Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Korson Palloseura Valmennuslinja. Arvot YhteisöllisyysSuvaitsevaisuusAvoimuusLuotettavuus -Jokainen tietää toisensa -Osallistumme yhdessä -Ikäluokkien.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Korson Palloseura Valmennuslinja. Arvot YhteisöllisyysSuvaitsevaisuusAvoimuusLuotettavuus -Jokainen tietää toisensa -Osallistumme yhdessä -Ikäluokkien."— Esityksen transkriptio:

1 Korson Palloseura Valmennuslinja

2 Arvot YhteisöllisyysSuvaitsevaisuusAvoimuusLuotettavuus -Jokainen tietää toisensa -Osallistumme yhdessä -Ikäluokkien välinen yhteistyö -Seuran asioista tiedotetaan avoimesti seuran jäsenille -Avoimuus myös muita seuroja kohtaan -Kysymyksiin vastataan -Pyydettäessä saa apua -Jatkuvuutta tavoitellaan -Jokainen on tervetullut pelaamaan KOPSEen -KOPSEssa ei kiusata eikä syrjitä

3 Missio ”Seuran tarkoituksena on edistää, kehittää ja vaalia liikunta­harrastusta, erityisesti jalka­palloilua, toimi­alueellaan tavoitteena jäsenistön ruumiillisen, henkisen ja sosiaalisen kunnon kehittäminen.” – KOPSEn säännöistä -Kopse toimii kasvattajaseurana, joka tarjoaa mahdollisuuden jalkapallon harrastamiseen eri tasoilla pelaajan omien edellytysten ja halun mukaisesti; harraste- ja kilpasarjamahdollisuus. -Seuran toiminnan erityinen painopistealue on lasten ja nuorten jalkapallon ja sen toiminnan kehittäminen niin, että harjoitteluun osallistumisen sekä oman kehittymisen kautta jokainen osallistuja saa positiivisen, pysyvän kipinän liikunnan harrastamiseen.

4 Strategia Päätoiminen Toiminnanjohtaja ja Valmennuspäällikkö sekä pelaajamäärä 600 Resursseja seuran rakentamiseen UrheilutoimiTalousViestintäMarkkinointi Visio 2017 Missio Mahdollistajat Laadullinen valmennus ja pelaajakehitys Valmennuslinja Sisäinen koulutus Valmennusprofilointi Erityisvalmennus Koulu- ja päiväkotiyhteistyö Kouluvalmennus Jalkkis.net Tapahtumatoimi- kunta Jojot Avoimuus Sosiaalinen media Budjetti Valmennusbudjetti Varainhankinta Sponsorit Avoin tiedottaminen seuran asioista Sosiaalinen media Markkinat Koulut ja päiväkodit Tapahtumat

5 Roolit ja toiminta seurassa

6 Hallitus Vastuulle kuuluu: -Talous -Seuran kokonaisvaltainen johtaminen -Seuran sisäinen kehitys -Seurayhteistyö -Yritysyhteistyö -Viestintä -Markkinointi -Olosuhteiden parannus -Seuran edustaminen tilaisuuksissa -Seuran asioista tiedottaminen -Erilaisten tilaisuuksien järjestäminen

7 Toiminnanjohtaja -Edustaa seuraa Palloliiton ja Vantaan kaupungin kokouksissa ja tapaamisissa -Seuran ja joukkueiden taloushallinto (joukkueiden laskutus, jäsenmaksut, pelipassilaskut pelaajille, laskujen varmennus) -Hallituksen/johtokunnan avustaminen ja osallistuminen seuran kokouksissa -Toimihenkilöiden koulutus (rahastonhoitajat ja joukkueenjohtajat) -Yhteistyö Korson alueen koulujen ja päiväkotien kanssa -Pelipassien ja vakuutuksien ottaminen sekä pelaajasiirrot -Joukkueiden ilmoittautumiset Palloliiton sarjoihin ja turnauksiin -Joukkueiden tietojen lisäys ja ylläpito Palloliiton Taso-järjestelmässä -Vuorojen hakeminen ja niiden jakaminen ja laskutus joukkueilta(Tikkurilan tn, hiekkakentät, koulujensalit ja Kalmuuri) -Talkooväen ja tapahtumatoimikunnan organisointi seuran tapahtumiin -Legirus-yhteyshenkilö -Vastaa seuran toimiston sähköpostiliikenteestä -Seuran Facebook-sivujen ja seuran omien sivujen päivitys yhdessä seuran sihteerin kanssa -Neuvottelutilojen organisointi joukkueille -Seuran jalkkis.net-tukihenkilö ja kouluttaja -Seuran työntekijöiden henkilötietojen ylläpito ja palkanmaksu Palkka.fin kautta -Seuran taitokilpailujen järjestäminen -Seuran tilien ja tilinkäyttäjien hallinnointi -Kopse P00 joukkueen hallinnointi -Joukkueiden tukeminen ja osallistuminen joukkueiden toimihenkilöpalavereihin

8 Valmennuspäällikkö -Vastaa seuran valmennuksesta -Päivittää seuran valmennuslinjaa -Vastaa valmennuslinjan toteutuksesta -Vastaa seuran erityisvalmennuksen organisoinnista (mv-, taito-, kykykoulu…) -Vastaa valmentajien kehittymisestä ja kouluttamisesta (mm. kehityskeskustelut, sisäisen kouluttamisen) -Yhteydenpito piiriin (koulutus ja pelaajakehityksen) ja liittoon

