Akavan veropoliittinen ohjelma 2019

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Onko pakko leikata, mistä rahat kuntien palveluihin? Yrjö Hakanen Suomen sosiaalifoorumi
Advertisements

Sosiaalimenot ja rahoitus 2010
Akavan verotavoitteet hallitusohjelmaan. Verouudistus hallitusohjelmaan Tulevan hallituksen ohjelmaan talouskasvua, työllisyyttä, osaamista ja yrittämistä.
Miltä Suomen talouden tulevaisuus näyttää?
Suomen Pankki Euro & talous –lehti (4/2006) Rahoitusjärjestelmän vakaus –erikoisnumero (2006) Tiedotustilaisuus
Taloustutkijan terveiset hallitusohjelman valmisteluun Pasi Holm Pellervon Päivä
Tilastotietoa yrittäjyydestä ja PK-yrityksistä Suomessa
Vanhuuseläkeiät EU maissa sekä Islannissa, Norjassa ja Sveitsissä 2011
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
Onko mahdollista yhdistää Vihreä verouudistus ja tuloerojen kaventaminen? Anni Sinnemäki
Hallitusohjelmaodotukset yrittäjyyden edistämiseksi Yrittäjävaltuuskunnan kokous PK-johtaja Pentti Mäkinen.
Akavan elinkeinopoliittinen ohjelma Vesa Vuorenkoski Tiedotustilaisuus
Suomen työn linja Keskusteluasiakirja työn tarjonnan rakenteellisista uudistuksista Sture Fjäder
VIHREIDEN TYÖPAIKKOJEN MAHDOLLISUUKSIA Ville Niinistö
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
Kansainvälinen yhteistyö.
Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiopolitiikan tavoitteet 2011–2015 Tutkimus saa maksaa – talous kasvaa Akavan hallitusohjelmatavoitteet Tausta-aineisto.
EU ja raha: Budjetin synty Tulot ja menot.
Finnvera - rooli pk-yritysten rahoittajana ja tulevaisuuden näkymät Yrittäjävaltuuskunnan kokous Timo Kekkonen Elinkeinoelämän keskusliitto,
Uudet ulkomaiset yritykset v Lehdistötilaisuus Invest in Finland Tuomo Airaksinen
Euroalue tyhjäkäynnillä
Tapio Kuure Tutkija, Sosiaalikehitys Oy Valtio-opin dosentti
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND 1 Maailmantalouden näkymät ja Suomen haasteet Pääjohtaja Erkki Liikanen
BKT:n määrän muutos ja työttömyysaste , %
Pohjoismaat ja Venäjän markkinat Toimitusjohtaja Leif Fagernäs Pohjola-Nordenin seminaari
Keinoja t&k-rahoituksen ja kasvuyrittäjyyden lisäämiseksi Akavan tiedotustilaisuus elinkeinopoliittinen asiamies Vesa Vuorenkoski.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND 1 Suomen talouden näkymät Pääjohtaja Erkki Liikanen
YRITYSVEROTUS NYT JA TULEVAISUUDESSA
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Miltä Suomen talouden tulevaisuus näyttää? Petri Mäki-Fränti Ekonomisti.
Verotuksen perusteet - Johdanto
Steriloinnit 2012 Anna Heino & Mika Gissler.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi eTwinning Yrjö Hyötyniemi Opetushallitus
Julkisen talouden sopeutus ja palkkaverotus
© SUOMEN AKATEMIA 1 Julkisen tutkimusrahoituksen toimijat Suomessa.
Insinööri Tradenomi Filosofian.
Akavan hallitusohjelmatavoitteet Kuntiin vahva ohjaus – palveluiden pelastus.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Aluetilinpito Lähde: Tilastokeskus/Tuotannon ja työllisyyden aluetilit
-Suomen vanhin aluetoimisto Brysselissä -jatkuva toiminta perustamisesta - tunnettu aluetoimisto Brysselissä.
Sosiaalimenot ja rahoitus 2012 Hannele Tanhua, Nina Knape Tilastoraportti 4/2014. Suomen virallinen tilasto, Sosiaalimenot. THL
Lähde: Tilastokeskus, neljännesvuositilinpito
Verotuksen perusteet - johdanto
Terveydenhuollon menot ja rahoitus 2013
Sosiaalimenot ja rahoitus 2011 Esa Arajärvi, Nina Knape
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO KANSAINVÄLINEN YHTEISTYÖ. JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Vaihdossa olleet opiskelijat vuonna 2013 (Eurooppa) 1 – 10 vaihto-opisk. 11 – 30.
S. 64- JULKINEN TALOUS. VALTION TULOT JA MENOT Valtion seuraavan vuoden tulot ja menot määritellään budjetissa 1. Hallitus sopii budjetista valtionvarainministeriön.
PALKANSAAJIEN TUTKIMUSLAITOS TALOUSENNUSTE 2016– EnnustepäällikköEero Lehto Muut ennusteryhmän jäsenetSeija Ilmakunnas Ilkka Kiema Sakari.
Talousarvio 2010 ja taloussuunnitelma Tiedotustilaisuus Kaupunginjohtaja Mauri Gardin.
Kertaus.
VEROTUS.
22 Valtiontalous tarvitsee veroja s
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
20 Yritykset käyvät ulkomaankauppaa s
Suomen talouden tulevaisuus
KANSAINVÄLINEN YHTEISTYÖ
Euroopan unioni.
Tekes ja TEM/Energia: Parlamentaarinen yritystukityöryhmä - iltakoulukokous klo Tekesin avustukset, lainat, pääomasijoitustoiminta.
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Yritystukien vaikutuksista
Talouskasvu jakaantuu epäyhtenäisesti myös vuonna 2017
Tutustu intraan:  opiskelu opiskelijapalvelut
Maailman ja Suomen talouden kehitys
ERI YRITYSMUOTOJEN VEROTUS OMISTAJAN KANNALTA
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2017, mrd
Euroopan parlamentti – kansalaisten ääni
VEROTUS.
Go international! Vaihtoinfopäivä
VEROTUS.
Esityksen transkriptio:

Akavan veropoliittinen ohjelma 2019 Eugen Koev Tiedotustilaisuus 19.3.2013

Lähtökohdat Julkinen sektori ja verotus ovat tiiviissä yhteydessä. Suomessa julkinen sektori on hyvin laaja. Julkisella rahoituksella hoidetaan keskeisiä tehtäviä kasvun, työllisyyden ja hyvinvoinnin kannalta – mutta käyttökohteita on ajan mittaan tullut koko ajan lisää. Laaja julkinen sektori – kireä verotus – kannustinongelmat Julkisen talouden sopeuttaminen kokonaisveroastetta kiristämällä ei ole talouspoliittisesti kestävää. Julkisen sektorin rahoituksen kestävyys pitää varmistaa kasvulla ja työllisyydellä, vahvistamalla julkisen sektorin toiminnan tuloksellisuutta ja tuottavuutta sekä tehtävien prio­risoinnilla. Verotuksen toimeenpanoa on parannettava, mikä tehostaa samalla harmaan talouden torjuntaa Jos pitää yksinkertaistaa, Akavan tavoite on että mahdollisimman moni tekee mahdollisimman fiksusti mahdollisimman fiksua työtä – korkea työllisyys ja korkea työn arvolisä (tuottavuus) 19.3.2013

Julkisen sektorin menot tehtävittäin, osuus BKT:sta Lähde: Tilastokeskus

Julkisen sektorin menot EU-15 maissa, osuus BKT:sta 2011 Lähde: Eurostat, Oma laskelma

Ansiotuloverotus Kasvun pääasiallinen lähde on inhimillinen pääoma eli osaaminen ja innovatiivisuus – on aivan keskeistä, miten osaamista verotetaan. Pienituloisten palkansaajien ansiotuloverotus on Suomessa eurooppalaisit­tain kilpailukykyinen. Erityisasiantuntija - ja johtotehtävissä toimivien palkkatasoilla ansiotuloverotuksen taso on Suomessa korkeampi kuin Länsi-Euroopassa yleensä. Kohtuullinen ansiotuloverotus edistää myös osaamisintensiivisten yritysten syntyä ja kasvua. Näissä yrityksissä ihmisten osaaminen on tärkeämpää kuin koneet ja laitteet. Myös näiden alojen yrittäjien tulot ovat pääosin ansiotuloja. 19.3.2013

