Hyvinvointiseminaari 16.10.2014 Raahessa Hannu Kallunki Kuntayhtymän johtaja Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymä
Keinoina mahdollisimman laaja sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio, vahva kansallinen ohjaus sekä asiakkaiden ja henkilöstön osallistaminen
Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma Uudet sote-alueet Kartassa sairaanhoidon erityisvastuualueet, maakuntarajat ja sairaanhoitopiirit, väestö 31.12.2012 HYKS erva 1 869 617 as. 39 kuntaa KYS erva 817 782 as. 68 kuntaa OYS erva 739 475 as. 68 kuntaa TAYS erva 1 106 115 as. 67 kuntaa TYKS erva 865 184 as. 62 kuntaa Varsinais-Suomi 472 139 29 kuntaa Satakunta 224 934 20 kuntaa Vaasa 168 111 13 kuntaa Helsinki ja Uusimaa 1 562 796 24 kuntaa Etelä-Karjala 132 355 9 kuntaa Kymenlaakso 174 466 6 kuntaa Pohjois-Savo 248 233 20 kuntaa Etelä-Savo 104 803 9 kuntaa Itä-Savo 44 881 4 kuntaa Keski-Suomi 250 369 21 kuntaa Pohjois-Karjala 169 496 14 kuntaa Pohjois-Pohjanmaa 400 959 29 kuntaa Kainuu 77 435 8 kuntaa Keski-Pohjanmaa 78 237 10 kuntaa Lapin 118 189 15 kuntaa Länsi-Pohja 64 655 6 kuntaa Pirkanmaa 518 157 23 kuntaa Etelä-Pohjanmaa 198 944 19 kuntaa Kanta-Häme 175 472 11 kuntaa Päijät-Häme 213 542 14 kuntaa Ahvenanmaa 28 501 as. 16 kuntaa 27.3.2014 Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma
Voimaanpano ja aikataulut Voimaanpanosta säädetään erillisellä lailla Lain vahvistaminen ja voimaantulo alkuvuodesta 2015 AVI kutsuu Sote-alueen ensimmäisen kuntakokouksen koolle viimeistään toukokuussa 2015 Sote-kuntayhtymän perussopimus hyväksyttävä viimeistään 31.10.2015 (ellei, VN päättää) Sote-kuntayhtymän on aloitettava toimintansa viimeistään 1.1.2016 Kunnat sopivat lain kriteerit täyttävien, tuottamisvastuussa olevien kuntayhtymien muodostamisesta Kunnat ja kuntayhtymät ilmoittavat halukkuutensa toimia tuottajina 1.2.2016 mennessä Ellei lain mukaista tuotantoaluetta kuntien toimesta synny, Sote-alueen kutsuttava kunnat koolle 1.3.2016 mennessä Järjestämispäätös valmisteltava ja yhtymäkokouksen se päätettävä 31.10.2016 mennessä Järjestämis- ja tuottamisvastuut siirtyvät uusille 1.1.2017 Henkilöstö siirtyy liikkeenluovutuksella – ei irtisanomissuojaa Omaisuus jää kunnille ja vanhoille kuntayhtymille ellei kunnat muuta sovi Lain voimaan tullessa olevat oikeudet ja velvollisuudet siirtyy uusille, muista sovittava
Miten Jokilaaksojen 17 kunnan ja nykyisen 6 sotetuottajan tulisi valmistautua uuteen lakiin? Mikä on tuleva tuotanto-/tuottajarakenne?
Jokilaaksojen SoTen tuotantorakenne 1.1.2017 ?
Pohjois-Pohjanmaa 403 555 asukasta 193 798 as Hailuoto 999 Kuusamo Hailuoto 999 Kempele 16 605 Liminka 9 577 Lumijoki 2084 Muhos 8 998 Tyrnävä 6 642 YHTEENSÄ 44 905 Ii Taivalkoski Pudasjärvi Alavieska 2 740 Kalajoki 12 644 Merijärvi 1 153 Oulainen 7 772 Pyhäjoki 3 356 Raahe 25 507 Siikajoki 5 593 YHTEENSÄ 58 756 Oulu Ii 9 610 Kuusamo 15952 Pudasjärvi 8 537 Taivalkoski 4 251 Utajärvi 2 945 Vaala 3 193 YHTEENSÄ 44 488 Hailuoto 193 798 as Kempele Utajärvi Muhos Lumi-joki Liminka Siika- joki Tyrnävä Raahe Pyhäjoki Haapajärvi 7 616 Haapavesi 7 241 Kärsämäki 2 721 Nivala 10 942 Pyhäjärvi 5 731 Pyhäntä 1 545 Reisjärvi 2 928 Sievi 5 198 Siikalatva 5 857 Ylivieska 14 748 YHTEENSÄ 64 527 Merijärvi Siikalatva Kalajoki Oulainen Alavieska Haapavesi Ylivieska Pyhäntä Kärsämäki Nivala Sievi Haapajärvi Pyhäjärvi Reisjärvi Näätsaari