9 Vastuuvalmentaja -Toimii valmennuspäällikön alaisuudessa -Tekee valmennuksen kausisuunnitelman (harjoittelu, pelaajat ja pelaaminen peleissä, testaaminen, leirit…) valmennuslinjan mukaisesti tarvittaessa valmennuspäällikön avustuksella -Suorittaa pelaajaprofiloinnit/kehityskeskustelut pelaajien kanssa -Osallistuu seuran järjestämiin fysiikka- ja pelitaitotesteihin -Osallistuu valmentajakerhoihin -Vastaa joukkueensa peliryhmien otteluiden ohjaamisesta -Vastaa joukkueensa pelaajien kehityksestä -Osallistuu mahdollisuuksiensa mukaan seuran ja itsensä kehittämistilaisuuksiin -Harjoituspelien miettiminen (vastustaja ja ajankohta) -Laatii kauden päätteeksi toimintaraportin menneestä kaudesta yhdessä joukkueenjohtajan kanssa -Avustaa joukkueenjohtajaa toimintasuunnitelman teossa

10 Ryhmävalmentaja -Vastaa oman ryhmänsä pelaajakehityksestä yhteistyössä vastuuvalmentajan kanssa -Vastaa oman ryhmänsä otteluiden ohjaamisesta -Tehtävät vastuuvalmentajan ohjeiden mukaisesti (peliryhmien/harjoitusosioiden vetäminen kausisuunnitelman mukaisesti) -Avustaa kausisuunnitelman teossa -Osallistuu mahdollisuuksiensa mukaan seuran ja itsensä kehittämistilaisuuksiin

11 Apuvalmentaja -Tehtävät vastuuvalmentajan ohjeiden mukaisesti (peliryhmien/harjoitusosioiden vetäminen kausisuunnitelman mukaisesti) -Osallistuu mahdollisuuksiensa mukaan seuran ja itsensä kehittämistilaisuuksiin

12 Joukkueenjohtaja -Toimintasuunnitelman teko yhteistyössä vastuuvalmentajan, rahastonhoitajan, varustevastaavan sekä tiedottajan kanssa. -Toimii yhdyssiteenä seuran ja joukkueen välillä sekä pelaajien, vanhempien, valmentajien, että muiden toimihenkilöiden. Toiminnallaan tukee valmentajien työrauhaa -Toimii matkanjohtajana turnauksissa/vieraspelimatkoilla (järjestää matkat, majoituksen ja ruokailut) -Vastaa harjoituspelien organisoinnista sovitusti vastuuvalmentajan kanssa (vastustajat, kenttä, tuomari/pelinohjaaja) -Hoitaa sarjoihin ilmoittautumiset -Vastaa otteluiden sujuvuudesta (erotuomari-/pelinohjaajapalkkiot, kentän varaukset, ottelupöytäkirjat, pelaajien kutsut otteluihin, tulospalvelun päivittäminen) -Osallistuu joukkueenjohtajapalavereihin sekä mahdollisuuksiensa mukaan seuran kehittämistilaisuuksiin -Yhteistyökumppaneiden yhteyshenkilö -Varainhankinnan organisoija

13 Rahastonhoitaja -On vastuussa joukkueen budjetista sekä myös laatii sen yhteistyössä joukkueenjohtajan kanssa (varainkäyttöarvion laatiminen & varainkäytön seuraaminen) -Koordinoi pelaajamaksut -Hoitaa joukkueen maksuliikenteen -Laatii vuoden lopuksi joukkueen tilinpäätöksen -Yhteistyö seuran rahastonhoitajan kanssa

14 Huoltaja -Varmistaa lääkintä- ja varustehuollon toimivuuden (huoltolaukku, pallot, kenttäharjoitusvälineet, juomatarvikkeet, varapaidat, -sukat, suojat…) -Huoltaa ja hankkii joukkueen yhteiset varusteet -Varustelogistiikan koordinointi -Pelaajien/joukkueen huoltotehtävät harjoituksissa ja otteluissa -Peruslääkintätehtävät

15 Tiedottaja -Vastaa joukkueen sisäisestä tiedottamisesta. -Vastaa Jalkkis.Netistä (tapahtumien luonti, tunnukset) -Ylläpitää joukkueeseen liittyvät asiat seuran nettisivuille/Facebookiin seuran sihteerin kautta

16 Tapahtumavastaava -Tapahtumien koordinointi/organisointi (turnaukset, leirit…) -On seuran tapahtumatoimikunnan jäsen

17 Toiminta harjoituksissa -Harjoituksissa toimivien toimihenkilöiden käytös ja pukeutuminen tulee olla esimerkillistä. Seuran vaatteissa ja päihteettömänä -Kentällä ainoastaan nimetyt toimihenkilöt tai vastuuvalmentajan erikseen pyytämät -Harjoituksissa jokainen on vastuussa peli-ilon ilmapiirin luomisesta -Harjoituksissa toimitaan pelaajaa kannustavalla tavalla. Kehutaan enemmän hyvän harjoittelun tulosta kuin hienoja maaleja, vetoja yläkulmiin tai älykkyyttä -Pelaajille tarjotaan harjoituksissa pelinomaisilla harjoitteilla valintamahdollisuuksien luomista. Vältetään pallollisen ohjaamista Kysymyksien kautta yritetään johdattaa pelaajaa tiedostamaan erilaisia valintamahdollisuuksia -Pyritään maltillisesti opettamaan vain ne asiat, jotka ovat kausisuunnitelmassa. Kaikkea mitä ohjaaja tietää jalkapallosta ei tule opettaa yhdellä kertaa ei edes yhden vuoden aikana -Pelaajien huoltajien vastuulla on ilmoittaa mahdollisimman ajoissa poissaolot harjoituksista (Jalkkis.net-sivustolle). Saman tai edellisen päivän aikana heti esteellisyyden ilmaannuttua pelaajan huoltajan on soitettava valmentajalle esteellisyys

