Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kartingin debytanttikoulutus 2016 Kartingin debytanttijärjestelmä Yleisen lisenssin saavuttaminen suoritetaan 2. osaisella debytanttijärjestelmällä,

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kartingin debytanttikoulutus 2016 Kartingin debytanttijärjestelmä Yleisen lisenssin saavuttaminen suoritetaan 2. osaisella debytanttijärjestelmällä,"— Esityksen transkriptio:

1

2 Kartingin debytanttikoulutus 2016

3 Kartingin debytanttijärjestelmä Yleisen lisenssin saavuttaminen suoritetaan 2. osaisella debytanttijärjestelmällä, joka koostuu teoriaosuudesta ja ajo-osuudesta. Teoriaosuus Ajo-osuus 1. Sääntöjen tuntemus ja luennot. 2. Kirjallinen koe. Hyväksytyn teoriakoulutuksen jälkeen kuljettaja saa henkilökohtaisen debytanttikortin. 3. Debytanttikortin toimitus tuomaristolle kilpailupaikalla. 4. Hyväksytyt kilpailusuoritukset. Viisi hyväksyttyä kilpailusuoritusmerkintää debytanttikortissa antaa kuljettajalle yleisen lisenssitason. 3

4 Organisoituminen Oma seura (n. 320 kpl) Jäsenyys (n. 32 000 jäsentä) Ohjeet liitosta Alue Alueita Suomessa 8 kpl Järjestävät koulutuksia ja valmennusta Aluemestaruuskilpailut, muut aluekilpailut AKK-Motorsport ry Liittovaltuusto, hallitus, lajiryhmät Toimisto, mm. lisenssit FIA Kansainvälinen kattojärjestö Jäseniä n. 100 miljoonaa Kansallisia liittoja n. 120 maassa 4

5 Asiointitahot AKK-Motorsport ry Lisenssit: Anne Kärki Lajipäällikkö:Pekka Säynevirta Karting lajiryhmä Erno Laukkarinen, PJerno.laukkarinen@tativihrea.fi, 040 580 7195 Marja Talkamarja.talka@gmail.com, 040 162 0850 Rauno Syysmäkirauno.syysmaki@nic.fi, 0400 721 425 Jaakko Markulajaakko.markula@phnet.fi, 0400 600 095 Jukka Janhunenjukka.janhunen@hotmail.com, 0400 900 028 Antti Ollikainenantti.ollikainen@wetteri.fi, 050 373 2324 5

6 Lisenssit ja eri lajien tutkinnot Lisenssit (SK Yleiset §44, §52, §54) Lisenssinhaltija vakuuttaa tuntevansa autourheilun säännöt ja sitoutuu niitä noudattamaan. Suomessa kilpailijalisenssin haltijoita on ~10 000 ja toimitsijalisenssin haltijoita ~2000. Lisenssinhaltija osallistuu kilpailuun aina omalla vastuullaan. Kilpailijalisenssin voimassaolon edellytyksenä on voimassa oleva seurajäsenyys. Alle 18 vuotiaan huoltajalla on oltava myös lisenssi. (esim. huoltaja-mekaanikko) Alkoholin, huumaavien aineiden tai doping-aineiden vaikutuksen alaisena kilpailuun osallistuminen on AINA rangaistava teko. www.antidoping.fiwww.antidoping.fi Alkoholiraja on aina 0,00‰ 6

7 Debytanttikortti Lisenssiluokan nousu kartingissa = debytanttikortti. Debytanttikortin saa aikaisintaan sinä vuonna kun täyttää 11 vuotta, hyväksytyn teoriaosuuden jälkeen. Debytanttikortti on toimitettava esimerkiksi ilmoittautumisen yhteydessä kilpailutoimistoon -> tuomaristo tarkkailee ajoa. Merkinnät ovat voimassa 5 vuotta. 7

8 Lisenssit Kansainvälinen lisenssi/International Licence Vaaditaan AINA, kun kilpaillaan ulkomailla kansainvälisessä CIK-FIA-kilpailussa tai –sarjassa. Kansainväliset CIK:n lisenssiluokat ovat Karting Grade C, Karting Grade B ja Karting Grade A. KV-lisenssissä valokuva on pakollinen, vaatii myös vuosittaisen lääkärintarkastuksen (EKG on voimassa 2 vuotta suorituspäivästä). KV-lisenssin saa vain yleisen luokan 13 vuotta täyttänyt kuljettaja. 8

