OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT. LUOKKA JAVA ohjelma koostuu luokista LUOKKA sisältää metodeja molemmat sisältävät attribuutteja eli muuttujia.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tuloksellinen Java-ohjelmointi Luku 3 Luokkien käyttäminen
Advertisements

@ Leena Lahtinen Helia Ohjelman perusrakenteet 1. PERÄKKÄISRAKENNE 2. VALINTARAKENNE 3. TOISTORAKENNE.
6. Metodit.
@ Leena Lahtinen Helia TIETO JA TIETOKONEOHJELMA  TIETOKONEOHJELMA KÄSITTELEE TIETOJA  TIETOJA VOIDAAN KÄSITELLÄ OHJELMASSA VAIN SALLITUILLA.
© Jukka Harju, Viittausmuuttujat. © Jukka Harju, Viittaukset •Viittausmuuttuja sisältää tiedon siitä missä muistipaikassa olio.
© Hannu Laine 1 Tietorakenteet ja algoritmit Funktio-osoittimet Funktio-osoittimen ja taulukko-osoittimen vertailu Funktio-osoittimen käyttötapoja.
Ohjelman perusrakenteet
Nämä kalvot on lisensoitu Creative Commons Attribution-ShareAlike 1
13. Pakkaukset.
Java-ohjelmointi Opas ammattimaiseen osaamiseen Luku 4 Toistolauseet
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ VARTEN.
© Jukka Harju, Jukka Juslin Java-ohjelmointi Opas ammattimaiseen osaamiseen Luku 9 Poikkeuskäsittely.
Poikkeustenkäsittely  Mitä poikkeustenkäsittely tarkoittaa?  Poikkeuksen käsitteleminen  Poikkeusluokkien hierarkia  Poikkeuksen heittäminen 1.
TAULUKKO YKSIULOTTEINEN TAULUKKO. TAULUKKO  Taulukon tarkoitus Ohjelmassa tarvitaan paljon samantyyppisiä samaan kohdealueeseen kuuluvia muuttujia Näitä.
Ohjelman perusrakenteet
TIETO JA TIETOKONEOHJELMA TIETOKONEOHJELMA KÄSITTELEE TIETOJA TIETOJA VOIDAAN KÄSITELLÄ OHJELMASSA VAIN SALLITUILLA MENETELMILLÄ.
Virtuaaliset jäsenfunktiot tMyn1 Virtuaaliset jäsenfunktiot Virtuaalinen jäsenfunktio on esiteltävä monimuotoisessa kantaluokassa. Virtuaalisen jäsenfunktion.
© Jukka Harju, Jukka Juslin
Funktion esittely eli prototyyppi tMyn1 Funktion esittely eli prototyyppi Funktion esittely (function declaration) kertoo funktion nimen, parametrien tyypit.
1 Kertaus koetta varten oleellisista asioista Jukka Juslin.
7. Oliot ja viitteet.
Luokan määrittely class-määreellä tMyn1 Luokan määrittely class-määreellä Luokan määrittely tarkoittaa luokan tietojäsenten esittelyä ja jäsenfunktioiden.
String-vertailusta ja Scannerin käytöstä (1/2)
Metodit – Arvotyyppi Ellei metodi palauta arvoa, sen arvotyyppi on void Tällöin ”return;”-lauseke ei ole metodissa pakollinen, vaikka sen käyttö on sallittua.
19. Olio-ohjelmointia Javalla
4. Attribuutit 4.1. Sisällys Yleistä attribuuteista. Näkyvyys luokan sisällä ja ulkopuolelta. Attribuuttien arvojen käsittely aksessoreilla. 4.2.
5. Kapselointi Yleistä Kapseloinnilla (encapsulation) tarkoitetaan luokan tietojen ja toimintojen pakkaamista yhdeksi suojatuksi kokonaisuudeksi.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Hyvä ohjelmointitapa (osa 2) Yleistä Lisää hyviä ohjelmointikäytäntöjä: − Jaa pitkä koodi osiin. − Käytä attribuutteja säästeliäästi.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
22. Taulukot.
Ohjelmointitaito (ict1td002, 12 op) Kevät 2008 Raine Kauppinen
@ Leena Lahtinen Toistorakenne Ohjelmassa toistetaan tiettyjä toimenpiteitä monta kertaa peräkkäin Toisto noudattaa sille kuuluvia tarkkoja standardoituja.
@ Leena Lahtinen TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA:  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ.
© Jukka Juslin1 Osio2 Olio-ohjelmointi: Merkkijonot eli Stringit Jukka Juslin.
MultiMaker 7.0 Workshop Ohjelma, jossa voidaan luoda näyttäviä multimediasisältöjä. Yhtä sisältökoko-naisuutta kutsutaan esitykseksi. Ohjelmointitaitoja.
2. Lisää Java-ohjelmoinnin alkeita
Aakkosnumeerinen tieto Tarkoittaa kaikkea muuta tietoa paitsi laskentaan tarkoitettuja lukuja Muuttujan tietosisältö on siis tekstitietoa Muuttujan tietotyypiksi.
FunktiottMyn1 Funktiot Funktiot voidaan jakaa –Kirjastofunktioihin, jotka ovat valmiina kaikkien käytössä. Erikoisempien kirjastofunktioiden käyttöönotto.
11. Rajapinnat Sisällys Mitä rajapinnat ovat? Kuinka ne määritellään ja otetaan käyttöön? Moniperiytyminen rajapintojen avulla. Varoituksen.
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Kontrollirakenteet laajemmin
Javan oliovirrat eli oliotiedostojen käsittely. Olio- eli objektitiedostojen käsittely Käsittely täysin samanlaista kuin muiden tiedostojen 1.Otetaan.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
1 © Jukka Juslin Luokat, attribuutit ja metodit Yleistietoa: seuraavalla koulutusviikolla tarkempi käsittely.
15. Ohjelmoinnin tekniikkaa
Valintarakenne valintarakenne alkaa aina kysymyksellä eli ehdolla ehto tarkoittaa, että muuttujan sisältöä verrataan toisen muuttujan sisältöön tai vakioon.
Ohjausrakenteet Määräävät ohjelmakoodin suoritusjärjestyksen Ehtolause if – else on muotoa if (lauseke) lause1 else lause2 Jos lauseke on tosi, niin suoritetaan.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Olio-ohjelmoinista lyhyesti. 2.2 Sisällys Yleistä. Oliot ja luokat. Attribuutit. Olioiden esittely ja alustus. Rakentajat. Olion operaation kutsuminen.
String-vertailusta ja Scannerin käytöstä (1/2)
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
5. Kapselointi.
3. Olio-ohjelmoinista lyhyesti
1. Omat operaatiot.
2. Taulukot.
3. Luokat, oliot ja metodit Java-kielessä (Lausekielinen ohjelmointi I ja II –kursseilla opitun kertausta.)
Aakkosnumeerinen tieto
Toisto Toistolausekkeet for, while(ehto){…} ja do {…} while(ehto)
Aakkosnumeerinen tieto
2. Taulukot.
6. Metodit.
4. Attribuutit.
Kontrollirakenteet laajemmin
Ohjelman perusrakenteet
TIETO JA TIETOKONEOHJELMA
3. Attribuutit.
4. Luokan testaus ja käyttö olion kautta
eli oliotiedostojen käsittely
Esityksen transkriptio:

OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT

LUOKKA JAVA ohjelma koostuu luokista LUOKKA sisältää metodeja molemmat sisältävät attribuutteja eli muuttujia

METODI METODIN MERKITYS –metodi on luokan sisällä oleva yhteenkuuluvien toimintojen kokonaisuus –se suorittaa jonkin rajatun tehtävän –se suoritetaan itsenäisesti omana toimenpide kokonaisuutenaan

METODI METODIN SUORITUS –tapahtuu kutsumalla metodia suoritettavaksi tällöin ohjelman kontrolli siirtyy suorittamaan metodiin kirjoitetut toimenpiteet tämän jälkeen kontrolli palaa takaisin

METODI metodi 1, jossa on ohjelman logiikka metodi 2 metodi 3 KUTSU … LUOKKA

METODI LUOKAN ATTRIBUUTIT –attribuutit ovat ohjelmaluokan tietoja –niitä voi kutsua myös muuttujiksi METODIN ATTRIBUUTIT –metodilla on omat attribuutit eli muuttujat –ovat vain metodin käytössä

METODI METODIT JA TIEDONVÄLITYS –metodien käytössä on tärkeänä osana tiedonvälitys –tiedonvälitys tapahtuu kutsuvan ja kutsuttavan ohjelman osan välillä

METODI TIEDONVÄLITYSPARAMETRIT – PARAMETRIEN TIETOTYYPIT kutsulauseessa kutsuja käyttää tiedonvälitysparametreja eli muuttujia tiedonvälitysparametrien arvot siirtyvät metodissa vastaanottaviin muuttujiin tiedonvälityksessä mukana olevien parametrien eli muuttujien tulee olla tietotyypiltään täysin samanlaiset vain silloin tiedonvälitys (vrt. sijoitus) onnistuu

