Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kirjastoreitti Oulussa – kouluyhteistyötä verkossa l Bibliotekspedagogik –Kirjastopedagogiikkaa, Vaasa 4.2.2016 l Elina Kauppila, informaatikko Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kirjastoreitti Oulussa – kouluyhteistyötä verkossa l Bibliotekspedagogik –Kirjastopedagogiikkaa, Vaasa 4.2.2016 l Elina Kauppila, informaatikko Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto."— Esityksen transkriptio:

1 Kirjastoreitti Oulussa – kouluyhteistyötä verkossa l Bibliotekspedagogik –Kirjastopedagogiikkaa, Vaasa 4.2.2016 l Elina Kauppila, informaatikko Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto

2

3 Viestiseinä verkossa http://padlet.com/elina_kauppila/vaasa padlet.com/elina_kauppila/vaasa

4 Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto Oulun kaupunginkirjastolla on 23 toimipistettä ja 3 kirjastoautoa. Kirjastossa on käytössä aluemalli. Kaupungin alue on jaettu neljään alueeseen: keskiseen, pohjoiseen, itäiseen ja eteläiseen. Omatoimiaikoja isoimmissa kirjastoissa. Omatoimikirjastoja tällä hetkellä 5, lisää tulossa (K16, paitsi Kastelli, joka sallittu kaikille). Oulussa on tammikuussa 2016 otettu käyttöön avoimen lähdekoodin kirjastojärjestelmä Koha.

5 Koulu on kirjaston tärkein yhteistyökumppani

6 Koulun kautta kirjasto tavoittaa suuren kohderyhmän helposti, nopeasti ja kustannustehokkaasti. Koulutamme kirjastonkäyttäjiä – tulevaisuuden asiakaskuntaa. Teemme lukutaitoja ja lukuinnostusta edistävää työtä yhdessä koulujen kanssa, kasvatamme elinikäisiä lukijoita. Vaikutamme kansalaisten tiedonhankintataitoihin.

7 Myös kirjasto on tärkeä koululle Kirjaston kokoelmat ja palvelut edistävät oppilaiden oppimista tukemalla lukutaidon kehittymistä. Kirjaston työntekijät ovat tiedonhaun ammattilaisia, he voivat tukea opettajaa tiedonhankintataitojen opettamisessa. Kirjastossa on kaunokirjallisuuden ja tietokirjallisuuden sisältöjen tuntemus ja tuorein aineisto.

8 Kun kirjastokäynnit, tiedonhaun opetukset ja vinkkaukset ovat osa koulun oppimistehtäviä, saadaan yhteistyöstä todellinen hyöty opetukselle.

9 Oulun koulut ja kirjastot perusasteen kouluja on Oulussa 80, jokaisella koululla on oma yhteistyökirjastonsa jokaisessa Oulun perusasteen koulussa on koulukirjasto tai koulun yhteydessä toimiva kaupunginkirjaston toimipiste koulujen yhteydessä toimivia kombikirjastoja on kolme: Kastelli, Ritaharju ja Paulaharju kirjastot tiivistetään yhteistyötä koulujen kanssa, myös aivan uusi kombikirjasto suunnitteilla Hiukkavaaraan

10 Kirjastoreitti Oulun koulujen ja kaupunginkirjaston suunnitelmallista yhteistyötä, tällä nimellä v. 2008 lähtien. Kaupunginkirjaston yhteistyöverkostona toimivat koulukirjasto-opettajat. Kirjastoreittiä kehittää opettajista ja kirjastojen henkilökunnasta koostuva Kirjastoreitti-työryhmä.

11

12 Kirjastoreitti-sivusto Kaupunginkirjaston kouluyhteistyöllä on omat verkkosivut. Sivusto luotiin Lukuinto-hankkeen yhteydessä v. 2013. Sivuilta löytyvät mm. Kirjastoreitin sisällöt, kirjallisuus- diplomit ja materiaalipankki. www.kirjastoreitti.fi

13 Kirjasto mukana opetussuunnitelmatyössä

14 OPS-yhteistyöstä Yhteistyötä koulujen kanssa on Oulussa tehty pitkään, mutta opetussuunnitelmassa Kirjastoreittiä ei ole mainittu. Oulun kaupunginkirjasto pyrkii siihen, että hyvin toimiva yhteistyö jatkuu ja syvenee entisestään. Kouluyhteistyötä koordinoiva informaatikko toimii yhteyshenkilönä, kirjastolla on myös oma OPS-työryhmä. Kirjaston johto on sitoutunut prosessiin ja on ajan tasalla työn etenemisestä.