9 Peruslisenssi, karting Peruslisenssillä voi osallistua kotimaan kansallisiin karting-kilpailuihin. Kartingin kansallisella lisenssillä voi osallistua myös muissa Euroopan maissa ajettavaan kansalliseen karting-kilpailuun. Tätä varten tulee hakea liitosta erillinen National-lisäkortti. Lisenssiluokat: Harrastaja, Junior ja Yleinen. 9 Lisenssit

10 Tutustumislisenssi Käytössä harjoitus-, jäsenten- ja kerhojen välisissä kilpailuissa. Huoltaja- /mekaanikkolisenssi Alle 18-vuotiaalla kilpailijalla on oltava kilpailuissa mukana huoltaja, jolla tulee olla joko huoltaja-/mekaanikkolisenssi tai mikä tahansa perus- tai kansallinen kilpailijalisenssi. Ilmoittajalisenssi SM-kilpailuissa tulee olla ilmoittaja. Karting 2.6. 10 Lisenssit

11 Kilpailuorganisaatio 1. Kilpailun johtaja On vastuussa siitä, että kilpailussa noudatetaan sääntöjä; katsastus ratavalvonta tuloslaskenta 11

12 2. Tuomaristo Järjestäjän toimintaa ja kilpailun sääntöjen noudattamista valvoo ulkopuolinen elin, tuomaristo. Tuomariston puheenjohtajalla on omat erityistehtävänsä. Tuomaristolta kannattaa kysellä, kun on epäselviä asioita. 12 Kilpailuorganisaatio

13 Säännöt koostuvat monista osista Kartingin säännöt muodostuvat seuraavista tekijöistä: 1. Sääntökirja (www.autourheilu.fi)www.autourheilu.fi yleiset säännöt Kartingin lajisäännöt Tilattavissa kirjana, 25 € 2. Tiedotteet Liiton internet-sivuilla päivitetty sääntökirja Liiton internet-sivuilla Karting-osuus, jossa materiaalipankissa tekniikkasääntöjä, luokitustodistukset jne.. 13

14 3. Sarjasäännöt www.kartingsm.fi http://www.autourheilu.fi/saantokirja lisämääräykset 4. Kilpailukohtaiset ohjeet = kyseisen kilpailun säännöt Kilpailukutsu ja kilpailijainfo ohjaajakokous lisämääräykset 5. Toimitsijoiden ohjeet ja määräykset Kilpailun johto Katsastuspäällikkö Ratatuomarit Muut kilpailun toimihenkilöt 14 Säännöt koostuvat monista osista

15 Päätöksenteko - muutoksenhaku Kilpailun johtajan päätös 1.Kilpailun johtaja tekee päätöksiä, joilla pidetään yllä kilpailijoiden oikeusturvaa ja ohjataan sääntöjen noudattamiseen. 2.Tiedonanto kilpailunjohtajan päätöksestä -lomake. 15

16 Vastalause (Yleiset §92 - §98), vastalausemaksu 200€ 1.mikäli halutaan oikaisu/muutos kilpailun johtajan tekemään päätökseen, voidaan tehdä kirjallinen vastalause. 2.Tarkkaan mietittävä mistä asiasta vastalause tehdään. 3.Vastalause toimitetaan kilpailun johdolle. 4.Ei mahdollista lähtö- ja maalituomarin päätöksestä. 5.Vastalauseen voi jättää vain ilmoittaja/kuljettaja. 6.Vastalauseen määräajat. 7.Kuuleminen. 8.Vaikutus tuloksiin. 9.Vastalauselomake. 16 Päätöksenteko - muutoksenhaku

17 Vetoaminen (§99 - §107), vetoomusmaksu 1 000 € 1.Mikäli kilpailija ei tyydy tuomariston päätökseen, ilmoittajan on kirjallisesti ilmoitettava vetoamisesta tuomaristolle (§100). 2.Vetoaminen EI ole mahdollista ajotapa-asioissa (ajotapa-asia = ajotilanne). 3.Vetoomus on toimitettava AKK:lle määräajassa maksun kanssa (§101). 4.Vetoomukset käsittelee vetoomusoikeus. HUOM! Sääntökirja on siviilioikeudessa sopimus! 17 Päätöksenteko - muutoksenhaku

18 Kunnioita sääntöjä –Muista säännöt myös kilpailutilanteessa. Kunnioita kanssakilpailijoita –Radalla ja sen ulkopuolella. Tuomaristo –Kuuntele. –Kommentoi. 18 Käytös