18 Toiminta otteluissa -Otteluissa toimivien toimihenkilöiden käytös ja pukeutuminen tulee olla esimerkillistä. Seuran vaatteissa ja päihteettömänä -Toimihenkilöiden tulee olla täsmällisiä. Paikalla mielellään jo ennen pelaajia -Otteluissa toimitaan ainoastaan pelaajaa kannustavalla tavalla. Kehutaan enemmän hyvän harjoittelun tulosta kuin hienoja maaleja, vetoja yläkulmiin tai älykkyyttä -Kaikkia kunnioitetaan samalla tavalla (vastajoukkuetta, tuomaria…) -Pelaajan annetaan itse tehdä omat valinnat kentällä. Tarkoitus on kasvattaa pelaajista itseohjautuvia -Pelaajien huoltajien vastuulla on ilmoittaa mahdollisimman ajoissa poissaolot otteluista (Jalkkis.net-sivustolle). Saman tai edellisen päivän aikana heti esteellisyyden ilmaannuttua pelaajan huoltajan on soitettava valmentajalle esteellisyys

19 Valmentaja otteluissa -Hoitaa pelaajien lämmittelyn -Luo avauskokoonpanon, ottelun teeman (pohjautuen valmennuslinjaan ja käynnissä oleviin teemoihin) ja käy ne läpi pelaajien kanssa -Ottelupalaverit pelaajien kanssa vain pelaajien kesken. Vanhemmat eivät osallistu tähän tilaisuuteen -Jos pukukoppia ei ole niin valmentaja huolehtii pelaajien varusteet siististi yhteen sovittuun paikkaan. Esim. kentänlaidalle -Vastaa pelaajiensa käytöksestä ja puuttuu ongelmakäytökseen -Hoitaa keskustelun ennen ottelua, puoliajalla, ottelun jälkeen pelaajien kanssa -Luo pelijärjestelmän (kuten valmennussuunnitelmassa) -Koordinoi vaihdot -Luo peli-ilon ilmapiirin otteluihin -Seuraa ottelun jälkeiset vastustajan ja tuomarin kättelyt sekä huolehtii, että ne sujuvat vastustajaa ja tuomaria kunnioittaen -Huolehtii (yhteistyössä muun toimihenkilöstön kanssa), että kaikille pelaajille on kyyti kotiin vieraspeleistä -Valmentajan tulisi olla mahdollisimman paljon puuttumatta pelin kulkuun. Pelaajien tulisi oppia siihen, ettei kaikkea mitä kentällä tapahtuu kontrolloi joku muu -> itseohjautuva pelaaja

20 Valmentaja turnauksissa -Ottelupalaverit pelaajien kanssa vain pelaajien kesken. Vanhemmat eivät osallistu näihin tilaisuuksiin -Jos pukukoppia ei ole niin valmentaja huolehtii pelaajien varusteet siististi yhteen sovittuun paikkaan. Esim. kentänlaidalle -Vastaa pelaajiensa käytöksestä koko turnauksen ajan ja puuttuu ongelmakäytökseen -Luo iloisen ilmapiirin turnaukselle -Selvittää turnauksen säännöt, aikataulut (ruokailut, lepo) ja vastustajat -Valmentajan tulisi mahdollisimman paljon olla puuttumatta pelin kulkuun. Pelaajien tulisi oppia siihen, ettei kaikkea mitä kentällä tapahtuu kontrolloi joku muu -> itseohjautuva pelaaja

21 Valmentajien koulutussuositukset 5v58v811v11Erityisryhmät JoukkueF6F7F8F9E10E11D12D13C14C15B17A20EdustusMvTaitoKyky VastuuvalmentajaDDDDCCCCBBBBBUEFA GK ACB ValmentajaEEEEDDDDCCCCCMV1DC ApuvalmentajaEEEEEEEEEEEEEEEE

22 Valmennusfilosofia Peli Kokonaisvaltaisuus Yksilökeskeisyys - Pelaajaprofilointi - Lahjakkuuksien tunnistaminen - Itsearviot / kehityskeskustelut - Taktinen/pelikäsitys - Fyysinen - Tekninen - Henkinen Kaikki tahtovat pelata. Peleistä huomaamme, mitä pelaajat osaavat ja mitä pitää kehittää. Harjoituksissa kehitetään niitä osa- alueita ja siirretään ne peleihin.

23 Pelaajaprofilointi Pelaajien profilointi alkaa pelaajan täytettyä kahdeksan vuotta. Pelaajaprofilointikortissa tulee olla alla olevista aiheista vahvuudet sekä heikkoudet. -Lajitaidot -Fyysiset taidot -Pelikäsitys -Henkiset taidot

24 Fyysinen testaus Fyysiseen testaukseen kuuluu neljä eri osa-aluetta, testaukset tehdään seuran järjestäminä kaksi kertaa vuodessa. Tämän lisäksi pelaajilla (12v+) on mahdollisuus mennä lihastasapainokartoitukseen. 1.Nopeus - 10m ja 30m 2.Ketteryys (SHA) 3.Kimmoisuus - Staattinen hyppy/vauhditon pituus 4.Beep-testi - Toteutetaan koulun liikuntasaleissa