METODI TIEDONVÄLITYSPARAMETRIT – PARAMETRIEN JÄRJESTYS kutsuttaessa metodia asetetaan kutsulauseessa tiedonvälitysparametrit siihen järjestykseen, miten metodi ottaa ne vastaan järjestys nähdään metodin esittelystä

METODI TIEDONVÄLITYS VAIHTOEHDOT 1.on mahdollista, että tiedonvälitystä ei ole ollenkaan 2.vain kutsuja välittää tietoa metodiin 3.vain metodi palauttaa yhden tiedon kutsujalle 4.kohdat 2 ja 3 ovat mukana molemmat

METODI 1.Tiedonvälitystä ei ole ollenkaan - kutsuja ei lähetä tietoa metodiin - eikä metodi lähetä paluuarvoa

METODI 2.Tiedonvälitys vain ohjelmasta metodiin - vain kutsuja lähettää tietoja metodiin - metodi ei lähetä paluuarvoa

METODI 3.Vain metodi lähettää tietoa kutsujalle - kutsuja ei lähetä tietoa metodiin - metodi lähettää yhden paluuarvon

METODI 4.Tiedonvälitys tapahtuu molempiin suuntiin - kutsuja lähettää tietoja metodiin - metodi lähettää yhden paluuarvon

METODI METODIN KUTSULAUSE metodin kutsulauseessa on metodin nimi sekä suluissa niiden muuttujien eli parametrien nimet, joiden arvot halutaan lähettää metodiin jos mukana on myös paluuarvon vastaanotto, niin kutsulauseeseen otetaan mukaan vastaanottava muuttujanimi sekä sijoitusoperattori =

Esimerkkejä kutsulauseesta: a). kutsulause, jota käytetään silloin, kun tiedonvälitystä ei ole ollenkaan UML: KUTSU metodi_n ( ) Java: metodi_n () ; METODI

b). kutsulause, jossa on mukana suluissa niiden tiedonvälitysparametrien nimet, joiden arvot sijoittuvat metodiin UML: KUTSU metodi_n (tp1, tp2 ) Java: metodi_n (tp1,tp2) ;

METODI c). kutsulause, jossa on mukana metodin paluuarvon vastaanottavan muuttujan nimi UML: vastottava = KUTSU metodi_n ( ) Java: vastottava = metodi_n () ;

METODI d). kutsulause, jossa on mukana suluissa tiedonvälitysparametrien nimet ja paluuarvon vastaanottavan muuttujan nimi UML: vastottaja = KUTSU metodi_n (m1, m2, m3) Java: vastottaja = metodi_n (m1, m2, m3) ;

METODI METODIN ESITTELY – metodi alkaa metodin esittelyllä – esittely sisältää kolme osaa: 1.metodin esittely kertoo metodin nimen 2.suluissa on tiedonvälitysparametrien esittely 3.se kertoo myös paluuarvon tietotyypin

METODI METODIN ESITTELY 1). metodi, johon ei liity tiedonvälitystä UML: metodin_n ( ) Java: private void metodi_n ( ) Huom ! esittely ei pääty puolipisteeseen

METODI 2). esittely, jossa on esimerkiksi kaksi muuttujanimeä tiedon vastaanottoa varten UML: metodi_n (m1 N3, m2 AN30) Java: private void metodi_n (int m1, String m2)

METODI 3). esittely, jossa näkyy vain paluuarvon tyyppi UML: metodi_n ( ) N3 Java: private int metodi_n ( )

METODI 4). esittely, jossa on mukana kaikki tiedonvälitys vaihtoehdot UML: metodi_n (luku N5) AN20 Java: private String metodi_n (int luku)

METODI METODIN PALUUARVO –metodi palauttaa vain yhden tiedon paluuarvona –paluuarvo sijoitetaan kutsujan vastaanottavaan muuttujaan

METODI PALUUARVON PALAUTUS –UML – kaaviossa: käytetään sanaa palauta ja muuttujanimi –Javassa käytetään: sanaa return ja sanan yhteydessä ilmoitetaan suluissa sen muuttujan nimi, jonka sisältö palautetaan kutsujalle

METODI Paluuarvon lähetyslause: - metodi palauttaa paluuarvon, esimerkiksi sukunimen: UML: palauta (sukunimi) Java: return ( sukunimi ) ;