Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opetus ja kulttuuriministeriö Kuulemistilaisuus 25.9.2015 varhaiskasvatusoikeuden, yksityisen hoidon tuen ja henkilöstömitoituksen muuttamisesta Vantaan.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opetus ja kulttuuriministeriö Kuulemistilaisuus 25.9.2015 varhaiskasvatusoikeuden, yksityisen hoidon tuen ja henkilöstömitoituksen muuttamisesta Vantaan."— Esityksen transkriptio:

1 Opetus ja kulttuuriministeriö Kuulemistilaisuus 25.9.2015 varhaiskasvatusoikeuden, yksityisen hoidon tuen ja henkilöstömitoituksen muuttamisesta Vantaan kaupunki Sole Askola-Vehviläinen Raija Laine

2 Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi varhaiskasvatuslain (36/1973) 11a ja 11 b §:n muuttamisesta sekä valtioneuvoston asetukseksi lasten päivähoidosta annetun asetuksen (239/1973) 6 §:n 1 momentin muuttamisesta. Vantaan kaupungin keskeiset näkemykset ja arvioidut vaikutukset

3 Lapsen subjektiivinen oikeus varhaiskasvatukseen 20 tuntia viikossa varhaiskasvatusoikeuden turvaaminen kaikille lapsille on tasa-arvoistava ratkaisu ja siten kannatettava luonnoksessa hallituksen esitykseksi subjektiivinen päivähoito-oikeus rajataan puolipäiväiseksi silloin, kun toinen vanhemmista hoitaa perheen toista lasta äitiys - isyys- tai hoitovapaalla tai kotihoidon tuella on kriteerinä selkeästi rajaava ja perheiden kannalta tasavertainen ratkaisu 20 tunnin laajuinen varhaiskasvatus tulee järjestää päivittäisenä osapäiväisenä varhaiskasvatuksena, jolla varmistetaan varhaiskasvatuslain perimmäinen tavoite lapsi saa subjektiivisen oikeuden osallistua varhaiskasvatuksen pedagogiseen toimintaan ja siten tukea kasvulleen ja kehitykselleen varhaiskasvatuksen järjestäjä päättäisi tarkemmat lapsikohtaiset toiminta-ajat ottaen lapsen ja perheen toiveet huomioon 20 tuntia laajempaan palveluun pääseminen tulee selkeästi rajata vanhempien kokoaikaisen työn ja opiskelun vuoksi tapahtuvaksi 25.9.20153

4 20 tuntia laajempi palveluoikeus laajempaan palveluun pääsemisen kriteereiden tulee olla selkeitä ja tulkinnaltaan yksiselitteisiä laaja-alainen harkinnanvaraisuus lisää riskiä lasten ja perheiden epätasa- arvoiselle kohtelulle kriteereistä tärkeimpiä ovat lapsen kehitykseen, tuen tarpeisiin ja lapsen etuun liittyvät syyt tämä edellyttää monialaista arviointia lapsen ja perheen tilanteesta perheeseen liittyvänä syynä esimerkiksi vanhemman kuntoutus tai muu vastaava syy ei ole määrittelyltään selkeä lapsen varhaiskasvatusoikeuden kannalta 25.9.20154

5 20 tuntia laajempi palveluoikeus esityksen tavoitteissa ja keskeisissä ehdotuksissa on monia joustoja, jotka hankaloittavat palveluiden järjestämistä ja lyhyenkin aikavälin suunnittelua esimerkiksi kirjaus, jonka mukaan mahdollisissa tilapäisissä ja yllättävissä tilanteissa varhaiskasvatusta tarjottaisiin tapauskohtaisesti ja joustavasti yli päätöksen mukaisen tuntimäärän on henkilöstösuunnittelun osalta haaste palvelun järjestäjälle lukuisten joustojen myötä lasten varhaiskasvatuksen laatu vaarantuu kasvuympäristön jatkuvasti muuttuessa lukuisilla joustoilla vaikutuksia myös palvelun asiakaslaskutukseen 25.9.20155

6 20 tuntia laajempi palveluoikeus esityksessä arvioidaan myös vaikutuksia viranomaisen toimintaan: ehdotetun lain mukaan varhaiskasvatus olisi kuitenkin aina järjestettävä nykyisen laajuisena, jos se on tarpeen lapsen kehityksen, tuen tarpeen tai perheiden olosuhteiden takia taikka se on muutoin lapsen edun mukaista kirjaus sisältää laaja-alaisen jouston 20 tunnin palveluoikeuteen ja voi vahvistaa palveluiden käyttöä nykytasoisena kokonaisuutena tarveharkinnan käyttäminen lisää kuntien arviointityötä ja vaatii lisäresurssointia: – lapsen kehitykselliset ja tuen tarpeeseen perustuvat syyt – vanhempien työllisyystilanne – muut perheen olosuhdetekijät 25.9.20156