25 Pelaajakehitys ja testaus Ikä 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 -> Taitokilpailut Fyysinen testaus Pelaajaprofilointi Temp- pukou- lu Taitokoulu Kykykoulu Maalivahtikoulu Lihastasapainokartoitus

26 PF9 PE11 PE10 PF8 PF7 PTF6 TF7 – TF8 FUTISKERHOT 2-6 KYKYKOULU D 12- 13 TD13 – TC14 TF9 – TE10 NAISET TAITOKOULU (PELIT E10, E11) MIEHET PELINOHJAAJA PB 16-17 TE11 – TD12 VALMENTAJA- AKATEMIA E- VALMENTAJA PC 14-15 PD13 PD12 PIIRI- ALUEJOUKKUE TOIMINTA TAITOKOULU (PELIT TE10, TE11) KYKYKOULU (PELIT TD 12- 13) AVOIN TAITO- KOULU PELIT TASORYHMISSÄ TEMPPUKOULU HARJOITUKSET TASORYHMISSÄ TEMPPUKOULU MV- koulu MIEHET 2HARRASTE 35v-> Miehet ja Naiset NAISET 2/HARRASTE PA TB 16 - 18 TC15

27 Pelaajien kehityksenseuranta -Valmennuspäällikkö (yhteistyössä joukkueiden vastuuvalmentajien kanssa) seuraa pelaajien kehitystä pitämällä testituloksista kirjaa. -Varsinaista vertaamista ei tehdä kuin pelaajan omiin tuloksiin etenkin pelaajan kanssa käydessä kehityskeskustelua (10v eteenpäin). -Valmentajan tulisi aina omalla toiminnallaan ja suunnitelmallisuudellaan pyrkiä kannustamaan pelaajia tulosten parantamiseen. -Jatkuva kehityksenseuranta auttaa meitä tunnistamaan lahjakkuudet sekä konkreettisesti näyttää meille, missä pelaajat ovat hyviä ja missä on kehitettävää.

28 Ikäkausisuunnitelma, jaksotus & viikkorytmi

29 Ikäkausisuunnitelma 6-7 vuotiaat 6-7 vuotiaat TavoitteetRakenne Taktinen: 1vs1 hyökkäämisen ja puolustamisen perusteet. Peleissä/peliosuuksissa painotus 1vs1 –tilanteissa. Harjoitukset viikossa 2 Harjoitusten kesto 60 min Peliryhmäkoko (max) 9Pelin kesto2x20 min Harjoitusten rakenne (min)Huomioitavaa Tekninen: Kuljettamisen, harhautusten, laukausten sekä käännösten perusteita. Lämmittely5 Eriyttäminen harjoituksissa tasoryhmiin. Tasoryhmien pelaajat voivat kuitenkin vaihdella ryhmästä toiseen usein. Tekninen10 Fyysinen10 Fyysinen: Liikkuvuuden kehittäminen. Taktinen10-15 Peliosuus15 Loppuverryttely5 Kommentit Henkinen: Jokainen oppisi ryhmässä toimimisen perusteet. Kipinä jalkapalloon syttyisi. Koko ajan liikkeessä, paljon kosketuksia ja ei jonoja! Yksi valmentaja per 6-8 pelaajaa. Kannustava ja innostava ote. Harjoitusten minuuttimäärät ovat ohjeellisia. Yleistä: Tässä iässä harjoitellaan harjoittelemista. Harjoituksissa toimiminen ja harjoittelemisen pohja luodaan. Kiusaamiseen nollatoleranssi! Sisältö TaktinenTekninenFyysinenHenkinen Hyökkäys 1vs0(Syöttö ja 1. kosketus)TasapainoKannustaminen 1vs1KuljetusKetteryys - KuperkeikkaKeskittyminen HarhautuksetNopeus (ihan vaan juokseminen)Ryhmässä toimiminen Puolustus Prässäys (palloa kohti)KäännöksetTunteiden käsittely PallonkäsittelyInnostuminen Laukaukset

30 6-7 vuotiaat Jakso ->1234 TekninenSyötöt ja 1. kosketusKuljetukset ja käännöksetHarhautuksetKuljetus ja laukaus FyysinenTasapaino matolla (salissa ja tekonurmella) Nopeus/ketteryysTasapaino tikkaillaNopeus/ketteryys Taktinen1vs01vs1 1vs0 Prässäys (palloa kohti) HenkinenPareittain toimiminenRyhmässä toimiminenKeskittyminenTunteiden käsitteleminen Ryhmässä toimiminenKannustaminenTunteiden käsitteleminenRyhmässä toimiminen Jaksotus 6-7 vuotiaat Jokaisen jakson pituus on neljä viikkoa. Kun viimeinen jakso päättyy niin siirrytään ensimmäiseen jaksoon.

31 Viikkorytmi 6-7 vuotiaat Jakso 2 RakenneLämmittelyTekniikkaFysiikkaTaktiikka/pelikäsitysPeliosuusLoppuverryttely 5 min.10 min. 15 min. 5 min. 1. harjoitus Hippa KuljetuksetNopeus 1v1 (prässäys -> kohti palloa) 1v1 ja maalinteko Hippa 2. harjoitus KäännöksetKetteryys 3. harjoitusTemppukoulu