15 Onnistuneella yhteistyöllä on vahva perusta Kirjastoreitti on ollut hyvä pohja myös OPS-yhteistyölle. On helpompi päästä mukaan suunnitelmiin kun on olemassa valmis paketti. Kirjastoreitti mainitaan OPSin perusteiden luvussa 5, jossa mainitaan myös koulun kirjastotoiminta. Kirjastoreitti liitetään äidinkielen sisältöihin ja tavoitteisiin. Kirjastoreitti tulee mukaan opetussuunnitelman tukimateriaaleihin, osaksi Tiedonhallinnan polkua.

16 Tulevaisuuden tavoitetiloja Oulussa kirjastot ovat osa koulujen oppimisympäristöjä, kirjastolla on paljon annettavaa sekä fyysisenä että digitaalisena oppimisympäristönä → ulos luokkahuoneesta yhä useampi kirjasto toimii koulun yhteydessä, yhteistyö on tiivistä → kombikirjastot opettajat tuntevat kirjastojen palvelut ja kokoelmien sisällöt paremmin kirjaston painetut ja sähköiset aineistot ovat tehokkaammin koulujen käytössä

17 Kirjastoreitin tiedonhaun opetus

18 OUTI-verkkokirjaston opetukset tarjotaan 5. & 7. luokille opetus on ollut lähinnä verkkokirjaston ja kirjastonkäytön opetusta uuden OPSin myötä joudumme ehkä tekemään muutoksia ja laajentamaan opetusten sisältöä myös muuhun tiedonhankintaan → opetusvideot, itseopiskelumateriaalit, sähköiset oppimisympäristöt Koha tuo myös muutoksia opetuksiin

19 Tiedonhakijan reitti oppilaat oppivat hahmottamaan tiedonhankintaa prosessina perustuu Oulun kaupungin Tiedonportaat-malliin oma prezi-materiaalinsa alakoululle, yläkoululle ja lukiolle http://www.ouka.fi/oulu/kirjastoreitti/tiedonhakijan-reitti

20 Mobiilitehtävät

21 Tiedonhaun harjoitustehtävät haluttiin sähköiseen muotoon, tehtävät myös koulujen käyttöön. Keväällä 2013 luotiin vapaasti verkossa oleva tehtäväsivusto, työhön tarvittiin koodaaja. Tehtävät on julkaistu avoimen lähdekoodin periaatteella, kirjastot voivat tehdä tehtävistä oman versionsa. Piki-kirjastot hyödynsivät koodia ensimmäisenä: http://www.tampere.fi/kirjasto/tiedonhaku/ http://www.tampere.fi/kirjasto/tiedonhaku/

22 Mobiilitehtävät Tehtäviä on 5. ja 7. luokille & lukiolaisille. Helpottavat tiedonhaun opetuksen järjestämistä niissä kirjastoissa, joissa ei ole tietokoneita käytettävissä. Tarvitaan tietokone ja tykki verkkokirjaston näyttämiseen.

23 Mobiilitehtävät Tehtäviä voi tehdä älypuhelimella, tabletilla tai tietokoneella. Käytetään kirjaston, koulun tai oppilaiden omia laitteita. Tehtävät voi teettää myös parityönä tai ryhmätyönä.

24 Mobiilitehtävät löytyvät helpoiten googlella: mobiilitehtävät myös Oulun kaupunginkirjaston verkkosivuilta ja Kirjastoreitti-sivuilta löytyy linkki http://oulu.ouka.fi/kirjasto/kr/

25 Tehtävien laatiminen Kysymykset täytyy miettiä tarkkaan, muuttuvia tekijöitä ei saisi olla. Mahdollisimman yksiselitteiset vastaukset. Koodissa kannattaa huomioida vastauksen eri kirjoitusasut ja vaihtoehdot. Tehtävät kohdistuvat verkkokirjaston perustoimintoihin. Tampereella tehty kysymyksiä myös kirjaston verkkosivujen sisällöistä. Kuusi tehtävää/sarja on hyvä määrä. Niidenkin tekemiseen menee osalla aikaa. Kannattaa tehdä sellaisia tehtäviä, joihin ei välttämättä löydy vastausta hakukoneilla. Googlen avulla tehtävistä selviää yleensä hitaasti, mikä motivoi verkkokirjaston käyttöön hakutehtävissä.

