Akkusatiivi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Substantiivien datiivi
Advertisements

Katrina Vartiainen, TNK Substantiivien monikko Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ:
Sisältö: Mikä on akkusatiivi? Persoonapronominien akkusatiivi
Peruselementit Tekstiin tutustuminen Ymmärtäminen Kuuntelu Luenta
Sitzen ist Silber, Schreiben ist Gold!
Romana eram. Mein Name ist… Ich komme aus… Ich wohne in… Ich bin zwölf/dreizehn/vierzehn Jahre alt … Ich ….
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: JÄRJESTYSLUVUT JÄRJESTYSLUVUN KÄYTTÖ
Peruselementit Tekstiin tutustuminen Ymmärtäminen Kuuntelu Luenta Äännätys Alleviivaukset/vihkoon Kirjalliset/suulliset tehtävät/tuotokset Kieliopin irrottaminen.
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: SIVULAUSE SIVULAUSEEN SANAJÄRJESTYS
Sitzen ist Silber, Schreiben ist Gold!
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: MIELIPITEEN ILMAISEMINEN OMA MIELIPIDE
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ:
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: PERFEKTI Perfektin muodostus
Voiko teknistä saksaa ymmärtää?
GEMACHT VON OLLIMATTI SÄRKELÄ UND IIRIS HARJUNPÄÄ Das Futur.
Was hast du in den Winterferien gemacht?
Etsi ensin predikaatti.
Näen teidät. Menen heidän kanssaan Antaisitko meille rahaa. Me autamme häntä (Lisa). Karl istuu hänen (Klaus) takana. En voi elää ilman häntä (Klaus).
Interview Kennst du jemanden, der ständig Glück / Pech hat? Kann man sein ganzes Leben lang Pech haben? Warum haben einige immer Glück?
A: Guten Tag! Was ist dein Problem? P: Minulla on yskä ja kuumetta. A: Wie lange hast du die Symptome? P: Jo kaksi viikkoa. A: Ich muss dich untersuchen.
Kreuze an 1.Keiner weiß ganz genau, was die Globalisierung bedeutet. 2.Auch ein Handy ist ein Ausdruck von der Globalisierung. 3.Besonders die armen Länder.
dieses schön_____ Haus ein rot____ Sommerhaus mit schön_____ Natur (F) die lustig____ Kinder mit ihren froh____ Eltern riesig____.
Eriävät verbit: -loppuiset Part perf:n paikka: Suomennos: - alkuiset bringen - gebracht denken - gedacht kennen- - gekannt nennen - genannt wissen - gewusst.
Deutsch Ich heiβe Minna Klasse 8 Willkommen! Deutsch, Klasse 8 Hallo!
ich bin du bist er/sie/es ist wir sind ihr seid sie sind Sie sind
Kirjoita viisi kysymystä. Aloita annetulla kysymyssanalla. Kirjoita myös vastaukset. 1 Wer 2 Was 3 Woher 4 Wo 5 Wie.
Wochentage: am Montag, am Dienstag, am Mittwoch, am Donnerstag, am Freitag, am Samstag/Sonnabend, am Sonntag.
1.Toinen parista haastattelee ja toinen vastaa: NIMI, IKÄ, ASUINPAIKKA, MISTÄ KOTOISIN - Wie heiβt du? / Wie ist dein Name?  Ich heiβe… / Ich bin… / Mein.
Mein Name ist… Ich komme aus… Ich wohne in… Ich bin zwölf/dreizehn/vierzehn Jahre alt … Ich ….
Muuta kysymykset teitittelymuotoon. du  Sie ja verbissä –EN. 1 Wie heißt du? 2 Woher kommst du? 3 Wo wohnst du? 4 Bist du musikalisch? 5 Wie findest du.
Lektion 8 Silent Sounds bei AlsterRock 100,6. Suche die folgenden Ausdrücke im Text! Rokkibändi sai aikaan ensimmäisen hittinsä Rokkibändi sai aikaan.
Miten pystyt lauseen perusteella päättelemään relatiivipronominin muodon? 1. Ich möchte ein Auto kaufen, das sehr schnell ist. 2. Ich möchte einen Hund.
Kyselkää ja vastatkaa vuorotellen saksaksi: 1.Wie heiβt Mikkos Vater? 2.Wie alt ist er? 3.Was macht er gern? 4.Wie heiβt Mikkos Stiefmutter? 5.Wie alt.
KÖNNEN osata, voida MÜSSEN täytyä WOLLEN aikoa, haluta ichkannmusswill dukannstmusstwillst er, siekannmusswill wiekönnenmüssenwollen ihrkönntmüsstwollt.
Suomenna – mitä alleviivaukset tarkoittaa?  Wie geht’s dir?  Mir geht’s gut, danke!  Ich kann Ihnen helfen.  Wünschen Sie aber nicht nur mir Glück,
Trostpflaster Lohduke!. Suche und unterstreiche im Text! vuotiaaksi pojaksi 2. Perheeni on syynä siihen 3. Kolme vuotta sitten 4. Onneksi minulla.
Saksankielisissä maissa kahvilakulttuuri on voimissaan. Kahviloissa on lähes poikkeuksetta pöytiintarjoilu ja niissä on tapana istua pitkiäkin aikoja.
Hallo! Ich bin Lotte. Ich bin 14 Jahre alt. Ich komme aus Österreich. Ich wohne in Salzburg. Miten kerrot saksaksi mallin avulla… kuka olet? kuinka vanha?
Meine Familie. MASKULIINIFEMINIINI NEUTRI der Mann die Frau das Baby Substantiivit jaetaan kolmeen ryhmään: der, die, das. DER – miespuolinen henkilö.
Ryhmittele aamiaissanat vihkoosi. Käytä annettuja otsikoita. Getränke (juomia) Süβes (makeaa) Brotsorten (leipälajeja) Aufschnitt (leikkeleitä) Anderes.
Sanomapro.fi  Sivun oikeasta ylälaidasta paina avaimen kuvaa ja kirjoita kenttään apuri7  8.luokka-aste, saksa  Super8 oppilaan aineisto  Super8 oppilaan.
Kirjoita sanat vihkoosi saksaksi. Tee sitten omia lauseita, joissa käytät sanoista vähintään viittä. 1 hunaja2 tänään3 kylläinen 4 valmis5 väsynyt6 juusto.
Muodosta lauseita. Tekijä ja verbi on annettu. Lisää jokaiseen lauseeseen vähintään kaksi omaa sanaa. Muista taivuttaa verbit. 1 ich, essen 2 du, nehmen.
Pronominit (pronomen)
Persoonapronominit.
Lisää kysymyssana. 1 ____ heißt Mikkos Vater?
In der Schule trifft er Gabi. Am Abend spielen sie Fuβball.
Verbien taivutus.
Kertaus: Päälauseen sanajärjestys. Aloita ajanilmaisulla:
Päälauseen sanajärjestys
Sivulauseen sanajärjestys
Taipuva predikaattiverbi
Perfekti.
Ich habe gestern Hausaufgaben gemacht. Ich habe an dich gedacht.
alles Gute zum Geburtstag!
Lektion 10 Wetten, dass ….
S.
Was ist das? die Orange die Birne der Apfel die Ananas die Banane.
Aloita ylhäältä vasemmalta!
Osaatko auttaa Felixiä valmistamaan aamiaista
Nein, das ist falsch! Das ist der Kopf.
Persoonapronominit.
Ich habe gestern Hausaufgaben gemacht. Ich habe an dich gedacht.
sp st sch Lausu sanat ääneen! Schule Schuh Sport sportlich Stein Stift
Das ist ein Dreieck. Das Dreiecke ist gelb. Wo ist das gelbe Dreieck?
Felix ja Franzi haluavat tietää, montako sanaa muistat viime vuodesta
Tarkastele lukujärjestystä ja muodosta lauseita tunnin ja päivän mukaan: In der ersten/zweiten/dritten/vierten/fünften/sechsten Stunde habe ich... — Am.
Jotakin on pielessä! Osaatko sijoittaa lauseet oikeisiin puhekupliin?
Franzi liikkuu huoneesta toiseen. Kerro, missä huoneessa hän on:
Esityksen transkriptio:

Akkusatiivi

Akkusatiivi Sijamuoto, joka kertoo tekemisen kohteen (=objektin) Nominatiivi (perusmuoto) vastaa kysymykseen kuka, mikä? – wer? was? Ich liebe dich. (kysymys: kuka rakastaa? Akkusatiivi vastaa kysymykseen kysymykseen ketä, mitä? – wen? Was? Ich liebe dich. (kysymys: ketä rakastetaan?)

Substantiivien akkusatiivi Akkusatiivia ei aina huomaa, koska vain der – suvulla (maskuliini) on erilainen akkusatiivimuoto: der  den, ein einen Jakob ist ein Mann. (nominatiivi) Ich kenne den Mann. Ich kenne einen Mann. (vrt. engl. the/a, an) Dora hat keinen Mann. Ich liebe meinen Mann. Muiden sukujen (das, die) muodot ovat aivan samanlaiset kuin nominatiivissa (perusmuodossa)

Suomenna – minkä eron huomaat? Er ist ein Vater Er hat einen Vater. sein –verbin kanssa aina perusmuoto (nominatiivi) Hän on isä. Hänellä on isä. haben –verbin kanssa aina akkusatiivi (”jollakin on jotain”- ”omistamisen kohde”= objekti)

Persoonapronominien akkusatiivi Ich liebe mich Ich liebe dich. Ich liebe ihn, sie, es. Ich liebe uns. Ich liebe euch. Ich liebe sie. Ich liebe Sie. Rakastan minua(itseäni) Rakastan sinua. Rakastan häntä (m.,f.,n.) Rakastan meitä. Rakastan teitä. Rakastan heitä/niitä. Rakastan Teitä (teitittely)

Akkusatiiviprepositiot: näiden kanssa aina akkusatiivi! durch für Gegen ohne um (herum) läpi, kautta, poikki -lle, varten vastaan, vastoin, päin ilman ympärillä, ympärille, jhk aikaan

Akkusatiivi – mitä alleviivattu on suomeksi? Für ihn ist es ein Alptraum. Für uns ist es lustig. Ihn meine ich. Woher kennst du meinen Lehrer? Hänelle Meille Häntä minun