32 Ikäkausisuunnitelma 8-9 vuotiaat 8-9 vuotiaat Tavoitteet Rakenne Taktinen: 1vs1, 2vs1 ja peliasento ovat tässä iässä voimakkaimmin esillä. (1. tasoryhmä voi aloittaa tilanteenvaihtojen harjoittelun) Harjoitukset viikossa2Harjoitusten kesto70-90 min Peliryhmäkoko (max)9Pelin kesto2x30 Harjoitusten rakenneHuomioitavaa Tekninen: Perustekniikan hiomista; Syöttö, 1. kosketus, kuljetus, harhautukset, käännökset… Lämmittely10 Eriyttäminen harjoituksissa tasoryhmiin. Tasoryhmät voivat vaihdella. Mahdollisesti turnauksissa tasopeliryhmät. Fyysinen10 Tekninen20 Fyysinen: Oman kehon hallintaan keskittyviä liikkuvuusharjoitteita, kuperkeikkaa... Kaiken kaikkiaan monipuolista liikkumista. Taktinen/pelikäsitys15 Peliosuus30 Kommentit Henkinen: Harjoitusten henkinen kuormitus ei ole vielä kovin korkealla tasolla. Samanlaisia asioita kuin aiemmalla ikäluokilla. Lämmittely kentän laidalla ja sen jälkeen tai harjoitusten lopussa fysiikkaosuus. 8v8 peleihin ei ole mikään kiire. Tekniikka taktiikan edellä. Yleistä: Harjoitukset ovat jo vähän kilpailullisemmat ja taktisemmat, vaikkakin henkilökohtainen taito sekä oma liikkuvuus on pääasia. Sisältö TaktinenTekninenFyysinenHenkinen Hyökkäys Peliasento Syöttö ja 1. kosketus Ketteryys Yhteistyö Maalinteko Kuljetus (Lihaskestävyys - alkeita) Kannustaminen 1vs1 Harhautukset Nopeus Keskittyminen (Tilanteenvaihdot+) Käännökset Liikkuvuus Rohkeus Paikanhaku (2 syöttösuuntaa) Pallokäsittely Kuperkeikka Tunteiden käsittely 2vs1 (2vs2) Laukaukset Reaktio Ryhmässä toimiminen Puolustus Hidastaminen Ponnauttelu Notkeus Prässäys Puskut Tukeminen (Tilanteenvaihdot-)

33 Jokaisen jakson pituus on neljä viikkoa. Kun viimeinen jakso päättyy niin siirrytään ensimmäiseen jaksoon. Jaksotus 8-9 vuotiaat 8-9 vuotiaat 1234 TekninenSyöttö ja 1. kosketusKäännöksetLaukauksetPonnauttelu PuskutHarhautuksetKuljetusPallokäsittely FyysinenNotkeusNopeus(Lihaskestävyys - alkeita) Liikkuvuus KetteryysReaktio Kuperkeikka ja kärrynpyörä Taktinen/pelikäsitys2v1/2v21v1MaalintekoTilanluonti PeliasentoPrässäys PaikahakuHidastaminen Tukeminen HenkinenYhteistyöKannustaminenKeskittyminenRohkeus Ryhmässä toimiminenTunteiden käsittely

34 Viikkorytmi 8-9 vuotiaat Jakso 1 RakenneLämmittelyFysiikkaTekniikkaTaktiikka/pelikäsitysPeliosuus 10 min. 20 min.15 min.30 min. 1. harjoitus Hippa Ketteryys Syöttö ja 1. kosketus (höynä/pienpelit) 2v1/2v2 2v1, peliasento ja maalinteko 2. harjoitusLajitaito Syöttö ja 1. kosketus (höynä/pienpelit), puskut 1v1, peliasento ja maalinteko 3. harjoitus Taitokoulu

35 Ikäkausisuunnitelma 10-11 vuotiaat 10-11 vuotiaat TavoitteetRakenne Taktinen: Pelin jatkuva kierto kokonaisuudessaan uutena asiana. Harjoitukset viikossa2-3 Harjoitusten kesto 90 min Peliryhmäkoko (max)12Pelin kesto2x30 Harjoitusten rakenneHuomioitavaa Tekninen: Tekniikkaa tulee harjoitella omalla ajalla paljon. Keskitykset ja pallon suojaaminen uutena asiana. Lämmittely10 Eriyttäminen peliryhmiin tason mukaan. Kriteereinä osallistuminen harjoituksiin sekä testaustulokset. Fyysinen10 Tekninen15 Fyysinen: Oman kehon hallinnan harjoittelu jatkuu sekä uutena asiana tulee lihasharjoitteet. Taktinen15 Peliosuus30 Loppuverryttely10 Henkinen: Henkistä kuormitusta harjoituksissa ja peleissä on jo hieman mm. Paineensietokyky. Kommentit Yleistä: Tässä vaiheessa harjoitukset ovat jo hyvin pelinomaisia. Pelipaikkakohtaisuus korostuu. Voittamisen mentaliteetti. Sisältö TaktinenTekninenFyysinenHenkinen Hyökkäys Pelin jatkuva kierto Syöttö ja 1. kosketus (ilmassa ja maassa) Lihasharjoitteiden alkeet Yhteistyö Tilanluonti Kuljetus Nopeus Itseluottamus Pelipaikkaroolit Harhautukset ja käännökset Kimmoisuus Rohkeus 1vs1 Keskitykset Koordinaatio Päättäväisyys Tilanteenvaihto+ Pallonhallinta Reaktio Paineensieto Puolustus Pelin jatkuva kierto Pusku Ketteryys Motivaatio Tilanteenvaihto- Suojaaminen Liikkuvuus Keskittyminen Pelipaikkaroolit Laukaukset Tasapaino Sosiaalisuus