19 Ratavalvonta - lippumerkit Ratavalvonnan tehtävät 1.Varoittaa kilpailijoita lippumerkein. 2.Valvoo sääntöjen noudattamista, kirjaa ja ilmoittaa virheellisestä ajosta. 3.Selvittää radan onnettomuuksien/pyörähdysten jälkeen, siirtää kilpailijan kanssa pysähtyneen auton radalta. 4.Auttaa loukkaantunutta kilpailijaa, ilmoittaa kilpailunjohdolle ensiavun tarpeesta tai muusta erityistarpeesta. 19

20 Päälippupiste 1.Sijaitsee yleensä lähtö- tai maalisuoralla näkyvästi sijoitettuna. 2.Kilpailun johtaja tai hänen apulaisensa näyttää lippumerkit päälippupisteellä. 20 Ratavalvonta - lippumerkit

21 Lippumerkit – kilpailun johto Punainen lippu (Karting 5.8) Merkitsee kilpailun/lähdön keskeyttämistä. 1.Punainen lippu näytetään VAIN kilpailun johtajan määräyksestä. 2.Lippuja näytetään päälippupisteessä ja ratatuomaripisteissä. 3.Näytetään heilutettuna. 4.Kilpailijoiden lopetettava kilpaileminen välittömästi. 5.Täydellinen ja ehdoton pysähtyminen turvallisesti kilpailun johdon osoittamaan paikkaan. 21

22 Mustavalkoruudullinen lippu = maalilippu 1. Merkitsee kilpailun tai sen osan päättymistä. 2. Kilpailijat ajavat hiljennetyllä vauhdilla varikolle ja katsastukseen. 22 Lippumerkit – kilpailun johto

23 Mustavalkoinen lippu + kilpailijanumero 1.Viimeinen varoitus ennen esimerkiksi epäurheilijamaisesta käytöksestä johtuvaa hylkäystä. 23 Lippumerkit – kilpailun johto

24 Mustaoranssi lippu + kilpailijanumero 1.Näytetään kuljettajalle, jonka autossa on tekninen vika. 2.Kilpailijan tultava ratavarikolle seuraavalta kierrokselta. 3.Kilpailija saa mahdollisesti jatkaa korjauksen jälkeen. Mikäli mustaoranssia lippua ei noudateta, se vaihdetaan mustaksi lipuksi. 24 Lippumerkit – kilpailun johto

25 Musta lippu + kilpailijanumero 1.Kilpailijan lopetettava kilpaileminen ja tultava varikolle seuraavalta kierrokselta. 25 Lippumerkit – kilpailun johto

26 Sininen lippu Näytetään kuljettajalle, jota ollaan ohittamassa kierroksella. Liikkumaton sininen lippu: sinut ohitetaan kierroksella, säilytä ajolinjasi. Liikkuva sininen lippu: yksi tai useampi kilpailija haluaa ohittaa sinut, päästä heidät ohi. 26 Lippumerkit – kilpailun johto

27 Sininen lippu, jossa punainen vinoristi 1.Näytetään kuljettajalle, joka on juuri ohitettu tai tullaan kohta ohittamaan kierroksella. 2.Kuljettajan on lakattava ajamasta kilpaa, siirryttävä pois ajolinjalta ja ajettava varikolle. 27 Lippumerkit – kilpailun johto

28 Vihreä 1.Rata selvä. 2.Käytetään myös merkkinä harjoitusajoon, aika- ajoon tai kilpailuun lähtemiseksi radalle. 3.Näytetään myös, kun neutralisointi päättyy ja kilpailu jälleen jatkuu. 28 Lippumerkit – kilpailun johto

29 Lippumerkit – ratatuomaripiste Punainen lippu (Karting 5.8) Merkitsee kilpailun/lähdön keskeyttämistä. 1.Punainen lippu näytetään VAIN kilpailun johtajan määräyksestä. 2.Lippuja näytetään päälippupisteessä ja ratatuomaripisteissä. 3.Näytetään heilutettuna. 4.Kilpailijoiden lopetettava kilpaileminen välittömästi. 5.Täydellinen ja ehdoton pysähtyminen turvallisesti kilpailun johdon osoittamaan paikkaan. 29

30 Keltainen lippu 1.Merkitsee VAARAA ratatuomaripisteen alueella Hiljennettävä, älä ohita, valmistaudu väistämään. 2.Radan reunalla tai osittain radalla on kolari tai tukos. 3.Vaikutusalue päättyy lippupisteeseen, jossa ei liputeta keltaista lippua. Kaksi Keltaista lippua 1.SUURI VAARA, ratatuomaripisteen alueella Hiljennettävä, älä ohita, valmistaudu pysähtymään. 2. Rata kokonaan tai osittain tukossa. 30 Lippumerkit – ratatuomaripiste