26 Tehtävien tekninen ylläpito Tehtäväsarjan luomiseen tarvitaan koodaustaitoinen henkilö. Päivittämiseen ja ylläpitoon riittää jonkinasteinen html-koodin hallitseminen sekä tiedonsiirto-ohjelman käyttötaito. Oulussa kirjaston henkilökunnassa kaksi päivitystaitoista, Tampereella se tehdään kirjaston verkkopalveluissa. Jos haluat tehtävät omalle kirjastollesi, ota yhteyttä: sampo.lehtinen@gmail.com

27 Kokemuksia käytöstä Tehtäviä tehdään innokkaasti. Oppilaiden ja ryhmien kesken syntyy monasti spontaani kilpailu. Tehtävistä oppilaat saavat samalla hoksautuksia hyvistä kirjoista ja musiikista. Tarvitaan hyvä verkkoyhteys. Opettajilta tullut hyvää palautetta myös. Jotkut valmistautuvat kirjaston opetustuntiin tekemällä tehtäväsarjan jo koululla. Tehtäviä on käytetty myös tietokilpailutyyppisesti luokassa.

28 Tablettien käyttö innostaa pienempiä koululaisia. Vanhemmat oppilaat haluavat yleensä käyttää omia älypuhelimia. Laitteiden käytössä lapset eivät tarvitse opastusta, neuvoja tarvitaan verkkokirjaston käytössä. Mobiilitehtävät luovat positiivista kuvaa kirjastosta, jättävät mukavan muistijäljen oppilaille. Joskus tehtäviä on haluttu tehdä lisääkin.

29 Paikannustehtävät mobiilitehtävälomaketta hyödynnettiin kehittämällä syksyllä 2015 tehtäväsarjat myös ”hyllytehtäviin” kirjaston palveluiden esittely powerpointilla, jossa pelkkiä kuvia verkkokirjaston esittely, haetaan nuoria kiinnostavaa aineistoa opiskelijat tutustuvat pääkirjaston aikuisten osastoon paikannustehtävien avulla

30 Paikannustehtävät kysymys koskee kirjaa, jonka hyllypaikka etsitään verkkokirjastosta sen jälkeen etsitään kirja hyllystä ja vastaus kysymykseen kirjasta mukava tapa tutustua kirjaston osastoihin ja hyllypaikkoihin http://oulu.ouka.fi/kirjasto/kr/

31 Uusia sovelluksia tarjolla sijaintitietoja hyödyntäviä sovelluksia tulee koko ajan lisää hyödyntävät gps-tietoja tai sisätiloissa qr-koodeja sovelluksia voisi hyödyntää kirjaston tutustumiskäynneillä ja tiedonhaun tehtävissä tehtäväsarjojen luominen helppoa, monipuoliset toiminnot sovelluksissa mm. ActionTrack, Seppo, TaleBlazer

32 Kirjaston tabletit

33 Mobiilitehtävien myötä kirjastoon hankittiin tablet-laitteita opetuskäyttöön. Opetuskäytön laitteet ovat lainattavissa asiakkaille silloin kun eivät ole opetuskäytössä, käyttö kirjaston tiloissa. Laitteita on yhteensä 15, sijoitettu kolmeen aluekirjastoon. Pääkirjastolla lisäksi 20 laitetta. Kuljetuslaatikoiksi hankittu vahvat sisustuslaatikot. Laitteet kulkevat aineistokuorman mukana. Myös asiakaskäyttöön tarkoitettuja lainattavia laitteita: iPad ja iPad mini. Lainataan kirjastokortilla, ei anneta kotilainaan. Käytöllä ei ole ikärajaa. Asiakkaat käyttävät omia tunnuksiaan laitteissa. Laitteet luetteloitu, laina-aika järjestelmässä 1 vrk. Laitteissa suojakuori ja neopreenipussi, lastenosaston laitteissa lisäksi erikoisvahvat suojat.