36 Jaksotus 10-11 vuotiaat Ensimmäisen kerran vain lihavoidut taktisella puolella. Siitä pikkuhiljaa lisätään muita aiheita. Yhden jakson pituus on neljä viikkoa. 10-11 vuotiaat Jakso ->123 TekninenSyöttö+1.kosk.KuljetusHarhautukset/käännökset Maassa ja ilmassaKäännöksetLaukaukset PuskuSuojaus FyysinenNopeusKimmoisuusKetteryys ReaktioKoordinaatioLiikkuvuus LihasharjoitteluTasapaino TaktinenPelin avaaminenPelin rakenteluMurtautuminen ja maalinteko Tilanteenvaihdot2v2 / ylivoimaPelipaikkaroolit 1v1 Tilanteenvaihdot Tilanluonti HenkinenYhteistyöRohkeusMotivaatio sosiaalisuusPäättäväisyysPaineensieto KeskittyminenItseluottamus

37 Viikkorytmi 10-11 vuotiaat Jakso 3 RakenneLämmittelyFysiikkaTekniikkaTaktiikka/peliosuusLoppuverryttely/lihashuolto 10 min. 15 min.45 min.10 min. 1. harjoitus Lajitaito Ketteryys Harhautukset / laukaukset Murtautuminen ja maalinteko (roolit) Kevyt palautuminen ja venyttely 2. harjoitusLiikkuvuusKäännöksetTilanteenvaihdot - 3. harjoitusTasapainoKuljetus ja laukausTilanteenvaihdot + 4. harjoitusTaitokoulu

38 Ikäkausisuunnitelma 12-13 vuotiaat 12-13 vuotiaat TavoitteetRakenne Taktinen: Yhteistyö pelipaikkojen välillä, pelipaikkakohtaiset roolit, tilanteenvaihdot sekä hetkellinen ylivoiman luonti korostuvat harjoitteissa. Pelin jatkuva kierto edelleen isossa roolissa. Harjoitukset viikossa3Harjoitusten kesto100 min Peliryhmäkoko (max)14Pelin kesto2x30 Harjoitusten rakenneHuomioitavaa Tekninen: Harjoitukset ovat pelinomaisia, että ainoastaan puhtaasti tekniikkaan ei tule keskittyä. Lämmittely/fyysinen20 Tekninen10 Taktinen30 Fyysinen: Voimaharjoitteet alkavat. Vielä ei kuitenkaan tehdä muuta kuin omalla painolla. Peliosuus30 Loppuverryttely10 Kommentit Henkinen: Henkistä kuormitusta hieman lisää kuitenkin muistaen, että ovat vielä nuoria ja herkkiä. Yleistä: Hyvin paljon taktista harjoittelua pelinomaisesti. Pelipaikkakohtaisuutta ja yhteistyötä pelipaikkojen välillä olisi hyvä korostaa. Sisältö TaktinenTekninenFyysinenHenkinen Hyökkäys 2vs2, ylivoiman luonti Syöttö ja 1. kosketus Voima (omalla keholla) Sosiaalisuus Pelin jatkuva kierto Kuljetus Kestävyys Itseluottamus Roolit Harhautukset/Käännökset Nopeus Rohkeus Tilanteenvaihto+ Laukaukset Kimmoisuus Päättäväisyys Pallonhallinta Koordinaatio Paineensieto Puolustus Roolit Pusku Reaktio Motivaatio Tilanteenvaihto- Suojaaminen Ketteryys Johtaminen Pelin jatkuva kierto Keskitykset Liikkuvuus Yhteistyö

39 Jaksotus 12-13 vuotiaat Ensimmäisen kerran vain lihavoidut taktisella puolella. Siitä pikkuhiljaa lisätään muita aiheita. Yhden jakson pituus on neljä viikkoa. 12-13 vuotiaat Jakso ->123 TekninenSyöttö+1.kosk.KuljetusHarhautukset/käännökset Maassa ja ilmassaKäännöksetLaukaukset PuskuSuojaus FyysinenNopeusKimmoisuusKetteryys ReaktioKoordinaatioLiikkuvuus Lihasharjoittelu Tasapaino TaktinenPelin avaaminenPelin rakenteluMurtautuminen ja maalinteko Tilanteenvaihdot2v2 / ylivoimaPelipaikkaroolit 1v1 Tilanteenvaihdot Tilanluonti HenkinenYhteistyöRohkeusMotivaatio sosiaalisuusPäättäväisyysPaineensieto KeskittyminenItseluottamusJohtajuus

40 Viikkorytmi 12-13 vuotiaat RakenneLämmittelyFysiikkaTekniikkaTaktiikka/peliosuusLoppuverryttely/lihashuolto 10 min. 60 min.10 min. 1. harjoitus LajitaitoNopeus ja reaktio Syöttö ja ensimmäinen kosketus Pelin avaaminen (roolit) Kevyt palautuminen ja venyttely 2. harjoitusPuskuttilanteenvaihdot - 3. harjoitus Syöttö ja ensimmäinen kosketus maassa ja ilmassa Tilanteenvaihdot + 4. harjoitusKykykoulu

