Ryhmittele aamiaissanat vihkoosi. Käytä annettuja otsikoita. Getränke (juomia) Süβes (makeaa) Brotsorten (leipälajeja) Aufschnitt (leikkeleitä) Anderes.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Substantiivien datiivi
Advertisements

Adjektiivin ja adverbin komparaatio Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Peruselementit Tekstiin tutustuminen Ymmärtäminen Kuuntelu Luenta
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: RINNASTUSKONJUNKTIOT RINNASTUSLAUSEET
Sitzen ist Silber, Schreiben ist Gold!
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: JÄRJESTYSLUVUT JÄRJESTYSLUVUN KÄYTTÖ
Peruselementit Tekstiin tutustuminen Ymmärtäminen Kuuntelu Luenta Äännätys Alleviivaukset/vihkoon Kirjalliset/suulliset tehtävät/tuotokset Kieliopin irrottaminen.
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: SIVULAUSE SIVULAUSEEN SANAJÄRJESTYS
Sitzen ist Silber, Schreiben ist Gold!
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: MIELIPITEEN ILMAISEMINEN OMA MIELIPIDE
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ:
Pelaajan muistilista PELAAJAN MUISTILISTA PELEIHIN JA HARJOITUKSIIN 1. Herää peliaamuna riittävän ajoissa, jotta voit syödä aamiaisen n. 2h.
GEMACHT VON OLLIMATTI SÄRKELÄ UND IIRIS HARJUNPÄÄ Das Futur.
Urheilevan nuoren ravitsemus
Was hast du in den Winterferien gemacht?
Näen teidät. Menen heidän kanssaan Antaisitko meille rahaa. Me autamme häntä (Lisa). Karl istuu hänen (Klaus) takana. En voi elää ilman häntä (Klaus).
Interview Kennst du jemanden, der ständig Glück / Pech hat? Kann man sein ganzes Leben lang Pech haben? Warum haben einige immer Glück?
A: Guten Tag! Was ist dein Problem? P: Minulla on yskä ja kuumetta. A: Wie lange hast du die Symptome? P: Jo kaksi viikkoa. A: Ich muss dich untersuchen.
Kreuze an 1.Keiner weiß ganz genau, was die Globalisierung bedeutet. 2.Auch ein Handy ist ein Ausdruck von der Globalisierung. 3.Besonders die armen Länder.
dieses schön_____ Haus ein rot____ Sommerhaus mit schön_____ Natur (F) die lustig____ Kinder mit ihren froh____ Eltern riesig____.
Kappale 8: Onnea uuteen kotiin!
Deutsch Ich heiβe Minna Klasse 8 Willkommen! Deutsch, Klasse 8 Hallo!
ich bin du bist er/sie/es ist wir sind ihr seid sie sind Sie sind
Kirjoita viisi kysymystä. Aloita annetulla kysymyssanalla. Kirjoita myös vastaukset. 1 Wer 2 Was 3 Woher 4 Wo 5 Wie.
Wochentage: am Montag, am Dienstag, am Mittwoch, am Donnerstag, am Freitag, am Samstag/Sonnabend, am Sonntag.
1.Toinen parista haastattelee ja toinen vastaa: NIMI, IKÄ, ASUINPAIKKA, MISTÄ KOTOISIN - Wie heiβt du? / Wie ist dein Name?  Ich heiβe… / Ich bin… / Mein.
Muuta kysymykset teitittelymuotoon. du  Sie ja verbissä –EN. 1 Wie heißt du? 2 Woher kommst du? 3 Wo wohnst du? 4 Bist du musikalisch? 5 Wie findest du.
Miten pystyt lauseen perusteella päättelemään relatiivipronominin muodon? 1. Ich möchte ein Auto kaufen, das sehr schnell ist. 2. Ich möchte einen Hund.
Kyselkää ja vastatkaa vuorotellen saksaksi: 1.Wie heiβt Mikkos Vater? 2.Wie alt ist er? 3.Was macht er gern? 4.Wie heiβt Mikkos Stiefmutter? 5.Wie alt.
KÖNNEN osata, voida MÜSSEN täytyä WOLLEN aikoa, haluta ichkannmusswill dukannstmusstwillst er, siekannmusswill wiekönnenmüssenwollen ihrkönntmüsstwollt.
