3. Luokat, oliot ja metodit Java-kielessä (Lausekielinen ohjelmointi I ja II –kursseilla opitun kertausta.)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tuloksellinen Java-ohjelmointi Luku 3 Luokkien käyttäminen
Advertisements

6. Metodit.
© Jukka Harju, Viittausmuuttujat. © Jukka Harju, Viittaukset •Viittausmuuttuja sisältää tiedon siitä missä muistipaikassa olio.
16. Javan omat luokat.
© 2004 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice Java-perusteet Kari Kujansuu
22. Taulukot.
Ohjelmointitaito (ict1td002, 12 op) Syksy 2008
13. Pakkaukset.
Näytölle tulostaminen. 7.2 Sisällys System.out.println - ja System.out.print -operaatiot. Tulostus erikoismerkeillä. Edistyneempää tulosteiden.
OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT. LUOKKA JAVA ohjelma koostuu luokista LUOKKA sisältää metodeja molemmat sisältävät attribuutteja eli muuttujia.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
16. Lohkot Sisällys Tutustutaan lohkoihin. Muuttujien ja vakioiden näkyvyys sekä elinikä erityisesti operaation lohkossa. Nimikonfliktit. Muuttujat.
9. Periytyminen Javassa.
© Jukka Harju, Jukka Juslin
1 Kertaus koetta varten oleellisista asioista Jukka Juslin.
7. Oliot ja viitteet.
Luokan määrittely class-määreellä tMyn1 Luokan määrittely class-määreellä Luokan määrittely tarkoittaa luokan tietojäsenten esittelyä ja jäsenfunktioiden.
Java Java on Sun Microsystems yhtiön kehittämä laaja olio-pohjainen ohjelmointikieli, joka on laitteistoriippumaton. Laitteistoriippumattomuudessa on.
String-vertailusta ja Scannerin käytöstä (1/2)
Metodit – Arvotyyppi Ellei metodi palauta arvoa, sen arvotyyppi on void Tällöin ”return;”-lauseke ei ole metodissa pakollinen, vaikka sen käyttö on sallittua.
19. Olio-ohjelmointia Javalla
20. Javan omat luokat.
4. Attribuutit 4.1. Sisällys Yleistä attribuuteista. Näkyvyys luokan sisällä ja ulkopuolelta. Attribuuttien arvojen käsittely aksessoreilla. 4.2.
5. Kapselointi Yleistä Kapseloinnilla (encapsulation) tarkoitetaan luokan tietojen ja toimintojen pakkaamista yhdeksi suojatuksi kokonaisuudeksi.
10. Abstrakti luokka Johdanto Abstrakti luokka (abstract class) poikkeaa konkreettisesta luokasta (ei-abstrakti luokka) siten, että siitä ei.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Hyvä ohjelmointitapa (osa 2) Yleistä Lisää hyviä ohjelmointikäytäntöjä: − Jaa pitkä koodi osiin. − Käytä attribuutteja säästeliäästi.
22. Taulukot.
Ohjelmointitaito (ict1td002, 12 op) Kevät 2008 Raine Kauppinen
Oliot ja luokat Oliot ja luokat Oliot (object) ja luokat (class) ovat keskeisiä olio- ohjelmoinnin käsitteitä. Olio-ohjelmointi on ohjelmointiparadigma,
11. Rajapinnat Sisällys Mitä rajapinnat ovat? Kuinka ne määritellään ja otetaan käyttöön? Moniperiytyminen rajapintojen avulla. Varoituksen.
1 © Jukka Juslin Luokat, attribuutit ja metodit Yleistietoa: seuraavalla koulutusviikolla tarkempi käsittely.
14. Poikkeukset Sisällys Johdanto poikkeuksiin. Poikkeusten käsittely: − Poikkeusten käsittely paikallisesti. − Poikkeusten heittäminen. Exception.
16. Javan omat luokat Sisällys Johdanto. Object -luokka: − toString -, equals -, clone - ja getClass -metodit. Comparable -rajapinta: − compareTo.
Olio-ohjelmoinista lyhyesti. 2.2 Sisällys Yleistä. Oliot ja luokat. Attribuutit. Olioiden esittely ja alustus. Rakentajat. Olion operaation kutsuminen.
15. Ohjelmoinnin tekniikkaa Sisällys For-each-rakenne. Lueteltu tyyppi enum. Override-annotaatio. Geneerinen ohjelmointi.
String-vertailusta ja Scannerin käytöstä (1/2)
5. Kapselointi.
6. Metodit.
3. Olio-ohjelmoinista lyhyesti
1. Omat operaatiot.
7. Oliot ja viitteet.
11. Rajapinnat.
2. Taulukot.
14. Poikkeukset.
1. Olio-ohjelmointi.
17. Javan omat luokat.
8. Näppäimistöltä lukeminen
4. Komentoriviparametrit
7. Hyvä ohjelmointitapa..
15. Ohjelmoinnin tekniikkaa
15. Lohkot.
5. HelloWorld-ohjelma.
Luokan määrittely class-määreellä
7. Näytölle tulostaminen
8. Näppäimistöltä lukeminen
2. Taulukot.
15. Lohkot.
6. Metodit.
7. Oliot ja viitteet.
3. Komentoriviparametrit
13. Pakkaukset.
4. Attribuutit.
15. Ohjelmoinnin tekniikkaa
7. Hyvä ohjelmointitapa..
7. Näytölle tulostaminen
5. HelloWorld-ohjelma.
3. Attribuutit.
13. Pakkaukset.
4. Luokan testaus ja käyttö olion kautta
Esityksen transkriptio:

3. Luokat, oliot ja metodit Java-kielessä (Lausekielinen ohjelmointi I ja II –kursseilla opitun kertausta.)

Luokat Java on olioperustainen ohjelmointikieli: lähes kaikki koodi sijoitetaan luokkiin. Luokat tunnistetaan varatusta sanasta class. Määrittely koostuu luokan otsikosta ja lohkosta: public class LuokanNimi { // Attribuutit ja metodit luokan lohkon sisässä. } Suorituskelpoisessa Java-luokassa oltava pää-ohjelmametodi main.

Oliot Oliot ovat viitetyyppisiä (luokkatyyppisiä) muuttujia. Tunnuksen esittely varaa muistia vain viitteelle. Olion tiedoille varataan muistia new-operaatiolla. Yleisesti: LuokanNimi olionNimi; olionNimi = new LuokanNimi(); tai LuokanNimi olionNimi = new LuokanNimi(); Esim. String nimi = new String("Rontti");

Metodit Määrittely = otsikko + runko: määreet metodinNimi(parametrilista) { // Lauseita. } missä määreet koostuvat muun muassa näkyvyysmääreistä (esim. private ja public) ja metodin tyypistä (esim. void, int ja String). Esim. public static int laskeKertoma(int n) { … }

Metodit Mahdollistavat osaltaan modulaarisuuden (modularity), jossa koodi jaetaan helposti hallittaviksi ja hyvin määriteltyjen liittymien kautta kommunikoiviksi osakokonaisuuksiksi. Osakokonaisuus: Nimettyyn lohkoon eristetty luokan osa, joka on olio-ohjelmoinnissa metodi. Liittymä: Parametrilista, jonka kautta metodille välitetään arvoja (sekä mahdollinen paluuarvo).

Metodit Kutsutaan luokan sisällä suoraan nimellä. Kutsuminen luokan ulkopuolelta joko olion tai luokan tunnuksen kautta pistenotaation avulla. Esim. int n = In.readInt(); if (nimi.equals("Mörkö")) … Lohkon tunnukset eivät näy metodin ulkopuolelle. Tyypittömistä (void-tyyppisistä) metodeista palataan automaattisesti. Tyypitetyt metodit palauttavat paluuarvoja return-lauseella.

sayHello-metodi public class HelloWorld { /* Tulostaa tervehdyksen koko maailmalle. */ public static void sayHello() { System.out.println("Hello World!"); } public static void main(String[] args) { sayHello(); // Metodikutsu Huom! Ei käänny ilman metodin static-määrettä, koska kutsutaan main-metodista.