41 14-15 vuotiaat TavoitteetRakenne Taktinen:Paljon asioita, mutta suurin osa toistoa edellisiltä vuosilta. Lähinnä pelitavan harjoittamista. Harjoitukset viikossa3Harjoitusten kesto100-120 min Peliryhmäkoko (max)16-18Pelin kesto2x35 min Harjoitusten rakenneHuomioitavaa Tekninen:Pelionomaisuus harjoituksissa ja sitä kautta teknisiä suorituksia. Omalla ajalla tapahtuva harjoitus on erittäin tärkeää edelleen. Lämmittely/fyysinen20 Tekninen10 Taktinen30 Fyysinen:Voima vieläkin ainoastaan omalla keholla.Peliosuus30 Loppuverryttely10 Kommentit Henkinen:Henkisessä kuormituksessa painotus paineensiedossa, itseluottamuksessa ja rohkeudessa. Yleistä:Pelin siirryttyä 11v11 muotoon on taas paljon uuden opettelua (kenttä isompi, muutama pelaaja enemmän). Pelitapa on kuitenkin vanhan kertausta. Sisältö TaktinenTekninenFyysinenHenkinen HyökkäysPelin jatkuva kiertoSyöttö ja 1. kosketusVoima (omalla keholla)Sosiaalisuus ErikoistilanteetLaukauksetKestävyysItseluottamus RoolitKeskityksetNopeusRohkeus Tilanteenvaihto+SuojaaminenKimmoisuusPäättäväisyys YlivoimaPallonhallintaKoordinaatio/tasapainoPaineensieto PuolustusPelin jatkuva kiertoPuskuReaktioJohtaminen ErikoistilanteetKetteryysYhteistyö Liikkuvuus Ikäkausisuunnitelma 14-15 vuotiaat

42 Jaksotus 14-15 vuotiaat Ensimmäisen kerran vain lihavoidut taktisella puolella. Siitä pikkuhiljaa lisätään muita aiheita. Yhden jakson pituus on neljä viikkoa. 14-15 vuotiaat Jakso ->123 TekninenSyöttö+1.kosk.KuljetusHarhautukset/käännökset Maassa ja ilmassaKäännöksetLaukaukset PuskuSuojaus FyysinenNopeusKimmoisuusKetteryys ReaktioKoordinaatioLiikkuvuus Lihasharjoittelu Tasapaino TaktinenPelin avaaminenPelin rakenteluMurtautuminen ja maalinteko Tilanteenvaihdot2v2 / ylivoimaPelipaikkaroolit 1v1 Tilanteenvaihdot Tilanluonti HenkinenYhteistyöRohkeusMotivaatio sosiaalisuusPäättäväisyysPaineensieto KeskittyminenItseluottamusJohtajuus

43 Viikkorytmi 14-15 vuotiaat RakenneLämmittelyFysiikkaTekniikkaTaktiikka/peliosuusLoppuverryttely/lihashuolto 10 min. 60 min.10 min. 1. harjoitus Lajitaito KimmoisuusKuljetusPelin rakentelu (roolit) Kevyt palautuminen ja venyttely 2. harjoitusKoordinaatioKäännöksetTilanteenvaihdot - 3. harjoitusLihaskestävyysSuojausTilanteenvaihdot +

44 Pelitapa

45 Miksi yhtenäinen pelitapa KOPSEen? -Pelaajakehityksen vuoksi on ehdotonta, että KOPSElla on yhtenäinen pelitapa. -Pelaajan pelatessa jonkun muun kuin oman joukkueensa (tai jonkin muun peliryhmän) pelejä eivät pelijärjestelmä tai opitut roolit poikkea opetetusta. Pelaajien on siis tarvittaessa helppo siirtyä joukkueesta toiseen. -Valmentajan on helppo ohjeistaa pelaajia sekä pelipaikkakohtaiset tavoitteet peleissä helpottuvat ja yksinkertaistuvat kun tiedetään, mitä tähän mennessä on harjoiteltu. -Kaikkea ei tarvitse opetella heti. Muutama avainasia per kausi helpottaa valmentajien työtä keskittyä oleelliseen. Tällöin vältytään myös ns. “ylivalmentamiselta”.

46 Yleistä pelitavoista -KOPSEn pelitapa pohjautuu tilanteenvaihdoksiin sekä aktiiviseen prässiin. Peliä pyritään pelaamaan suoraviivaisesti lyhyillä syötöillä maata pitkin. -Jokaisessa pelijärjestelmässä on kolme linjaa. -Puolustus, keskikenttä ja hyökkäys. -Tämä ideologia pysyy muuttumattomana järjestelmästä toiseen. -Seuraavilta sivuilta löytyy esimerkkejä pelinavauksesta, pelin rakentelusta, murtautumisesta ja maalinteosta.

47 9 8 23 1 -Käytössä F7-F9 sarjoissa. -Pelitapa koostuu seuraavista painopisteistä: -Aktiivinen prässi -1v1 -Leveys pelinavauksessa -Maalivahti voi rohkeasti harjoitella sijoittumista ylempänäkin täten auttaen joukkuetta paremmin hyökkäyksissä ja puolustuksissa. -Puolustajat toimivat enemmän laitapuolustajina ja toinen heistä on hyökkäyksissä mukana. 5v5

48 9 8 23 1 -Pelinavauksen tavoitteena ja isoimmat pelipaikkakohtaiset teemat ovat: -Puolustajien paikanhaku laidasta -Keskikentän ja hyökkääjän sijoittuminen diagonaalisesti toisiinsa nähden (eivät ole samalla ”kaistalla” kun hyökkäykset ovat käynnissä) -Maalipotkut avattaisiin maatapitkin puolustajalle tai keskikenttäpelaajalle -Oheisessa animaatiossa yhden kärjen prässi vastassa. Tilanne ratkaistaan yhdellä tavalla 9 84 2 Pelinavaus 5v5

49 9 8 23 1 -Oheisessa animaatiossa kahden kärjen prässi vastassa -Jos hyökkääjät ottavat laidasta niin pallo pelataan keskelle 98 4 2 Pelinavaus 5v5