Resurssit ja osaaminen kohdennettava asiakastarpeiden mukaan HENKILÖSTÖ 1000 vakinaista, 250 määräaikaista 53,6 milj€ MUUT MENOT 0,2 milj€ ASIAKKAAT TARVIKKEET 6,4 milj€ Asiakkuuksia 79 000 > 39,9 M€ Hoitopäiviä 265 000 > 37,0 M€ Oma esh 20905 avok/11340 hpv 14,0 M€ Shp esh 23000avok/16800hpv 29,4 M€ PALVELUJEN OSTOT 56,0 milj€ POISTOT JA RAHOITUS 1,7 milj€ Sairaanhoitopiiri 30,6 milj€ Ostot asiakkaille 12,2 milj€ Muut ostot 11,1 milj€ AVUSTUKSET 5,5 milj€ TALOUSARVIO Menot 124,2 milj€ Kuntien osuus 107,4 milj€ Muut tulot 18,6 milj€ Poistot 1,7 milj€ Asiakasanalyysi määrä, rakenne, asiakkuuden syy, asiakkaan todellinen tarve, miten palvelu vastaa tarpeeseen
190 milj€ JokiSote TALOUSARVIO (luvut ovat vain suuntaa antavia) Resurssit ja osaaminen kohdennettava asiakastarpeiden kannalta optimaalisesti HENKILÖSTÖ 3 600 vakinaista, 900 määräaikaista 192 milj€ MUUT MENOT 5 milj€ ASIAKKAAT TARVIKKEET 22 milj€ Avoasiakkuuksia 280 000 Hoitopäiviä 930 000 Esh 153 000 avok 100 000 hpv PALVELUJEN OSTOT 190 milj€ POISTOT JA RAHOITUS 1 milj€ Sairaanhoitopiiri 120 milj€ Muut ostot 70 milj€ Väestö 123.000 asukasta AVUSTUKSET 20 milj€ TALOUSARVIO Menot 430 milj€ Asiakasanalyysi määrä, rakenne, asiakkuuden syy, asiakkaan todellinen tarve, miten palvelu vastaa tarpeeseen
230 milj€ Pohjois-Pohjanmaan sosiaali- ja terveydenhuolto TALOUSARVIO (luvut ovat vain suuntaa antavia) Resurssit ja osaaminen kohdennettava asiakastarpeiden kannalta optimaalisesti HENKILÖSTÖ MUUT MENOT 2 milj€ 20 000 henkilöä 1 000 milj€ ASIAKKAAT TARVIKKEET 150 milj€ Avoasiakkuuksia 900 000 Hoitopäiviä 3 000 000 Shp esh 550 000avok/260 000hpv POISTOT JA RAHOITUS 50 milj€ PALVELUJEN OSTOT 230 milj€ Väestö 403.500 asukasta AVUSTUKSET 68 milj€ TALOUSARVIO Menot 1 500 milj € Kuntien osuus 1 350 milj € Muut tulot 150 milj € Asiakasanalyysi määrä, rakenne, asiakkuuden syy, asiakkaan todellinen tarve, miten palvelu vastaa tarpeeseen
Esitys jatkotoimenpiteiksi Jokilaaksojen kunnat päättävät käynnistää valmistelun SoTe-palvelujen tuotantorakenteen luomiseksi alueelle siten, että - alueella jo oleva osaaminen ja resurssit voidaan parhaiten hyödyntää - tuotannosta saadaan kustannustehokasta ja vaikuttavaa - tuotantoalueratkaisu tukee alueen osaamisen ja sitä tukevan koulutuksen vahvistamista - tuotantoalueratkaisua valmistellaan kiinteänä osana maakunnallista valmistelutyötä
Valmistelun organisointi ja resurssit Valmistelutyön käytännön toteutuksesta vastaavat alueen sote-johtajat Valmistelutyötä ohjaamaan nimetään nykyisiltä yhteistoiminta-alueilta (6) kultakin yksi luottamushenkilö ja yksi kuntajohtaja Valmistelutyön ensimmäinen vaihe tulee olla valmis vuoden 2014 loppuun mennessä sisältäen ehdotuksen alueen tuotantorakenteeksi, johon kunnat voivat ottaa kantaa tammi-helmikuun 2015 aikana Tämän valmistelutyön käynnistämistä koskevan esityksen kunnat käsittelevät omissa hallituksissaan kuluvan syyskuun loppuun mennessä Valmistelutyön resursoinnista vastaavat yhteistoiminta-alueet mahdollisen maakunnan kehittämisrahan tukemana
Millainen rooli jää yritystoiminnalle? Sote-alue linjaa, tuotantoalue päättää Asiakkaan valintamahdollisuudet kasvaa? Vertailupohja laajenee, kustannustietoisuus lisääntyy, tehokkuusvaatimus kasvaa > vaihtoehtoiset tuotantotavat Laatuvaatimukset yhdenmukaistuu, kilpailutukset isompina kokonaisuuksina? Palvelurakenne muuttuu, tuotekehitystä tarvitaan Arjen tukemisessa roolia muillakin kuin sote-palveluilla Hyville ja kustannustehokkaille palveluille on kysyntää