Yksin asuvan palkansaajan keskimääräinen tuloverotus Suomessa ja muissa Länsi-Euroopan maissa* 2012 GRAAFIN SANOMA: Päivitetty 23.9. 2008. Eugen. Käytetty Veronmaksajien keskusliiton palkkavertailu, liitetaulukot. Keskiarvot painottamattomia keskiarvoja, Viro ei laskettu kummassakaan. Suomen luvut laskettu uudestaan Velmalla, pieni ero Veronmaksajien lukuun, koska minä lasken eläkemaksun painotettuna keskiarvona alle 53 ja yli 53 v. työntekijöiden maksuista, Veronmaksajilla ilmeisesti alle 53 v työntekijän maksu. Vuoden 2009 luvut hallituksen elokuun 2008 budjettiesityksen perusteella, kunnallisvero ja SOTU maksut 2008 tasolla *Muut Länsi-Euroopan maat ovat Alankomaat, Belgia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Norja, Ranska, Ruotsi, Saksa, Sveitsi ja Tanska. Viro ei ole mukana luvuissa         Lähde: Veronmaksajat, Kansainvälinen palkkavertailu 2012; 12.12.2011, Oma laskelma

Ansiotuloverotuksen kehittäminen Osaamisintensiivisen kasvun mahdollisuuksia tulee vahvistaa: ansiotulovero­tusta pitää laskea asteittain EU-15 -maiden tasolle kaikissa tuloluokissa ja ylin työtuloihin kohdistuva rajaveroaste pitää laskea 50 prosenttiin Verotusta ja sosiaaliturvaa on kehitettävä edistämään mahdollisimman tehok­kaasti työllistymistä. 19.3.2013

Veronmaksajien ja ansiotuloverojen* jakauma tuloluokittain 2011 Tuloluokka, 1 000 e/v Akavalaisista koko vuoden työssä olevista palkansaajista 90 prosenttia arvioidaan sijoittuneen vuonna 2011 tulovälille 28 500–97 500 euroa vuodessa. 2 4 6 8 10 12 14 16 18 20 22 24 26 28 30 32 32 30 28 26 24 22 20 18 16 14 12 10 8 6 4 2 *) Valtion ansiotulovero ja kunnallisvero Lähde: Verohallitus, verotilasto 2012

Yritys- ja pääomatulojen verotus Yhteisöverokanta on tärkein instrumentti, jolla vaikutetaan yleisesti yritysten toimintaympäristöön. Yhteisövero on erittäin kireän kansainvälisen kilpailun kohde – Suomella ei enää kilpailuetua tältä osin. Verotuksen pitää kohdella lähtökohtaisesti mahdollisimman samalla tavalla kaikkia yrityksiä. Tietyissä tilanteissa on kuitenkin perusteltua tukea yritystoimintaa, joka edistää laajasti hyväksyttyjä yhteiskunnal­lisia tavoitteita. Yhteisöverotuksemme on oltava kilpailukykyinen suhteessa keskeisiin kilpailija­maihimme, etenkin Ruotsiin. Yhteisövero tulee asteittain laskea 22 prosenttiin. Tällöin tulee edellyttää, että yritykset investoivat osaamiseen sekä koneisiin ja laitteisiin. Yhteisöverolle on asetettava vähimmäistaso EU:ssa. Yhteisöveron, pääomatuloveron ja ansiotuloveron muodostamaa kokonai­suutta on kehitettävä kannustavammaksi niin, että pk-yrittäjien kokonaisvero­rasitus kevenee. 19.3.2013

Yhteisöverokannan kehitys 1995–2013 Lähteet: Veronmaksajien keskusliitto, KPMG, Oma laskelma

Kulutusverot Kulutusveroilla on kielteisiä vaikutuksia muun muassa työn tarjontaan, kuten suoralla palkkaverotuksellakin. Useimpien arvioiden mukaan nämä kielteiset vaikutukset ovat kokonaisuudessaan pienempiä kuin suoralla palkkaverotuksella tai yritysverotuksella Kulutus- ja haittaveroja voidaan edelleen maltillisesti korottaa, jos ansiotuloverotusta samalla kevennetään. Kulutusverojen korotukset pitää kohdistaa mahdollisuuksien mukaan haittave­roihin, kuten alkoholi- ja tupakkavero sekä ympäristöveroihin, mutta merkittävää verotulojen lisäystä ei saada ellei koroteta arvonlisäverokantoja 19.3.2013

Yleisen ALV-kannan taso Euroopassa vuoden 2013 alussa Lähteet: Veronmaksajien keskusliitto, IBFD, KPMG