Suomenna – mitä alleviivaukset tarkoittaa?  Wie geht’s dir?  Mir geht’s gut, danke!  Ich kann Ihnen helfen.  Wünschen Sie aber nicht nur mir Glück,
Trostpflaster Lohduke!. Suche und unterstreiche im Text! vuotiaaksi pojaksi 2. Perheeni on syynä siihen 3. Kolme vuotta sitten 4. Onneksi minulla.
RAVINTOLUENTO FHV KEHITYSKOLMIO Harjoittelu Ravinto Lepo Kehon huolto KEHITYS.
Muut tekijät sydänterveyttä edistävässä ruokavaliossa.
NUOREN URHEILIJAN RUOKAILU 1. Ravitsemuksen A, B, C Urheilusuoritus on aina stressitilanne elimistölle. Hyvä syöminen auttaa jaksamaan, tehostaa palautumista.
FIBS Mitä suomalaiset syövät? peruna lohi karjalanpiirakka Ruisleipä kalakukko kaurapuuro sienet liha mämmi marjat: mustikka, vadelma.
Copyright © 2007 Wellou.fi 1 Woimapyramidi. Copyright © 2007 Wellou.fi 2 Woimapyramidi  Rasva ja sokeri  Maitovalmisteet  Liha-kala  Kasvikset  Viljavalmisteet.
5. RUOKAA TERVEYDEKSI TERVEYSTIETO 7. RAVINNON VAIKUTUS IHMISEN TERVEYTEEN PSYYKKINEN TERVEYS ??? FYYSINEN TERVEYS ??? SOSIAALINEN TERVEYS ???
Saksankielisissä maissa kahvilakulttuuri on voimissaan. Kahviloissa on lähes poikkeuksetta pöytiintarjoilu ja niissä on tapana istua pitkiäkin aikoja.
Hallo! Ich bin Lotte. Ich bin 14 Jahre alt. Ich komme aus Österreich. Ich wohne in Salzburg. Miten kerrot saksaksi mallin avulla… kuka olet? kuinka vanha?
Meine Familie. MASKULIINIFEMINIINI NEUTRI der Mann die Frau das Baby Substantiivit jaetaan kolmeen ryhmään: der, die, das. DER – miespuolinen henkilö.
Sanomapro.fi  Sivun oikeasta ylälaidasta paina avaimen kuvaa ja kirjoita kenttään apuri7  8.luokka-aste, saksa  Super8 oppilaan aineisto  Super8 oppilaan.
Kirjoita sanat vihkoosi saksaksi. Tee sitten omia lauseita, joissa käytät sanoista vähintään viittä. 1 hunaja2 tänään3 kylläinen 4 valmis5 väsynyt6 juusto.
Muodosta lauseita. Tekijä ja verbi on annettu. Lisää jokaiseen lauseeseen vähintään kaksi omaa sanaa. Muista taivuttaa verbit. 1 ich, essen 2 du, nehmen.
RAVINNON MERKITYS KIEKKOJUNNULLE(1
In der Schule trifft er Gabi. Am Abend spielen sie Fuβball.
Mikä ihmeen objekti?.
Akkusatiivi.
NUPPA aamupalat ja lounasvk 20-21
Kertaus: Päälauseen sanajärjestys. Aloita ajanilmaisulla:
Muistatko, miten äännetään…
Taipuva predikaattiverbi
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
NUPPA aamupalat ja lounas vk
NUPPA aamupalat ja lounasvk 23-24
Was ist das? die Orange die Birne der Apfel die Ananas die Banane.
Wie geht’s ? nicht gut schlecht krank Es geht. gut wunderbar
Aloita ylhäältä vasemmalta!
Osaatko auttaa Felixiä valmistamaan aamiaista
Nein, das ist falsch! Das ist der Kopf.
Felix pyytää apuasi osatakseen pukeutua tämän päivän säähän
sp st sch Lausu sanat ääneen! Schule Schuh Sport sportlich Stein Stift
Das ist ein Dreieck. Das Dreiecke ist gelb. Wo ist das gelbe Dreieck?
Felix ja Franzi haluavat tietää, montako sanaa muistat viime vuodesta
Tarkastele lukujärjestystä ja muodosta lauseita tunnin ja päivän mukaan: In der ersten/zweiten/dritten/vierten/fünften/sechsten Stunde habe ich... — Am.
Antarktis Nordamerika Asien Australien Europa Afrika Südamerika
Jotakin on pielessä! Osaatko sijoittaa lauseet oikeisiin puhekupliin?
Singt mit! Zum Geburtstag viel Glück, zum Geburtstag viel Glück,
Franzi liikkuu huoneesta toiseen. Kerro, missä huoneessa hän on:
Esityksen transkriptio:

Ryhmittele aamiaissanat vihkoosi. Käytä annettuja otsikoita. Getränke (juomia) Süβes (makeaa) Brotsorten (leipälajeja) Aufschnitt (leikkeleitä) Anderes (muuta) Kerro parillesi, mistä ruuista ja juomista pidät ja mistä et pidä. Vaihtakaa myös vuorot. Ich mag…  Ich mag nicht…

Getränke (juomat) der Kaffee der Tee das Wasser der Saft die Milch der Kakao Brotsorten (leivät) das Brot, das Toast das Brötchen Süßes (makeaa) der Honig der Zucker das Nutella der Joghurt die Marmelade Aufschnitt (leikkeleet) der Käse der Schinken die Wurst Anderes (muuta) das Müsli die Cornflakes der Brei puuro ein Ei

Kirjoita sanat vihkoosi saksaksi. Tee sitten omia lauseita, joissa käytät sanoista vähintään viittä. 1 hunaja2 tänään3 kylläinen 4 valmis5 väsynyt6 juusto 7 sokeri8 ilman9 maito 10 kulta11 nukkua12 valitettavasti 13 vielä 1 hunaja2 tänään3 kylläinen 4 valmis5 väsynyt6 juusto 7 sokeri8 ilman9 maito 10 kulta11 nukkua12 valitettavasti 13 vielä

Etsi tekstistä aamiaiskeskusteluun liittyvät sanonnat ja kirjoita ne vihkoosi: 1 Hyvää huomenta! 2 Mitä haluaisit juoda, kupin kahviako? 3 Maidon kanssa, ilman sokeria, kiitos! 4 Annatko minulle sämpylän? 5 Ole hyvä! 6 Haluaisitko hunajaa? 7 Kyllä, kiitos! 8 Maistuuko? 9 Syötkö vielä sämpylän? 10 Ei, kiitos! Huom! Tarjottaessa ole hyvä = bitte tai bitte schön. Myös pyydettäessä jotakin käytetään sanaa bitte. z.B. Kaffee, bitte! (vrt. engl. Coffee, please!) Kyllä kiitos! = Ja, bitte! tai Ja, gern. (vrt. engl. Yes, please!) Ei kiitos!= Nein, danke! tai Danke!

S. 37 apuna: Kysy pariltasi hänen ruoka- ja juomamieltymyksistään. Vaihtakaa lopuksi vuorot. 1. Was isst du am Morgen zum Frühstück (=aamiaiseksi)? 2. Was trinkst du zum Frühstück? 3. Was isst du gern am Abend? 4. Was isst du nicht so gern am Abend? 5. Was trinkst du nicht so gern? gern = mielellään Hilfe: - Am Morgen esse ich gern… / Am Morgen esse ich nicht so gern… - Am Morgen trinke ich oft… / Am Morgen trinke ich nicht so oft… - Am Abend esse ich… Ich trinke…..

S. 37 apuna: Kysele pariltasi hänen ruokamieltymyksistään: - Magst du Brötchen? - Magst du Brei?  Nein, ich mag nicht …  Ja, ich mag… Wie ist dein Lieblings- frühstück? (lempi-)  Brot und Orangensaft.  Kaffee mit Milch, ohne Zucker. Und …

Beim Frühstück Muistelkaa syötävät ja juotavat. Yrittäkää ensin ilman kirjan apua! Tarkistakaa lopuksi sivulta 37! Zu Essen: mysli juusto makkara jogurtti kinkkupaahtoleipä voi kananmuna margariini marmeladi mansikkamarmeladi kirsikkamarmeladi hunaja kurkku tomaatti sokeri leipä vaalea leipä sämpylä nutella murot Zu trinken: maito kahvi tee mehu

Muistatteko aamiaissanastoa? Kun olette harjoitelleet sanoja, kirjoita ja numeroi sanat vihkoosi. 1 kananmuna 6 murot 11 puuro16 kurkku 2 sokeri 7 juusto 12 mysli17 tomaatti 3 hunaja 8 mehu 13 kahvi18 jogurtti 4 leipä 9 makkara 14 tee19 kinkku 5 margariini 10 voi 15 kaakao