Katrina Vartiainen, TNK Substantiivien monikko Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Substantiivien datiivi
Advertisements

Adjektiivin ja adverbin komparaatio Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Maantieteelliset nimet 1 Unsere Freunde wohnen in Europa in Deutschland. Sie wohnen in Berlin. Wir fahren nach Deutschland im Juni. Maanosat, maat, kaupungit.
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ:
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: AJANMÄÄREET I AJANMÄÄREET II
Sisältö: Mikä on akkusatiivi? Persoonapronominien akkusatiivi
Viel Vergnügen beim Lernen!
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: SUBSTANTIIVIEN MONIKKO Maskuliini Neutri
Peruselementit Tekstiin tutustuminen Ymmärtäminen Kuuntelu Luenta
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: RINNASTUSKONJUNKTIOT RINNASTUSLAUSEET
Sitzen ist Silber, Schreiben ist Gold!
Romana eram. Mein Name ist… Ich komme aus… Ich wohne in… Ich bin zwölf/dreizehn/vierzehn Jahre alt … Ich ….
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: JÄRJESTYSLUVUT JÄRJESTYSLUVUN KÄYTTÖ
Peruselementit Tekstiin tutustuminen Ymmärtäminen Kuuntelu Luenta Äännätys Alleviivaukset/vihkoon Kirjalliset/suulliset tehtävät/tuotokset Kieliopin irrottaminen.
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: SIVULAUSE SIVULAUSEEN SANAJÄRJESTYS
Sitzen ist Silber, Schreiben ist Gold!
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ:
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: PERFEKTI Perfektin muodostus
Voiko teknistä saksaa ymmärtää?
GEMACHT VON OLLIMATTI SÄRKELÄ UND IIRIS HARJUNPÄÄ Das Futur.
Was hast du in den Winterferien gemacht?
Näen teidät. Menen heidän kanssaan Antaisitko meille rahaa. Me autamme häntä (Lisa). Karl istuu hänen (Klaus) takana. En voi elää ilman häntä (Klaus).
Interview Kennst du jemanden, der ständig Glück / Pech hat? Kann man sein ganzes Leben lang Pech haben? Warum haben einige immer Glück?
Kreuze an 1.Keiner weiß ganz genau, was die Globalisierung bedeutet. 2.Auch ein Handy ist ein Ausdruck von der Globalisierung. 3.Besonders die armen Länder.
dieses schön_____ Haus ein rot____ Sommerhaus mit schön_____ Natur (F) die lustig____ Kinder mit ihren froh____ Eltern riesig____.
Deutsch Ich heiβe Minna Klasse 8 Willkommen! Deutsch, Klasse 8 Hallo!
ich bin du bist er/sie/es ist wir sind ihr seid sie sind Sie sind
Kirjoita viisi kysymystä. Aloita annetulla kysymyssanalla. Kirjoita myös vastaukset. 1 Wer 2 Was 3 Woher 4 Wo 5 Wie.
Wochentage: am Montag, am Dienstag, am Mittwoch, am Donnerstag, am Freitag, am Samstag/Sonnabend, am Sonntag.
1.Toinen parista haastattelee ja toinen vastaa: NIMI, IKÄ, ASUINPAIKKA, MISTÄ KOTOISIN - Wie heiβt du? / Wie ist dein Name?  Ich heiβe… / Ich bin… / Mein.
Mein Name ist… Ich komme aus… Ich wohne in… Ich bin zwölf/dreizehn/vierzehn Jahre alt … Ich ….
Muuta kysymykset teitittelymuotoon. du  Sie ja verbissä –EN. 1 Wie heißt du? 2 Woher kommst du? 3 Wo wohnst du? 4 Bist du musikalisch? 5 Wie findest du.
Miten pystyt lauseen perusteella päättelemään relatiivipronominin muodon? 1. Ich möchte ein Auto kaufen, das sehr schnell ist. 2. Ich möchte einen Hund.
Kyselkää ja vastatkaa vuorotellen saksaksi: 1.Wie heiβt Mikkos Vater? 2.Wie alt ist er? 3.Was macht er gern? 4.Wie heiβt Mikkos Stiefmutter? 5.Wie alt.
KÖNNEN osata, voida MÜSSEN täytyä WOLLEN aikoa, haluta ichkannmusswill dukannstmusstwillst er, siekannmusswill wiekönnenmüssenwollen ihrkönntmüsstwollt.
Suomenna – mitä alleviivaukset tarkoittaa?  Wie geht’s dir?  Mir geht’s gut, danke!  Ich kann Ihnen helfen.  Wünschen Sie aber nicht nur mir Glück,
Trostpflaster Lohduke!. Suche und unterstreiche im Text! vuotiaaksi pojaksi 2. Perheeni on syynä siihen 3. Kolme vuotta sitten 4. Onneksi minulla.
Saksankielisissä maissa kahvilakulttuuri on voimissaan. Kahviloissa on lähes poikkeuksetta pöytiintarjoilu ja niissä on tapana istua pitkiäkin aikoja.
Hallo! Ich bin Lotte. Ich bin 14 Jahre alt. Ich komme aus Österreich. Ich wohne in Salzburg. Miten kerrot saksaksi mallin avulla… kuka olet? kuinka vanha?
Meine Familie. MASKULIINIFEMINIINI NEUTRI der Mann die Frau das Baby Substantiivit jaetaan kolmeen ryhmään: der, die, das. DER – miespuolinen henkilö.
Ryhmittele aamiaissanat vihkoosi. Käytä annettuja otsikoita. Getränke (juomia) Süβes (makeaa) Brotsorten (leipälajeja) Aufschnitt (leikkeleitä) Anderes.
Sanomapro.fi  Sivun oikeasta ylälaidasta paina avaimen kuvaa ja kirjoita kenttään apuri7  8.luokka-aste, saksa  Super8 oppilaan aineisto  Super8 oppilaan.
Ideen und Anregungen für die Praxis Anna-Maria Fischer, Deutsche Schule Helsinki.
Kirjoita sanat vihkoosi saksaksi. Tee sitten omia lauseita, joissa käytät sanoista vähintään viittä. 1 hunaja2 tänään3 kylläinen 4 valmis5 väsynyt6 juusto.
Muodosta lauseita. Tekijä ja verbi on annettu. Lisää jokaiseen lauseeseen vähintään kaksi omaa sanaa. Muista taivuttaa verbit. 1 ich, essen 2 du, nehmen.
Lisää kysymyssana. 1 ____ heißt Mikkos Vater?
In der Schule trifft er Gabi. Am Abend spielen sie Fuβball.
Akkusatiivi.
Kertaus: Päälauseen sanajärjestys. Aloita ajanilmaisulla:
Päälauseen sanajärjestys
Sivulauseen sanajärjestys
Muistatko, miten äännetään…
Taipuva predikaattiverbi
alles Gute zum Geburtstag!
Lektion 10 Wetten, dass ….
S.
Was ist das? die Orange die Birne der Apfel die Ananas die Banane.
Wie geht’s ? nicht gut schlecht krank Es geht. gut wunderbar
Aloita ylhäältä vasemmalta!
Osaatko auttaa Felixiä valmistamaan aamiaista
Nein, das ist falsch! Das ist der Kopf.
sp st sch Lausu sanat ääneen! Schule Schuh Sport sportlich Stein Stift
Das ist ein Dreieck. Das Dreiecke ist gelb. Wo ist das gelbe Dreieck?
Felix ja Franzi haluavat tietää, montako sanaa muistat viime vuodesta
Tarkastele lukujärjestystä ja muodosta lauseita tunnin ja päivän mukaan: In der ersten/zweiten/dritten/vierten/fünften/sechsten Stunde habe ich... — Am.
A B C D E F G H I J K L M M N O P Q R S T U V W X Y Z (Ä Ö Ü ß)
Antarktis Nordamerika Asien Australien Europa Afrika Südamerika
Jotakin on pielessä! Osaatko sijoittaa lauseet oikeisiin puhekupliin?
Singt mit! Zum Geburtstag viel Glück, zum Geburtstag viel Glück,
Franzi liikkuu huoneesta toiseen. Kerro, missä huoneessa hän on:
Esityksen transkriptio:

Katrina Vartiainen, TNK Substantiivien monikko Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu

Katrina Vartiainen, TNK Maskuliinit – der-sanat 1) yleisin –e/-e+: der Tag,-e, der Tisch,-e, der Hof,-e+, der Platz,-e+ 2) –el, -er, -en –päätteisillä sanoilla: ei monikon päätettä, umlaut mahdollinen der Schlüssel,- der Schüler,- der Wagen,- der Apfel,-+ 3) e-loppuiset der-sanat ovat heikkoja maskuliineja, jotka saavat –n –päätteen monikon lisäksi myös akkusatiivissa, datiivissa ja genetiivissä der Junge: Da kommt ein Junge. Kennst du den Jungen? Ich telefoniere oft mit dem Jungen. Die Schwester des Jungen geht in meine Klasse.

Katrina Vartiainen, TNK Neutrit – das-sanat 1) yleisimmät päätteet ovat –e ja er+ Das Jahr,-e, das Buch,-er+ 2) ei monikon päätettä - el, -er, -en –päätteisillä sanoilla: das Rätsel,- das Ufer,- das Laufen - Ge-alkuiset e-päätteiset sanat: das Gebirge - chen ja –lein –päätteiset diminutiivit: das Häuschen,- das Fräulein,- 3) um- pääte korvautuu –en-päätteellä: das Museum die Museen, das Studium, die Studien

Katrina Vartiainen, TNK Feminiinit - die-sanat 1) yleisin monikon pääte on –n/-en: die Schule,-n die Frau,-en Huomaa: n kahdentuu: die Schülerin,-nen 2) muutamalla on –e+: die Nacht,-e+, die Hand,-e+, die Frucht,-e+, die Stadt,-e+, die Wand,-e+ 3) Kaksi erikoistapausta: die Mutter,-+ die Tochter,-+