31 Vihreä 1.Neutralisoinnin jälkeen lippupisteissä liputetaan vihreää lippua maksimissaan yhden kierroksen ajan. 31 Lippumerkit – ratatuomaripiste

32 Valkoinen 1.Hitaasti liikkuva ajoneuvo. 2.Piste, jonka alueella hitaasti liikkuva ajoneuvo on, näyttää heilutettuna. 32 Lippumerkit – ratatuomaripiste

33 Keltainen lippu punaisin raidoin 1.Radan pinta normaalia liukkaampi, esimerkiksi öljyn tai veden takia. 2.Näytetään neljän kierroksen ajan, ellei pito palaudu normaaliksi ennen sitä. 33 Lippumerkit – ratatuomaripiste

34 SLOW kyltit. Neutralisointi Kilpailutapahtuman johtaja päättää erän tai finaalilähdön neutralisoinnista. Tätä sääntöä käytetään vain siinä tapauksessa, jos radalla on esteitä tai kilpailijoita tai toimihenkilöitä on fyysisesti vaarassa, mutta tilanne ei kuitenkaan vaadi lähdön keskeyttämistä punaisella lipulla. Kun kilpailun tapahtumajohtaja antaa käskyn neutralisoinnista, kaikissa ratatuomaripisteissä heiluvat keltaiset liput sekä kilpailijoille näytetään keltaista kylttiä SLOW-tekstillä. Liput heiluvat sekä SLOW-kyltit ovat ylhäällä siihen asti, kunnes kilpailun tapahtumajohtaja on antanut määräyksen kilpailun jatkamisesta eli neutralisointi päättyy. Neutralisoinnin aikana lähtövaloissa vilkkuvat oranssivalot. Kun kuljettajat näkevät keltaiset liput sekä SLOW-kyltit, tulee heidän välittömästi hiljentää nopeutta. Kilpailun johdossa ollut kuljettaja määrittelee neutralisointi kierrosten ajaksi riittävän alhaisen vauhdin ja muut kuljettajat ajavat tämän kuljettajan perässä yhdessä mahdollisimman tiiviissä jonossa. Ohittaminen on ehdottomasti kielletty. Ainoastaan siinä tapauksessa on oikeus ohittaa, jos edelle menevällä on selkeitä teknisiä ongelmia ja hän ei pysy jonomuodostelmassa. 34 Lippumerkit – ratatuomaripiste

35 SLOW kyltit. Neutralisointi Neutralisoinnin aikana on mahdollista käydä ratavarikolla, mutta takaisin radalle pääsee vain, kun katsastuspäällikkö tai vastaava toimihenkilö on siihen antanut luvan. Ratavarikolta radalle palaavan kuljettajan täytyy asettua radalla ajavan kuljettajajonon viimeiseksi. Kun kilpailutapahtumajohtaja päättää jatkaa kilpailua eli lopettaa neutralisoinnin, lähtövalojen vilkkuvat oranssit sammuvat, lippupisteissä on keltaiset liput liikkumattomina sekä SLOW-kyltit ylhäällä. Nämä ovat merkkeinä kuljettajille, että kilpailu jatkuu, kun maaliviiva ylitetään seuraavan kerran. 35 Lippumerkit – ratatuomaripiste

36 SLOW kyltit. Neutralisointi Neutralisoinnin viimeisellä kierroksella on tärkeää, että johdossa oleva kuljettaja pitää vauhdin tasaisena ja kohtalaisen hitaana. Kilpailijat eivät saa kiihdyttää ennen keltaista viivaa ja ohittaminen on kielletty ennen maaliviivaa. Kilpailunjohtaja antaa vihreällä lipulla merkin, kun neutralisointi päättyy, kilpailijat voivat kiihdyttää ja kilpailu voi jatkua normaalisti. Lippupisteissä keltaiset liikkumattomat liput ja SLOW kyltit vaihtuva heiluvaan vihreään lippuun, jota näytetään maksimissaan yhden kierroksen ajan neutralisoinnin päätyttyä. Kaikki neutralisoinnin aikana ajetut kierrokset lasketaan varsinaisiksi kilpailulähdön kierroksiksi. Jos kilpailu päättyy neutralisoinnin aikana, tulee kuljettajien ajaa maaliviivalle/ruutulipulle jonossa ja siinä järjestyksessä, jossa ovat neutralisoinnin aikana olleet. 36 Lippumerkit – ratatuomaripiste

37 Kartingin debytanttikoulutus 2016


Lataa ppt "Kartingin debytanttikoulutus 2016 Kartingin debytanttijärjestelmä Yleisen lisenssin saavuttaminen suoritetaan 2. osaisella debytanttijärjestelmällä,"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google