Sanomapro.fi  Sivun oikeasta ylälaidasta paina avaimen kuvaa ja kirjoita kenttään apuri7  8.luokka-aste, saksa  Super8 oppilaan aineisto  Super8 oppilaan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Substantiivien datiivi
Advertisements

Katrina Vartiainen, TNK Substantiivien monikko Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Sisältö: Mikä on akkusatiivi? Persoonapronominien akkusatiivi
Peruselementit Tekstiin tutustuminen Ymmärtäminen Kuuntelu Luenta
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: RINNASTUSKONJUNKTIOT RINNASTUSLAUSEET
Romana eram. Mein Name ist… Ich komme aus… Ich wohne in… Ich bin zwölf/dreizehn/vierzehn Jahre alt … Ich ….
Peruselementit Tekstiin tutustuminen Ymmärtäminen Kuuntelu Luenta Äännätys Alleviivaukset/vihkoon Kirjalliset/suulliset tehtävät/tuotokset Kieliopin irrottaminen.
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: SIVULAUSE SIVULAUSEEN SANAJÄRJESTYS
Sitzen ist Silber, Schreiben ist Gold!
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: MIELIPITEEN ILMAISEMINEN OMA MIELIPIDE
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ:
Partitiv-øvelse – suomi 1 MALLI (model): Kuvassa on kissa. - Der er en kat på billedet. -> Kuvassa on kaksi kissaa. Kuvassa on kirja.
Was hast du in den Winterferien gemacht?
Näen teidät. Menen heidän kanssaan Antaisitko meille rahaa. Me autamme häntä (Lisa). Karl istuu hänen (Klaus) takana. En voi elää ilman häntä (Klaus).
Interview Kennst du jemanden, der ständig Glück / Pech hat? Kann man sein ganzes Leben lang Pech haben? Warum haben einige immer Glück?
A: Guten Tag! Was ist dein Problem? P: Minulla on yskä ja kuumetta. A: Wie lange hast du die Symptome? P: Jo kaksi viikkoa. A: Ich muss dich untersuchen.
dieses schön_____ Haus ein rot____ Sommerhaus mit schön_____ Natur (F) die lustig____ Kinder mit ihren froh____ Eltern riesig____.
Deutsch Ich heiβe Minna Klasse 8 Willkommen! Deutsch, Klasse 8 Hallo!
ich bin du bist er/sie/es ist wir sind ihr seid sie sind Sie sind
Kirjoita viisi kysymystä. Aloita annetulla kysymyssanalla. Kirjoita myös vastaukset. 1 Wer 2 Was 3 Woher 4 Wo 5 Wie.
Wochentage: am Montag, am Dienstag, am Mittwoch, am Donnerstag, am Freitag, am Samstag/Sonnabend, am Sonntag.
1.Toinen parista haastattelee ja toinen vastaa: NIMI, IKÄ, ASUINPAIKKA, MISTÄ KOTOISIN - Wie heiβt du? / Wie ist dein Name?  Ich heiβe… / Ich bin… / Mein.
Muuta kysymykset teitittelymuotoon. du  Sie ja verbissä –EN. 1 Wie heißt du? 2 Woher kommst du? 3 Wo wohnst du? 4 Bist du musikalisch? 5 Wie findest du.
Miten pystyt lauseen perusteella päättelemään relatiivipronominin muodon? 1. Ich möchte ein Auto kaufen, das sehr schnell ist. 2. Ich möchte einen Hund.
Kyselkää ja vastatkaa vuorotellen saksaksi: 1.Wie heiβt Mikkos Vater? 2.Wie alt ist er? 3.Was macht er gern? 4.Wie heiβt Mikkos Stiefmutter? 5.Wie alt.
KÖNNEN osata, voida MÜSSEN täytyä WOLLEN aikoa, haluta ichkannmusswill dukannstmusstwillst er, siekannmusswill wiekönnenmüssenwollen ihrkönntmüsstwollt.
Suomenna – mitä alleviivaukset tarkoittaa?  Wie geht’s dir?  Mir geht’s gut, danke!  Ich kann Ihnen helfen.  Wünschen Sie aber nicht nur mir Glück,
Trostpflaster Lohduke!. Suche und unterstreiche im Text! vuotiaaksi pojaksi 2. Perheeni on syynä siihen 3. Kolme vuotta sitten 4. Onneksi minulla.
Saksankielisissä maissa kahvilakulttuuri on voimissaan. Kahviloissa on lähes poikkeuksetta pöytiintarjoilu ja niissä on tapana istua pitkiäkin aikoja.
Substantiivit Taivutus ja käyttö. Esimerkkejä Olen poika. >Jag är en kille.
Suomi 2B Sanna Rämö. Hei! Kuka sinä olet? Kuka? Mikä? Mitä? Missä? Mistä? Mihin? Millainen? Minkänäköinen? Minkävärinen? Kuinka? Milloin? Miksi?
Hallo! Ich bin Lotte. Ich bin 14 Jahre alt. Ich komme aus Österreich. Ich wohne in Salzburg. Miten kerrot saksaksi mallin avulla… kuka olet? kuinka vanha?
Suomi 2B Häät Millaiset ovat traditionaaliset häät sinun kotimaassa/kulttuurissa? Milloin häitä juhlitaan? Ovatko häät kirkossa vai maistraatissa.
Meine Familie. MASKULIINIFEMINIINI NEUTRI der Mann die Frau das Baby Substantiivit jaetaan kolmeen ryhmään: der, die, das. DER – miespuolinen henkilö.
Ryhmittele aamiaissanat vihkoosi. Käytä annettuja otsikoita. Getränke (juomia) Süβes (makeaa) Brotsorten (leipälajeja) Aufschnitt (leikkeleitä) Anderes.
Matematiikkaa 3 a Kertausjakso – Laskuja MATEMATIIKKAA 3A, KERTAUSJAKSO LASKUJA © VARGA–NEMÉNYI RY 2016.
Kirjoita sanat vihkoosi saksaksi. Tee sitten omia lauseita, joissa käytät sanoista vähintään viittä. 1 hunaja2 tänään3 kylläinen 4 valmis5 väsynyt6 juusto.
Muodosta lauseita. Tekijä ja verbi on annettu. Lisää jokaiseen lauseeseen vähintään kaksi omaa sanaa. Muista taivuttaa verbit. 1 ich, essen 2 du, nehmen.
Lisää kysymyssana. 1 ____ heißt Mikkos Vater?
In der Schule trifft er Gabi. Am Abend spielen sie Fuβball.
Akkusatiivi.
Substantiivien suku.
Verbien taivutus.
Kertaus: Päälauseen sanajärjestys. Aloita ajanilmaisulla:
Päälauseen sanajärjestys
3. luokan englanti Vanhempainilta
Terveystiedon ainereaali
Taipuva predikaattiverbi
Perfekti.
Yhdyssanojen oikeinkirjoitusta
Työmuistitesti Näet seuraavaksi 20 sanan listan.
Vieraiden kielten opiskelusta
alles Gute zum Geburtstag!
S.
Leiki, että olet Felix, ja pyydä ilmapalloa!
Was ist das? die Orange die Birne der Apfel die Ananas die Banane.
Wie geht’s ? nicht gut schlecht krank Es geht. gut wunderbar
Aloita ylhäältä vasemmalta!
Sommer Herbst Winter Frühling Kannst du mir helfen?
Osaatko auttaa Felixiä valmistamaan aamiaista
Nein, das ist falsch! Das ist der Kopf.
Felix pyytää apuasi osatakseen pukeutua tämän päivän säähän
sp st sch Lausu sanat ääneen! Schule Schuh Sport sportlich Stein Stift
Das ist ein Dreieck. Das Dreiecke ist gelb. Wo ist das gelbe Dreieck?
Felix ja Franzi haluavat tietää, montako sanaa muistat viime vuodesta
Tarkastele lukujärjestystä ja muodosta lauseita tunnin ja päivän mukaan: In der ersten/zweiten/dritten/vierten/fünften/sechsten Stunde habe ich... — Am.
A B C D E F G H I J K L M M N O P Q R S T U V W X Y Z (Ä Ö Ü ß)
Antarktis Nordamerika Asien Australien Europa Afrika Südamerika
Jotakin on pielessä! Osaatko sijoittaa lauseet oikeisiin puhekupliin?
Franzi liikkuu huoneesta toiseen. Kerro, missä huoneessa hän on:
Esityksen transkriptio:

sanomapro.fi  Sivun oikeasta ylälaidasta paina avaimen kuvaa ja kirjoita kenttään apuri7  8.luokka-aste, saksa  Super8 oppilaan aineisto  Super8 oppilaan verkkotehtävät  tee alla listatut tehtävät järjestyksessä: 6. Beim Frühstück Yhdistä oikein Osaatko ruokasanoja? Möchten Yhdistä kysymys ja vastausYhdistä kysymys ja vastaus Huom! Aina, kun tehtävä valmis, paina ”Etusivulle”. Älä sulje tehtäväikkunoita! 7. Reine Routine? Yhdistä oikein Täydennä lukujärjestys Kellonajat Mitä kello on? 8. So ein Ärger Yhdistä oikein Osaatko substantiiveja? Luokkahuone Tunnistatko kouluesineet? Er, sie ja es

Opettajan pedanet-sivustolta: Thema 6: Sprechen-verbi. Valitse oikea sprechen-verbin muoto. (© TVi) Sprechen-verbi. Thema 8: Koulutavarat. Kuuntele, toista ja opettele. Koulutavarat kääntökortein. Koulutavarat. Koulutavarat kääntökortein. Täydennä artikkeleillaTäydennä artikkeleilla (ein, eine; der, das, die) ja SE-sanalla (= er, es, sie) Thema 7: Kouluaineet. Kouluaineet. Kuuntele, toista ja opettele. Kouluaineet kääntökortein. Kouluaineet kääntökortein.