7 Hallitusohjelman arvioidut vaikutukset varhaiskasvatukseen vuonna 2016 Subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen puolipäiväiseksi Vaihe 1. kun toinen vanhemmista hoitaa perheen toista lasta (Mikäli voimaan 1.8.2016) – kustannukset alenevat yhteensä 392 000€ vuonna 1.8.2016 – Merkitsee n. 10 henkilötyövuoden vähentämistä 1.8.2016 Vanhemman ollessa työtön (Mikäli voimaan 2017) – kustannukset alenevat 125 000€/ vuosi. Oletus pitkäaikaistyöttömyys 30%. Mahdollistetaan esiopetuksessa olevan lapsen hoito maksullisena kerhotoimintana (Mikäli voimaan 2017) – alentaa kustannuksia 453 00€/vuosi 25.9.20157

8 Hallitusohjelman arvioidut vaikutukset varhaiskasvatukseen Subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen puolipäiväiseksi: Säästöt yhteensä vuonna 2017 täysimääräisenä 1, 5 milj. € 25.9.20158

9 Yksityisen hoidon tukea koskevat esitysluonnokset 20 tuntia laajemman varhaiskasvatuksen tarvetta ei ole mahdollista arvioida, koska asiakkaalla on suhde palveluntuottajaan, ei kuntaan esityksessä kunnan edellytetään toteavan lapsen yli 20 tunnin varhaiskasvatuksen tarve ja tekevän päätöksen siitä tuntematta yksityisen palvelun asiakasta esityksen mukaan asiakas ilmoittaa Kansaneläkelaitokselle kunnan tekemän päätöksen, mutta kunta ilmoittaa Kansaneläkelaitokselle varhaiskasvatusoikeuden mahdolliset muutokset edellä mainitussa prosessissa palveluntuottajalla ei ole roolia palvelutarpeen muutoksissa ja kunnan vastuut ja tehtävät lisääntyvät monialaista lapsen tuen tarpeen arviointia vaikeuttaa se, että Vantaalla yksityiset palveluntuottajat vastaavat itse mahdollisista erityisopettajapalveluista kuntalaisten tasa-arvoinen kohtelu ei toteudu, mikäli esitys mahdollistaa alemman tasoiseen yksityisen hoidon tukeen oikeutetun asiakkaan mahdollisuuden jatkaa kokoaikaisesti varhaiskasvatuspaikassa maksamalla aiempaa suurempaa hoitomaksua 25.9.20159

10 10 yksityiseltä palveluntuottajalta ei voi edellyttää asiakassuhteen jatkamista samassa yksikössä varhaiskasvatusoikeuden rajautuessa 20 tuntiin haasteena erityisesti yksityinen perhepäivähoito, pienet ryhmäperhepäiväkodit ja pienet päiväkodit 20 tunnin palvelurajaus edellyttää kuntalisien uudelleen arviointia rajaus edellyttää yksityiseltä palvelun tuottajalta uusia avauksia talouden tasapainottamiseksi mahdolliset uudet palveluavaukset lisäävät kunnan valvonnan ja ohjauksen tarvetta haasteena toiminnan monimuotoistumiselle ovat pienten yksityisten palvelun tuottajien käytettävissä olevien tiloihin liittyvät rajoitteet uhkana voi olla kiinnostuksen väheneminen yksityistä varhaiskasvatusta kohtaan perheiden varmistaessa lapsen hoitosuhteen jatkuvuutta hakeutumalla kunnallisen palvelun piiriin

11 Henkilöstön suhdeluvun muutos 1/8 yksiköiden tila- ja ilmastointiratkaisut sekä ryhmätilat eivät mahdollista lasten määrän lisäystä kaikissa päiväkodeissa Yli 3- vuotiaiden lasten määrää arvioidaan voitavan lisätä Vantaan päiväkoteihin enintään 100 lapsella yhteensä 18 päiväkodissa suhdeluvun muutos ei oleteta koskevan erityisen hoidon ja kasvatuksen tarpeessa olevia lapsia 70% erityisen hoidon tarpeessa olevista lapsista sijoittuu tavallisiin lapsiryhmiin perusopetuslain mukaan pidennetyn oppivelvollisuuden lapsi ei voi olla kuin enintään 20 lapsen ryhmässä 25.9.201511 Säästöt yhteensä 1.8.2016 lukien 375 000€


Lataa ppt "Opetus ja kulttuuriministeriö Kuulemistilaisuus 25.9.2015 varhaiskasvatusoikeuden, yksityisen hoidon tuen ja henkilöstömitoituksen muuttamisesta Vantaan."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google