TIEP114 Tietokoneen rakenne ja arkkitehtuuri, 3 op

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Copyright  Hannu Laine Bittitason-operaatiot Hannu Laine.
Advertisements

Laitteet ja käyttöjärjestelmät
Tietokonetekniikka 4 Tieto ja tiedon talletus
TIETOKONE PROJEKTI Prosessin vaiheet Tarve Hankinta Kokoaminen
Tietokonetekniikka 5 Operandien osoittaminen ja tietokoneen käskykanta
© Jukka Harju, Viittausmuuttujat. © Jukka Harju, Viittaukset •Viittausmuuttuja sisältää tiedon siitä missä muistipaikassa olio.
Tietokonetekniikka 3 Tietokoneen Rakenteen ja toiminnan perusteet
Tietokone Koostuu keskusyksiköstä, näytöstä, näppäimistöstä, hiirestä sekä muista mahdollisista lisälaitteista. Pöytäkoneiden lisäksi löytyy myös kannettavia.
1 Ehtolausekkeet Ehdot, valintalausekkeet Boolean-algebra.
PC:n JA OHEISLAITTEIDEN PERUSTEITA
Chapter 7:Implementation of Ad Hoc Mobile Networks Mikko Kuokka.
Tietokoneen rakenne Stallings, Luku 1
Käyttöjärjestelmät Johdanto. Kurssimateriaalista 15 lukua, jotka vastaavat enemmän tai vähemmän 15 kahden tunnin pakettia Perustuu Gary Nuttin Operating.
TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ VARTEN.
TIES530 - Sulautettujen järjestelmien arkkitehtuurit
Sirukortti = Älykortti
E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e
5.3.3 Koodin generointi Koodin generointi tarkoittaa objektikoodin eli konekielisen ohjelman tuottamista. Generointi jakautuu kolmeen osatehtävään: 1.Muistin.
Konekieli.
TIEP114 Tietokoneen rakenne ja arkkitehtuuri, 3 op
Tietokone Koostuu keskusyksiköstä, näytöstä, näppäimistöstä, hiirestä sekä muista mahdollisista lisälaitteista. Pöytäkoneiden lisäksi on kannettavia tietokoneita.
TIEP114 Tietokoneen rakenne ja arkkitehtuuri, 3 op
Tietokoneohjelman suoritus opintojakso Olioajattelu ja –ohjelmointi, osa I Hans Nieminen Syksy 2013.
TIEP114 Tietokoneen rakenne ja arkkitehtuuri, 3 op ALU.
Käyttöönottokaavio – Deployment diagram Sami Stenius.
HelloWorld-ohjelma. 5.2 Sisällys Lähdekoodi. Lähdekoodin (osittainen) analyysi. Lähdekoodi tekstitiedostoon. Lähdekoodin kääntäminen tavukoodiksi.
TIEP114 Tietokoneen rakenne ja arkkitehtuuri, 3 op
Pinon ylivuodon estäminen Mikko Toivonen & Antti Mattila.
@ Leena Lahtinen TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA:  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ.