34 Henkilökunnan tehtävät Henkilökunta opastaa tabletin peruskäytön, muuten asiakkaiden käytettävä laitteita itsenäisesti. Henkilökunta huolehtii laitteiden latauksesta ja myös nollaa laitteet käytön jälkeen. Oulun kirjastoissa on järjestetty tablettitohtorin vastaanottoja, jolloin on opastettu laitteiden käyttöä laajemminkin.

35 Mobiililaitteet vinkkauksessa

36 Kahoot & vinkkaus Vinkkaustilanteessa koululaiset ovat saaneet osallistua vinkattavan aineiston valintaan Kahoot-sovelluksen kyselyiden avulla. Kysely heijastetaan seinälle, koululaiset syöttävät vastaukset tabletilla tai puhelimella. Kahootia voidaan käyttää myös tietokoneella. Vinkkaaja tarvitsee käyttäjätunnuksen, jotta hän voi tehdä kysymyksiä. Kyselyyn osallistujat eivät tarvitse erillisiä tunnuksia palveluun. Koululaiset kirjautuvat sovellukseen osoitteessa www.kahoot.it ja vinkkari www.getkahoot.comwww.kahoot.it www.getkahoot.com Koululaiset liittyvät kyselyyn vinkkarin antamalla koodilla.

37 Kahoot-kyselyn kysymykset esim. 6 kysymystä, 2-3 vaihtoehtoa kussakin jokaisesta setistä vinkataan vain yksi kirja kysymykset yksinkertaisia, sisältävät lyhyitä sanoja, nopeasti luettavia kunkin kysymyksen jälkeen vinkataan kirja, sen jälkeen siirrytään seuraavaan kysymykseen ja vinkkaukseen lopuksi vinkataan vinkkarin valinta vinkkarin täytyy varata vinkkaukseen enemmän aineistoa kuin normaalisti

38 Testataan Kahootia mene osoitteeseen kahoot.it syötä annettu numerosarja syötä nimimerkkisi aloitetaan!

39 Kysymyksiä, vinkkarin muistilista Kummalla aloitetaan? Lähdetäänkö… Pakomatkalle (Palviainen: Perjantai on hyvä päivä lähteä) Aikamatkalle (Scarrow: Time Riders) Haluaisitko kuulla mitä tapahtui… Rannalla (Vuorela: Karikko) Leirillä (Veirto: Leiri) Liftausreissulla (Mörö: Vesipajatso) Mikä on miehenalulla mielessä? Mopo (Lehtinen: Mopo) Pesä (Lehtinen: Pesää!) Pokeri (Ojanen: Pokerinaamat)

40 Kysymys Kahootin näkymässä

41

42 Innosta ja osallista! Kahootin käyttö vinkkauksessa toimii loistavasti! Lapset ja nuoret ovat innostuneita, pitävät siitä että saavat osallistua ja kommentoivat äänestystulosta. Vinkkauksen kuunteluunkin maltetaan kuitenkin keskittyä. Mobiilitehtävien vaikutus on samanlainen. Aiemmin ehkä nuivasti tiedonhaun tehtäviin suhtautuneet yläkoululaisetkin tarttuvat tehtäviin innokkaasti.

43 Kirjaston digiloikka? pysyvätkö kirjastot koulujen perässä? ehkä meidän pitäisi olla jo himpun verran edellä. Rauha Maarno kirjoitti HS 21.9.2015, että ”Kirjastot vauhdittavat koulujen digiloikkaa” http://www.hs.fi/mielipide/a1442714622364 http://www.hs.fi/mielipide/a1442714622364 myös opettajat joutuvat tällä hetkellä opettelemaan aivan uusia tapoja opettaa kirjaston opetukset tulevaisuudessa? Mitä haluamme opettaa?

44 www.kirjastoreitti.fi elina.kauppila@ouka.fi


Lataa ppt "Kirjastoreitti Oulussa – kouluyhteistyötä verkossa l Bibliotekspedagogik –Kirjastopedagogiikkaa, Vaasa 4.2.2016 l Elina Kauppila, informaatikko Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google