Saksan kielessä substantiiveilla (asiat, esineet) on kolme eri sukua: Maskuliini: der-sanat Feminiini: die-sanat Neutri: das-sanat Sanastossa suku merkitään sanan edelle: der Hund (koira), die Blume (kukka), das Haus (talo) Puhuttaessa ensimmäisen Puhuttaessa uudelleen (tai muuten kerran (tuntematon, outo) tuttu, tietty asia), käytetään näitä käytetään näitä artikkeleita: artikkeleita: yksi, eräs koira = ein Hundse, tietty koira = der Hund yksi, eräs kukka = eine Blumese, tietty kukka = die Blume yksi, eräs talo = ein Hausse, tietty talo = das Haus MON. poikia = - Jungenne, tietyt pojat = die Jungen

Das ist ein Baum. Der Baum ist klein. Tässä on (yksi) puu. Puu on pieni. Das ist eine Katze. Die Katze ist hungrig. Tässä on (yksi) kissa. Kissa on nälkäinen. Das ist ein Auto. Das Auto ist schnell. Tässä on (eräs) auto. Auto on nopea. maskuliini feminiini neutri monikko Epämääräinen ein Baum eine Katze ein Auto -- Tiere eläimiä Määräinen der Baum die Katze das Auto die Tiere eläimet

HÄN / SE: ein/der Hund  er eine/die Maus  sie ein/das Auto  es MON. ”ne, he”  sie

ER = 1. ”hän” (poika/mies) 2. ”se” kaikista DER-sanoista SIE = 1. ”hän” (tyttö/nainen) 2. ”se” kaikista DIE-sanoista 3. ”he, ne” (kaikki monikolliset) ES = 1. ”se” DAS-sanoista Lukekaa lauseet vuorotellen saksaksi: 1 Wie alt ist deine Schule?  Sie ist 150 Jahre alt. 2 Ich habe auch ein Handy.  Es ist klein und rot. 3 Wo ist dein Hund?  Er schläft zu Hause. 4 Was macht deine Maus?  Sie isst Käse. 5 Du hast viele Bücher.  Ja! Sie sind alle interessant.

Lukekaa lauseet ääneen vuorotellen: 1 Hast du die Fahrkarte? Sie ist wichtig! (tärkeä) 2 Das Handy ist neu. Es ist sehr modern. 3 Wo ist die Lehrerin? Sie ist draußen. (ulkona) 4 Wo ist der Lehrer? Er ist auch draußen. 5 Ich habe eine CD. Sie ist toll. 6 Das Buch ist so wunderbar. Es ist von Michael Ende. 7 Da ist ein Rucksack! Er ist blau. 8 Da ist ein Mäppchen! Es ist neu.

SUBSTANTIIVIEN MONIKKO YKSIKKÖ MONIKKOMONIKON PÄÄTE der Kalenderdie Kalender - der Schuhdie Schuhe-e die Bürstedie Bürsten-n das Hemddie Hemden-en der Rucksackdie Rucksäcke-e+ das Buchdie Bücher-er+ das Handydie Handys-s Joissakin sanoissa A:n, O:n tai U:n päälle tulee monikkomuodossa pisteet. Tämän merkkinä on sanastossa +. Siis A  Ä, O  Ö, U  Ü Monikon päätteet vaihtelevat, ja monikkomuodot on opeteltava ulkoa. Muista myös ääntäminen: Ä [e], Ü [y], ÄU [oi].

Sanastossa monikkomuodot merkitään yleensä edellä mainitusti. Esim. das T-Shirt, -s  monikko luetaan: die T-Shirts der Bruder, +  monikko luetaan: die Brüder Miten sanot seuraavat monikkomuodot? Lue parin kanssa ääneen. Muistakaa sanoa myös monikon artikkeli ”die”. die Socke, -n das Mädchen, - (tyttö) das Ohr, -en (korva) die CD, -s das Haus, -er+ der Junge, -n (poika) das Haar, -e (hius) die Hand, -e+ (käsi) der Fuβ, -e (jalka) der Kopf, -e+ (pää) der Apfel, -+ (omena) der Fernseher,- (TV) der Stift, -e (kynä) das Land, -er+ (maa) die Schwester, -n das Auto, -s der Ball, -e+ (pallo) die Kuh, -e+ (lehmä)

Kirjoita vihkoosi kappaleiden 7-8 tummennetut sanat saksaksi ja suomeksi TAI korosta kaikki kpl 7-8 tummennetut sanat sanastopaperiisi. Opettele nämä tummennetut sanat hyvin.