Rinnakkaisuus Järjestelmässä, jossa voi olla useita prosesseja rinnakkain suorituksessa voi tulla tilanteita, joissa prosessien suoritusta täytyy kontrolloida.
Tietokoneen arkkitehtuuri ja konekieli Tietotekniikan perusteet Pekka Orponen.
Kontrollirakenteet laajemmin
TIEP114 Tietokoneen rakenne ja arkkitehtuuri, 3 op
Arkkitehtuuri prosessori esitelmä Itanium & TMS320C67x
Keskusmuistitietokantahakemistot Vilho Raatikka Solid Information Technology Tietokannat NYT! Helsinki,
Rekisterit ja laskurit
Nörttäys Nörttäys on erittäin kuuluisa laji. Kerron siitä pikku seikkoja.
Ohjelma Mikro-ohjelmointi Symbolinen konekieli Osoitustavat.
Mikro-ohjelmoitava tietokone
TIES530 - Sulautettujen järjestelmien arkkitehtuurit
Aiheet ● Ohjelmointikielten kääntäminen ● Kieliopin määrittely ● Kääntäjän toiminta.
Laitteistot Jaana Holvikivi Metropolia.
Kuva- ja audiotekniikat / Kari Jyrkkä1 1.Video- ja audiosysteemin analyysi Sisältö.
TIEP114 Tietokoneen rakenne ja arkkitehtuuri, 3 op Assembler.
Tietokoneen osat. Prosessori  Osa joka suorittaa tietokoneen sisältämiä konekielisiä käskyjä  Intel ja AMD ovat ainoat yhtiöt jotka tekevät prosessoreja.
TIEP114 Tietokoneen rakenne ja arkkitehtuuri, 3 op Assembly ja konekieli.
TIEP114 Tietokoneen rakenne ja arkkitehtuuri, 3 op
Virheiden käsittely Hyvä ohjelma ei koskaan kaadu hallitsemattomasti, vaan tuottaa järkevän virheilmoituksen tai muuten käsittelee virhetilanteen jollain.
Yhden bitin asettaminen Javalla
Tietokoneen toiminnasta ja rakenteesta
Millainen tietokone editointiin?
35 % 35/100 7/20 0,35 75 % 3/4 3/6 50 % 0,80 4/5 1,5 3/2.
6. Konekäskyjen suorittaminen
4. Ohjelmointi konekielellä (TTK-91 ja Titokone)
ATmega128 Tekijät: Aleksi Hemmilä C5418 Tommi Pihlainen C5375
8. Ohjelman toteutus järjestelmässä
Tietokoneen toiminta (2 ov)
Tietokoneen toiminta (2 ov)
5. Aliohjelmien toteutus
11. Käännös, linkitys ja lataus
Tietokoneen toiminta (2 ov = 4 op)
2. TTK-91 –tietokone ja sen simulaattori
2. TTK-91 –tietokone 2.0 Mikä TTK-91? Ja mitä hyötyä siitä on?
3. TTK-91-käskykanta Symbolisen konekielen tavalliset käskyt
4. Ohjelmointi konekielellä (TTK-91 ja Titokone)
Kurssin tavoitteet Miksi? Keskeiset asiat
Tietokoneen toiminnasta ja rakenteesta
3. TTK-91-käskykanta Symbolisen konekielen tavalliset käskyt
國洋銳星通信訊息整合系統(HOTEL PACKAGE)
Jakso 4 Aliohjelmien toteutus
Esityksen transkriptio:

TIEP114 Tietokoneen rakenne ja arkkitehtuuri, 3 op CPU

Binäärinen: 1 1 1 a c1 c2 c3 c4 c5 c6 d1 d2 d3 j1 j2 j3 comp dest jump C-instruction Binäärinen: 1 1 1 a c1 c2 c3 c4 c5 c6 d1 d2 d3 j1 j2 j3 load Muisti (Memory.hdl) 1 Muisti (Memory) in Datamuisti (RAM) (16K) 16 address out 15 16 2^14 Näyttö - Screen (8K) Keyboard (1) Nouda käsky Suorita käsky

Binäärinen: 1 1 1 a c1 c2 c3 c4 c5 c6 d1 d2 d3 j1 j2 j3 comp dest jump C-instruction Binäärinen: 1 1 1 a c1 c2 c3 c4 c5 c6 d1 d2 d3 j1 j2 j3 Datamuistista (RAM) inM outM 16 16 CPU writeM Datamuistiin (RAM) 1 Ohjelmamuistista (ROM) instruction 16 addressM @i 0000000000010000 M=1 1110111111001000 @sum 0000000000010001 M=0 1110101010001000 . . 15 pc Ohjelmamuistiin (ROM) reset 15 1 Nouda käsky Suorita käsky

Prosessorin toimintalogiikka comp dest jump C-instruction Binäärinen: 1 1 1 a c1 c2 c3 c4 c5 c6 d1 d2 d3 j1 j2 j3 Prosessorin toimintalogiikka Käsky (instruction[16]) tulkitaan Jos A-käsky, niin Viedään instruction[16] A-rekisteriin Jos C-käsky, niin selvitetään biteistä ALU:lle komento Rekisterien/muistin sisällön vienti ALU:lle ALU:n ulostulon tulkinta ja tallennus (rekisteriin/muistiin) Hyppy ehdon täyttyminen? Asetetaan A-rekisterin arvo PC:n uudeksi arvoksi Jos ei hypätä niin PC = PC+1 Käskyn suorituksen jälkeen noudetaan PC:n osoittama seuraava käsky Nouda käsky Suorita käsky

Binäärinen: 1 1 1 a c1 c2 c3 c4 c5 c6 d1 d2 d3 j1 j2 j3 comp dest jump C-instruction Binäärinen: 1 1 1 a c1 c2 c3 c4 c5 c6 d1 d2 d3 j1 j2 j3 instruction[15] . . . . . . . . . . . . . instruction[0] (a=0) c1 c2 c3 c4 c5 c6 (a=1) 0 1 0 1 0 1 0 1 1 1 1 1 1 1 -1 1 1 1 0 1 0 D 0 0 1 1 0 0 A 1 1 0 0 0 0 M !D 0 0 1 1 0 1 !A 1 1 0 0 0 1 !M -D 0 0 1 1 1 1 -A 1 1 0 0 1 1 -M D+1 0 1 1 1 1 1 A+1 1 1 0 1 1 1 M+1 D-1 0 0 1 1 1 0 A-1 1 1 0 0 1 0 M-1 D+A 0 0 0 0 1 0 D+M D-A 0 1 0 0 1 1 D-M A-D 0 0 0 1 1 1 M-D D&A 0 0 0 0 0 0 D&M D|A 0 1 0 1 0 1 D|M d1 d2 d3 Mnemonic Destination (minne tallennetaan) 0 0 0 null Operaation tulosta ei tallenneta 0 0 1 M Memory[A] (RAM muistipaikka A) 0 1 0 D D register 0 1 1 MD Memory[A] and D register 1 0 0 A A register 1 0 1 AM A register and Memory[A] 1 1 0 AD A register and D register 1 1 1 AMD A register, Memory[A], and D register j1 j2 j3 (out < 0) (out = 0) (out > 0) Mnemonic Effect 0 0 0 null No jump 0 0 1 JGT If out > 0 jump 0 1 0 JEQ If out = 0 jump 0 1 1 JGE If out ≥ 0 jump 1 0 0 JLT If out < 0 jump 1 0 1 JNE If out ≠ 0 jump 1 1 0 JLE If out ≤ 0 jump 1 1 1 JMP Jump

Binäärinen: 1 1 1 a c1 c2 c3 c4 c5 c6 d1 d2 d3 j1 j2 j3 comp dest jump C-instruction Binäärinen: 1 1 1 a c1 c2 c3 c4 c5 c6 d1 d2 d3 j1 j2 j3 Prosessori (CPU.hdl) C C C C D C decode outM Mux A C ALU C instruction Mux inM writeM C addressM C reset PC pc

Binäärinen: 1 1 1 a c1 c2 c3 c4 c5 c6 d1 d2 d3 j1 j2 j3 comp dest jump C-instruction Binäärinen: 1 1 1 a c1 c2 c3 c4 c5 c6 d1 d2 d3 j1 j2 j3 Tietokone (Computer.hdl) Ohjelmamuisti (ROM) (32K) outM inM Datamuisti (RAM) (16K) 16 16 writeM CPU instruction 1 addressM 16 15 pc reset 15 1 Näyttö (8K) Näppäimistö (1) 2^15 reset Nouda käsky Suorita käsky