu Yhdistely Monivalinta Väittämä Arviointi Sovellus Kehittäminen A B C D C ja D Analysointi Tehtävätyyppejä reaaliaineiden sähköisessä kokeessa Moduulien määrä voi vaihdella eri koekerroilla ja eri aineiden kokeissa perusrakenteen ja kokonaispistemäärän pysyessä vakiona. Moduulien sisällä voi olla valinnaisuutta esimerkiksi valinnaisia määrittely- tehtäviä tai valinnaisia sovellustehtäviä. Kokonaispistemäärä kaikissa reaaliaineissa 120

17 Mahdollisia reaaliaineiden koerakenteita Analysointi Väittämä Arviointi Yhdistely Monivalinta Vertailu Kehittäminen Analysointi Määrittely Sovellus Kehittäminen Monivalinta Perustelu Vertailu Analysointi Koe1 Koe2 Koe3 Koe4 https://digabi.fi/kokeet/esimerkkitehtavathttps://digabi.fi/kokeet/esimerkkitehtavat/

18 Järjestettävät kokeet ja tehtävien määrä Tehtävien lukumäärä/vastausten lukumäärä uskonto, psykologia, filosofia, historia, ET, yhteiskuntaoppi, maantiede, terveystieto 9/5 kemia, biologia, fysiikka 11/7 Rakenne Maantieto 1 pakollinen AB, josta 20 p 4 C, joista valitaan 2, kustakin 20 p 4 D, joista valitaan 2, kustakin 30 p (vrt. nyk. jokeri) Filosofia (ja ET ja uskonto; HI ja YK pisteet samon) 2 AB, joista voi valita 0 – 2 pakollinen AB, kustakin 20 p 4 C, joista valitaan 1 – 4, kustakin 20 p 3 D, joista valitaan korkeintaan 2, kustakin 30 p (vrt. nyk. jokeri)

19 Reaaliaineiden tehtävät (yleistä) Tehtävät laaditaan opetussuunnitelman perusteissa ilmaistujen pakollisten ja syventävien kurssien perusteella ainereaali: -> tehtävät oppiaineen luonteen mukaisia kokeen vaatimustaso ei periaatteessa muuttunut ainereaalissa eikä muutu sähköistymisessä mutta: sähköistyminen mahdollistaa monipuolisemman ja LOPSn tavoitteita paremmin vastaavan kysymisen (esim. erilaisten aineistojen tulkinta) -> muutos/vaiketuminen suhteessa vanhaan opetus- ja opsikeluperinteeseen -> opetusta pitää muuttaa ainereaalissa perustehtävät (0–6 p) ja aineen syvällistä hallintaa mittaavat jokeritehtävät (2 kpl, 0–9 p) oppiainerajat ylittävät tehtävät (asetus: 1 – 4 kpl/tehtäväsarja, käytännössä nykyään enemmänkin kuin 4)

20 Hum. reaaliaineiden tehtävien keitys lähtökohtana pitkälle perinteinen akateeminen vastaaminen (useimmiten essee), kriteerit aika lailla entisellään tehtävätyypit monipuolistuneet jonkin verran ainereaalin myötä tehtävät (toivottavasti) terävöityvät sähköistymisen myötä (taksonomiat) tehtävätyypit voivat monipuolistua edelleen jonkin verran ainereaalin myötä Ohjeet, ks: https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjee t/Koekohtaiset/fi_maaraykset_reaaliaineet_sahkoiset_5.6.2015. pdf

21 Reaaliaineiden tehtävien arviointi Yleisten arvosteluperusteiden lisäksi painotetaan kunkin reaaliaineen luonteen mukaista esitystapaa ja kielenkäytön täsmällisyyttä. Suorituksia arvioitaessa kiinnitetään huomiota erityisesti seuraaviin näkökohtiin. Kypsyyttä osoittavat seikat Suorituksen arvoa alentavatseikat

22 Kypsyyttä osoittavat esimerkiksi: Asioiden käsittely ilmentää tietojen ja taitojen itsenäistä hallintaa ja kykyä niiden soveltamiseen. Vastaus osoittaa monipuolisia ja kehittyneitä tiedonkäsittelytaitoja. Tehtävän kannalta olennaisia tietoja on riittävästi. Kokonaisuus on jäsennelty ja asiasisällöltään johdonmukainen. Syitä ja seurauksia tarkastellaan asianmukaisesti eri näkökulmista. Esitetyt väitteet perustellaan selkeästi. Tehtäviin liittyviä aineistoja käytetään tarkoituksenmukaisesti. Esitetyt tiedot asetetaan laajempiin asiayhteyksiin. Erityisesti pohdiskelua edellyttävissä tehtävissä erotetaan tosiasiat, perustellut kannanotot ja mielipiteet. Annettuja työkaluja on käytetty tarkoituksenmukaisesti.

23 Suorituksen arvoa alentavat esimerkiksi: Suorituksessa on selviä asiavirheitä. Ajatukset on ilmaistu epäselvästi tai epätarkasti. Esitetyt tiedot osoittavat, että kokelas on käsittänyt tehtävän väärin, tai ne ovat muuten tehtävänannon kannalta epäolennaisia; vastauksen pituus ja detaljien määrä eivät sinänsä ole ansioita. Vastaus rakentuu pelkästään mielipiteiden varaan. Suorituksessa toistetaan samoja asioita.

24 Lisätietoa Ylioppiaskirjoitusten sähköistämisellä on oma sivusto: Digabi. Digabi Siellä on esimerkkitehtäviä eri aineisiin.esimerkkitehtäviä Harjoituskokeita; äidinkielen 2.10.15 ja filosofian 6.4.16 harjituskokeetantavat esimerkkitehtäviä täydentävät (ja ehkä paremmankin) kuvan ensimmäisen vaiheen kokeista, Harjoituskokeita Esimerkkistehtävissä ei ole huomioitu alustan rajoituksia. Alusta Abitti kehittyy vähitellen ja sitä kannatta käyttää kurssikokeissa, jotta se tulisi tuleville kokelaille tutuksi.Abitti

25 Helsinki, February 2011, 12:00 Kiitos


Lataa ppt "Ylioppilastutkinnon sähköistyminen ● Espoo 11.11.2014, laajennettu-> ● HY, ainedidaktiikka, 27.1.2016 ● Eero Salmenkivi, YTL:n jäsen ylioppilastutkinto.fidigabi.fi."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google