50 9 8 2 3 1 -Pelinavaushöynä -Tarkoitus on saada pelattua pallo hyökkääjälle -Siitä tulee 1v1 tilanne joka päättyy maalintekoon -5v5 –kenttä on sopivan kokoinen harjoitukselle 9 8 1 2 Ydinharjoite 5v5

51 -Käytössä E10-D12 (ja D13 II ja III) sarjoissa. -Pelitapa koostuu seuraavista painopisteistä: -Aktiivinen prässi -Pallonhallinta/suoraviivaisuus -Tilanteenvaihdos -Uusina rooleina 5, 7 ja 11 -Tässä vaiheessa harjoitellaan pelinavaamista, rakentelua, murtautumista ja maalintekoa vaiheittain niin, ettei kaikkea opetella yhdellä kertaa. Pelaajat eivät saa edelleenkään olla samalla ”kaistalla” hyökätessä 1 23 8 9 5 11 7 8v8

52 Vastustaja prässää yhdellä kärjellä. -Laitapakit hakevat pelattavaksi leveyteen. -8 hakee itsensä pelattavaksi. -Pallo pelataan laitapuolustajalle (tai jos mahdollista niin #5 –pelaajalle) ja tämä valitsee syötön ja kuljetuksen väliltä. 1 23 8 9 5 7 11 Pelinavaus 8v8 4 87 5 2 9 1 11

53 1 23 8 9 5 7 Pelinavaus 8v8 487 52 9 1 11 Vastustaja prässää kahdella kärjellä. -Laitapakit hakevat pelattavaksi leveyteen. -#8 ja #5 hakevat itsensä pelattavaksi. -Pallo pelataan laitapuolustajalle (tai keskelle riippuen vastustajien sijoittumisesta) ja he valitsevat syötön ja kuljetuksen väliltä.

54 -Rakenteluvaiheessa pallo on keskikenttäpelaajalla vastustajien hyökkäyslinjan takana. -Pallon voi pelata joko maassa eteenpäin keskelle tai laitaan vastustajan keskikentän ohi. -Tärkeää on löytää sopivat välit syöttöihin. -Pallottoman pelaajan liike on äärettömän tärkeää. Pelinrakentelu 8v8 1 2 3 8 9 5 11 7 2 1 3 8 6 4 9 7

55 Murtautuminen ja maalinteko 8v8 1 2 3 8 9 5 11 7 -Murtautumisessa tärkeää on pallottoman liike, että saadaan tyhjää tilaa johon voidaan pelata. -Yksi vaihtoehto on pelata pallo laitaan laiturin juoksuun tai hyökkääjän juoksuun linjan taakse. 8 6 3 2 4 7 9 1

56 -Kolmen alueen peli -Puolustajat kuljettavat alueen yli, laitureiden yhteistyö -Pelin avaaminen -Pelin rakentelu -Murtautuminen -Maalinteko -Ydinharjoitteet aina pelijärjestelmästä johdettuja. Ydinharjoitteet 8v8 1 23 8 9 5 11 7 6 8 7 9 342 1

57 -Käytössä D13 (etelä-länsi) ikäisistä aikuisiin. -Edelliseen järjestelmään lisänä toinen toppari, toinen keskikenttäpelaaja ja toinen hyökkääjä. -Edelleen yritetään saada laiturien yhteistyötä hyväksi. 11v11 1 23 6 5 10 7 4 8 9 11

58 -Vastustaja prässää yhdellä kärjellä. -Laitapakit ottavat ylempää ja topparit leveyttä. -Keskikenttä hakee alempaa. -Puolustuslinja tekee yhteistyötä pelinavaamisessa. Pelinavaaminen 11v11 1 23 6 5 10 7 4 8 9 11 1 2 4 6 5 10 7 3 8 9 11

59 -Vastustaja prässää kahdella kärjellä. -Laitapakit ottavat ylempää ja topparit leveyttä. -Keskikenttä hakee alempaa. -Puolustuslinja tekee yhteistyötä pelinavaamisessa. Pelinavaaminen 11v11 1 23 6 5 10 7 4 8 9 11 1 2 4 6 5 10 7 3 8 9 11

60 Pelinrakentelu 11v11 1 2 3 6 5 10 7 4 8 9 11 1 2 4 6 5 10 7 3 9 11 -Vastustaja prässää kahdella kärjellä. -Pallo on saatu pelattua keskikentälle. Nyt pitäisi päästä vastustajan keskikentän ohitse. -Pallo pelataan keskelle tai laitaan laitapuolustajalle ja sieltä eteenpäin.

61 Murtautuminen ja maalinteko 11v11 1 2 3 6 5 10 7 4 8 9 11 1 2 4 6 5 10 7 3 9 11 -Pallo on keskikentällä ja tarkoitus on päästä vastustajan puolustuslinjan läpi. -Vaihtoehtoja on mm. seinäsyöttö ysin kanssa tai syöttö ysille ja tämä harhauttaa ja etenee maalintekoon saakka.

62 -Kolmen alueen peli -Puolustajat kuljettavat alueen yli, laitureiden yhteistyö -Pelin avaaminen -Pelin rakentelu -Maalinteko -Ydinharjoitteet aina pelijärjestelmästä johdettuja. Ydinharjoitteet 11v11 1 23 6 5 10 7 4 8 9 11 1 2 4 6 5 10 7 3 8 9 11

63


Lataa ppt "Korson Palloseura Valmennuslinja. Arvot YhteisöllisyysSuvaitsevaisuusAvoimuusLuotettavuus -Jokainen tietää toisensa -Osallistumme yhdessä -Ikäluokkien."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google