Järnet Roolitus, valmistautuminen kisaan Suomen Expresspurjehtijat vuosikokous Mats Welin, Lauri Pimenoff (kuvat)
2
3
4
5
6
Järnet ainakin 7 eri pinnamiestä 2 viimeisen vuoden aikana keulassa 4 eri miestä keskellä samat kaksi (MW ja PE) miltei joka kisassa 7
1 Roolitus Järnetissä Pinnamies: ohjaa suoraan, säätää hekkiä, keskustelee taktiikasta, venevauhdista ja manöövereistä MW:n kanssa MW: lähtölinjan peilaaminen lähtöstrategia, kisastrategia, lähdön ajanotto, keskustelee pinnamiehen kanssa taktiikasta, venevauhdista ja manöövereistä kisan aikana, seuraa shiftejä luovilla kompassista, trimmaa isoa hekkiä lukuunottamatta, hoitaa ison vendoissa, ajaa spinnua avotuulessa, kommunikoi leikkauskulmasta avotuulessa pinnamiehen kanssa 8
PE: On perehtynyt rataan ja ordereihin sekä säätietoihin, brieffaa muita niistä, säätää vantteja ennen kisaa, trimmaa fokkaa luovilla, hoitaa fokan vendoissa, vastaa fokan fallista, gajoista ja spinnun fallista ylämerkillä ja alamerkillä, avustaa jiipeissä Etukansi: Lähdössä seuraa linjaa, luovilla seuraa kilpailijoiden liikkeitä, ylä- ja alamerkillä hoitaa spinnupuomia, auttaa spinnun nostossa ja laskussa, hoitaa jiipit etukannella 9
Kaikkien pitää osata kaikkea - ei saa olla liian jäykkiä rutiineja. Samalla paikalla toimiminen säännöllisesti (väh. 20 lähtöä) parantaa merkittävästi suoritusta. Katsokaa juttua Ruotsin expressliiton sivuilta 10
2 Valmistautuminen kisaan Järnetissä 11
Ennen kisakautta: Sileä pohja ja peräsin, heloitus toimivaksi, kamat kuntoon, opetellaan voimassa olevat säännöt Pari päivää ennen kisaa: Manööveri- ja vauhtitreeni kisamieheistön kanssa, pohjapesu Päivä ennen kisaa: Haetaan ja luetaan orderit huolella, seurataan säätietoja 12
13
Kisapäivän aamu: turhat rojut veneestä pois, vain luokkasäännön minimivarustus jätetään, varmistetaan, että on purjeteippiä, jeesusteippiä, ylimääräisiä plokeja ja köysiä, käydään läpi kaikki plokit, kiristetään kaikki ruuvit pihdeilla, varmistetaan mantoogit, windex ja että kaikki toimii, perehdytään viimeisimpiin säätietoihin Reilu tunti ennen lähtöä: Ollaan radalla, katsotaan kääntömerkit, aallokkoa, tuuliolosuhteita. Kun linja on rakennettu peilataan se ja mietitään kisa- ja lähtöstrategiaa, spinnuajoa aina ennen lähtöä 14
15
16
17 15 minuuttia ennen lähtöä: säädetään vantit, päätetään strategia, seurataan aktiviteettejä tuomariveneessä, seurataan muiden luokkien lähtöjä, jos sellaisia on
18 10 minuuttia ennen lähtö: Keskitytään kisaan
19 Kahden lähdön välillä: Pinnamies vapautetaan pinnasta, syödään, joudaan, säädetään tarvittaessa vantit, päätetään jatkostrategia
20 Tätä kaikki tavoittelevat!
Kiitoksia kaikille kanssakilpailijoille jännittävistä kisoista ! (kuva EMK:n kotisivuilta/Espoon GP 2008) 21